Nyhed
Læsetid: 2 min.

Lautrec, Gauguin og frivole streger

Martin Bigum, som tegner hurtigt i tv's 'Kunstquiz', udstiller lige nu i Randers og er vild med klassisk herremode
Kultur
20. oktober 2011

Opringning til mobilen i Martin Bigums kittellomme:

— I 'Kunstquiz' på DR K er du ret god til at tegne kendte kunstværker, som de andre på holdet så skal gætte ...

»Der er en form for frivolitet i det, men det hænger grundlæggende sammen med, at jeg kan tegne. Og på et halvt minut fange og gengive hovedtræk i billedet, som de andre kan genkende. En mund hos Picasso eller en særlig arm.«

— Hvorfor kalder du det frivolt?

»Fordi det er en intuitiv indfaldsvinkel til kunst og har en lethedens pris i retning af, at nogen kan tro, jeg 'bare ryster noget ud af ærmet' på mine egne malerier.«

— Du har en fortid i tegneseriebranchen ...

»Og derfor har jeg i lang tid været tilbageholdende med den karikerende tegnefærdighed. Men de dér hurtigstreger i quizzen har fået mig til nu igen at tegne en tegning hver dag. Og jeg er også blevet inspireret af zoomturene ud af et maleri, hvor vi så undervejs skal gætte hvem kunstneren er.«

— Hvordan giver det sig udslag?

»I nogle af de billeder, jeg lige nu udstiller på Randers Kunstmuseum, og som siden kommer til Vejle og næste år Kastrupgaard, er der mange detaljer, hvor jeg prøver malegreb fra Oluf Høst eller Kirchner eller van Gogh ...«

— For øjeblikket er der både Toulouse-Lautrec på Statens Museum og Gauguin på Glyptoteket i København. Er Lautrec karikaturtegner?

»Han er i alt fald en elegant frivol tegner, men starter altid strategisk med en farveflade som hel form og så stregen ovenpå. Gauguin er også en fremragende tegner, men som oliemaler lægger han farven ovenpå, så den sorte konturlinje fortoner sig.«

— Om ikke så længe er der premiere på Steven Spielbergs Tintin-film. Skal vi glæde os, eller er det helligbrøde at filme tegneserien?

»På traileren ser det ud til, at de slet ikke har ramt Tintins ansigt, men den originale Tintin skal nok overleve. Det var værre med Smølferne som animationsfilm. Men man har da lov at genåbne ting. Tintin-ologi er lige så slemt som akademisme.«

— Er du god til croquistegning?

»Det var det værste, jeg vidste, da jeg gik på tegneskole. Helt stillestående. Selv om jeg godt ved alt det dér med proportioner og den menneskelige krop ...«

— Til gengæld havde du i sidste 'Kunstquiz' en stribet habit på, som jeg ikke rigtig kunne gætte om var Wernher von Brauns eller Corleones.

»Jeg må indrømme, at jeg er en suckerfor herremode. Men læg mærke til, at jeg også har dødningehoveder på butterflyen.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her