Læsetid: 4 min.

Arnoldi forlader Statens Kunstråd

Den kontroversielle formand, Per Arnoldi, har med omgående virkning valgt at stoppe som formand for Statens Kunstråd. Hvervet passer ikke til hans temperament, skriver han i sit fratrædelsesbrev, hvor han samtidig forholder sig skeptisk til hele kunstrådets virke og væsen
Per Arnoldi nåede kun at være formand for Statens Kunstfond i syv måneder.

Per Arnoldi nåede kun at være formand for Statens Kunstfond i syv måneder.

Erik Refner

8. november 2011

Blot syv måneder nåede billedkunstneren Per Arnoldi at beklæde formandsstolen i Statens Kunstråd. Fredag meddelte han kulturminister Uffe Elbæk (R), at han med omgående virkning fratræder den post, han overtog fra Mads Øvlisen tidligere i år, og som han efter planen skulle have besat frem til 2015. I et brev til kulturministeren forklarer Per Arnoldi sin beslutning med, at hvervet som formand ikke har været velegnet til hans gemyt, samt at hans atelier kalder med stadig stærkere stemme.

Per Arnoldi ønskede i går ikke at uddybe sin beslutning over for Information.

»Jeg har meddelt ministeren, at jeg trækker mig, og det er, hvad jeg har at sige om den sag. Nu går jeg op og maler videre,« lød hans kortfattede kommentar.

I brevet, som Information er kommet i besiddelse af og kan citere fra, fremgår det dog, at årsagerne til Arnoldis farvel ikke kun skal findes på det personlige plan, men også skyldes selve kunstrådets konstruktion og opbygning. Blandt andet ser Arnoldi med skepsis på det vildtvoksende bureaukrati, kunst- rådet har udviklet sig til, og som han frygter vil stille sig i vejen for, at nogen udøvende kunstner nogensinde vil komme til at udfylde rollen som formand på en tilfredsstillende måde.

»Jeg tvivler på, at en udøvende kunstner kan håndtere det bureaukrati, der måske er en nødvendig del af den statslige kunststøttes store maskine. Jeg er også stærkt i tvivl om hele kunstråds- konstruktionens virke og væsen. Men jeg kan jo kun tale for mig selv. For mig fungerede det ikke,« skriver Arnoldi.

I november sidste år nedsatte tidligere kulturminister Per Stig Møller (K) et udvalg, der skulle se på mulighederne for at reformere kunststøtten og samle funktionerne i et mere smidigt og enkelt system. Men da udvalget fremlagde sine anbefalinger i september i år, var modtagelsen kølig blandt både politikere og kunstnere — og siden har reformerne ligget stille.

I en pressemeddelelse beklager Uffe Elbæk Per Arnoldis beslutning om at stoppe før tid, men takker ham samtidig for »den fine indsats, som han nåede at levere på posten«.

»Jeg respekterer naturligvis Per Arnoldis beslutning, som jeg kan forstå er motiveret af personlige overvejelser og herunder bl.a. af ønsket om at få mere tid til sit kunstneriske virke,« lyder det fra kulturministeren.

Ifølge næstformand i Statens Kunstråd, komponist John Frandsen, er der ingen grund til at betvivle, at Per Arnoldis officielle begrundelse for at stoppe som formand også er den egentlige.

»Jeg oplever i hvert fald ikke nogen fundamental uenighed eller splittelse i rådet. Vi har netop afsluttet arbejdet med vores handlingsplan, som det er lykkedes at få vedtaget i fuld enighed,« siger John Frandsen, der til gengæld mener, at Per Arnoldi tager fejl, når han helt afskriver ambitionen om at have en aktiv kunstner siddende i kunstrådets formandsstol.

»Jeg synes, det har været vældig forfriskende. De to tidligere formænd var erhvervsfolk, og det er klart, at arbejdet får en anden toneart, når det ledes af en person, som selv ved, hvad det vil sige at stå og svede over stoffet i sit atelier. Det er vigtigt, at kunstsystemet også er i stand til at fungere med en udøvende kunstner som formand,« siger John Frandsen, som personligt er ked af Per Arnoldis beslutning.

På kollisionskurs

Det er dog langtfra alle, der har været lige begejstrede for den nu 70-årige billedkunstners som formand.

Da Per Arnoldi tiltrådte den 1. april i år, var det med en ambition om at tilgodese eliten og komme af med amatørkunstnerne, og hans skarpe holdninger til god og dårlig kunst har siden gentagne gange bragt ham på kollisionskurs med dele af det hjemlige kunstmiljø. Allerede inden sin tiltrædelse proklamerede han således til stor forargelse, at kunst hverken skal provokere eller være debatskabende, men blot berige.

»Kunst skal ikke frelse verden eller stoppe forureningen eller give sigøjnerne tag over hovedet,« sagde han til Information.

»Hvis man vil tale om budskab, skal det udspringe af værket selv, ikke tilføjes som noget ekstra. Hvis man vil have debat, kan man skrive en kronik.«

Udtalelserne fik blandt andre den danske provokunstner Kristian von Hornsleth til med stor sarkasme at kalde Per Arnoldi for en gave til dansk kunstliv.

»Per Arnoldi arbejder med en form for kunst, der skal give de rige nogle flotte farver i deres pæne hjem. Det er trist. Men det er på en måde også godt, for så er der jo nogle flere at provokere,« sagde han.

I modsætning til sin forgænger i formandsstolen brugte Per Arnoldi aktivt sin position til at sætte sit eget kunstsyn igennem. Hvor Mads Øvlisen sjældent udtalte sig kritisk om konkrete værker, gjorde Per Arnoldi det til en hofdisciplin.

»Det er mere en programerklæring end et kunstværk,« lød hans vurdering af kunstneren Thomas Kilppers bidrag til den danske udstilling ved sommerens kunstbiennale i Venedig. Værket bestod af en form for gangbro, hvor Kilpper i træ havde skåret ansigterne af blandt andre Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen og Flemming Rose. Den slags aktivistisk kunst var for primitiv og uraffineret til Arnoldis smag.

»Nu skærer han det ud i træ, men det kunne også være i pap,« sagde Arnoldi.

Med sin beslutning om at trække sig som kunstrådets formand, håber Per Arnoldi nu at få bedre tid til at fokusere på sin egen kunst igen.

»Jeg har været glad for den tillid, der vistes mig ved udnævnelsen, men vælger nu, da jeg kan se, mærke og forstå, at samarbejdet ikke har det ønskede forløb og resultat, at trække mig lige så stille tilbage til mit værksted,« skriver han.

Kulturministeriet vil snarest muligt konstituere en ny formand for Statens Kunstråd.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu