Læsetid: 1 min.

Dansk pendant

I 2006 satte Betty Nansen Teatret stykket 'Tørklædemonologerne op'
15. november 2011

Tørklædemonologerne var udviklet til Betty Nansen-scenen, og ligesom 'De til slørede monologer' baseret på en lang række interview med kvinder, som alle havde et forhold til den muslimske hovedbeklædning. Man mødte konvertitten, den iranskeflygtning og den familiesammenførte kurdiske kvinde, fra Tyrkiet, og som af hensyn til sin mand kun bruger tørklæde derhjemme: I hemmelighed.

»Det mest betydningsfulde for os var at sætte fokus på den dagligdag, folk lever i og at slå hul på alle de myter om, hvorvidt en kvinde, der bærer tørklæde, pr. definition er undertrykt,« siger teaterleder Henrik Hartmann. Stykket blev sat op stort set samtidig med Muhammedkrisen .

»Danmark var oversvømmet med reportere fra både Mellemøsten og Amerika, og rigtig mange kom ud for at tale med enten mig eller de medvirkende. Danmark var skurken på det tidspunkt — og det kom vi så til at vægte i en anden retning.«

Forestillingen kørte to år i træk og var på turné for stort set fulde huse:

»Jeg har sjældent set sale med så mange kvinder. Mere end 9/10 var kvinder. Det må have været et meget kvindefokuseret emne,« siger Henrik Hartmann.

—Hvilken betydning har da den form for teater for den politiske debat?

»Det har betydning, hvis man tydeligt nok kan bringe et emne på dagsordenen. Teater er en magtfaktor, men få interesserer sig for den politiske betydning af de emner, vi tager op,« siger leder Henrik Hartman, Betty Nansen Teatret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu