Klumme
Læsetid: 4 min.

Omskåret fra afverdenen

Lukket. Betyder lukningen af Storstrømsbroen, at vi nu helt bliver hægtet af det rigtige Danmark? Eller kunne man forestille sig scenariet, hvor vi ikke ræser til København, men de i stedet kommer herned?
Kultur
4. november 2011

For os i moden alder er det en vits fra oldtiden omtrent, fra dengang de flestes tv-skærme stadig var sort-hvide i alt fald, men på den anden side, så var den da ret sjov. Og nogle af nutidens ministre var jo ikke engang født dengang, der var vel dårligt tænkt på dem, så det kan ikke være helt upassende at bringe den i hu. Det var en af TV-Avisens korrespondenter, der var strandet i en af de utallige krige i Mellemøsten og pludselig fandt sig selv isoleret i et hotelværelse. »Jeg er fuldstændig omskåret fra afverdenen,« meddelte han — i øvrigt forbløffende upåvirket af situationen — de danske tv-seere. Sådan har vi det også hernede på Lolland og Falster for tiden, om end i en — heldigvis — noget fortyndet udgave sammenlignet med krig og årgammel ufred.

Men at de har lukket Storstrømsbroen giver en lille, kold rislen ned ad rygraden. Bliver vi nu helt hægtet af det rigtige Danmark? tænker vi. Skal det nu til at være rigtig alvorlig alvor med det der åndssvage udtryk — Udkantsdanmark? Ganske vist har vi Farøbroen, men den er kun for bilister. Bilister er af natur og princip troløse, de fiser rundt i deres dåser overalt og har for det meste ingen rigtig fornemmelse for hvor de kører. De bor i et land der hedder Vejnettet, det ligger hvor de nu engang færdes med deres hjul lige for tiden. Det der udmærker et egentligt kulturfolk, er en gedigen jernbaneforbindelse til resten af verden. Når man transporteres med tog, overhører man andre menneskers samtaler, man får et fremragende indblik i f.eks. tankegangen hos unge mennesker. En af de store oplevelser fra den seneste tid var, da jeg hørte en udpræget københavnsk pigestemme sige flg. visdomsord til sin sidekammerat på sædet bag mig:

»Det er selvfølgelig ikke noget, man normalt tænker over, men faktisk bor der jo også mennesker sådan et sted som Eskilstrup.«

Og jo, det er sandt, det er jeg i stand til at bekræfte. Ligesom der også bor mennesker i Nr. Alslev. Selv i Glumsø bor der mennesker, men det behøver man i almindelighed ikke tage stilling til, for det er kun de færreste tog, der forsinker rejsen ved at holde der.

Fordeling af byrde og bøvl

Hvis jeg nu skal være helt ærlig, har jeg aldrig kunnet fordrage Storstrømsbroen. At den er slidt og forfalden er ikke nogen nyhed, det har den været i årtier. Da vi flyttede til regionen hernede, i 1983, var Farøbroen ikke bygget endnu, dvs. at 'Den lange lede', som vi hurtigt omdøbte Storstrømsbroen til, var uomgængelig, hvis man skulle til København i sin bette bil. Broen var — og er stadig — plastret til med store jernplader, med tilhørende bolte, der borer sig op i bilernes dæk, for at holde sammen på den. Der er to spor, et den ene vej og et den anden, og de er så smalle, at man kun lige akkurat undgår at snitte den modkørende trafiks sidedøre. Var biler smallere i 1937, da broen blev opført? spurgte jeg min mor. Hun var født på Sjælland, og da hun var 10-11 år gammel, blev hun og andre skolebørn opfordret til at tage en rask cykeltur over den splinternye bro. Som Dreyer lavede en film om — en film, der vistnok har kultstatus blandt Dreyer-fans. Nej, sagde min mor, hun mente ikke, at biler var smallere dengang. Men selvfølgelig var der ikke helt så mange af dem. Og dengang var kørebanen selvfølgelig heller ikke belagt med to centimeter tykke jernplader, m. bolte. Dengang var kørebanen jævn, man risikerede ikke voldsomme bump, der kunne bringe ens køretøj ud af kurs og faretruende nær de modkørende.

Nu er det ikke fordi, de fuldkommen mangler snarrådighed i DSB. Efter en panisk start, lige efter lukningen, hvor de ikke kunne gøre det bedre end at indsætte en bus fra Nr. Alslev til Vordingborg, der kom nøjagtig fire minutter for sent til, at pendlerne kunne nå toget til København, tilbyder de nu en busforbindelse fra Nykøbing F til Vordingborg — over den sikre Farøbro — der passer med togti'erne, som vi siger hernede. Det er fint nok. Men det betyder på den anden side, at rejsetiden til hovedstaden er blevet forlænget med ca. en time. Og så er det jo ligesom, der skal være ret gode grunde til at tage til København. Pendlerne har deres arbejde at passe, de har ikke noget valg, men os andre, der kun lejlighedsvis har ærinde i København, vi begynder da godt nok at tænke over det. Hvorfor skal det altid være os, der tager derop? Kunne de ikke komme herned i stedet? Bare hver anden gang f.eks. Så byrden og bøvlet fordeles lidt.

Så jo, følelsen af at være omskåret fra afverdenen er allerede, kun lige godt to uger efter, at broen er lukket, begyndt at sætte sig. Foreløbig mener DSB, at de skal bruge tre uger til at udbedre broen, men det er der ikke ret mange hernede, der tør tro på. Man kommer i tanke om de mange historier, man har hørt om broen i tidens løb. Om stykker af det rustne rækværk, der pludselig har revet sig fri og styrtet ned i selve Storstrømmen. Om at skibe og små både ikke må sejle under broen visse steder, fordi der er for stor risiko for nedfaldende betonstykker. Hver eneste tog, der passerer broen, får hele konstruktionen til at ryste. Kan det virkelig blive ved med at gå? tænker folk. De mere rabiate typer — måske tænker man normalt ikke over det, men den slags findes også i Eskilstrup og på resten af Sydhavsøerne — kræver en ny bro nu. Vi undrer os over, at man ikke har revet den gamle ned for længst.

Ib Rehné, Cairo.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det hedder da ikke "Omskåret fra afverdenen" men "afskåret fra omverdenen". Det er muligt at det er et fortvivlet forsøg på at være morsom men det virker dumt på mig hvis det er med vilje at man laver sådan en fejl. Bortset fra det, så fatter jeg ikke at staten ikke for længst har fået bygget en ny bro til i det mindste togtrafikken. Storestrømsbroen er efterhånden 73 gammel og ligner noget der løgn. Den er ufatteligt nedslidt og ekstrem ubehagelig at køre over på grund af at den er alt for smal selv til almindelig biltrafik. Den er lige til at rive ned når der er bygget en ny bro- eller tunnel-forbindelse samme sted.

Jakob Schmidt-Rasmussen

Det er for nemt.

Svaret er: nej.

Lige et par kommentarer til Bent Winn Nielsens artikel, nemlig at det er ikke DSB der har lukket Storstrømsbroen for togtrafiklukning, men derimod Banedanmark, og derfor er det selvsagt heller ikke DSB der skal bruge tre uger eller mere for at udbedre broen.

Og Banedanmark? De er godt nok ikke nemme at bide skeer med. For selvom enhver jo kan regne ud, at fra det tidspunkt røntgenbillederne af broen blev taget og til revnerne blev afsløret på en eller anden computerskærm hos Banedanmark, så har det ene tog efter det andet fyldt med rejsende jo drønet over broen. Men pludselig og uden mindste varsel blev broen så sandelig da lukket, og dermed fik DSB jo ikke engang lov til at liste forsigtigt over med de seks togsæt, der var strandet i Nykøbing Falster, og som i den grad var savnet i den sjællandske regionaltrafik. Magen til manglende konduite skal man lede længe efter, ja for hvem siger ikke, at de revner har været der i flere år og først nu er blevet afsløret grundet bedre fototekniker?

Men nej, når Banedanmark først har taget en beslutning, så er den umulig at ændre, skønt de overdænges med gode argumenter. Og derfor er det nærmest håbløst at drive jernbane under sådanne vilkår!

@bvn

don't panic

Hvis man savner sine tog, kunne man jo sejle dem over Rødby-Puttgarden og køre dem over Nordtyskland og Jylland over på den anden side.
Og i det hele taget er vi jo nogle lolliker, der bliver mindet om, at Fyn kan nås over Langeland og Tåsinge, og at Hamburg er endnu mere storby end København, men ligger næsten lige så tæt på.

Her kan læse om Fehmarn Belt forbindelsen (på eneglsk). http://en.wikipedia.org/wiki/Fehmarn_Belt_Fixed_Link

Som man kan se går forbindelsen over Lolland til Fehmarn i Tyskland, derved kommer forbindelsen tættere på Hamborg end Berlin. Hvorfor man dog ikke har valgt at bygge ne bro mellem Gedser og Rostock er mig en gåde - dette ville jo sikre, at København og Berlin kommer tættere på hinanden rent tidsmæssigt såvel som trafikmæssigt, ligesom det ville sikre en nemmere adgang til Østeuropa via Polen og også sikre en nemmere adgang sydpå til dele af Central-europa.

Tilbage til Storstrømsbroen:

Også jeg mener, at der skal bygges en ny bro nu! Og det kan aldeles kun gå for langsomt. Storstrøms-broen går mellem Sydsjælland og Falster, og er en kombineret tog og bilbro, mens Farø-broerne fra 1985 kun er til biler, som Bent Vinn Nielsen skriver. Hvorfor man ikke sørgede for i 1985 at lave det sådan at man kunne køre tog over Farø-broerne er mig en gåde?

Det, der undrer mig er at den gamle Lillebæltsbro kan holde til godstogene, mens Storstrømsbroen ikke kan; de er dog vist bygget omkring samtidig i hhvs. 1935 og i 1937. På den gamle Lillebæltsbro fra 1935 er der også kun to baner, en hver vej, og banerne er også smallere end på den nye Lillebæltsbro fra 1960erne.

Mht. overskriften kan det jo godt være, at Ib René, Cairo, brugte dette udtryk, 'omskåret fra omverdenen' i stedet for det korrekte, 'afskåret fra omverdenen.'

Ang. det at drive Jernbane, så savner jeg General-direktoratet. I min barndom og ungdom i 1980erne var dette stedet hvor alle beslutninger vedr. tog-drift blev taget. Og der var sammenhæng med togene og hvor de stoppede og standsede mm. Og ikke mindst bestemte DSB over både tog og skinner. I dag bestemmer Banedanmark over skinnerne, DSB kører tog på Banedanmarks skinner. Og Arriva kører tog på BaneDanmarks kører. Og det betyder, at det er totalt umuligt at komme til f.eks. Skanderborg, man skal enten skifte i Horsens eller fortsætte til Aarhus - og så tage bus eller tog til Skanderborg. Fordi Arriva ikke vil have at DSB's regionaltog standser i -you guessed it- Skanderborg.

Desværre skete denne udskillese af DSB, Banedanmark og DSB Gods under SR-regeringen i 1990erne, hvorfor ved jeg ikke lige?

Problemet med at sejle dem over via færgen Rødby-Puttgarden er vist det, at færgen ganske enkelt ikke er stærk til at tage et togsæt med over. (sådan som jeg har forstået det). Og nu er det altså heller ikke DSB, som bestemmer om de må det - det er også Bane-danmark.

Og ja, Fyn kan da bestemt nås over Langeland-Tåsinge, men hvad nytter det, når folk på Falster og Lolland skal møde på arbejde i København.

Til Karsten Aaen:

Årsagen til at man ikke lavede en jernbane på Farø broerne kan måske skyldes at den ene af de to broer er en højbro som er rimelig stejl, så måske ønskede man ikke tog hen over sådan en bro. Men jeg giver dig fuldstændig ret, man burde dengang have tænkt på en afløser for den allerede dengang gamle og udtjente bro. Man kunne have smidt togene i en tunnel ved enten Farø-broen (højbro-delen) eller ved Storestrømsbroen. Det der er sket nu er en katastrofe som var fuldstændig til at forudse. Alt imens har politikerne ævlet om Femern-forbindelse i stedet for at løse det alvorlige problem som var forudsætningen for Femern-forbindelsen hvad angår togforbindelse. Det er en farce ud over alle dimensioner. Tyskerne må ryste på hovedet af Danmark lige nu, ikke mindst fordi det er Danmark som har presset på for at få lavet Femern-forbindelsen.

Kim Larsen:

Du trænger vist til at lære at læse indenad. Prøv engang at læse første afsnit en gang til ("for Prins Knud". Men den er vel også for gammeldags/indforstået til at vække genklang hos knøsen?) .

Til Sune:

Du har helt ret. Jeg havde ikke lige bidt fast i det første afsnit. Det havde jeg sprunget lidt let hen over for at komme frem til substansen i artiklen.

I disse for vort land ( og Europa) så trange tider, bør vi vel droppe Fehmarn broen? Og "nøjes" med en ny Storstrømsbro?

Vendingen " Omskåret fra afverdenen" er morsom fordi den har været brugt ufrivilligt af en kendt person.
Det kan sammenlignes med Gunnar Nu Hansens bemærkning om en bold der røg i mål som "skidt ud af en kanin" . Den pæne mand mente selvfølgelig "som skudt ud af en kanon" .

At færgerne ikke skulle kunne fragte togsættene over vil vist komme bag på de fleste, da de gør det fem gange i døgnet, når kørslen er efter planen.
At man ikke bygger en tunnel eller bro mellem Gedser og Rostock skyldes nok, at den ville blive dobbelt så lang og koste det dobbelte. Det er således, at sejltiden mellem Rødby og Puttgarden er tre kvarter, mens den er 1 time og tre kvarter mellem Gedser og Rostock.

Arrhh, Kære Bent Vinn Nielsen!

du må da have gennemskuet at det er de højreorienterede der sender dig en slet skjult trussel; - stop med dine venstreorienterede, pladderhumanistiske og kulturrelativistiske udgydelser, eller vi kapper forbindelsen hel, og lader sydhavsøerne drive ned til den tyske eller polske nordkyst!

mht..
udkantsdanmark, udgaard, provinsen, midgård asgård, centropolis;

tænker på at de som måske kalder vi andre for: provinsielle; jo for så vidt så selv er i tænkninger der minder mere om det lidt forældede verdensbillede med jorden i midten,
så hvis i kalder os for provinsielle siger vi:

et si pu muevo