Læsetid: 8 min.

Teknobabyer: ’A’ står for Apple

Børnehavebørn er i dag langt dygtigere til at bruge smartphones end til at binde deres snørebånd. Er de nye virtuelle medier fremtiden for læring — eller et frapperende billede på fremmedgørelse i det 21. århundrede?
Toårige Gry med sut spiller et spil på iPaden med ganske sikre håndbevægelser. Apple afviser at svare på, om de har opfundet den med henblik på børn og på at gøre dem fortrolige med it tidligt. for både børn og it-forskrækkede gamle kan betjene den lynhurtigt.

Toårige Gry med sut spiller et spil på iPaden med ganske sikre håndbevægelser. Apple afviser at svare på, om de har opfundet den med henblik på børn og på at gøre dem fortrolige med it tidligt. for både børn og it-forskrækkede gamle kan betjene den lynhurtigt.

Jakob Dall

25. november 2011

I sidste kapitel af sin roman A Visit From The Goon Squad forestiller forfatteren Jennifer Egan sig en nært forestående dystopisk fremtid, hvor småbørn i 2020 downloader musik til deres allestedsnærværende kiddie-håndsæt, som tillige tilbyder dem funktioner såsom »fingertegning, GPS-systemer til babyer, der er ved at lære at gå, og billedmails«.

Men hvis det er fremtiden, er vi der allerede. Der findes snesevis af ’fingermalingsapplikationer’ på Apple Store og GPS-enheder, der kan holde styr på, hvor ens baby befinder sig, har været på markedet i årevis. For nylig bragte Financial Times en historie om de store forventninger hos producenter af tablet-computere, at omsætte »lærenemheden hos børn« til markante markedsfremgange.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Robert N Gjeertsen

Tja, tilbage i 1990'erne så jeg en 26 mnd gammel pige
skrive 'pacman' efter det blinkende C:\ , trykke 'enter'
og så ellers æde spøgelser til den helt store guldmedalje, styret fra tastaturet naturligvis .
Ja, de kan lære alt de små ...

Lennart Kampmann

De små lærer også hurtigt at sætte dvd'er i maskinen, så de kan se film, putte cd'er i maskinen så de kan høre musik, etc.

De små pus er dog anvendelsesorienterede og forstår ikke principperne bag programmering, eller datalagring. De har blot en fantastisk evne til at huske hvordan man gør ting og så eksperimentere derfra.

Senere møder jeg dem i gymnasiet, hvor de ankommer med en flot 15 tommer macbookPro til mange tusinde kr. som de spiller tetris på. En mindre gruppe har dog lært sig stærke færdigheder i fx. blender, photoshop, php, imovie, fraps...

Måske er "vi ældre" bare for lette at imponere med it-kundskaber.

Med venlig hilsen
Lennart

Det har nok ikke noget med sagen at gøre, men:

min far læste Populær Mekanik, og lavede et af projekterne i ny og næ.

Jeg overtog selv den vane, men skiftede tidligt til Populær Elektronik, og lavede et af projekterne i ny og næ.

Senere kom computeren ind i min verden, og i starten var der da også interessante artikler om hardware-modifikationer og programmering, men det døde ud.

Idag er det min oplevelse at de fleste dansk blade om computere (og senest mobiltelefoner) mere eller mindre blot er anmeldelser, tests og prissammenligninger - rent forbrugsorienteret og uden ret meget inspiration til at blive kreativ.

Det skabende ideal er dødt, men pudsigt nok har vi en højt besunget kreativ klasse - mon ikke det er den sidstnævnte som computerbabyerne vil aspirere til?

Og den sidste kommentar henviser så til en af Apple's chef-designere efter sigende skule være helt vild med 1930ernes og 1950ernes tyske design; dvs. form og funktion, som går op i en højere enhed, dvs. Bauhaus eller Jugendstil...

Robert N Gjeertsen

Lennart skriver :
" De små pus er dog anvendelsesorienterede og forstår ikke principperne bag programmering, eller datalagring "

Måske ikke, men kan de se en anvendelse,
så lærer de også det ..
Hvis nu vi skal blive i computer-analogierne så er små børn jo på nogle måder nærmest at betragte som de tidlige PC'er .
F.ex har de små et 'lager-område' der endnu ikke er fyldt med permanent *erfarings-hukommelse*.
Måske hænger deres fantastiske evne til at opsuge ny erfaring også lidt sammen med at de ikke lige skal 'afinstallere' et forældet program med gammel viden først ?

Børn er også fremragende 'multi-taskere', f.eks kan de sagtens finde ud af at lære mere end et sprog, medens de nu alligevel er i gang ! .. Det har vi så valgt at gøre til et problem hertillands, men det er en anden historie ..