Nyhed
Læsetid: 3 min.

Fire bogstaver i København

Midt i København findes fire gigantiske bogstaver, som burde være mere kendte. De har ridset historien om de danske jøder ind i Christian IV’s gamle galejhus
Rum. Gulvets skrånen i det besøgsværdige Dansk Jødisk Museum giver en gyngende gangart, så man blidt hældes mod snart den ene, snart mod den anden af museets glasmontrer.

Rum. Gulvets skrånen i det besøgsværdige Dansk Jødisk Museum giver en gyngende gangart, så man blidt hældes mod snart den ene, snart mod den anden af museets glasmontrer.

Kultur
2. december 2011

Dette efterår er en amerikansk kvinde blevet tv-kendis på at være ’objektseksuel’. Hun hedder Eiffel til efternavn, fordi hun er gift med Eiffeltårnet, men nu har hun kastet sin kærlighed på Berlinmuren.

»Det handler ikke om akten, det handler om orienteringen,« har hun udtalt, og det er måske en smule opklarende, for Eiffeltårnet har nok en form, der kunne tilfredsstille en kvinde, men er måske lidt stort, og (resterne af) Berlinmuren kan man vist højst gnubbe sig lidt op ad.

Men sådan set forstår jeg godt, at man kan forelske sig i en bygning eller et sted. Jeg kunne såmænd godt hedde Fru Weimar, Fru Brøndums Hotel, Fru Savignyplatz eller Fru Otto Wagners Postspaarkasse. Og skulle jeg vælge min ægtefælle i København, ville jeg gerne hedde Fru Galejhuset.

Galejhuset, Christian IV’s gamle bådehus ved det gamle Kongelige Bibliotek, danner rammen om fire bogstaver, som burde være mere indskrevet i byen og i københavnernes hverdag, end de er. Det er de fire hebraiske bogstaver, som danner ordet ’Mitzvah’, den gode gerning. Arkitekten Daniel Libeskind har bogstavelig talt presset disse tegn ned i den gamle bygning, hvor deres linjer inddeler rummet, som huser Dansk Jødisk Museum. Libeskind er også manden bag Det Jødiske Museum i Berlin, som Galejhuset kan ses som et kontrapunkt til.

»Den gode gerning« hentyder til de danskere, som hjalp jøderne med at flygte til Sverige. I dag bliver man lidt flov, når man i museets lille filmsal ser en smilende Libeskind udtrykke sin beundring for dansk næstekærlighed og fremmedvenlighed.

Gyngende gangart

Arkitektens bogstavsnit i Galejhuset har gjort det til et helt forjættende rum at befinde sig i. Gulvet skråner mellem fire forskellige planer: Exodus, ørkenen, Lovens åbenbaring og det forjættede land. Gulvets skrånen giver en gyngende gangart, så man blidt hældes mod snart den ene, snart mod den anden af museets glasmontrer. Væggene er beklædt med lyst birketræ, der omslutter én som en venlig og rummelig favn.

Men det er ikke entydigt behageligt. Man kan blive en smule søsyg og orienteringsløs af gulvets skrånen. Eller rettere: Man bliver holdt svævende et sted, hvor det ikke er helt afgørligt, om man bliver vugget blidt eller slynget lidt for voldsomt rundt; om man kan give sig velbehageligt hen, eller om man vil blive overmandet af kvalme.

Rummet suggererer oplevelsen af at befinde sig om bord på en båd på vej mod birketræets land, Sverige, som mange danske jøder gjorde det i 1944. Med eftertidens viden om, at de blev sejlet i sikkerhed, kan vi opleve det gyngende birkerum som trygt og forjættende. Men den potentielle kvalme, det potentielle ubehag, giver os også fornemmelsen af flugtens fare og utryghed.

Omskæring

Bogstaver behøver altså ikke at stå i bøger. De kan også være kæmpestore og prentes i arkitektur. Men også her gør de det ved rummet, som sproget gør: De lægger nogle snit ind i det, så former og betydninger fødes. At ridse bogstaver ind i Galejhusets rum, som Libeskind har gjort det, er en rituel og betydning-skabende handling, der næsten kan lignes med den jødiske omskæring, som på museet repræsenteres af en udstillet omskæringskniv.

Og jo tak, jeg kunne godt finde på at gifte mig med en omskåren mand. Ikke mindst hvis det er Galejhuset, vi snakker om. Under alle omstændigheder burde stedet være langt mere omsværmet end det er; det er virkelig et rum, som alle københavnere jævnligt burde opsøge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her