Læsetid: 7 min.

Fremtidens musik ejes af ingen — og er sponseret

Energidrikken Red Bull står efter 14 års arbejde som en magtfaktor inden for især elektronisk musik, der stimulerer musikalsk talent. Informations sponsorkritiske musikskribent Ralf Christensen var med på den 14. udgave af Red Bull Music Academy i Madrid og blev overbevist om den privatfinansierede støtte til musikscenen
Et krav til eleverne er, at de ved kursets afslutning skal præsentere ny musik, og her var 60-årige Bootsy Collins, der i år gæstede akademiet, mere end villig til at hjælpe eleverne.

Et krav til eleverne er, at de ved kursets afslutning skal præsentere ny musik, og her var 60-årige Bootsy Collins, der i år gæstede akademiet, mere end villig til at hjælpe eleverne.

Red Bull

12. december 2011

Jeg kunne på forhånd se faldgruberne åbne deres sultne gab, da jeg skulle afsted på en sponseret rejse til en sponseret begivenhed. En østrigsk, verdenskendt energidrik betaler ikke bare, men lægger også navn til Red Bull Music Academy. Og jeg er der på deres regning.

Hvor meget spiller de forretningsmæssige interesser ind på undervisningen? Hvilke krav stiller det eleverne over for? Og kan man finde andre sodavand i køleskabene?

Det sidste spørgsmål kan jeg svare klokkeklart nej til. På den 14. udgave af, hvad der bedst kan betegnes som en seriøs musikhøjskole i luksusklassen, er der ikke en Coca Cola i sigte.

Til de to første spørgsmål må jeg til gengæld svare: Stort set ikke og stort set ingen. Bevares, de imposante Red Bull-logoer er svære at misse i den gamle kødby, Matadero, i Madrid, hvor de to 14 dages-kurser afvikles med to kuld på henholdsvis 29 og 31 elever fra hele verden. Jeg er på besøg hos det andet kuld.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nikolaj Petersen

og dagens Journalistik synker dybere og dybere grammatisk... SPONSORERET, dog er sponsering anderkendt af sprognævnet, men for pokker hvor det dog det lyder
infantilt!

Ralf Christensen

@peter jensen: Ja, det er den i nogen tilfælde, og det har den været i årtier. Hvordan tror du at danske aviser får sendt musikanmelderer og -journalister til musikbegivenheder i London eller laver interviews i New York etcetera? Det gør de takket være kroner fra pladeselskaberne. Og det er en virkelighed, som vi i mange år har måttet forholde os til, og det ville være helt forkert ikke at forholde sig endnu mere direkte til den i dag, hvor private firmaer af enhver observans over alt æder sig ind på pladeselskabernes monopoler. Det har vi så valgt denne gang at forholde os helt eksplicit til – og i dette tilfælde er det svært at påvise en decideret problematisk rolle for Red Bull i deres Music Academy.

@ralf

nu er det kombinationen sponsorering , manglende ejerskab der er interessant imo.
Også ifhl til journalistik.

Og ja, manglende uafhængighed er ikke noget problem, indtil man får brug for netop uafhængihed...

jonathan aardestrup

Det er jo netop fordi at det er realitet at grænserne imellem virksomheder og virkelighed i den grad flyder sammen, at denne artikel er virkelig interessant!
Der er jo utallige ekempler inden for universitet og forskning, (for ikke at komme ind på politik og medier), hvor det er virksomheder, der bidrager, eller ligefrem finansierer, med større eller mindre krav til hvilke områder og resultater der er i spil.
Det er jo så at sige slut med uafhængighed, fordi der er så stort fokus på kontante resultater og "stats-eje" er blevet et fy-ord.
Det interessante er så, at RBMA faktisk formår at lave et undervisningssted, der disker op med "en seriøs musikhøjskole i luksusklassen" og giver eleverne frihed til at udfolde sig kreativt. Det er der sgu da ikke mange offentligt finansierede skoler, der får lov til pga. universitetslovgivning m.m.

"kreatur"klasse eller kreativ klasse ?

fordi den såkaldte "kreatur"klasse, også i hele europa, er under truende eller tiltagende udtyndig, kan nok forventes at flere og flere af de fhv. eller nuv. "kreatur"klassefolk, bliver særdeles meget enige med marxisterne-leninisterne.

Til Ralf Christensen

Interviewede du ikke en Dansker som underviste på Music Academy i Madrid...og som gav dig rigtig mange oplysninger.
Hvorfor nævner du ikke hans navn i din artikel...istedet tager du hele æren selv.

Ralf Christensen

Jimmy Braun: Altså, en del af mit arbejde er jo at lave research, hvoraf en del består i at tale med folk. Herunder danske Robin Hannibal, som arbejder for Red Bull, og som jeg interviewede dernede. Jeg citerer ham ikke, da jeg endte med ikke at bruge interviewet på grund af pladsmangel. Så derfor nævner jeg ham ikke. Og jeg citerer et væld af kilder og nævner dem ved navn, hvorfor der tilfalder dem en del af denne ære, som du taler om.

Det er noget af en forklejning.
RH er ikke alene musiker, men underviser på de academy`s der bliver holdt rundt omkring i verden.
Han har været med i over 5 år.
AT censurere hele interviewet med ham, gør denne artikel noget fattigere.

Som udgangspunkt funderer det vel omkring det paradoks der ligger i, at et multinationalt selskab sætter rammerne for fremtidens talenter.

En problemstilling man nok bør overveje grundigt, specielt når røgen har lagt sig.

Ralf Christensen

Jesper Wendt: Selv om jeg ikke vil kalde det et paradoks, men en problemstilling, så er jeg helt klart enig. Nu har multinationale selskaber i skikkelse af pladeselskaber jo sat rammer i årtier, men det nye er at det er selskab med et helt andet kerneprodukt som begynder at sætte rammer og poste penge i musik. Og det skal dæleme diskuteres og endevendes, helt enig.

Ralf Christensen

Jimmy Braun: Du er sjov. Du kender ikke indholdet af interviewet, men mener at kunne vurdere hvorvidt det var den rigtige beslutning at tage at undlade at bruge det eller ej.