Læsetid: 3 min.

Mødeplads for mentormingel

Den 35. filmfestival i Göteborg holdt sidste uge dansk dag i det svenske, men var som altid frem for alt et mødested for hele filmfødekæden fra hele verden
9. februar 2012

En million svenske kroner får man, hvis man vinder juryens gunst som bedste nordiske film ved festivalen i Göteborg. Det er en stor prissum i festivalregi og er fra svensk side bl.a. et forsøg på at få nordiske filmskabere til at vende blikket mod nord i stedet for at vente — ofte forgæves — på en invitation fra Berlinalen. I år konkurrerede Mads Matthiesens Ti timer til Paradis som eneste danske film, men det blev norske Arild Andresen, som fik den nordiske Dragon Award for opvækstdramaet Kompani Orheim om en drengs trængsler med en alkoholiseret far i 1980’ernes Stavanger.

Mens dansk film kun tegnede sig for én af de otte titler i konkurrencen, var der til gengæld massiv dansk tilstedeværelse andre steder i programmet. I samarbejde med Det Danske Filminstitut blev der bl.a. afholdt en dansk dag, hvor man kunne høre Mads Matthiesen, Birgitte Stærmose og Eva Mulvad diskutere forholdet mellem fiktion, dokumentar og de mange hybridformer derimellem eller gå til masterclass med Lone Scherfig. Sideløbende blev der vist danske klassikere såvel som nye film.

Forskellige stemmer

Hver gang danske filmfolk skal klappe sig selv på ryggen, fremhæves det, hvor gode vi er til at hjælpe hinanden, mens f.eks. svenskerne ikke på samme måde samarbejder om projekter eller besøger hinandens klipperum. Som kontrast var det derfor interessant at høre Lone Scherfig fortælle, hvordan det på Filmskolen havde været svært at skulle formes til en unik for stemme, og hvordan hun gerne ville have haft en mentor, som måske kunne have hjulpet hende med at finde sit filmiske udtryk tidligere i karrieren.

Scherfig efterlyste nogen, som kunne have hjulpet hende med at lave dét, hun er god til, frem for at prøve at gøre hende til noget andet, f.eks. til en Lars von Trier. Som hun skælmsk konstaterede: »Mine skills er anderledes, men de er gode nok til mig.«

Scherfig er i øjeblikket selv mentor for en elev fra Filmskolen samt en instruktør i Irland, hvor der p.t. arbejdes med at koble nye og erfarne instruktører, og hun efterlyste et mentorsystem i Norden. Jan Troell ville ifølge hende have været fantastisk som mentor.

GoKinema

Forhåbentlig fik Scherfig og Troell hilst på hinanden, da han to dage senere kom for at fortælle om sin kommende film, Dom över död man, med Jesper Christensen i hovedrollen. Festivalen har en række master classes og ’work in progress’-arrangementer, hvor publikum kan komme i dialog med besøgende filmfolk, i år bl.a. med Alexander Payne, Michael Winterbottom, Jessica Hausner og Bille August, som er i gang med en spillefilm om Marie Krøyer.

Er man fræk opkomling, giver det måske mulighed for at komme i clinch en potentiel mentor, bl.a. fordi en stor del af den nordiske branche er i byen til træf, mens unge filmfolk deltager i et Nordic Film Lab, hvor man netop prøver at skabe grobund for nye samarbejder. I år var der også åbent studie og workshopper som en del af initiativet GoKinema i Göteborgs Filmstudier. Fotografen Eric Kress var blandt de inviterede eksperter, som bl.a. hjalp unge filmfolk med at skabe tre versioner af samme kortfilmsmanuskript af Erlend Loe.

Modsat i Cannes eller Berlin er der langt mellem de amerikanske stjerner i Göteborg, men til gengæld er resten af fødekæden på plads og har rig lejlighed til at mingle, som det hedder på godt svengelsk. I år til en dansk dag, men frem for alt til alt det andet.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu