Nyhed
Læsetid: 2 min.

En realityædende kyklop

Det Kongelige Teater har ikke længere udsigt til Kongens Nytorv. Den er gemt væk under et 400 m2 stort reklamebanner for realityshowet ’Big Brother’. Men hvordan har Det Kongelige Teater det med at gemme sig i skyggen af Store Broder?
Kultur
3. februar 2012

»Det ser sejt ud, og det ligner et monster.«

Sådan ser Det Kongelige Teater ud, hvis man spørger to drenge, som er iklædt elefanthue og Trigger-støvler, på Kongens Nytorv. Og de har umiddelbart ret. Et 400 m2 blåt reklamebanner er plastret hen over facaden på Det Kongelige Teater, hvorfra et kykloplignende øje stirrer og minder forbipasserende om, at Store Broder igen holder øje.

Realityfænomenet Big Brother er tilbage på dansk tv, og kender man ikke København, skulle man næsten tro, at det var her, programmerne blev optaget. Men sådan er det ikke. Big Brother optages i Skovlunde, og bag mastodontreklamen ligger Det Kongelige Teater skjult.

Men hvad har Big Brother at gøre med Det Kongelige Teater? Intet, hvis man spørger teatrets kommunikationschef Eva Hein.

»Vi har valgt at have reklamer på stilladset, mens vi får repareret taget på Gamle Scene. De indtægter, vi får på det, er med til at finansiere renoveringen. Vi ville da helt sikkert foretrække, at vi hverken havde stillads eller reklamer — det klæder os da klart bedst uden.«

Så mens Det Kongelige Teater har problemer med at få sine egne forestillinger til at give overskud, tjener teatret altså penge til tagkonstruktionen ved at reklamere for reality-tv.

’Vi er ikke smagsdommere’

- Hvad synes du om mødet mellem teaterets finkultur og realityens lavkultur?

»Jeg kan ikke tillade mig at blive provokeret af det. Det Kongelige Teater skal ikke stå inde for det, der reklameres for på stilladset. Vi er ikke herrer over, hvad vi har hængende, så vi skal ikke lege smagsdommere over, hvad der er finkultur og lavkultur.«

- Sidste gang, der blev vist ’Big Brother’ i Danmark, kunne man både opleve druk og sex for åben skærm. Er det noget, Det Kongelige Teater gerne vil forbindes med?

»Jeg tror godt, at folk kan skelne mellem, hvad vi lægger stillads til, og hvad vi som teater står for. Dybest set ønsker vi ikke at blive associeret med nogens reklamer ud over vores egne, men sådan er det nødt til at være, mens vi renoverer tag.«

- Så alle kan få et 200 m2 banner op at hænge, hvis de kan betale?

»Nej, vi er ikke ligeglade. Hvis der var forslag om, at et reklamebanner med stødende indhold skulle op at hænge, ville vi afslå. Vi vurderer altså, at der ikke er noget stødende ved at lade Kanal 5 reklamere på vores stillads.«

- ’Big Brother’ signalerer overvågning og kontrol? Hvordan harmonerer det med det signal, Det Kongelige Teater gerne vil sende?

»Det kan man ikke sætte i kontekst. Jeg tvivler på, at der er nogen, der går forbi og tænker, at vi reklamerer for ’Big Brother’. Nu har vi et par uger tilbage af renoveringen, og så er det slut med reklamer. Så får vi vores egen flotte facade tilbage.«

»Det bliver dejligt.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Sabine Celeste Svendsen

Jo, vi ér faktisk nogle der går forbi og tænker over at Det Kongelige Teater reklamerer for ´Big Brother´- og som reagerer med mismod og vrede.

Det Kgl. Teater reklamerer i forvejen alt for lidt og for usynligt for egne forestillinger - mon ikke det havde været en langt bedre forretning at gøre det på egen facade?