Baggrund
Læsetid: 2 min.

Utroværdige kvindestemmer

Når en film skal sælges, er sælgerens stemme næsten altid af den dybe slags. Men hvorfor er det egentlig sådan?
Kultur
2. februar 2012

Kan du forestille dig at sidde i en biografsal og høre ord som disse leveret af en kvindestemme: »IN A WORLD ... WHERE FEAR IS EVERYWHERE ... AND HOPE IS A THING OF THE PAST ... ONE MAN ... MUST TAKE A STAND«?

Hvis det kniber, skyldes det nok, at ligestilling på ingen måde har indfundet sig i filmtrailerens verden. Det skriver International Herald Tribune.

Don ’Thunder Throat’ LaFontaine var navnet på den myreflittige mand, som spillede hovedrollen i skabelsen af den klassiske pompøse — og efterhånden hyppigt parodierede — filmtrailer. Før hans dybe røst i 2008 blev tavs, præsterede den at medvirke i over 5.000 trailere og hundredtusindvis af reklamefilm.

»De fleste filmtrailere er højlydte og stærke, og filmselskaberne foretrækker maskulin slagkraft både vokalt og tematisk,« siger Jeff Danis, som repræsenterer stemmeskuespillere:

»Selv hvis det er en romantisk komedie eller en anden type film uden action, vil de gerne have den særlige slags kraft og det drama, som mandestemmer har det med at formidle på en større skala.«

Stemmer med følelse

I 2000 gav folkene bag actionfilmen Gone in 60 Seconds dog fanden i vanetænkning, da de bad Melissa Disney lægge stemme til traileren. Og Disney (som er fjernt beslægtet med Walt) lyder ikke intimideret over at være ene høne i kurven: »Mænd er meget tiltrukket af kvindestemmer, især når de er sexede. Kvinder har en meget stor stemmemæssig rækkevidde, meget mere at trække på end den typiske mandlige action-stemme.«

Disney bakkes op af Joan Baker, der er forfatter til bogen Secrets of Voice-Over Success og desuden var ven af filmtrailerens føromtalte konge, Don LaFontaine. Hun afviser, at forklaringen på kvindernes underrepræsentation er, at deres stemmer ikke er i stand til at skære gennem den høje musik, der typisk fylder trailere:

»Kvindestemmer har følelse, farve og en særlig rytme. Don sagde endda af og til, at hans stemme ikke passede til alle opgaver. Han syntes, at det var latterligt, at kvinder ikke blev spurgt, når der skulle indtales trailere,« siger Baker.

En videnskabsmand fastholder imidlertid, at mandestemmer er bedre til at sælge varen: »Generelt stoler både mænd og kvinder i højere grad på mandestemmer,« siger Clifford Nass, som er professor i kommunikation på eliteuniversitetet Stanford. Han tilføjer dog, at kvinder nærer mindre mistro til kvindestemmer end mænd gør. Men undersøgelser viser altså, at dybe stemmer fremstår klogere, mere autoritative og mere troværdige end lyse.

Til gengæld er der forskning, som indikerer, at vi foretrækker lyden af kvindestemmer, hvis blot man ser bort fra troværdighedsaspektet. Det skyldes formentlig, at fostre identificerer sig med moderens stemme, som de kan adskille fra de øvrige. Derfor er eksempelvis GPS-stemmer ofte feminine.

Hvorfor troværdighed ikke skulle være et tema, når det kommer til at finde vej, melder artiklen i International Herald Tribune desværre ikke noget om.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her