Interview
Læsetid: 2 min.

’Det er mine øjne, der ser’

Fotostridens omdrejningspunkt, Thomas Nielsen, forklarer her, hvorfor han efterredigerede sit billede
Kultur
2. marts 2012

Hvad siger du til at være blevet udelukket fra Årets Pressefoto?

»Jeg er ked af begrundelsen om, at jeg ikke har været tro mod optageøjeblikket. Jeg har det diametralt modsat. Jeg har vist billederne på Mændenes Hjem efterfølgende, og de har fortalt, at de kan genkende sig selv på billederne. De føler, de optræder på billederne, uden at det er blevet iscenesat på nogen måde. Det er ægte handlinger, som ’bare’ er blevet belyst med en retningsbestemt blitz. Sjovt nok har ingen fundet det relevant at høre dem på Mændenes Hjem, om deres oplevelser stemmer overens med billederne.«

 

Hvorfor lægger du ikke bare råbilledet frem?

»Det vil jeg ikke, og jeg kan ikke se nogen fornuft i at gøre det. Fotojournalistik vil altid være en subjektiv version af virkeligheden, og råfilen bærer kun et sandhedsbyrd, hvis man vil sikre sig, at pixels ikke er flyttet eller taget ud. Og det er de ikke. Jeg laver en version af virkeligheden, og den har ikke nogen relation til det, der findes på råfilen.«

 

Hvor meget har du efterredigeret billedet?

»Jeg har en meget puritansk holdning til at efterbehandle billeder. Ellers havde jeg aldrig sat paprøret på min blitz. Jeg kunne have fået effekten frem i efterbehandlingen, men det har jeg ikke gjort, da det er over min grænse for billedbehandling. Jeg foldede et paprør og satte det på min blitz for at skabe fokus i billedet. Og derfor synes jeg ikke, jeg fjernede ting fra billedet. Jeg har photohoppet det billede minimalt. Effekten og det sorte på billedet er skabt i det øjeblik, billedet blev taget. Paprøret skaber et punkt i billedet, som er meget lyst, mens resten af billedet er undereksponeret rent lysmæssigt. Og for at få den effekt frem, som var meningen i optageøjeblikket, så har jeg konverteret billedet til sort/hvid, kontrastet det maksimalt i raw-konverteren og mørknet det en lille smule.«

 

Føler du dig uretfærdigt behandlet?

»Instinktivt følte jeg mig uretfærdigt behandlet, fordi jeg ikke fik lov at forklare mig. Hvis man skulle følge argumentationen om, at jeg har fjernet noget i min efterbehandling, så skulle man diskvalificere 80 procent af de indsendte billeder til Årets Pressefoto. Jeg har lavet en meget lille efterjustering på mit billede, mens billederne som optræder i f.eks. dagens aviser er efterbehandlet meget kraftigere.«

 

Hvorfor mørknede du alt andet end det, du stillede skarpt på?

»Essensen i det at være fotograf er, at det er mine øjne, der ser, og at jeg kan henlede opmærksomheden på det, jeg synes, er vigtigst. Det var en stærk oplevelse at få lov at fotografere det store sår på Jacobs ben, selvom han havde store smerter og var følelsesmæssigt påvirket. Jeg ville gerne fortælle historien om Jacob, der har fået sin 36. blodprop i benet og godt ved, at det er alvorligt, og det gjorde jeg ved at oplyse benet med blitzen og barbere omgivelserne væk, fordi de ikke var vigtige.«

 

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her