Nyhed
Læsetid: 2 min.

’The Hunger Games’ i en hypekultur

Bue-og-pil-filmen ’The Hunger Games’ er blevet en kæmpe ungdomsbegivenhed i en nyhedssulten tid, hvor jungletrommer gerne skal buldre på nettet i mindst et år for at marketingsstrategien rammer plet
Kultur
22. marts 2012

I august måned sidste år frigav Warner Bros. det første stillbillede fra Zack Snyders nye Superman-film, Man of Steel: Superman er, i skikkelse af Henry Cavill, på vej ind eller ud af en lyngnistrende pengeboks. Det ser intenst og særdeles muskuløst ud. Og med den visuelle gnist fik fansene pludseligt noget at vente på. Længe på.

For filmen får først premiere i juni 2013. To år efter første hype. På samme måde kunne man allerede ved juletid sidste år nyde den første filmtrailer til Peter Jacksons længe ventede, sidste Tolkien-filmatisering, Hobbitten. Den får premiere til december. I år. ’Længe ventet’ har aldrig i så høj – og hypet – grad betydet meget. længe. ventet.

Drypvis pirring

Filmatiseringen af det litterære fænomen The Hunger Games (Dødsspillet på dansk) er, om noget, sådan et fænomen. Suzanne Collins amerikanske ungdomsbøger skildrer menneskelig overlevelse i et postapokalyptisk diktatur-styre. Årligt tvinges én ung pige og én ung dreng fra hvert af de 12 forskellige distrikter, som nu udgør USA, ud i et perverst ’sultespil’: En kamp på liv og død med bue og pil.

Det er råt. Romantisk. Pigen er helten. Og anmeldere og læsere, nu på 27 sprog, har været mere end begejstrede. Gigantsuccesen har derfor kunnet bære en særlig form for marketingsstrategi af filmene: I et fuldfedt år har Lion’s Gate’s promotion pirret de, ja, ’sultne’, fans med små dryp af nyt.

Stillbillede på stillbillede, klip på klip, er blevet lækket fra filmen, og før det er hver ny tilføjelse til rollebesætningen blevet annonceret som en separat begivenhed. At Winter Bones’ stortalent, Jennifer Lawrence, spiller hovedrollen som Katniss Everdeen har ikke gjort hypen mindre.

Effektiv markedsstrategi

Mattel har lanceret en Katniss-Barbiedukke med outfits fra overlevelsesfilmen. Og blandt andet har popbloggen Jezebel gjort en dyd ud af en nærmest religiøs, og ironisk, dyrkelse af hypen.

Når der intet nyt har været at rapportere, er de gået i selvsving med blandt andet »Tips til at blive Hunger Games-slank«: »Distrikt 12 findes ikke i virkeligheden. Flyt i stedet til en ikke-industriel flække i Ozarks, hvor det skorter på mad og lykke. Lær at jage, men bliv ikke for god til det.«

Markedsstrategien har, med andre ord virket – og hypen har efter planen eskaleret i blogosfæren, skriver The Washington Posts Jen Chaney. Årsagen er ikke mindst, at produktionsprocessen også er blevet en integreret del af den brede fandyrkelse.

Folk vil se Peter Jacksons videoblog fra optagelserne til Hobbitten. De vil diskutere valget af Catwoman-ører til Anne Hathaway i The Dark Knight Rises som set på et enkelt lækket foto. Og de vil have plantet billedet af Daniel Craigs fugtige muskelryg i deres (lumre) bevidsthed længe før næste James Bond-film får premiere.

Alt det kræver naturligvis, at produktet i sidste ende kan leve op til hypen. Således, skriver The Washington Post, blev John Carter, trods interessevækkende plakater og vilde trailers, en stor fed publikumsskuffelse. Nu vil tiden, omsider, vise om The Hunger Games, der i denne uge har premiere verden over, kommer til at ramme plet.

 

Dødsspillet har dansk premiere i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her