Nyhed
Læsetid: 2 min.

Lyden af det stumme

Alloy Orchestra leverer legeringslydsider til klassiske stumfilm som Josef von Sternbergs ’The Last Command’, mens filmfestivalen CPH PIX denne uge byder på eksperimenterende islandsk partitur til Jean Epsteins ’The Fall of the House of Usher’
Kultur
12. april 2012

Det er noget særligt at se stumfilm med live musikledsagelse. Især når der ikke bare er tale om tilfældig klaverklimpren over de samme stemningsskabende sekvenser, men et partitur komponeret specifikt til den pågældende film. Det illustrerede det Boston-baserede Alloy Orchestra smukt inden påske, hvor det tre mand store orkester brillerede i hjembyen som det sociale samlingspunkt ved den årlige konference i Society of Cinema and Media Studies.

Som det fremgik af spørgsmålene efter deres optræden, var salen fyldt med eksperter og feinschmeckere. De kunne stille spidsfindige spørgsmål til nogle af deres tidligere partiturer, f.eks. til Dziga Vertovs Man With the Movie Camera, men der var ingen tvivl om, at den nye musik til Josef von Sternbergs The Last Command faldt i god jord.

Den fascinerende historie om en russisk mands skæbneforløb fra øverstbefalende i zarens hær til en af de mange i Hollywoods sultende statistkøer leverer også rig lejlighed til at folde den musikalske palet ud, ikke mindst når den russiske nationalsang kommer på banen til sidst.

Fortællingen har trods det store drama med Emil Jannings i centrum mange humoristiske øjeblikke og spejler finurligt tilstandene i det russiske militær i forholdene for statistproletariatet i den amerikanske filmdrømmefabrik.

Filmen blev i 2010 udgivet på dvd af The Criterion Collection som en af tre klassikere af Josef von Sternberg. Man kan vælge mellem flere forskellige lydsider til filmene, heraf to af Alloy Orchestra (til The Last Command og Underworld). Alloy Orchestra (’alloy’ betyder legering eller blanding) har siden 1990 specialiseret sig i lydsider til stumfilm, og det er imponerende at opleve deres varierede udtryk og præcision i en live-optræden, hvor det er sin sag at få timet de mange små indfald. Dvd-oplevelsen er imidlertid også god.

Epstein på islandsk

På orkesterets hjemmeside kan man se det omfattende turneprogram, som desværre ikke involverer Europa i den kommende tid. Til gengæld har man denne uge mulighed for i København – på filmfestivalen CPH PIX – at opleve et andet bud på et nyt partitur til en klassisk stumfilm, når den islandske komponist Kría Brekkan sammen med musikeren iAi opfører musik til Jean Epsteins stumfilm The Fall of the House of Usher.

Ifølge beskrivelsen af ar-rangementet i LiteraturHaus spiller Brekkan på et flygel, som inspireret af John Cages tanker om musik har forskellige hverdagsgenstande spændt ind mellem instrumentets strenge, ligesom hun spiller med fingrene på strengene. CPH PIX har tidligere vist Fritz Langs Metropolis med musik af lydkunstneren BJNilsen, og sidste år kunne man opleve Murnaus Sunrise med det, PIX beskrev som en ’støjinfernalsk optræden’ af KTL.

Et orkester som Alloy befinder sig i den mere klassiske afdeling og er af filmkritikeren Roger Ebert blevet udnævnt til de bedste i verden til at ledsage stumfilm. Man kan formodentlig forvente mere end en legeringsledsagelse på søndag, når islændingene går til Epsteins version af Edgar Allen Poes novelle fra 1928.

 

www.alloyorchestra.com. Kría Brekkans score til ’The Fall of the House of Usher’ kan opleves under CPH PIX, søndag d. 15. april kl. 21 iLiteraturHaus, Møllegade 7. www.cphpix.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her