Læsetid: 4 min.

Manglende filmfond giver Danmark dårligt ry

Belgisk filmproducent advarer andre internationale producenter mod at lave film og tv-serier i Danmark på grund af de dårlige støttemuligheder. Der findes en betalingsbalance i de europæiske filmstøtteordninger, og Danmark trækker ned. Vi tager mere, end vi giver, og utilfredsheden breder sig i udlandet
Thure Lindhardt spiller med i tv-serien ’The Artist’, som bliver sendt på TV3 i år. Seriens producent, Peter De Maegd, beklager de svære finansieringsmuligheder i Danmark og efterlyser en regional filmfond, som vil kunne trække lignende film og tv-serier til Danmark.

Thure Lindhardt spiller med i tv-serien ’The Artist’, som bliver sendt på TV3 i år. Seriens producent, Peter De Maegd, beklager de svære finansieringsmuligheder i Danmark og efterlyser en regional filmfond, som vil kunne trække lignende film og tv-serier til Danmark.

Claus Bjørn Larsen

30. april 2012

»For mig er lektien – og mit råd til andre, europæiske filmproducenter – at man skal være forsigtig, hvis man gerne vil koproducere en film eller en tv-serie med Danmark.«

Det siger den belgiske filmproducent Peter De Maegd, en af de europæiske koproducenter på Mads Brüggers Ambassadøren og nu i fuld gang med at færdiggøre sit eget projekt, en tv-serie med den foreløbige titel The Artist, som for en stor dels vedkommende foregår og er optaget i København.

Den kommercielle tv-station TV3 har investeret i The Artist, men de 250.000 euro – ca. 1,8 mio. kroner – som Peter De Maegd havde regnet med at få fra Det Danske Filminstitut, må han se i vejviseren efter. DFI var ellers meget positiv i forhold til projektet, der søgte Public Service Puljen, men en regel om, at der skal tales dansk i en produktion, som puljen støtter, stillede sig i vejen (der tales kun dansk i 5-10 pct. af The Artist).

Og der findes endnu ikke en regional filmfond i København, som Peter De Maegd kan søge i stedet.

Mangel på fleksibilitet

»Det er ligegyldigt, hvad det er for en slags fonde, men der er nødt til at være muligheder. Lige nu ser det umiddelbart ud til, at der er muligheder, men det er der slet ikke,« siger Peter De Maegd, der respekterer de regler, man er nødt til at have i et lille sprogområde som det danske. Men, understreger han også, der er nødt til at være fleksibilitet i reglerne, ikke mindst i forhold til et projekt som The Artist, der rummer så mange danske elementer.

To af hovedrolleindehaverne i serien er danske – Thure Lindhardt og Paw Henriksen – omdrejningspunktet i serien er København, og flere af afsnittene foregår i byen. Peter De Maegd anslår, at tv-produktionen har brugt ca. fem mio. kroner på optagelser i København, hvilket er flere penge, end han ville have fået i støtte, selv om han også havde fået penge fra DFI.

»The Artist foregår i København, fordi byen ligger i geografisk forstand i midten af alle de lande, der er med til at producere serien,« siger han.»Men vi kunne lige så godt have placeret handlingen i Malmø, og på et tidspunkt overvejede vi også Berlin, men så fik vi en dansk tv-station om bord og valgte København. Havde vi vidst, at det ville blive næsten umuligt at få lokal finansiering i Danmark, ville jeg have flyttet den. Det er muligt med vores historie. Ofte er historier fleksible og kan placeres i andre byer, og min konklusion er, at med mindre jeg er sikker på, at jeg i fremtiden kan få penge fra Danmark, så kommer jeg ikke tilbage. Jeg kan ellers virkelig godt lide at optage i København.«

Økonomisk ubalance

Hvor den nationale filmstøtte generelt i Europa er på retur, spiller de regionale filmfonde en større og større rolle, og en lang række danske film har gennem efterhånden mange år hentet millioner af kroner i skattefordele eller kontant støtte fra regionale filmfonde i udlandet. Umiddelbart er det positivt, at man er så interesseret i at arbejde sammen med danske filmproducenter. Men der går ikke ret mange penge den anden vej, og det er et problem, mener Ene Katrine Rasmussen, chef for MEDIA Desk Denmark, den danske afdeling af EU’s audiovisuelle støtteprogram.

»Vi skal have noget mere at komme med, fordi der er en form for betalingsbalance, hvor Danmark ikke er på den pæne side,« siger hun.

»Vi får mere, end vi selv giver. Det er fint nok på ét plan, men på et tidspunkt vil det blive sværere at hente penge i udlandet. Vi kan ikke blive ved med at være dem, der kun tager og ikke giver.«

Pinlige Danmark

Danmark bliver mindre interessant som en international samarbejdspartner, når de danske producenter ikke har penge med hjemmefra, forklarer Ene Katrine Rasmussen, der synes, det er decideret pinligt, at Danmark ikke har penge til at investere i andre landes film- og tv-projekter. Hun møder tit udenlandske producenter, som er interesseret i at lave film og tv med danske skuespillere eller om dansk kultur, men må droppe det, fordi der stort set ikke er nogen koproduktions-penge at få.

Peter De Maegd fortæller, at han ikke er den eneste, der er blevet mere forsigtig i forhold til at lave film eller tv i Danmark med danske koproducenter.

»Der er filmfonde, der før har støttet danske produktioner, som er ved at være trætte af, at de ikke får noget igen. Gensidighed – jeg støtter et af dine projekter, hvis du støtter et af mine i fremtiden – er en essentiel del af europæisk koproduktion og af at skabe et stærkt netværk mellem filmfondene og producenterne i Europa. På en eller anden måde er det lykkedes Danmark at opnå et ret negativt ry i forhold til det. Jeg var glad for at have et projekt, hvor vi kunne vise, at det kunne være anderledes, fordi der er så stærk en dansk tilstedeværelse i projektet, og så får vi ingen penge. Det handler ikke om at tage pengene og stikke af. Tværtimod. Det giver ikke mening, at Danmark ikke er involveret i projektet, hverken fra en økonomisk eller kulturel synsvinkel.«

 

Leder på bagsiden

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christina Rosendahl

Ikke nok med at det er decideret pinligt at Danmark ikke vil bidrage til udenlandske co-produktioner, på trods af at vi selv henter læssevis af Euro ind til dansk baserede co-produktioner fra udlandet, så er det også udtryk for direkte dumhed, at vi ikke får en filmfond. En filmfond handler ikke kun om at vi skal 'give penge ud' men om at vi ved at samarbejde på tværs af landegrænser får mulighed for at udveksle erfaringer, filmfolk, talenter, produktionskoncepter, idéer og historier. En filmfond er en investering i fremtidige samarbejder, der generer arbejdspladser og udsyn. Men det har vi ikke for meget af her til lands for tiden. Det bliver nok en ensom debatstreng den her, da jeg ikke kan forestille mig nogensomhelst i filmbranchen være uenige i at vi fremstår og agerer uinteresserede, ugenerøse, u-udvekslende.