Film nægtes støtte, fordi hovedperson er brun

ASA Film har fået afslag på støtte fra Det Danske Filminstitut til sin kommende børnespillefilm ’MGP Missionen’. Det sker med henvisning til, at film med skuespillere af anden etnisk herkomst end dansk ikke sælger i provinsen. Dybt problematisk, lyder kritikken
Det Danske Filminstitut har afvist at støtte dansk børnefilm med den begrundelse, at den ikke er salgbar i provinsen, fordi flere af skuespillerne i filmen er brune.

Det Danske Filminstitut har afvist at støtte dansk børnefilm med den begrundelse, at den ikke er salgbar i provinsen, fordi flere af skuespillerne i filmen er brune.

Jan Buus
18. maj 2012

Film med brune skuespillere har ingen chance uden for København, og derfor er det spild af penge at støtte dem. Sådan lyder ræsonnementet tilsyneladende i Det Danske Filminstitut, som hvert år uddeler millioner af statslige støttekroner til nye filmprojekter.

I et afslag på støtte til børnespillefilmen MGP Missionen skriver redaktionen bag støtteordningen den 6. oktober 2011, at man finder filmen både »velmenende og sympatisk«, men at man har svært ved at se »tilstrækkeligt potentiale til at ramme det brede familiesegment« – og så tilføjes det:

»Dertil kommer, at film med et cast med anden etnisk baggrund ikke har vist sig at være specielt salgbare i provinsen. For os i København er det meget naturligt og selvfølgeligt at beskrive et multietnisk/kulturelt miljø, men i provinsen er det desværre en anden sag,« lyder det i afslaget, som Information har fået aktindsigt i.

Direktør og producent i ASA Film Henrik Møller-Sørensen, der sammen med instruktør Martin Miehe-Renard har søgt støtte til filmen, ønsker ikke at forholde sig direkte til Filminstituttets afslag.

»Jeg kan bare sige, at vi tror på historien og synes, den er så god, at det er fuldstændig underordnet, hvilken hudfarve skuespillerne har. Det er en musikalsk film, som taler til både børn og voksne, og vi tror på, at den har en bred målgruppe,« siger filmdirektøren.

Til forskel fra filminstituttets konsulentordning, der støtter smalle film med »kunstnerisk kvalitet«, er markedsordningen, som MGP Missionen har søgt penge under, udelukkende rettet mod film, der vurderes at være »kommercielt bæredygtige«. Men det bør ikke i sig selv være nogen undskyldning for at afvise en film med direkte henvisning til skuespillernes etniske tilhørsforhold, mener formand for Dansk Skuespillerforbund Katja Holm.

»Jeg må indrømme, at jeg egentlig troede, vi var kommet længere. Vi har alle et ansvar på det her område, og det gælder i allerhøjeste grad også DFI. Desuden tror jeg ikke, de har ret, når de skriver, at folk i provinsen ikke gider at se på brune mennesker. Det skal de i hvert fald kunne dokumentere, for ellers bliver det bare en løs fornemmelse,« siger Katja Holm.

Hun kalder afslaget »dybt problematisk« og mener, at Filminstituttet i den konkrete sag har »svigtet sin rolle som kulturinstitution«.

»DFI skal have modet til at sige: ’Vi bliver nødt til at støtte den her type film, for det er vores ansvar at vise, hvordan samfundet ser ud’,« siger hun.

Alternativ finansiering

Filmmanuskriptet til MGP Missionen bygger på Gitte Løkkegaards bog af samme navn og handler om den 12-årige Karl, der flytter med sin mor fra Hvide Sande i Vestjylland til Nørrebro i København. De fleste jævnaldrende er her børn med anden etnisk baggrund end dansk, og Karl føler sig uden for, indtil en pige, Sawsan, bliver tvunget af sin lærer til at vise ham rundt på skolen.

Sawsan har sendt et forslag ind til MGP, som er blevet godkendt, men hun kan ikke få lov af sin muslimske far til at deltage. Karl opfordrer hende til at gøre det alligevel, og sammen stikker de af til Jylland, hvor MGP afholdes. Imens følger deres forældre efter dem i en lille bil og bliver her langsomt tvunget til at smide fordommene om hinanden.

ASA Film er siden afslaget gået sammen med FilmFyn, DR og SF Filmdistribution om at finansiere filmen uden om Filminstituttets støtteordning. Efter planen begynder indspilningerne til efteråret.

»Vi er opsat på at vise, at film, hvor etniske skuespillere indgår som en naturlig afspejling af det danske samfund, godt kan være brede og have gennemslagskraft. Men det er klart, at det ville have været lettere at bevise, hvis vi havde fået pengene,« siger Henrik Møller-Sørensen, der dog endnu ikke helt har opgivet at hente støtte til sin film.

Markedsordningen tillader, at producenter søger støtte til deres film i to omgange.

Ikke en legitim grund

I Filminstituttet beklager områdedirektør for Produktion & Udvikling Claus Ladegaard den omstridte formulering, som han kalder »meget, meget uheldig«.

»Det er ikke en legitim begrundelse, jeg synes heller ikke, det er en rigtig begrundelse, og jeg er ked af, at den overhovedet optræder i et afslagsbrev,« siger Claus Ladegaard, der mener, det er decideret forkert, at film med brune skuespillere skulle være mindre »salgbare i provinsen«, sådan som det lyder i afslaget.

»Det er enormt vigtigt, at vi kommunikerer klart og tydeligt i de afslag, vi skriver, og det mener jeg ikke, vi gør her. Det har jeg selvfølgelig talt med redaktionen om, og vi er fuldstændig enige om, at det er en rigtig uheldig formulering, som ikke vil komme til at optræde igen.«

–Vil den få konsekvenser?

»Den har allerede fået den konsekvens, at jeg har diskuteret det med redaktionen og peget på, at det var en uheldig formulering,« siger Claus Ladegaard, der understreger, at han tager det fulde ansvar for, at formuleringen har fundet vej til afslaget.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Karsten Aaen

Og?

Enhvert batn som flytter fra Hvide Sande på Vestkysten til København vil føle sig udenfor - og det selvom filmens københavner-miljø er Østerbro....

---

Nu er det altså ikke sådan, at Gitte Løkkegaard har opfundet den dybe tallerken med denne her bog - en norsk børneserie (horribelt og helt uforståeligt dubet på dansk) kaldet AF1 - og som kan ses på bl.a. DR Ramasjang handler om det samme. Her er det bare en ung muslimsk pige som ikke må danse for sin far.

Og vi synes at have glemt at for bare 60 eller 50 og sikkert også 40 år siden, ja så måtte piger - og drenge - heller ikke en hel masse for deres forældre. De af os der kan huske Krønikens, altså DR-seriens skildring af 1950erne så i forfærdelse til, hvordan Kaj Holger direkte forbød Søs at danse på teateret...

Og er vi sikre på, at det er fordi faren er muslim, at han forbyder sin datter at optræde til MGP? Eller er det mon fordi han er - småborgerligt - er bange for, hvad naboerne tænker...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

En lille note til:

Måske skulle kjøbenhawnerne komme herovre til Jylland og kigge lidt rundt. Så vil de indse og erkende, at i den by, hvor jeg bor findes der en masse mennesker af anden etnisk oprindelse, som måske gerne ville ind og se en film som behandler et sådant emne. Og hvad med Århus, Odense, eller Aalborg...

Afslaget er for mig at se diskriminerede, måske racistisk og sikkert også dybt ulovligt at give...

begrundelsen for afslaget altså...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Filmstøtte i Danmark gives for at sikre produktioner uafhængigt af det brede publikums forventninger. Ellers ville det stadig være folkekomedier, der var på plakaten - hov, vent, det er det jo desværre, bare ikke ligeså godt , satirisk og på kornet som i "gamle dage".

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum

Trist at laese dette.

En lille historie fra begyndelsen af firserne - foer der var nogen der havde taenkt paa Dansk Folkeparti:

Jeg instruerede aarets skolekomedie paa Metropolitanskolen (til oplysning, ja det var den Scherfig skrev om, men den ligger nu - og dengang - ude paa Noerrebro - midt i MullahLand).

Hovedpersonen i det valgte vaerk - Benny Andersens: Orpheus og Eyridike - blev spillet af en andengenerationsinvandrer - med stor succes.

Det der gav os en udfordring var hans kammerat i en birolle - han talte ikke saa godt dansk, men var ellers meget moden i forhold til sine kammerater. Det var en stor overvindelse - og en stor tilfredsstillelse for ham at staa paa scenen med replikker paa dansk.

Men farmand kom brusende til proeverne for at finde ud hvad han lavede om aftenen med alle de danske piger.

Vi kom dog i maal.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mads Hvid

Det er sikkert ikke ondt ment.

Men det er ikke pointen. Pointen er netop den at vi Danmark er så sikre på at vi er et “frisindet” og inkluderende samfund, at vi efterånden er blevet blinde for diskrimination.

Filminstituttet kan slippe afsted med at undskylde og sige “jamen det var jo ikke sådan ment.”

Homofobiske præster kan slippe uden om en fyreseddel ved at forsikre os om at det bare var en tanketorsk at de ikke ville begrave en homoseksuel.

Dagligt konfronteres vi med vanvittigt sexistiske og især kvindenfjendske reklamer i fjernsynet - “men det skal der også være plads til i et samfund som vores, hvor vi er nået så langt - Det er jo ikke ondt ment.”

Men det er ikke værdigt, og vi må til at erkende at vi er blevet ofre for vores egne høje tanker om os selv og vores frisind.

Det er ikke ondt ment - men det gør ondt!

Det gør ondt på de etniske minoriteter som ikke bliver retfærdigt repræsenterede i kulturen fordi de ikke er “salgbare”.
Det gør ondt på de homoseksulle, biseksuelle og transkønnede der føler sig som andenrangsborgere når de nægtes adgang til fællesskabet af statslige embedsmænd.
Og det gør ondt på små piger når de “for sjov” for at vide at”der er så meget kvinder ikke forstår”.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mustafa  Hussain

"»Den har allerede fået den konsekvens, at jeg har diskuteret det med redaktionen og peget på, at det var en uheldig formulering,« siger Claus Ladegaard, der understreger, at han tager det fulde ansvar for, at formuleringen har fundet vej til afslaget. "

Tanken var måske god nok (ikke brune børn i danske film med vore støtte), men den skulle bør ikke havde været formuleret på den måde?
Jeg tænker igen på den hollandske professor Teun van Dijks 'klassiker':
Communicating Racism: Ethnic prejudice in thought and talk. Sage, Lond. 1989.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marianne Mandoe

Det er vel bare en reflektion af samfunds- og virkelighedsopfattelsen der har været fremherskende de sidste mange år.

Det er OK at træde på, og nedgøre mennesker der ikke lige tilhører den intellektuelle og politiske/økonomiske elite, så derfor røg der lige en finke af panden.

For mig er problemet at der ikke umiddelbart har været en kraftig reaktion fra politikere og andet godtfolk der har noget at skulle have sagt.
At tie er at samtykke.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Nielsen

Formuleringen er der ikke noget galt med, hvis det er filminstituttets holdning, at man ikke vil støtte film, der har personer med anden etnisk oprindelse end dansk som hovedperson.
Til gengæld kunne det være interessant at vide, om filminstituttet også ville give afslag, hvis det var en jødisk hovedperson.
Det er den grundlæggende holdning i filminstituttet, der er modbydelig, og en anden formulering ville blot være et forsøg på at dække over en tankegang, der er meget udansk

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Nielsen

Til gengæld vil jeg også kritisere filmen for endnu engang at fremstille personer med anden etnisk baggrund som stereotyper, der igen og igen vil beskrive sammenstødet mellem 2 kulturer.
Det ville være befriende, hvis en film også kunne beskrive det faktum, at der findes tusinder af mennesker, der bevæger sig i begge kulturer uden at være i konflikt med den ene eller den anden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marianne Mandoe

@ Poul SImonsen

Radikale har så sent som i går talt IMOD ligestilling mellem kønnene.
Hvorfor det ikke kommer som en overraskelse hvis de også har opgivet deres modstand mod diskrimination generelt. Derunder racisme.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mustafa  Hussain

Marrianne,
Jeg er enige. Mon ikke det er fordi ingen journalist har fået anledning til at hente en kommentar fra Kulturministeren, som heller ikke har fået anledning til sige noget om sagen på egen hånd.
På fagsprog kaldes tilstanden hegemonisk diskurs(Norman Fairclough; Laclau og Mouffe) eller hvad den fransk filosof Foucault har betgenet "naturalisation of discourse" og van Dijk,
den herskende diskurs.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for M  M

Kulturministeren gør nok ikke meget. Han henviser til DFI. Da jeg havde problem omkring støtte til Venedig festivalen og skrev til kulturministeren, var det ikke hans bord!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Linda  Hansen

Jeg kom altså til at grine da jeg læste det - Danmark er sådan et lille land, og København sådan en lille by og alligevel forekommer den slags latterlige " vi de smarte og fordomsfrie københavnere mod de dumme dumme provinsbeboere"

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mustafa  Hussain

Ganske fornylig så jeg en ”dokumentar film” med titlen Ord Fanger om sprogbrug i indvandrerdebatten med støtte fra DFI med store forventninger. Filmen kan umuligt siges at være en genre i dokumentar, nærmeste en collage (avis-klip) bestående af forskellige ubehagelige og barske ytringer om muslimer/indvandrere. Bortset fra enkelte undtagelse, ophavsmænd/kvinder til ordene var udelukkende medlemmer af Danske Folkeparti. Resten af samfunds ytringer og formuleringer, fx fra journalistikken, akademiske reporter bestilte af tidligere integrationsministeriet, (u)skønne litteratur og forfatterskab, TV-drama, mainstream politiske partier osv. var totalt fraværende. Det centrale budskab var at det er nogle landsby tosse i DF, men ellers er racisme stadigvæk en by i Rusland. Nu forstår jeg lidt bedre, hvorfor film instituttet støttede filmen. Og nu forstår jeg endnu bedre, hvorfor den film gik igennem nåleøjet af en public service TV-kanal.
Nogle af mine studerende fra universitet har faktiske produceret dokumentarer i form af videnskabelige specialer og projekter, der dokumenterer at problemet er mere omfattende end som så.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Jensen

Har I overhovedet tænkt over, hvor afstumpede vi provinsboer er?

I år har flere hundrede været i biografen for at se HVIDsten-gruppen.

Og der var ikke en eneste etnisk skuespiller med. Der var godt nok et par tyskere, der var mest kendt for at have spillet med i "Das Traumschiff".

Her burde kommunen virkelig skride ind.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Nej, Emil Edelgart, den er alligevel lavet for eftertiden, som den meste kunst, kunst er et testamente om os snarere end for os.
Derudover er der absolut ingen regler for, hvad der bliver succes eller ej - så ville man høre op med at føle sig frem fra værk til værk.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Jensen

Nå ja - Mustafa....Historien har også en ret komisk dimension. Instruktøren, Martin Miehe-Renard, har i nogle år været formand for det Radikale Venstre i Gentofte-Hellerup.

Var der nogen, som sagde "liljehvid elite".

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Britta Hansen

Ud over at gentage igen og igen, hvor UHELDIG FORMULERINGEN er, udtaler områdedirektør for Produktion & Udvikling Claus Ladegaard jo godt nok: ’»Det er ikke en legitim begrundelse, jeg synes heller ikke, det er en rigtig begrundelse, og jeg er ked af, at den overhovedet optræder i et afslagsbrev,« siger Claus Ladegaard, der mener, det er decideret forkert, at film med brune skuespillere skulle være mindre »salgbare i provinsen«, sådan som det lyder i afslaget.’

Vil den få konsekvenser? spørger Information så.

»Den har allerede fået den konsekvens, at jeg har diskuteret det med redaktionen og peget på, at det var en uheldig formulering,« siger Claus Ladegaard, der understreger, at han tager det fulde ansvar for, at formuleringen har fundet vej til afslaget.’

Er direktøren da ikke i al almindelighed bekendt med de afslag og tilsagn, hans redaktion afgiver?

Og jeg synes, han skulle beslutte sig nu: er det en ’uheldig formulering’ eller en fuldkommen forkert begrundelse, som instituttet har udtalt? Og hvem tager ansvar for denne HOLDNING, der her er blevet tydelig?

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Finn Årup Nielsen

Jeg vil føje til Karsten Aaen og den dybe tallerken.

Historien om en indvandrerpige der forsøger at frigøre sig er fortalt før, for eksempel som ungdomsfilmen Fighter fra 2007. Her er pige også tyrker, og går til kung-fu. I denne film har aktanten også en gammeldansk jævnaldrende ven som hjælper.

Christian Monggaard angiver at 52.189 så filmen og forklarer dens mindre biograftække, ikke etnisk, men med at den som ungdomsfilm appelerede snævre end Oplev's "To verdener". http://www.information.dk/156653 Jeg selv så "Fighter" og synes nok den ikke var så skarp.

En anden ungdomsfilm der kører med samme dramaturgiske model er "Bend It Like Beckham".

Så den dramaturgiske originalitet er ikke til at falde ned af stolen over.

Som familiefilm kan "MGP missionen" nok hente flere end 52.189 billetter, men det kommer vel an på filmens kvaliteter. Kan man finde en "Semra Turan" pige der kan spille skuespil, synge, tale tyrkisk og bære en spillefilm? Martin Miehe-Renard fik i 2011 ganske god success med Min søsters børn. DVD'en solgte så den kom i top 10.

Argumentet "Dertil kommer, at film med et cast med anden etnisk baggrund ikke har vist sig at være specielt salgbare i provinsen" virker besynderligt. For hvor mange film har vi med et sådan cast i en familiefilm med gammel-ny dansk mix? "Fighter" er det nærmeste jeg kan komme på. "Gå med fred, Jamil" er jo ikke ligefrem en familiefilm.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Lom

Her kan man da i sandhed tale om en mand der ikke kan stikke en pind i en lort uden at ødelægge begge dele. Må man foreslå at direktøren bare læner sig tilbage i hængekøjen igen.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jette Abildgaard

Tragisk....virkelig tragisk og, til at braekke sig over....der roeg min lyst til at se, anbefale eller paa anden maade stoette noget der har med Det Danske Filminstitut at goere...

Det allermest tragiske er, at man jo netop ikke bliver overrasket......

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Nielsen

Dansk Folkeparti skriver i dag på deres hjemmeside:
"Regeringen svigter kulturminderne i udlandet"

-Bevarelse af danske kulturminder vil vi naturligvis prioritere højt, hvis vi får større indflydelse på dansk politik efter kommende valg. Regeringen med de Radikale i spidsen forsøger i øjeblikket med alle midler at underminere dansk kultur og danske værdier. Det er tragisk”, slutter Dansk Folkepartis gruppeformand.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Klara Liske

Kunsten skriger og skråler, maler, og synger, filmer og fortæller, og leder konstant efter veje at skrige og skråle, synge, filme, fotografere, væve, fortælle, mime..............................................o.s.v, om hvordan tiden har det i farver, lyd, form, menneskeværd, forståelse, lyst, magt og afmagt..............o.s.v........ og den er den bedste til at videregive hvad magten ikke ønsker skal blive historien.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Karsten Aaen

Filmen MGP Missionen handler om dette ifølge artikler jeg har læst her og hisset, dvs. på andre websites:

En tyrkisk ung pige på 11 år som hjælper en jævnaldrende dreng på 11 år med at blive integreret i København. Det er jo netop det der gør filmen så interessant mener jeg.

Den 11-årige dreng kommer fra Hvide Sande og skal have hjælp af en 11-årig tyrkisk pige til at blive integreret i København, nærmere bestemt Nørrebro, da det er hende, der kender de kulturelle koder her, ikke ham.

Filmen fungerer derfor integrationsmæssigt på to planer synes det. Dels en histore om hvordan en vestjysk dreng bliver integreret på Nørrebro i København, dels en historie om en tyrkisk pige som optræder til MGP - og som ikke må dette for sin far.
Men gør det alligevel...

Og her kommer så bogens - og filmens clou -

Drengens danske forældre og pigens tyrkiske forældre kører hele vejen sammen i en bil fra Nørrebro til Jylland (Aalborg måske?). Og undervejs mister de, som oplægget er, alle fordommene om hinanden.

Og det er lige præcis sådan en film der er brug for nu!

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Haastrup

Hvis ikke det var så alvorligt og trist, var det næsten til at dø af grin af: I den anden tråd om de lilje-hvides hykleri om indvandrer-lovgivning osv - gør flere debattører meget ud af pointere at 'løsningen på problemerne ihvertfald ikke fremmes af at yderfløjene dominerer debatten med skældsord, trækken racisme-kortet osv.

(Carsten Hansen bla mfl.)

Så i denne tråd skulle man altså så altså nok være forsigtig med at 'trække racisme-kortet'...

Jeg må desværre gentage hvad jeg har fremført atter og atter siden 'neger-debatten' - efter 10 år med VK og især O er racismen blevet gjort stueren - hvermands legitime eje - ja næsten en pligt>/i> for ikke at sige en dyd. Nul-tolerance, i alle afskygninger legitimeret fra højeste politiske top.

Hvordan kan man så forages over et sådant begrundet afslag? Eller måske skulle spørgsmålet snarere lyde: Tegnet på at helbredelsen er ved at ske er netop at foragelsen begynder at vise sig?

Iøvrigt vil jeg gerne påpege at når jeg bruger begrebet racisme - 'trækker jeg ikke noget racisme-kort' - Jeg tror på at kun kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade kan man begynde at dæmme op for den kollektive benægtelse om racismen herhjemme - begynde at skabe fornyet bevidsthed om på hvilke mange forskellige niveauer den kommer udtryk, hvor subtilt, fordi vi er blevet vænnet til den, truet med retorik fra højeste politiske top om 'landsforrædere, røde rundbordspædogigiske lejesvendes halal-hippier' osv i det uendelige.

Aldrig har magten skejet så markant ud som under VK og O og nu betaler vi regningen - snarere det er stadig dem, som retorikken skulle ramme der betaler den dyreste pris - indvandrerne.

Men ovenstående artikel om den lille 'pudsige' incident bekræfter jo at 'den som graver en grav for andre ender med selv at falde i den' = man bliver offer for sine egne fordomme og uvidenhed og ophøjes dette sidste til reel politik - er fanden løs i Laksegade: Det bliver i sidste ende kontra-produktivt for samfundets kultur-udvikling i det hele taget. Kulturen stagnerer. Ja, går i regression. Det er jo ren racistisk censur, mand!

Men altså, jeg slår fast med syvtommersøm, jeg trækker ikke noget racisme-kort overfor nogen - jeg beskriver. Racisme er ikke et skældsord når jeg bruger det - det er den rette beskrivelse af ondets rod.

En beskrivelse som forhåbentlig kan løse op for den frygt (krig-mod-terror-eksponeret) uvidenhed og de fordomme, som udgør grundlaget for racismen i dagens Danmark. Og som vi alle er smittet af om vi bryder os om det eller ej. Undertegnede har vist adskillige steder i debatterne hvordan han selv har måtte erkende hvor subtilt den har sneget sig ind mellem ribbenene. På trods af massive protester. Der sådan racismen smitter - den taler til den indre svinehund - den laveste fællesnævner: Det hemmelige ønske, det sårede ønske vi alle nærer oom at kunne få carte blance til at AF-REAGERE vores FRUSTRATIONER på sagesløse som ikke har magten til at true os. Kan det lykkes at få dem fremstillet som truslen mod os er målet nået : Verden vendt på hovedet. Racismen er blevet stueren: En selvbekræftende spiral som der ikke længere kan argumenteres imod, fordi alle er ofre for krig-mod-terror-psykosen og ikke kan bevise at den sande løgn er løgn. Ad tvivlens vej forgiftede man os fra højeste politiske top. Sådan skabes myter og fordomme bekvemmest i en atmosfære af frygt som ingen rigtig kan modbevise - tvivlen: ER det mon virkelig sandt? Tager jeg fejl? Er det løgn? Hvad skal jeg tro? Hvad er sandheden? - tvivlen er injektions-nålen som man fra højeste politiske top stak i kødet på os og fik os til at bygge frygtens og fordommenes reder i vores hoveder.

Det er meget meget alvorligt.

Som bekendt starter enhver erkendelse med at man 'tager det første trin' og erkender problemet og modigt kalder det ved sit rette navn. Racisme.

Istedet for at se det som en anklage, så se det som et evigt problem blandt mennesker, at vi nok aldrig helt bliver frie og tolerante nok allesammen, oplyste nok, tilstrækkelig fri af fordomme, besidder tilstrækkeligt empatisk og pædagogisk indsigt til at omsætte LIGESTILLING med vores MED-mennesker uanset , hudfarver, alder, køn, race, sexuel-orientering osv - og at man derfor slår sig bedst ved at vise god vilje til at erkende problemets omfang og viljen til at arbejde med det.
- AT der altid vil findes politikere, agitatorer osv som blændet af deres MAGT-BEGÆR mere eller mindre skruppelløst, er parat til at tage hvilketsomhelst psykologisk våben i anvendelse for at indoktrinere og hjernevaske den befolkning man ønsker at styre = regerere.

At fastholde sig i BENÆGTELSEN af alt dette - søge at finde andre ord, teoreterisere over begrebet og søge at baggatelliser og undgå den ubekvemme erkendelse af dette - er at ville holde sig svævende som en Muncahusen, blot ved at hive i nakkehårs-pisk.

MEn for min skyld kan vi da godt istedet for at kalde en spade for en spade, istedet for kalde den en faldgenstand af metal/jern monteret på et skaft af enten træ eller metal/jern, med udormet håndgreb i den anden ende; Bør anvendes til gravning og kultur-kultivering og ikke som våben.

Så når jeg siger racisme skal man altså ikke forstå det som om, jeg anvender et våben, som andre anvender en spade - men som det rette redskab anvendt til kultur-kultivering.

At nogen, måske endda flere, måske endda de fleste stadig føler sig meget ubekvemt tilpas, når jeg kommer med mit 'Racisme-spasseri' (en debattørs mening om mit anvendelse af ordet...) - siger således egentlig mest om deres forestilling om ordets værdi i det hele taget og at man ikke har fattet en brik og ikke vil forstå - men stadig tænke ganske overfladisk, leve trygt i sin frygt , uvidenhed og fordomme.

Den som vil arbejde med sin racisme - er nødt til mindst, at lære sig kunsten saglighed.

Den som nægter at have nogen brod af racisme i sig, må være det første oplyste overjordiske overmenneske efter Kristus. At hæve sig således over sine medmennesker, at tro sig så ophøjet, afslører kun vedkommendes egen naivitet og manglende evne og vilje til nogensomhelst selverkendelse overhovdet. Og er den klareste indikation på racisme i en nøddeskal: Den medfødte ret til at herske og dominere over sine medmennesker - især farvede mindretal. Og dermed sluttes cirklen bekvemt: Jeg finder mig ikke at nogen trækker racisme-kortet! Jeg er hævet over den slags! Jeg er et overmenneske.

Idag er det i visse tilfælde langt langt vanskeligere at erkende og arbejde med sin racisme, dels fordi den er blevet så legitimeret - men også fordi den ikke altid, men alligevel ofte (fangetortur mv), er så grov som man feks ser i filmen "Mississippi Burning" med blandt andet Gene Hackman i hovedrollen. En fremragende og rystende film ivørigt i min optik, som der stadig kan læres meget af. - At årsagen til at vi er nødt til at fastholde os i bevidstheden om dette evige problem når det drejer sig om at forene verdens kulturer i byer og lande kloden over, dette mageløse mangfoldighedens verdens-projekt, som vil vare mange århundreder endnu - Den er ganske enkelt den at hvis man nægter at erkende og arbejde med dette i sig selv, kan det på et splitsekund ende med Metropolis Burning i enhver storby kloden over, på samme måde som vi skal lære af begivenhederne omkring 2. Verdenskrig.

Jeg slutter med et citat: Man skal stedse holde sig for øje, at man ikke mere behøver at lære det som man allerede kan dømme om. Hvis man derfor kunvil dømme, kan man intet mere lære>/i>. Tak. Og fortsat god debat. - Jeg håber filmen bliver godkendt alligevel. Alle har lov til at dumme sig og blive klogere. Det er ikke en skam at dumme sig og gøre fejl, øve (ubevidst) uret, - det er en skam Ikke at indrømme det. - Så blev det til to citater istedet.... 8-)

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Skov Larsen

Jeg synes de fleste undlader at forholde sig til sagens substans.
Så vidt jeg har forstået er der søgt støtte i en pulje, der udtrykkeligt angiver kommercielt potentiale som et støttekriterium. Så det springende punkt er, hvorvidt danske børne/ungdomsfilm med multietnisk tematik og rollebesætning er salgbare eller ej. Er det tilfældet, er det en fuldstændig legitim begrundelse. Er det derimod forkert, er fadæsen enorm.
Jeg ved ikke om det er sandt, men efter at have boet og undervist børn og unge på Vestsjælland de sidste 17 år og oplevet de holdninger, der kommer til udtryk i både tale og handling hos såvel børn og forældre, virker det ret sandsynligt. Bortset fra det ikke uanselige mindretal, der er åbne racister, er der en meget stor gruppe, der til hver en tid vil vælge Min Søsters Børn I Tivoli (eller hvor de nu tager hen næste gang) frem for en eller anden film om nogen sorte.
Der er et skrigende behov for holdningspåvirkning, men næppe et stort marked for multietniske film...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Georg Christensen

Et afslag, som kun begrundes, med "provinsens" mangel på forståelse,

Hilsen fra "provinsen", og et spørgsmål :Sidder der mange af samme slaks i "Københavneriet", så varer det ikke længe, før "ballet" er forbi.

Det værste kommer nu: Et "samfundsbetalt", filminstitut,tut?.

Helt ærlig, jeg er ikke lammet, jeg "skammer mig bare", over instituttet´s handlemåde. Både argumentet imod "støtten, som forsvaret for argumentet, beviser en form for utroværdighed, som nok bare deformerer sig selv ned i "kunstenerens" selv forherligelse, og i sidste ende bare opløser sig selv.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Carsten Hansen

Jeg kan se mit navn bliver nævnt i forbindelse med Martin Haastrups lange indlæg.

Ja: Naturligvis skal man være varsom med at trække racismelortet !.

Det betyder dog ikke at racisme ikke findes. Og jeg ser intet problem i at kalde racister for racister.

Betænkelighederne opstår når personer som Martin Haastrup ser racisme bag hver en busk og omkring hvert et hjørne; Og mener at alle til højre for Enhedslisten er racister, og i den dur.

Der virker ikke særligt modent .

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Hans Jørgen Lassen

På Det Danske Filminstituts hjemmeside kan man læse følgende om den pågældende støtteordning:

"Markedsordningen retter sig mod film med særligt publikumspotentiale.

Formål

Markedsordningen skal støtte film, der er kommercielt bæredygtige og har et betydeligt publikumspotentiale i forhold til sin målgruppe."

Støtten - efter denne ordning, men der findes andre - gives altså til film, der forventes at kunne trække et stort publikum i biografen. Det tæller ikke i den forbindelse, om filmen er politisk korrekt eller af betydelig kunstnerisk værdi. Den kommercielle bæredygtighed er det afgørende.

Så kan man være lige så forarget, man være vil.

Se: http://www.dfi.dk/Branche_og_stoette/Stoette/Produktion-og-udvikling/Spi...

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Haastrup

Carsten Hansen er usaglig # 20. maj 2012 kl. 08:52.

Direkte løgnagtig og går efter personen istedet for bolden:"Betænkelighederne opstår når personer som Martin Haastrup ser racisme bag hver en busk og omkring hvert et hjørne; Og mener at alle til højre for Enhedslisten er racister, og i den dur."

Dét er ikke særlig modent.

For at gøre en lang historie kort: Det er tilsyneladende Carsten Hansen selv som trækker det kollektive benægtelses-kort vedr. racismen i Danmark: "Scyhhhhh"

CH's inkonsekvens er konsekvent: Han har ikke noget problem med at kalde racister for racister - men har ikke noget bud på hvordan vi kommer racismen til livs. (Fra en anden tråd - 'den liljehvide')

CH er som munchausen selv - han forsøger at holde sig svævende ved at hive i egen hårpisk.

Ch tror sig tilsyneladende at have eneret på defintionen af hvad der er racisme og at kun hans defintioner berettiger en debat om emnet. Åbenlys racisme som den artiklen omtaler er ikke noget problem.

Det er lige til at blive rundtosset af.

Carsten Hansen burde holde inde med sine samfunds-kontraproduktive obstruktioner, løgnehistorier om sine meddebattører og sin usaglihed og begynde at lære at forholde sig til livets realiteter istedet for at agere racistiisk-medløber ved at søge at tie ihjel ethvert forsøg på at påpege den stille og roligt og ad den vej øge bevidstheden om racismen, så folk igen kan få noget at arbejde med så landet sammenhængskraft igen kan øges og sociale forbedringer kan ske.

Carsten Hansen SMS-kommentarer er ikke en disse værd.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Majbritt Nielsen

Tja hvis filmene skal være politisk korrekte og derfor i stil med "disney-pengemaskiner". Så bliver de´t noget tandløst stads de pumper ud. Lidt på linje med McD-burger.
Ens og samme smag hele vejen igennem.

Ikke noget med noget spændende, men helt klart noget der ikke laves for andet end at sælge billeter. En gang kønsløs masseproduktion.

anbefalede denne kommentar

Sider