Læsetid: 10 min.

Interview med Thomas Vinterberg: ’Der er kommet en troldsplint i øjet på os’

Thomas Vinterbergs nye film, ’Jagten’, handler om løgnen, der spreder sig som en virus og ødelægger menneskers liv. Det er en slags antitese til ’Festen’, der for 14 år siden kickstartede den danske filminstruktørs internationale karriere på filmfestivalen i Cannes. Nu er ’Jagten’ også udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes – og dermed synes en cirkel at være sluttet for Vinterberg
I begyndelsen var Thomas Vinterbergs nye film ’Jagten’, der handler om en mand, som bliver uskyldigt anklaget for pædofili, tænkt som en slags antitese til Festen, fortæller instruktøren selv.

I begyndelsen var Thomas Vinterbergs nye film ’Jagten’, der handler om en mand, som bliver uskyldigt anklaget for pædofili, tænkt som en slags antitese til Festen, fortæller instruktøren selv.

Nikolai Linares

15. maj 2012

Thomas Vinterberg bragede gennem den internationale filmlydmur på filmfestivalen i Cannes i 1998, hvor hans anden film – og den første dogmefilm – Festen var udtaget til hovedkonkurrencen. Det grynede, håndholdte drama om en familiefest, der løber af sporet, da patriarken og fødselarens søn i en tale afslører, at han som dreng blev misbrugt af sin far, tog festivalen med storm, og siden brugte Vinterberg et år på at rejse verden rundt med filmen.

Det var, som om der var kommet en rockstjerne til byen. Alle ville hilse på 29-årige Vinterberg. Til en stor middag til ære for den amerikanske filmproducent Mike Medavoy på det fashionable Hotel Carlton var opmærksomheden ikke rettet mod hædersgæsten selv, men mod Thomas Vinterberg og det øvrige filmhold, der også var inviteret med til middagen.

Så stor var begejstringen for Festen i Cannes, at selv en dansk filmjournalist, som var til sin første filmfestival, blev takket varmt og hjerteligt af de amerikanske filmkritikere og filmfolk, der iført balkjoler og jakkesæt ankom til Meadavoy-middagen og straks begyndte at skamrose filmen, som de lige havde set.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Karsten Aaen

Og?

Arthur Miller's The Crucible om heksejagten i Salem viser det samme - på en bedre måde. link til The Crucible:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Crucible

Og det er ikke nogen nyhed at folk går i selvsving eller anklager folk for at være noget mv. Eller anklager dem der forsøger at gyde olie på de rørte vande for at være kommunist, bøsse - eller det ord der begynder med p....og slutter med fil....

Sagen er den at frygt og suggestion virker - det kan man se bl.a. i den seneste (og fremragende) udgave af Baskervilles Hund(e) som DR1 sendte sent lørdag aftekn kl. 23.45 (efter at have set den kan jeg godt forstå det). Alt det som sker her er manipuleret, ingen har set Baskervilles Hund - alt er indgivet dem af omverdenen. Eller sagt på en anden måde:

Vi kan ikke altid stole på vore sanser - de er (nemlig) alt for nemme at manipulere med...

...ja eller Benny Andersens novelle om Tykke Olsen, der tilfældigvis var på fisketur i den samme skov,
hvor de to små piger vistnok var ude for et-eller-andet....

Novellen er fra 60'erne, og da var der ikke noget, der hed sociale medier. Da klarede folk sig fint med
bare alm. infam landsbysladder.

Men selvfølgelig ser det vist ud til at TV igen har lavet en væsentlig film om et betændt emne.

Karsten Aaen

Men det forudsætter jo at man kender til Snedronnongen og til den troldsplint som Djævelens Spejl der går i stumper og stykker og som omforvandler godt til hæsligt når stumperne kommer ind i vore øjne...eller hjerter...