Nyhed
Læsetid: 3 min.

Jagten i Cannes

Handler det om uskyldstab, heksejagt, kærlighed mellem venner og familie, pædofili eller noget helt andet? ’Jagten’ har givet nok at tale om i Cannes
Handler det om uskyldstab, heksejagt, kærlighed mellem venner og familie, pædofili eller noget helt andet? ’Jagten’ har givet nok at tale om i Cannes
Kultur
21. maj 2012

En film er dét, folk ser, ikke dét, vi vil sige.

Så nøgternt formulerer Thomas Vinterberg det, da han taler med den danske presse om Jagten søndag morgen i Cannes. På det internationale pressemøde få timer senere, bliver det tydeligt, at der er mange mulige blikke på filmen. En journalist beskriver den som et kontroversielt blik på overgreb på børn. En anden som en film om forræderi. En tredje spørger ind til, om Danmark virkelig er så »dark and sinister« et sted, som Vinterberg tidligere på konferencen har formuleret det med glimt i øjet.

Ifølge filmholdet er Jagten især en film om en heksejagt. Eller om uskyldstab. En film om en masse røg uden en brand, som Susse Wold formulerer det, da hun får ordet efter at være blevet præsenteret som Danmarks Maggie Smith og Judy Dench i én og samme person.

Men det er også en film om kærlighed, understreger Thomas Vinterberg. Det er en film om kærlighed mellem venner og familie og om, hvad der kan ske, når en løgn breder sig som en virus i et lille samfund.

’De rigtige øjne’

Til pressemødet og i dagens brancheblade bliver Jagten naturligt nok sammenlignet med Festen, som var i konkurrence i 1998. Ifølge Vinterberg er hans nye film på mange måder en antitese til den, men som manuskriptforfatter Tobias Lindholm fortæller til det danske pressemøde, blev der aldrig talt om Festen under arbejdet med Jagten.

For Lindholm voksede filmen ud af den paranoia, der kan ligge i at blive forælder – som han blev, mens han skrev Submarino med Vinterberg – og af, hvordan kærligheden til et barn kan suspendere al logik.

Efter planen påbegynder Lindholm og Vinterberg en ny film til september. De trives begge i samarbejdet og med det rum, de har skabt, hvor virkeligheden får plads, og plottet, som Lindholm forklarer, primært betragtes som noget, der forstyrrer nogle karakterer, som er i gang med noget.

I Cannes tales der om Mads Mikkelsens muligheder for at vinde prisen som bedste mandlige skuespiller. Ved det danske pressemøde fortæller Mads Mikkelsen om glæden ved at spille den udfordrende hovedrolle, og at han fra starten var tiltalt af det kloge manuskript og af at arbejde med Vinterberg for første gang. Processen har ifølge Mads Mikkelsen været god, fordi Vinterberg har »de rigtige øjne«.

»Han ser utroligt skarpt. Mangler der noget, ser han det. Han siger det, lige inden man selv formulerer det,« konstaterer Mads Mikkelsen, som siden uddyber ved at sige, at han tiltales af ambitiøse projekter med noget på hjerte og af instruktører, som ligger søvnløse over dem.

Stolt over at være med

Mens Mads Mikkelsen er Jagtens stjerne, er Susse Wold castingens scoop i rollen som den børnehaveleder, der får handlingen til at rulle. Ved det danske pressemøde beskrev hun, hvordan hun først blev overrasket over at blive spurgt om at spille andet end den sædvanlige society-kvinde og med egne ord var bange for at ødelægge filmen.

Men hun tog udfordringen op og har oplevet det som en udviklende proces at få lov at gøre på film, hvad hun længe har gjort på scenen.

Ifølge Vinterberg er Jagten »født med kejsersnit«.

»Jeg var syv uger i klipperummet i stedet for 29. Det har været smertefrit og hurtigt,« fortæller han og tilføjer, at det hele måske derfor ikke har nået at bundfælde sig.

Men han har masser af svar klar, da han sammen med sit hold møder den internationale presse.

Adspurgt om det er rart at være tilbage i Cannes efter mange års fravær, konstaterer han, at han da aldrig har været væk.

»Jeg har været her hele tiden. Det er jer, der har været væk i et stykke tid.«

Thomas Vinterberg er stolt over de film, han har lavet siden Festen, men siger, at han nu har fundet tilbage til en form for filmskabelse, som i virkeligheden minder om hans tilgang på Filmskolen. Vinterberg har ikke set andre af konkurrencefilmene, men er stolt over at være med og betragter det at være i Cannes som det vigtigste. Men han når da også at sige, at han ikke vil have noget imod at få noget guld med hjem.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her