Læsetid: 6 min.

Utilsløret lyst

Undertrykte. Underdanige. Opdraget til at være mænds ejendom. Der er mange meninger og fordomme om muslimske kvinder. I en ny antologi tager kvinderne selv ordet
I en ny bog gør 25 muslimske kvinder op med fordomme og tabuer og fortæller om blandt andet deres sexliv, forelskelserne, de uskyldige flirts og kærligheden.

I en ny bog gør 25 muslimske kvinder op med fordomme og tabuer og fortæller om blandt andet deres sexliv, forelskelserne, de uskyldige flirts og kærligheden.

Jean-Pierre Muller

9. maj 2012

»Zahra, du har et hul. Og resten af dine dage vil mænd gerne stikke deres penis ind i det hul. Det er lige meget, hvem du er, og hvordan du ser ud. Selv i biografen. Alle steder. Sådan er det.«

I antologien Love, InshAllah gør 25 muslimske kvinder op med fordomme og tabuer og fortæller om deres sexliv, forelskelserne, de uskyldige flirts, kærligheden til den eneste ene og konflikterne, der kan opstå, når forældre og omgivelser prøver at håndhæve traditionelle muslimske værdier i et samfund, hvor den seksuelle moral kan virke skræmmende fri. Citatet ovenfor stammer fra forfatter og standup-komiker Zahra Noorbakhsh bidrag, The birds, the bees and the hole, og den noget unuancerede seksuallektion er morens advarende ord, som bliver givet, lige inden Zahra skal i biografen med veninderne fra skolen.

De 25 forfattere spænder vidt og tæller blandt andet en hardcore feminist og marxist, en lesbisk konvertit, en ortodoks troende og en kvinde, der lever i et polygamt forhold og er glad for det. Ud over at være muslimer og kvinder har de 25 forfattere også det til fælles, at de enten bor eller har boet i USA, og undertitlen på antologien er da også The secret love lives of American muslim women.

Love, InshAllah har både skabt international opmærksomhed og høstet ros og anerkendelse for de litterære kvaliteter og for at tage det kontroversielle emne op.

’Love, InshAllah’ tager fat om et tabubelagt emne. Har der været forskel på, hvordan muslimske mænd og kvinder har modtaget den?

»Bogen har fået en fantastisk modtagelse, og det er både mænd og kvinder, der har taget godt imod den. Vi har fået respons fra muslimske kvinder overalt i verden, som samstemmende fortæller, at de virkelig kan identificere sig med kvinderne i bogen, og at de er glade og stolte over at se deres eget liv portrætteret ærligt og autentisk i en litterær sammenhæng. Vi har hørt fra muslimske mænd, at de er rørte over den ærlighed og åbenhed, som kvinderne viser, og så er der faktisk flere mænd, der har sagt, at de synes, der også burde komme en bog med deres historier,« siger Nura Maznavi, der sammen med fotograf og forfatter Ayesha Mattu er initiativtager og redaktør på bogen.

Det er sjældent, at muslimske kvinder kommer til orde i medierne for at fortælle om seksualitet i et muslimsk perspektiv. Det er oftest mænd?

»Ja, det er, som om alle har en mening om muslimske kvinder og vores liv. Mænd med alle mulige religiøse baggrunde, kvinder, der kalder sig feminister, og politikere udtaler sig gerne og ofte om os; om vores tøj og vores liv. Nogle gange føles det næsten, som om en kvindelig muslimsk krop er en offentlig slagmark for alle andre end kvinderne selv. Det er desværre ikke så tit, at man hører, hvad muslimske kvinder siger og mener, men der er faktisk en kæmpe mangfoldighed blandt muslimske kvinder, ligesom der er en kæmpe mangfoldighed blandt kvinder generelt i verden. Med denne bog prøver vi at bryde med opfattelsen og fordommen om, at en muslimsk kvinde pr. definition er undertrykt, underdanig og absolut uden kontrol over sit eget liv.«

Er der inden for islam seksuel undertrykkelse af kvinder, eller er det en fordom?

»I en ægteskabelig kontekst er islam en sex-positiv religion. Religionen tilskynder til en sund og god seksualitet mellem ægtefolk. Seksuel undertrykkelse har ikke noget med islam at gøre, men i løbet af de seneste par hundrede år, har der været flere politiske tiltag, der har haft konsekvenser for muslimer, inklusive deres seksualitet. Men når man taler om seksuel undertrykkelse, er det vigtigt at huske på, at den bestemt ikke er begrænset til handle om muslimske kvinder. I USA, for eksempel, bliver op mod hver tredje kvinde udsat for seksuelle krænkelser, og det har ikke noget med religion at gøre,« slår Nura Maznavi fast.

Accepterede hendes livsstil

Queer-pigen og bloggeren Najva Sol debuterer seksuelt som 15-årig, først med en dreng og kort efter med en pige. Hendes tekst, der har titlen The First Time, handler om sex, stoffer og et udsvævende teenageliv, og den handler også om at fortælle forældrene, hvor specielt faren lever efter et striks kodeks, om sit liv, der harmonerer meget dårligt med de opdragelsesværdier, familien har taget med fra Iran. Forfatterens nervøsitet og de mange besværlige overvejelser kunne dog være sparet, for forældrene har i hemmelighed læst med på hendes blog og ved alt om hendes liv. Overraskende nok accepterer de hendes livsstil, men som faren siger, så behøver de ikke ligefrem at fortælle om det til alle mulige, sex er jo en privat sag.

I en anden tekst er en indadvendt konvertit vel vidende om sin lesbiske præference, inden hun skifter kristendommen ud med islam. Hun har valgt at følge en ret fundamentalistisk retning inden for islam, og derfor mener hun, at hendes tiltrækning til en fra samme køn er haram. Indstillet på, at hun nok må leve skjult med sin sande seksualitet og gifte sig traditionelt, det vil sige med en muslimsk mand, finder hun alligevel sammen med en muslimsk kvinde. Kvinden er godt nok allerede gift, men på grund af sin nyfundne kærlighed lader hun sig skille.

Er der større åbenhed og tolerance over for homoseksuelle blandt muslimer i USA end i Europa?

»Jeg tror, der er stor forskel på synet på homoseksualitet i USA og i Europa, ikke kun blandt muslimer,« svarer Nura Maznavi indledningsvist og fortsætter: »Men jo, jeg tror også, der er større åbenhed over for homoseksuelle i de muslimske samfund i USA end i Europa. Der er større villighed til at diskutere homoseksualitet og seksualitet, der ikke nødvendigvis er heteroseksualitet. For 10 år siden blev der i USA sat spørgsmålstegn ved, om man kunne være muslim og homoseksuel, men det har helt klart ændret sig, nu bliver der diskuteret, hvordan man inkluderer alle uanset seksualitet i det muslimske fællesskab. Selv meget ortodokse muslimske ledere og imamer i USA har taget denne problemstilling til sig.«

Ud over sex og kærlighed er der også mange andre temaer i bogen. Opdragelse og forskellige problemstillinger ved at leve som muslim i et ikke-muslimsk land, for eksempel.

»Ja, der er adskillige temaer i bogen; identitetsskabelse, familie og forventninger fra omgivelserne, bare for at nævne et par stykker. Vi har hørt fra flere læsere, at bogen har fungeret som icebreaker i forhold til at få diskuteret bogens emner hjemme i familierne. Og der er flere muslimske forældre, der har fortalt, at de ser bogen som et realistisk portræt af den virkelighed, de lever i, og at den gør det nemmere at tage en ærlig og nødvendig dialog med deres børn om sex og kærester.«

Mange af teksterne i Love, InshAllah kredser om universelle problemstillinger i forhold til kærlighed og sex, mens andre reflekterer over meget komplekse emner. 34-årige Asiila Imani, der har gået gennem to skilsmisser, skriver blandt andet om sine positive overvejelser om at gifte sig med den lokale slagter, der allerede har et par koner i forvejen. Og Tanzila Ahmed drager i teksten Punk – Drunk – Love en parallel mellem den obligatoriske pilgrimsrejse til Mekka og sin egen tumult-tur rundt i USA med et muslimsk punkband, der resulterer i, at hun bliver fyret fra sit arbejde, men til gengæld finder hun kærligheden – og sig selv.

Der er ingen af de 25 tekster i bogen, der handler om tvangsægteskab. Er det, fordi det ikke er et reelt problem for muslimske piger?

»Da vi skulle udvælge og redigere teksterne til bogen, var der ingen, der handlede om tvangsægteskaber. Vi stødte simpelthen ikke på nogen,« begynder Nura Maznavi.

»Det er vigtigt at skelne mellem et arrangeret ægteskab og et tvunget ægteskab. Et arrangeret ægteskab er ikke nødvendigvis et tvunget ægteskab, det kan bare være en måde, en muslimsk pige kan blive introduceret til en eventuel kommende partner af sin familie, men hvor hun selv afgør, om hun vil giftes med ham. Det tvungne ægteskab, altså hvor pigen er presset mod sin vilje til at gifte sig med en bestemt mand, er noget helt andet. Vi kender selvfølgelig alle sammen skrækhistorierne, men det er nu undtagelsen frem for reglen. Bortset fra enkelte tilfælde er der nok en tendens til, at medierne overdriver problemet.«

Nura Maznavi og Ayesha Mattu: Love, InshAllah. Soft Skull Press, 256 sider, ISBN 978-1593764289

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det muslimske tørklæde til kvinder blev fundet på af muslimske mænd der mente kvinder skulle gå med dette for ikke at friste mændene med deres hår. Det er da noget undertrykkende fis.

Maya Nielsen

Den lyder meget spændende, glæder mig til at læse den...

Og jo der er jo også store fordele frem for storbyernes Clamydia-helvede i den mindre promiskuiøse sexualitet... som muslimske kvinde oftest har.... men hvad man kan jo så smittes der af manden der har været ud at prøvedet hele...først ... og det er ikke fair...at en der altid har passet på både mødom og ikke at fejle noget kan ricikere at få hele spektret fra sin ægtemand, måske man som gengæld for mødommen som minimum skulle kræve en ren attest for kønssygdomme fra den muslimske mand, så vae der da lidt fairness den anden vej igen...

Ivan Gullev

Alle, der har med fødvare at gøre bør iføre sig hovedbeklædning, kvinderne med tørklæde eller den gamle Irma-hat, mændene med fez.

Mansour Heydari

Det er ikke løgn, når man siger at Information har overtaget Ekstrabladets gamle plads, når det handler om bl.a. skræmmekampagne mod muslimer.
Det er nemt at sætte fokus på de slidte udsagn om kvinde i islam, holde tribunen for en håndfuld sekulære fremmedgjorte folk og gentage det samme løgne historier, som gang på gang er besvaret af muslimer, ja også kvindelige muslimer.

Men har danske journalister rent mel i posen, vender de også deres blik mod et land som Iran, hvori kvinder under den islamiske regering nået lang i alle områder. Så kan de også lave interview med de muslimske kvinder, som har andet at sige end de klicheagtige ting, som læserne kan lide at høre. Og ikke mindst kan de kigge på en del tal og statistik, som viser andet end det, læserne har fået at vide gennem løgne historie og ensidige rapporter om kvinder i islam. Her er nogle tal herom fra Iran, som I selv kan også finde i flere internetsider, som amar.org.ir., FN og GPI.

I 1979 (revolutionsåret) var 64 % af iranske kvinder analfabeter, mens tallet i 2009 faldet til 19,66 %, takket være den omfattende undervisnings projekter for dem i det sidste 30 år under den islamiske regering.
Ganske rigtig er kvinders beskæftigelse er lav i samfundet, men modsat vestlige propaganda, skyldes dette flere sociale og kulturelle årsager. Traditionelt har kvinder i beskæftigelse altid været lang færre i forhold til mænd i Iran, men det nye tal viser en klar forbedring i tendensen. Ifølge statistikken i 2009 har kvinder udgjort 17,3 % af de 21 mio. totale arbejdskræfter i landet. Det betyder at mænd i beskæftigelse er 4,8 gange flere end kvinder, mens dette tal var 6,6 før revolutionen. Dette kunne have været endnu bedre, hvis 8-års krigen (mod Irak) ikke var påtvunget landet.
Men i uddannelsen er kvindernes fremskridt er nærmest eksploderende. Mens kun 30 % af landets studerende var kvinder i 1974, er nu tallet steget til 60 % generelt, og 69 % i medicin og kunst.
Samtidig med kvinders tilgang i universiteterne, er deres stillinger i de akademiske verden er også steget. Blot fra 1999 til 2005 er antallet af kvinder i universitetsbestyrelser er steget fra 1887 til 5608, dvs. tredoblet i løbet er kun 6 år.
Men kunst og kultur er områder, hvor kvinder er mest aktive i. Siden årerne efter krigen har kvindernes tilstrømning til de områder været eksplosiv. Fx alene i 2009 har 4.464 kvindelige forfattere og 1365 oversættere været aktuelle med deres udgivelser. Antallet af bøger, udgivet af kvinder i samme år, har været 5.378 titler, hvilket udgør 23,34 % af samlede udgivende titler i samme år. Mange fra oppositionen (i udlandet) mener at, iranske kvinders fremgang i litteratur skyldes diskrimination og stigende pres på dem fra regeringen! Men iranske kvindernes tilgang til litterær produktion, og alle andre sociale engagement for den sags skyld, skyldes først og fremmest mere fritid, hvilket har med deres stærkt faldende fertilitet i den nyere tid at gøre. Gennemsnittet for fertilitet i 1979 var 6,3 børn for pr kvinde (mellem 15 og 49 år), men tallet er i 2009 på 1,8, dvs. lidt under niveauet i vesten, takket være republikkens rationale vækst politik. En anden grund er, at kvinder bliver pensioneret som relativ ung. Under Pahlavi-regimet blev mænd og kvinder pensioneret efter 30 år tjeneste i den offentlige, uanset alder, men nu er det 27 år for mænd (eller max 60 år) og 20 år for kvinder. Mange kvinder bliver derfor vellykket pensioneret i en alder af ca. 40 år og bruger deres tid i især kreative områder.
Ud over skønlitteratur, er der tusindevise kvinder beskæftiger sig professional med billedkunst, grafik, kunst håndværk etc. De deltager i udstillinger og konkurrencer, som individer og grupper, underviser i deres fag og driver firmaer som selvstændige. Tusindevise kvindelige journalister, korrespondenter arbejder side om side af mænd i landet medier og i udlandet, og hundredevise kvindelige skuespiller er aktive i teater, tv og film.
Alene mellem årene 2004 til 2007 har 249 kvinder er registeret som indehaver af forskellige dagblade og tidsskrifter.
Mens kvindeorganisationer var stærk begrænsede før revolutionen, er denne (fagforeninger, foreninger, institutioner etc.) blot i de private områder på 979 i slutningen af 2009.
Antallet er registrerede sportskvinder i 2009 har været 779.322, som udgør 32,44 % af ladets totale sportsmænd. Fægtning, skydning, bordtennis og badminton er de mest populære fager i blandt kvinder. Især i fægtning har iranske kvinder har flere gange nået guldmedaljer i Asien OL.

Nu kan vestlige journalister snakke om kvindeundertrykkelse i islam og Iran og dokumenterer deres påstande: løgnagtige udtalelser fra en håndfuld sekulære utilpassende kvinder, asylansøger og flygtninge, der sige alt hvad der passer dem. Kvindeforholdet i Iran er et drømmeliv for kvinder i mange mellemøstlige lande, især et land som Saudi Arabien, vestens darling, hvori kvinder ikke engang må køre bil, for ikke at tale om sidder i et eller andet bestyrelse! I virkeligheden er Iran i hælen på vesten, hvor det handler om ligestilling af kvinder og deres deltagelse i samfundslivet. Er der færre kvinder i nogle erhvervsmæssigt, videnskabelig og sport discipliner, skyldes det samme som gælder alle steder i verden, også vesten. Er der flere kvindelige buschauffører end mandlige i vesten? Flere kvindelige håndværker og økonomer?

I vesten er journalister ret gode til gør sig til dommer for andre kulturers sager, bedømmer deres værdier og propper alle mulige løgnehistorier og ikke mindst ensidige oplysninger på hovedet af borgerne. Men når det handler om fakta, tal, forskning, og en fair og gensidig holdning til sagerne, svigter de fleste og trækker i land. Lad os høre hvad Carsten Jensen siger om danske journalister:
”At tale med en journalist om dansk presses fremtid er som at tale med en psykotisk virkelighedsfornægter, der fra sit tilflugtssted i en narcissistisk, selvcentreret fantasiverden uanfægtet tror på løgnen om sin egen betydningsfuldhed.” (Inf. 17/12/2010)

Hans Jørgen Lassen

Mansour Heydari mener tilsyneladende, at Irans fortræffeligheder skal måles med en vestlig målestok. At Vestens normer og idealer er de rigtige.

Det kunne vel diskuteres.

Selv har jeg f.eks. ikke meget tilovers for "the american way of life", coca cola drikker jeg aldrig, men jeg kan med fornøjelse læse Henry Miller.

Mansour Heydari

@Ann Bille

”Den muslimske tørklæde” blev ikke opfundet af muslimske mænd, men kom til islam fra kristendommen. Som du kan se, hvis du kan se, i gamle europæiske malerier, har alle kvinder tørklæder på. Og det havde mange på op til ca. 60 år siden. Det kan du spørge de gamle om. Men siden kristendommen i vesten er sat (efter sekularismens nivellerings principper) på lige fod med pop, pop korn og porno, ser tørklædet også latterligt og noget ”fis” ud (som du har skrevet).

@Mansour Heydari: I Eypten arbejder den nye regering netop nu på forskellige politikker og forslag der arbejder imod kvinderettigheder.
I visse mellemøstlige lande er kvinder kommet i fængsel for at blive voldtaget. De kan samtidig ikke frit lade sig skille fra manden, men det kan han og han har automatisk retten over børnene.

Man anslår at der hvert år i Pakistan savnes omkring 600-900 kvinder som på 'mystisk vis' forsvinder (pga æresdrab, 'ægteskaber gået galt', eller kvinden har opført sig utækkeligt)

I mange af landene i Mellemøsten, bla Afghanistan, har de i årevis ligget i toppen som det værste land at være kvinde og mor i. Bla pga manglende muligheder, rettigheder og adgang og oplysning til prævention og ret til at bestemme over egen krop samt kvindedødeligheden ved graviditet og fødsel.
Der har tillige været masser af historier om kvinder der er blevet mishandlet eller fået hældt syre over sig fordi de har modsat sig et tvangsægteskab med en ældre mand. Eller mænd der har slået deres kvinder ihjel hvis de ikke har kunnet føde ham en dreng. De skal desuden holde sig rene indtil deres bryllupsnat, mændene har frit spil. En højerestående politiker i Iran har foreslået at manden har ret til at sulte sin hustru hvis hun nægter ham sex!

Jeg kender en dansk kvinde der har arbejdet som tolk i Afhganistan og alle de kvinder hun har mødt og talt med dernede siger at kvinderne oftest bliver holdt derhjemme i huset fordi deres opgave skal være at være kone og mor, også selvom de ønsker noget andet, men de har bare ikke de samme muligheder som mændene.

@Mansour Heydari: ja mange kvinder havde tørklæde på i kristendommen (bla ældre fiskekoner), men den symboliserede intet religiøst. Det gør det muslimske tørklæde derimod, nemlig at man ikke skal friste mænd med sit hår.

Mansour Heydari

@ Hans Jørgen Lassen

Nej, jeg mener på ingen måde, at Irans fortræffeligheder skal måles med en vestlig målestok, men omvendt. Hvis du har set mine tidligere kommenter, har jeg altid ment at de vestlige sekulære samfunds- og udviklingsmønstre kan på ingen måde udføres i et land som Iran, hvor religion og stat er ens.

Men her ville jeg blot vise en del løgnagtigheder om kvinder i islam og Iran, som trives i vesten.

Maya Nielsen

IRAN er ikke paradis på jorden og der hænges bøsser i kraner til skræk og advarsel, narkomaner henrettes i stedet for at hjælpe dem ud af misbruget og kvinder der selv forelsker sig og vælger at have sex henrettes. Samt har dobbeltmoralisteerne indført ægteskab af en times varighed for at gøre mænd skyldfrie ved prostitution og at kunne masseudnytte den stakkels kvinde der er havnet i en gældsklemme som enlig forsørger....sikke da er møg-politik at forherlige ...

Lise Lotte Rahbek

Ann Bille

Nej, tørklædet har ikke noget med fiskerkoner at gøre.
Det er en religiøs jødisk/kristen tradition som foreskrev, at kvinder skulle dække deres hår.
Derfor går mange ortodoxt-jødiske kvinder med paryk og nonner i katolisismen bærer hovedklæde. Samme traditionsbaggrund, forskellige måder at dække håret på.

Mansour Heydari

@ Ann Bille

De sager som du nævner i Mellemøsten og Pakistan, er kulturbestemte og ikke har noget med islam at gøre. Men i vesten prøver man konstant at blande de to sammen.
Iøvrigt har kvinder i vesten slet ikke så godt som det ser ud til! De er reduceret til seksobjekter i markedet, bliver misbrugt, mishandlet og voldtaget ligesom alle andre stder i verden. Du har også sikkert besked om kvindehandel i Europa.

@Mansour Heydari: jeg vil titusindgange hellere leve som kvinde i den vestlige verden end som kvinde i mellemøsten under islams vinger.

ps: og nej, kvinder er ikke reduceret til sexobjekter i vesten, tværtimod er de mange steder ved at overgå mændene på uddannelsesniveau, og uanset hvad har de adgang til prævention, retten til at bestemme over egen krop og hvor mange børn de vil have og hvornår, rettigheden til at gifte sig og forelske sig i den de vil, og det er bare det vigtigste.

Så skriv hvad du vil, vi bliver aldrig enige.

Søren Kristensen

Hvis tørklædet kun var et tørklæde ville det komme i alle mulige farver og mønstre, men det muslimske komme stort set kun i sort, som sjovt nok er den mest upraktiske farve i forhold til den sol som brænder i mellemøsten. Det er sådan set det der anfægter mig mest. Hvor er alle de glade farvestrålende tørklæder, som vi kender fra mange andre og knap så dogmatiske kulturer? Ingen skal fortælle mig at kvinder ikke er glade for farver.

Lise Lotte Rahbek

Søren Kristensen

I så fald er vi mere priviligeret her i provinsen. Jeg har for nylig set solgule, gyldne, koboltblå, hvide og flerfarvede tørklæder på kvindehoveder.
Meget oplivende. :-)

Maya Nielsen

Det er nu også af og til hvid og i somalia brunt og andre flotte farver, men der er noget om at man skal fremstå "modest"n"plain" lidt lige som Amish folket hvor det at være almindelig eret stort plus-ord, naturligtvis inden for deres egne regler...

En kvinde må således ikke bevidst påkalde sig at være i centrum for mænds opmærksomhed for sin krop og derfor ser man også ekstrme som nogle i Afghanistan opfatte en kvindes dans som en vulgær og strafbar handling , godt man endnu ikke har lavet en lov om ikke at måtte blinke med de smukke dådyr-øjne.... Det beskæmmende og undertykkend er at det er omgivelserne der helt fra pigen er lille lægger bånd på hendes selvhævdelses lyst og om hun har stor trang til frihed tryne hun og skammes ud om ikke hun tæves og i indespærres for i specielle tilfælde også at miste livet

Lars-Bo Abdullah Jensen

Søren Kristensen:

Nu har tørklæderne i mellemøsten godt nok udviklet sig i farvevalg, rigtig, nogle steder er det fortrinsvis sort, men de bæres i rigtig mange farver rund omkring i mellemøsten, også selv om bæren vælger at gå med det af religiøse grunde.

Ann Bille:

Oprindeligt var det vel en vidreførsel af eksisterende kultur og tradition at man brugte tørklæde som muslim, der lå lidt i det, at man ved den generelle tildækning, ikke bare tørklædet, skulle skjule sine rigdomme, og ja også sine kvindelige former, noget der kan have en vis fornuft, i et område præget af væbnet konflikt, idet der derved var indre tristelse til ran og voldtægt.

Til din bemærkning om Afghanistan og det du kalder et forslag om retten til at nægte sin kone mad, såfremt hun nægter sex, så blev det ikke ved forslaget, det blev lov, en lov der skulle tilgodese visse religiøse minioritet i landet. Først blev der fremført lovforslag der skulle gøre det lovligt at koporligt afstraffe konen, hvis hun nægtede sex, dette mødte dog så stor modstand, og protester, at det blev "nedtonet" til at man kunne nægte dem mad. Dette blev så den lov man vedtog. Egentligt kan man formodentligt udlede, at hvis det skulle være nødvendigt med lov at tillade koporligt afstraffelse af konen, må det jo i forvejen have været ulovligt, hvilket det så vedblev at være.

Maya:
Vedr. din kommentar om Muta ægteskabet, så er jeg enig i at det meget ligner prostitution, som jo også er lovligt i en hel del andre lande, ved Muta ægteskabet kan man så sige, at man bare sikre sig at kontrakten er forstået og indgået af begge før vareudbytningen foregår, et eller andet sted, ved en større retssikring af kvinden end ved den almindelige prostitution feks. i DK.

Lars-Bo Abdullah Jensen

Søren Kristensen:

Sjov bemærkning.
Prøv noget andet sjovt, prøv at søg på Google, skriv nørrebro, vælg at kig billed resultaterne, der vil du på de billeder med kvinder i tørklæde se mange faver.

Nu går der forholdsvis lang tid mellem jeg er i DK, så jeg er tvunget til at henholde mig til sådan lidt tilfældige billeder. Som jeg mener jeg skrev, så var min referance mellemøsten, nærmere bestemt Iraq, Syrien og Jordan samt for lidt tid siden Emiraterne.

Maya Nielsen

Ja od det får det til at virke som en uniformering, hvilket er i mine øjne eget utiltalende... den der ægtekabs konstruktion er jo perverteret ... mon ikke det var bedre med en officiel mindsteløn hvis man absolut vil legalisere prostitution og lade kvinderne selv bestemme helt over deres egen sexualitet...det er trods alt mennesker og ikke handelsvarer...

Lars-Bo Abdullah Jensen

Maya:

En officelt mindsteløn på prostitution, er det hvad du opfordre til, mens du samtidig mener det ikke er en handelsvare?

Eller hvad er det du vil sige?

Prostitution er vel når man gør kvindekønnet til en handelsvare (eller kønnet), det bliver vel ikke mere handelsvare end når man sælger det, eller rettere udlejer det.
Så det er for mig svært at se andet end at man indgår en kontrakt på forhånd som du opionere imod, jeg kan have misforstået dig.

Lars-Bo Abdullah Jensen

Maya:

Jamen et totalt forbud, vil det ikke være at fratage kvinden sin selvbestemmelse, når vi altså ikke taler om handlede kvinder. Hvis det ellers er noget hun gør frivilligt, så skader hun og hendes kunde jo reelt ikke andre mennesker.

Maya Nielsen

Sexuaitet er ikke en handelsvare, det er noget tæt tilknyttet følelseslivet, og især for kvinder, derfor bør det ske på ligeværdigt niveau hvor tiltrækningn er gensiddig og ikke til købs/bluf for penge.... så for min skyld kan kvinder elske/knalde med hvem de har lyst, forudsat de har lyst alt andet er følelsesmæssigt ødelæggende over tid for kvinderne... og jo jeg har hørt alle argumenterne for og imod ... men i flertallet af tilfældene bliver kvinderne ødelagt psykisk og mister selvrespekt og ikke mindst oplever alt for mange voldelige krænkelser på grund af de ikke involverede følelser og at der ikke er den naturlige tid til at udvikle ægte tiltrækning og lyst for kvinden...

Den konmlusion er jeg nået til er bawithis for min stillingtagen.

Marianne Mandoe

@ Ann Bille

Det med tørklædet er nok mere kultur end religion.
I Islam står der i Koranen at kvinder skal tildække deres hår NÅR DE TALER MED GUD. Altså beder.

Tænk 50 år tilbage i Danmark.
Der var det utænkeligt at en kvinde, enten fra landet eller fra en bedrestillet familie, kunne gå udenfor uden enten tørklæde eller hat.
Gjorde hun det var hun enten en sjuske eller en frivol dame.

Marianne Mandoe

@ Ann Bille

Det med tørklædet er nok mere kultur end religion.
I Islam står der i Koranen at kvinder skal tildække deres hår NÅR DE TALER MED GUD. Altså beder.

Tænk 50 år tilbage i Danmark.
Der var det utænkeligt at en kvinde, enten fra landet eller fra en bedrestillet familie, kunne gå udenfor uden enten tørklæde eller hat.
Gjorde hun det var hun enten en sjuske eller en frivol dame.

Maya Nielsen

Det har været et religiøst krav i kristendommen, det er ca. 400 år siden de sidste kvinder smed tørklædet som en manifestation på Mors

Søren Kristensen

@ Abdullah Jensen

Google søgning på fx: Iraq, women, billeder - (ordet tørklæde eller scarf indgår ikke i søgningen) gav følgende resultat for de første ti billeder:

6 billeder udelukkende med kvinder iført sort tørklæde
1 billede med kvinder iført militæruniform
1 billede af intellektuelle kvinder uden tørklæde
1 billede af landbokvinder med tørklæder i forskellige farver (som i gamle dage herhjemme).
1 billede af kvinder iført tre farver tørklæde, hvoraf det ene er sort.

osv.

Sort er med andre ord reglen snarere end undtagelsen lige som den er gennem resten af billedsektionen. Man efterlades med et indtryk af uniformering, ikke mindst understøttet af de billeder hvor kvinder i sort samtidig bærer våben.

Gert Nielsen

Så vidt jeg har hørt kom sløret til Mellemøsten med rige købmænd fra bl.a. Venedig, hvis koner gerne bar slør. Altså som sådan en slags status-beklædning. Derfor er der stadig mange af de fattige stammer hvor kvinder kun bærer tørklæde og ikke slør. Tørklæde kan jo ligesom turban være praktisk for at holde varmen borte og kan hurtigt trækkes over mund og næse hvis det bliver sandstorm.

Dorte Weber

IGEN med tørklæderne! Det er da en af de mindst stødende aspekter af Islam i Vesten. Kan vi ikke forholde os til bogen? Den vil jeg gerne læse. Jeg synes det er interessant at der ikke fremkom nogen historier om tvangsægteskaber. Jeg tror ikke helt på at de muslimske samfund i USA skulle være så tolerante overfor homoseksualitet, men det er da et interessant indlæg og sandsynligvis nogle goee historier.

Hans Jørgen Lassen

Et lidt andet aspekt:

det holdt jo hårdt for kristendommen at overtage Danmark, og helt lykkedes det aldrig, selv om der blev brugt vold og dødstrusler - alt i denne fredelige religions navn.

Men den satte sit præg. Ikke på os alle sammen, men på alle disse skyldbevidste mennesker, der mener, at de bærer ansvaret for alt i verden.

Tidligere, apropos tørklæder, og hvad passende var, så måtte man jo opgive at dressere danerne til at opføre sig passende.

Det der med, at man skulle giftes, sådan formelt, det tog danskerne dengang som nu ikke så højtideligt.

Så måtte man jo indrette lovgivningen efter folket, og ikke religionen, og det gjorde man. Ude i verden kom det til at hedde gift på dansk, more danicum. Hvor samlevende, efter en tid, havde samme status som gifte.

Og sådan blev det igen. Religioner går, og religioner kommer.

peter jensen

"især et land som Saudi Arabien, vestens darling, "

haha, mansour heydari får en anbefaling. Det han skriver er så tosset og morsomt

peter jensen

kan muslimske kvinder være hamrende liderlige? Eller er sex, lyst viklet uløseligt ind i pligten, troen, æren?

Lars-Bo Abdullah Jensen

Søren Kristensen:

Hvis du kigger det igennem, vil du se lige som du ser i søgningen på nørrebro, at de unge er repræsenteret i en del farver, hvilket passer meget godt med gadebilledet. Lige som de nu igen er ved at dukke mere og mere op uden, som i Sadams tid.

Våbene ser du efterhånden mere sjældent i deres hænder, bortset fra dem der bære en egentlig uniform, de optræder dog oftest ved checkpoints. Vær dog ikke i tvivl om, at de stadig har adgangen til dem.

Det med uniformen, så skal der godt nok være sket meget, siden mine 9 år i forsvaret, hvis det skulle dække over den diversitet der trods alt er i deres udseende, med tanke på deres påklædning.

Dorte Weber:
Ja lyder bestemt som en bog der kunne være intressant og som jeg absolut gerne vil have fat i, skulle man måske kunne have haft et ønske, var det at den var skrevet med kvinder fra mellemøsten, så den ikke af visse kunne slås hen som "dekadende vestlige påvirkede kvinder", vil også sætte næsen op efter nogle intressante kommentare, hvis jeg kan skaffe den på arabisk, så min kone kan læse den også.

Peter Jensen:
Tja, kig på den katolske kirkes historie, både i ældre og nyere tid, den indeholder vel egentligt et godt svar på at menneskets natur ikke så nemt sættes i bås.

Maya Nielsen

ABDULLA jensen, du og din kone kunne vel lave en fra mellem østens hule.... Det der bare undrer mig lidt ved frimodigheden, (som jeg bifalder) er at jeg troede der var et udbredt forbud mod at tale med hinanden indbyrdes om sin sexualitet og hvordan osv... det er hvad jeg har lært om Islam af faktisk menneske fra mellemøsten .?

Så kan man ikke der komme i fængsel blot for at beskrive sin sexualitet ?

Lennart Kampmann

At blande Gud med kærlighed er at bede om at være frustreret.

Organiserede religioner er ikke overvældende fleksible med hensyn til at være imødekommende overfor kærlighed i utraditionel form.

Ateisme eller måske antiteisme er måske en farbar vej.

Med venlig hilsen
Lennart

Niels-Holger Nielsen

Søren Kristensen

Fordomme er noget grimt noget, som det kræver en vis spænstighed at holde sig fri af.

goglet Nørrebro:

http://farm4.static.flickr.com/3152/2554545732_ba4bf26e15.jpg

http://spip.modkraft.dk/IMG/jpg/Busstop_Bus_5A_LKM.jpg

http://a.bimg.dk/node-images/782/3/452x250-c/3782144-noerrebrogade_claus...

http://b.bimg.dk/node-images/377/580x362-c/377336-nrrebro-ngter-at-overg...

http://www.kulturudveksling.dk/start/wp-content/uploads/historie.jpg

http://i2-images-dyn.tv2.dk/s/70/12600070-aaa2ce4e6c763fe6fdc975a36fef2a...

http://www.brugfolkeskolen.dk/media/34645/deqa%20web.jpg

http://logik.dk/nyhedsbrev/images/64.jpg

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/43D1C61D-63D8-4D6B-8A09-1D5C62B17DAC/11855...

goglet indvandrerkvinder København:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/modules/xphoto/cache/74/150274_656_700_...

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/BDDB40D5-A8EB-460F-8882-01E2F12632D7/36090...

http://a.bimg.dk/node-images/481/3/800x600-u/3481856-boom-i-indvandrerkv...

http://img2.information.dk/files/imagecache/article_image_large/avisbill...

http://www.ugebreveta4.dk/~/media/Indvandrerkvinde.ashx?mw=448

http://b.bimg.dk/node-images/679/580x362-c/679275-i-vollsmose-har-friske...

http://www.dfs.dk/css/gfx/cat/integration-og-kulturmoede.jpg

http://www.metroxpress.dk/_internal/gxml!0/4dntvuhh2yeo4npyb3igdet73odaolf$mcr2giqmqndq9h07b72r76ss8gs6370/invandre.jpeg

http://a.bimg.dk/node-images/536/2/580x362-c/2536547-indvandrerkvinde.jpg

http://media.avisen.dk/billeder/kontanthjaelpsmodtagere_1190787_26.ashx

http://www.google.dk/imgres?q=Indvandrerkvinder+k%C3%B8benhavn&um=1&hl=d...

http://www.etik.dk/modules/xphoto/cache/74/177974_656_700_0_0_0_0.jpg

http://multimedia.pol.dk/archive/00460/Sundhedscenter_i_Vo_460272a.jpg

http://media2.avisen.dk/GetImage.ashx?imageid=655862&sizeid=4

http://i2-images-dyn.tv2.dk/s/20/29357820-7820a06c3cd4bb4180e7dbb87a252f...

http://www.kristeligt-dagblad.dk/modules/xphoto/cache/31/122631_656_700_...

http://media.avisen.dk/billeder/indvandrerkvinder_339527_26.ashx

http://multimedia.pol.dk/archive/00403/Idr_tsdag_403567a.jpg

http://media.avisen.dk/GetImage.ashx?imageid=280223&sizeid=4

http://a.bimg.dk/node-images/412/580x362-c/412496-indvandrerkvinder-klar...

http://img1.information.dk/files/imagecache/article_image_large/avisbill...

http://i2-images.tv2.dk/s/47/650747-e4f36f92b7cd70ebe4ec90fa4dc3f472.jpe...

http://a.bimg.dk/node-images/27/620x411-c/27761-indvandrerkvinder-skal-h...

http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx/Resources/Media/Magasinet%20NYID...

http://www.google.dk/imgres?q=Indvandrerkvinder+k%C3%B8benhavn&start=95&...

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/37F2D35B-FC02-404E-B3D7-F69697B34783/41638...

http://urbanagriculture.dk/wp-content/uploads/2010/06/germangarden.jpg

http://cerocms.dk/images/bispebjerglokaludvalg.kk.dk/FAKTI_02.jpg

http://a.bimg.dk/node-images/193/4/800x600-u/4193299-.jpg

http://www.bt.dk/sites/default/files-dk/node-images/2/2/2002743-indvandr...

http://fellov.helptool.dk/Billeder/Billeder/IMG_3518.JPG

http://a.bimg.dk/node-images/949/4/580x362-c/4949057-3.jpg

http://b.bimg.dk/node-images/759/4/580x362-c/4759109-aktivering.jpg

http://db3.stb.s-msn.com/i/34/3732E94373D6D49666A811F29B5CAE.jpg

http://www.kristeligt-dagblad.dk/modules/xphoto/cache/85/300385_200_9999...

http://www.aarhusportalen.dk/files/Nyheder/arkiv/indvandrer-kvinder-oli.jpg

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/B7871C6E-08BD-4032-93BA-CB30BC0C67E9/47324...

http://a.bimg.dk/node-images/67/620x411-c/67311-minister-lgger-op-til-ka...

http://www.beboerbladet.dk/img.ashx?img=/media/280797/indvandre.jpg&maxW...

http://img2.information.dk/files/imagecache/article_image_large/avisbill...

http://lh4.ggpht.com/-FSy0fPkRCKI/TYheZ0xoJdI/AAAAAAAARfs/kLHUETiXGec/DS...

http://www.google.dk/imgres?q=Indvandrerkvinder+k%C3%B8benhavn&start=296...

https://www.kea.dk/typo3temp/pics/e4ff1ccc96.jpg

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/8D868529-D64B-42EA-A22C-BC06C4406C2F/12687...

http://multimedia.ekstrabladet.dk/archive/00585/indvandrere_585488d.jpg

Anne Marie Pedersen

Søren Kristensen

Prøv at google (billedsøgning) muslim og tørklæde. Hvor mange sorte får du frem? Jeg får et Prøv at tag en tur ud på nørrebro og lav en statistik over, hvor mange der er sorte. Det er vist ikke flere, end der er sorte frakker blandt etniske danskere...

Niels-Holger Nielsen

Desværre får man sjældent noget ud af at argumentere mod folks for-domme, men hvor stammer de fra? The usual suspects!

Anne Marie Pedersen

Niels-Holger Nielsen, jeg havde ikke set, at du havde fundet et bedre svar frem til Søren Kristensen...

Lars-Bo Abdullah Jensen

Maya:

Det er mig bekendt ikke forbudt at tale indbyrdes om sin seksualitet, men det er jo som alle andre steder, at man af respekt for hinanden "dont kiss and tell".

Du henviser muligvis til den Saudi mand, der efter at have pralet af sit sexliv på tv, efter sin ankomst tilbage i KSA blev anholdt. Det drejer sig ikke om omtalen som sådan, men om at der i omtalen blev nævnt flere handlinger der ikke er tilladt ifølge Saudi lov. Bla. sexuel omgang mellem ugifte, sexuel omgang med en gift kvinde (som ikke var hans kone). Dette er forbudt ifølge Saudi lov, og derfor er det jo en tilståelses sag, når manden praler af dette på tv.

Maya Nielsen

Næ jeg henviser til nogle Palæstinensere jeg kendte, der fortalte mig at man ikke må fortælle hinanden nogetsomhelst om hvad der foregår i soveværelserne, på sammen måde som man ikke må se hinandens skuldre og lår og andre dele af kroppen som skal være dækket fra håndled og ankler..hos voksne... heller i ord må man dele sine erfaringer, sådan fik jeg det fortalt...men måske er det kun noget, der gælder Palæstinensere. MEN JEG FIK DET FORKLARET SOM NOGET GENNERELT I islam...

Lars-Bo Abdullah Jensen

Maya:

Nu bliver jeg i tvivl, du mener med udenforstående, du tror vel ikke det gælder i hjemmet?

Der er et utal af tolkninger, og der er et utal af måder at leve på som "rigtig" muslim. Derfor skal man passe utroligt meget på at sprede en persons opfattelse ud over en større gruppe af muslimer, på samme måde, som "fiskernes kristne" langt fra repræsentere den gennemsnitlige folkekirke kristne.

Det er god pli, ikke at sprede sine intime hemligheder til folk uden for "soveværelset", det var det i min omgangskred også da jeg var kristen.

Jeg har mødt muslimer der vitterligt går op i hvilken fod man træder ud af badeværelset med, for at opnå den størst mulige sikkerhed for at skulle man få et hjerteanfald netop på vejen ud, falder man fremover og ikke bag over (ind på toilettet). Der er heldigvis meget langt imellem dem, men de findes. Jeg ved også at stort set alle de muslimer jeg kender, meget nødig vil stilles i bås med dem her.

Karsten Aaen

Kære alle.

Tørklædet stammer oprindeligt fra Byzans - det kristne altså. Og før den tid stammer tørklædet fra sumererne og Babylon. Og meningen var at man skulle se forskel på gifte kvinder som skulle tildække deres hår så de ikke blev antastet af fremmede mænd på deres vej, og på de det vi kan kalde friller, altså elskerinder, unge ugifte kvinder samt kvinder som var tilgængelige for alle mænd, dvs. prostituerede. Disse prostituerede skulle nemlig, efter kongelig befaling, ikke dække deres hår....

Og måske stammer det i virkeligheden også fra Ægypten; læser man tegneserien Nofret af Sussi Bech vil man se, at Nofret siger, at 'Fruen er heldig at gå med tørklæde og ikke skal med bart hovede som kvinderne i templet skal (dvs. de prostituerede).

Hvis man kigger på billeder fra det gamle romerske rige, vil man se, at kvinder som er gift dækker deres hår, mens en kvinde der er ugift som f.eks. Hypathia ikke dækkede sit hår.

Ang. det med at dække sit hår, så anbefaler en vis Paulus også at kvinder dækker sit hår, når de beder. Derfor skal kvinder have hat på, når de er kirke, mens mænd skal tage hatten af. Og hvis kvinder har bare skuldre i Peterskirken i Rom, så skal de tildækkke dem.

Ang. Iran er jeg helt på linje med Mansour i denne her sag; de iranske kvinder oplever en frihed som er langt bedre end f.eks. i Saudi-Arabien, iranske kvinder har også adgang til universiteter mv. og kan f.eks. køre bil eller arbejde som buschauffør mv. Og de kan også blive valgt til det iranske parlament; Saudi-Arabien har intet parlament....

Og ja, i Iran og i Saudi-Arabien er den hidjab som hedder chador (sort farve) vist den eneste form for hidjab som er accepteret. Men når man som jeg har undervist indvandrere og flygtninge i mere end 8 år, så ved man, dvs. jeg, at der er andre farver end sort. Jeg har f.eks. set somaliske kvinder i grønne chador (eller det som de selv spøgende kalder for telte); jeg har også set høje, slanke somaliske kvinder iført et fikst hovedtørklæde bundet op på fikse måder. Og hvis man tager til Beirut f.eks. eller Damaskus eller Ankara eller Istanbul vil man også se de her fikse måder at sætte tørklæder (hidjab) på. Jeg har så mødt elever fra både Iran og Afghanistan og Irak som ikke har haft tørklæde (hidjab) på....

Ifht. sex og sexualitet anser islam rent faktisk sex som en Guds gave til menneskene, men kun indenfor ægteskabet - eller i et fast parforhold.

Mht. homoseksuelle, så skal I altså til at bevæge jer lidt mere rundt i det danske landskab; mange helt almindelige danskere har fordomme overfor homo-seksuelle, også nogen som man ikke umiddelbart ville tro har det. Ude i det ganske danske land, og måske endda sine og nogle steder er der et flertal af menneskene her, som bor både her og der, som har meget imod homoseksuelle. Eller som i hvert fald har den holdning; de, altså de homoseksuelle, må godt være både der og her - Bare min datter eller søn ikke er homoseksuel...

Det hvad man kalder for repressiv tolerance, altså de må godt være her, sålænge de ikke skilter med, at de er homoseksuelle.

Ifht. Muta-ægteskaber handler det, så vidt jeg har forstået om, at unge mennesker kan indgå en kontrakt, et ægteskab på en dag eller to, så de kan gå i seng med hinanden.....som alle andre unge mennesker gør....

Ang. de ting som er kommet frem mht. mænds behandling af kvinder i Mellemøsten, f.eks. i Afghanistan, i Iran, Irak samt Saudi-Arabien, handler det mere om konservativ traditionel stammekultur end om islam. Også i jødiske eller kristne traditionelle samfund bliver kvinderne frataget deres rettigheder :( -og det skal selvfølgelig bekæmpes - med handling og med ord - på alle måder. Uanset om det er jødedom, islam eller kristendom, der står bag kampen mod kvindernes ligeret, ligeværd og ligeberettigelse...

Sider