Nyhed
Læsetid: 4 min.

Arvefjenderne spiller op til dans i hallen

Da de mødte hinanden, var det gennem battles på københavnske natklubber. Der var ondt blod mellem dem. I dag er de godfathers på den danske reggae- og dancehall-scene, hvor de sammen leverer både humor og budskaber under navnet EaggerStunn
Eaggermann og Stunn Gunn – henholdsvis Dwayne McFarlane og Kristoffer Sjelberg – har slået sig sammen og er aktuelle med pladen’ Armagedion’ – nu under navnet EaggerStunn.

Eaggermann og Stunn Gunn – henholdsvis Dwayne McFarlane og Kristoffer Sjelberg – har slået sig sammen og er aktuelle med pladen’ Armagedion’ – nu under navnet EaggerStunn.

Tine Sletting

Kultur
9. juni 2012

Som en del af soundclash-subkulturen, hvor forskellige grupper mødes på natklubber med hver sit sound system og hver sin mikrofon, dystede Eaggermann og Stunn Gunn – henholdsvis Dwayne McFarlane og Kristoffer Sjelberg –før i tiden i en indædt kamp om at vinde publikums gunst gennem reggaebeats og tilsvininger af modstanderen.

Dwayne: »Dengang hadede vi hinanden. Jeg kan huske, at når jeg cyklede ned gennem Blågårds Plads, hvor du boede, så skulede jeg ned i jorden.«

Kristoffer: »Når vi stod på scenen var det serious business. De andre skulle ned med nakken.«

Dwayne: »Men så endte han som trommeslager for os Bikstok, og vi klikkede med det samme. Samme musik, samme følelse, samme fede vibe.«

Eaggermann og Stunn Gunn er to af den danske reggaescenes tunge drenge. Videoen til deres første single ’Kugledans’ er på ganske kort tid blevet set over 900.000 gange på Youtube, og de bærer, endnu en gang, en stor del af æren for, at den den reggaeinspirerededancehallmusik er genopstået i danskernes bevidsthed.

Sidst, det skete var da Bikstok Røgsystem bragede igennem med deres debutalbum Over stok og sten, og det var også i den forbindelse, Eaggermann og StunnGunn begyndte deres samarbejde. Sammen med produceren Pharfar og rapperen Blæs Bukki, udgjorde Dwayne McFarlane den hæsblæsende trio, og til koncerter figurerede Kristoffer Sjelberg som fast trommeslager.

Tag det roligt og nyd livet

I dag virker de som det perfekte makkerpar, når de joker og nærmest afslutter hinandens sætninger, mens de ryger smøger – mange smøger – da Information møder dem i pladeselskabets mødelokale.

»Vi må ikke ryge herinde, men vi gør det sgu alligevel,« griner Dwayne og letter på kasketten.

EaggerStunns nye plade Armagedion minder da også om Bikstok Røgsystem. Den subtile humor, de tunge beats og letbenede rytmer og selvfølgelig de mange referencer til hash. Men med projektet Eagger-Stunn er der også en anden dagsorden.

»Der er mange, der sammenligner det med Bikstok. Men altså, jeg er en tredjedel af Bikstok, og det er nu engang den mund, der sidder på mig og de ord og ordstillinger, der kommer ud af den. Men dengang var vi mere ovre i det humoristiske. Her forsøger vi at være lidt mere alvorlige og have noget på hjerte. Uden at være arty-farty,« fortæller Dwayne McFarlane.

Nummeret »Kugledans« handler om, hvordan Ungdomshuset blev solgt til »en fed hjernedød missionær, bagvendt visionær«, som de synger, og om den efterfølgende ballade mellem Politi og demonstranter, da huset blev ryddet. Men budskabet er vendt mod alle parter.

Dwayne: »Der er mange, der gerne vil have, at vi skal hade politiet, men det handler jo om en forråelse af hele samfundet. Det er lige så meget ham, der står til højre eller venstre for dig, der skal slappe lidt af og tænke mere på sine medmennesker. Men det er jo bare vores mening, det er ikke en løftet pegefinger.«

Kristoffer: »Man kan jo håbe, at det inspirerer. Det er ikke, fordi vi vil have folk til at mene, som vi gør, men hvis det kan inspirere folk til at tage stilling og sige deres mening. Så er det jo fedt.«

Dwayne: »Men folk burde kigge indad og slappe af med de forventninger, som samfundet har, og som kun stresser. Se på X Factor, det er så vigtigt, at alle bliver stjerner og får succes. Slap af og nyd livet i stedet for altid at tænke på succes og karriere. Nyd livet. Tag ud at rejse og mød nogle nye mennesker i stedet. Pia K burde tage ud at rejse.«

Halbal på Jamaica

Reggaemusikken har altid haft en snert af undergrund i Danmark, men engang imellem stikker den hovedet frem, får momentum og bliver mainstream. Med Eagger-Stunn oplever Danmark i øjeblikket sin tredje reggaebølge. Først kom Gnags og Tøsedrengene, så med Bikstok Røgsystem og nu med musikere som EaggerStunn, Klumben, Raske Penge og TopGunn.

Ifølge Dwayne Mcfarlane skyldes det netop, at der har været mangel på musikere, som turde sige deres mening.

»Uden at pege fingre, synes jeg, at der de sidste 10 år har været en overfladisk tilgang til, hvordan man får musik ud til masserne. Det har bare handlet om penge,« siger han og fortsætter:

»Der har altid været noget antiautoritært over reggaemusikken. Her er folk hurtige til at udtrykke, hvis der noget galt, eller noget er rigtig fedt. Det var ikke, fordi vi planlagde, at vi skulle udfylde et tomrum i musikscenen, men der var åbenbart opstået et vakuum, og nu synes folk, at det er fedt, at vi kommer med noget andet. Det er jo bare skideheldigt.«

– Kan I forklare, hvad dancehall i grunden er?

Dwayne: »Egentlig er det bare jamaicansk halbalmusik. Jeg mener jo, at dancehall er alt, hvad man kan slippe afsted med at spille til en dancehallkoncert. Det er festmusik, hvor folk hygger sig og har det godt.«

Kristoffer: »Men vi laver jo bare det, vi synes er fedt, noget der bidrager med noget nyt til det musikalske univers. Noget, som der ikke er andre, der har lavet endnu. Det har vi ingen opskrift på.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her