Læsetid: 2 min.

Statens Museum for Kunst får stor museumspris

En af Europas største museumspriser på 500.000 kroner gik i går til Statens Museums for Kunst. Hæderen tilfaldt museet for at have relanceret deres faste samling på en nyskabende måde, som fokuserer på brugerinddragelse
SMK’s tematiske ophængning af den faste samling er nu blevet prisbelønnnet. Her et rum med Richard Mortensens malerier og skulpturer.

SMK’s tematiske ophængning af den faste samling er nu blevet prisbelønnnet. Her et rum med Richard Mortensens malerier og skulpturer.

Torben Christensen

12. juni 2012

»Normalt siger man, at de faste samlinger er der, hvor man laver det traditionelle, mens man til særudstillingerne kan lave de rigtig sjove og lave spændende og eksperimenterende ting,« fortæller direktør ved Statens Museum for Kunst, Karsten Ohrt.

»Men vi tænkte, at vi ville prøve at lave den faste udstilling som en særudstilling og lægge lige så meget kraft og krudt i formidlingen, og det har Bikubenfonden heldigvis reageret på.«

I går blev Bikubenfondens Museumspris uddelt ved en prisfest på Statens Museums for Kunst. Hovedprisen, Den Danske Museumspris, gik til værten selv.

Gennem de seneste tre år har Statens Museum for Kunst være gennem en nyophængning af den faste samling, hvor man har fokuseret på, at museumsgængerne i langt højere grad skal inddrages i udstillingen.

Under renoveringen, der har været et større projekt, har dele af den faste samling været lukket, og det har afspejlet sig i besøgstallet, som modsat den generelle tendens blandt museerne var stærkt nedadgående i 2011. Men nu bliver initiativet altså belønnet.

I sin tale ved prisoverrækkelsen lagde direktør for Bikubenfondens museumsfaglige jury, Charlotte Sabroe, vægt på vigtigheden af at prioritere museernes faste samlinger.

»Samlingen er museernes arvesølv. Ja, den er vel i bund og grund deres hele fundament og eksistensberettigelse. I mange år var museernes samlinger imidlertid betragtet som det tunge pligtstof, mens særudstillingerne var tumlepladsen for nytænkning og visioner. Men nu har fokus ændret sig, og Statens Museum for Kunst har med usædvanlig styrke og udsyn taget bolden op,« skrev hun i sin tale, som Information fik lov at se inden prisoverrækkelsen.

En helstøbt oplevelse

I arbejdet med at give den faste samling et ansigtsløft har Statens Museum for Kunst bestræbt sig på at komme væk fra det lidt kedelige image, som museer gennem tiden har tillagt sig, og i stedet fokusere på at inddrage brugeren og give en mere helstøbt oplevelse.

»Vi har i høj grad bygget denne her nyophængning på undersøgelser af, hvordan publikum bevæger sig rundt i sådan en udstilling. Hvad, synes de, er interessant? Hvordan synes de, at sådan noget skal fungere, hvis det skal fungere godt?« fortæller Karsten Ohrt.

Man kan for eksempel låne en iPad med rundt på udstillingen, hvor man kan læse mere om værkerne.

Flere steder er der video- og lydspor, hvor billedkunstnere, konservatorer og kunsthistorikere fortolker værkerne, og så der er ifølge Karsten Ohrt i højere grad blevet lagt vægt på den måde, hvorpå billederne er hængt op i forhold til hinanden.

»Vi har gjort meget ud af, at de kunstnere, vi har godt repræsenteret, er fremstillet på en visuelt interessant måde. Hvis man for eksempel går ind i et rum med Rubens-billeder, kan man lægge mærke til, at der måske hænger fem billeder i streg, hvor der indgår et barn. Det giver en fornemmelse af, at der er tænkt over måden, de hænger på, og at der er nogle underliggende lag, som den opmærksomme museumsgænger kan lægge mærke til,« siger museumsdirektør Karsten Ohrt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Overgaard Bjerre

Hvad skulle vi gøre uden bankerne? Vi er sgu nødt til at betale overpris, renter og gebyrer, så de kan gi noget til KUNSTEN!

Michael Kongstad Nielsen

Jens Vilhelm Dahlerups imposante bygning i Sølvgade har altid indgydt en sær form for ærefrygt, når man passerede forbi. Hvad var nu det for et mægtigt kongeslot, der lå derinde? Fra den franske eller østrig-ungarske feudaltid, det måtte gemme på tunge og alvorlige hemmeligheder, støvet af tiden og fornemheden. Men når først man kom over den første forskrækkelse og hoppede ind i korridorerne og salene og rummene, så var det en ganske vidunderlig oplevelse. Og man kan forstå, at det er det stadig. Så tillykke med prisen, selvom bikuben forsvandt i alle de finansielle sammenspistheder og fusioner, man kan tænke sig, og endte i vommen på Danske Bank.
http://www.smk.dk/om-museet/museets-arkitektur/