Læsetid: 2 min.

Bilen er frihedens medium

Idehistorikeren Hans-Jørgen Schanz tror somme tider, at bilen vælger ham – og ikke omvendt
13. juli 2012

–Hvilken bil kører du i?

»Jeg kører i en Jaguar S-Type, 4,2 l. V8. Det er min fjerde Jaguar. De er i øvrigt langt mere driftsikre end rygtet vil vide.«

– Hvorfor netop den bil?

»Somme tider tror jeg, at det er bilen, der vælger mig og ikke omvendt. Under alle omstændigheder synes jeg, at ’katten’ er velproportioneret, lidt tilbageholdende i udtrykket uden at være revisorkedelig som en Audi, men heller ikke overmoderne, som mange nye biler, der ligner krydsninger mellem en kummefryser og en ghettoblaster, hvor man så yderligere udsmykker lygterne, så de ligner et overpyntet juletræ. Her var det Audi, der lagde ud, men nu følger alle tyske biler som lemminger trop.«

»Det er selvfølgelig ikke nytten som sådan, man går efter, når man køber en ’kat’. Den islandske nobelprisvinder Haldor Laxness har en gang sagt: ’Den, der kun har blik for det nyttige, får aldrig øje på skønheden’ – han kørte Jaguar. Ud over skønheden må man sige, at det er en lynende hurtig skønhed. Og så har den om ikke ånd, så i hvert fald sjæl.«

Slalom mellem vragdele

– Hvad betyder det for dig at have bil?

»At have en bil er at forøge friheden helt enormt. For bilen er frihedens medium – sagt af filosoffen og æstetikeren Th. W Adorno, der også sagde, at i kunstværket slår naturen øjnene op. Det sidste passer godt på Jaguaren, når man trykker den af.«

»Med en bil kan man handle spontant med en stor aktionsradius – hvilket stort set er umuligt med kollektiv trafik. Og så kan man cruise i den, hvis det altså er en rigtig bil og ikke en rædsel som f.eks. en Berlingo. Det kan man ikke i et tog.«

– Hvad har været din bedste eller værste oplevelse, hvor en bil var involveret?

»For ca. 10 år siden skulle jeg køre fra Salzburg til Aarhus. Jeg kørte dengang i en BMW Z3 , roaster, topersoners. Omkring Nürnberg, hvor jeg vel kørte omkring 180 km/t., blev fire biler, der lå et par hundrede meter foran pludselig involveret i et uforklarligt sammenstød. Resultatet var, at gnisterne fløj gennem luften, sammen med bilhjul, kofangere, glasskår. Jeg måtte køre slalom mellem disse vragdele, men kom igennem uden skrammer – hverken på krop, sjæl eller bil. Det var mere held end forstand og en ubehagelig og grim oplevelse.«

– Hvad er din drømmebil?

»Lige for tiden er drømmebilen en Aston Martin One-77. Den laves kun i 77 eksemplarer, så – ud over prisens indflydelse – må det nok forblive en drøm.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Kongstad Nielsen

Information skriver for at please sine læsere, så enkelt er det. Når læsersegmentet elsker deres biler med en kraft, der tilsidesætter alle andre følelser og fornuftsmæssige ræsonnementer, så følger Information med.

Marianne Rosenkvist

Her er en udsendelse med en trafikforsker hos Niels Krause Kjær om billisme. Den kan anbefales:

http://www.dr.dk/P1/Krause/Udsendelser/2007/06/27101229.htm

Om programmet:

"Den eneste frihed, bilen giver os, er friheden til at slappe af, mens vi sidder bag rattet.

Sådan lyder konklusionen på trafikforsker Malene Freudendal-Pedersens afhandling "Mellem frihed og ufrihed". ()

Hun har set nærmere på bilismen i Danmark og vores forestilling om, at bilen er lig med frihed.

- I virkeligheden skaber bilen ufrihed, hævder forskeren.

Hør hvorfor, når hun er gæst her hos Niels Krause-Kjær til en samtale om onde spiraler, faste trafikmønstre og vores fælles fortællinger om bilens fortræffeligheder."

Niels-Holger Nielsen

Når man kan nå alt når man ingenting.

Bilen er den største funktionstømmer af vores nærmiljø. Hvad er lokalt i dag? Folk fra Aalborg rejser landet rundt for at se FCKs kampe, fordi det kan man. Skal man alt hvad man kan?

Hanne Gregersen

@Rosenkvist
Man kan jo også lade det være op til den enkelte at afgøre, hvor meget frihed, det giver at have og køre bil.

Jeg behøver ikke en eller anden tilfældig trafikforsker til at bestemme, hvor meget frihed jeg får, når jeg sætter mig bag rattet ---det aner hun ikke en kæft om.

Steffen Gliese

Thomas Dalager, det handler jo om, hvor meget du er bundet for at kunne sætte dig bag rattet. For mig er bilerne hovedårsagen til folks stavnsbinding til arbejdsmarkedet.

Hanne Gregersen

@Hansen
Stavnsbinding til arbejdsmarked :o)..... jeg føler mig ikke det mindste bundet, når jeg sætter mig bag rattet, og lur mig om ikke, der er flere som mig.
Den normative afgøren, hvad der er godt og skidt for den enkelte er i disharmoni med basal forståelse af personlig frihed i min bog, men jeg aner, at jeg måske er lidt alene "herinde" med den opfattelse....

Niels-Holger Nielsen

Peter Hansen

Hård ideologisk tale fra halvfjerdsernes fremmedgørelsesdebat. Hvorfor glatter du ud med en smiley? Der er da ingen, der har sagt, at falsk bevidsthed ikke kan ramme enhver. Hvad vi strides om er jo netop hvad, der er falsk bevidsthed. Det afgør vi hver især ud fra vores respektive ideologiske præferencer. Falsk bevidsthed findes. De, der har de bedste argumenter, bestemmer hvad falsk bevidsthed er;-)