Læsetid: 7 min.

I lys fra alle kanter

Sverre Malling tegnede i flere uger Anders Behring Breivik for avisen Klassekampen. En på flere måder svær opgave. Fordi det var en rejse ind i et dybt mørke, hvor det forenklede verdensbillede og hadet er en fristelse, men også fordi Breivik var svær at tegne. Lyset blev kastet fra alle kanter. Det var vanskeligt at gøre hans almindelige ansigt karakteristisk
Sverre Malling tegnede i flere uger Anders Behring Breivik for avisen Klassekampen. En på flere måder svær opgave. Fordi det var en rejse ind i et dybt mørke, hvor det forenklede verdensbillede og hadet er en fristelse, men også fordi Breivik var svær at tegne. Lyset blev kastet fra alle kanter. Det var vanskeligt at gøre hans almindelige ansigt karakteristisk
14. juli 2012

Anders Behring Breivik har gjort meget for at skille sig ud fysisk. Han har fået flere ansigtsoperationer. Blandt andet en ny næse. Han vandkæmmer sit hår, og han lader sit skæg vokse i lange tynde og snorlige bakkenbarter.

»Men det er ikke det, man bruger som tegner,« fortæller kunstneren Sverre Malling og vender sig om for at vise, hvor dagslyset bliver kastet ind i Oslo Tinghus, hvor vi sidder. »Man bruger lyset. Lyset danner et skyggespil i ansigtet, som man bruger til at få karakteren til at træde frem.

Men i retssalen var der lys fra alle kanter. Et meget kunstigt lys, som gjorde det svært at tegne Breiviks ansigt, som i sin form er ganske almindeligt. Lidt oppustet måske, men almindeligt.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen Ole Rasmussen

Den højreradikale terrors ansigt er ikke til at skille fra andre i det ydre. Det er ikke det fysiske, der adskiller Breivik fra resten af verden. Det er selve hans semantiske univers, det verdensbillede, som han har klippet sammen, ved at hente sentencer ind fra hele den verden af fremmedhad og let gennemskuelige påskud, som den vestlige verden har haft brug for, i sin selvbestaltede og patetiske jagt på eget overherredømme. Antagonismen, fremmedhadet, dæmoniseringen af islam, påskudet for t bomge Irak tilbage til middelalderen, holde Nordafrika og Mellemøstens konger og finansfyrster ved magten, genkendes over alt i den vestlige verdens medier, politiske liv og selvfølgelig også hos individer som Breivik, der bare tager budskaberne bogstaveligt.
http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-110.pdf

Man kunne jo også bare have tegnet et billede af en ganske almindelig mand. Det ville jo være karakteristisk nok.