Læsetid: 3 min.

Opvågnen

11. juli 2012

I de første 34 numre i Højskolesangbogen konkurrerer bl.a. Kingo, Grundtvig, Ingemann og Benny Andersen i salmer og sange om at prise morgenstunden, at give den guld i mund og lade solen stå op på mange forskellige måder til Guds ære eller til duften af kaffe. Det synes ganske uproblematisk i sammenligning med mange daglige erfaringer, hvor opvågningen er mere kompleks end som så. Slår man nu ved et tilfælde op i den græske digter Jánnis Kondós’ »Mørket som gave« (da. 1998), snubler man let over motto-verset, der siger:

Om morgenen vågner jeg

med lagnet i munden

ligesom havet og den druknede.

Her har nattens erfaringer med skræk og drøm vakt en sammenbidt bevidsthed til live, større end det, det mere almindelige akkompagnement af lys og lyde tilbyder, fra skraldemændenes rumlen med containere eller trafikkens ryk i stilheden, overboens trampen i gulvplankerne, hvis ikke det var morgenhanen, der gol, den slags, som byfolket må undvære. Når man ikke uden videre springer glad eller forskrækket ud af sengen, er tilstanden mellem søvn og vågenhed netop en sammensat affære, hvor fantasi og realitet indgår særegne blandinger, hvor sjælens natlige ekspeditioner i ukendte områder er bragt til ophør, men ikke sluppet væk. F.eks. sådan som det beskrives af Johannes V. Jensen i hans digt »På Memphis Station«:

Halvt vågen og halvt blundende,

slået af en klam Virkelighed men endnu borte

i en indre Gus af danaidiske Drømme

staar jeg og hakker tænder …

Her har det talende jeg dog forladt lagenet og tandbiddet i en regn, der »hudfletter jorden«. Konfrontationen med dagslyset er ikke »ladet med Eder og Livslyst som alle Morgener før«, sådan som det ellers hævdes i et andet af de berømte digte i samlingen fra 1906.

De mest indgående redegørelser for, hvad der kan foregå i hoved og krop ved både indsovning og opvågnen, er dog at finde hos Marcel Proust og det i selve optakten til hans hovedværk På sporet af den tabte tid, som indledes med ordene »I lang tid gik jeg tidligt i seng«. Til gengæld stod han sent op. Den ’hypnagoge’ tilstand er betegnelsen for de processer af blandede billeder eller hallucinationer, der gerne forekommer ved indsovningen, hos ham især fordi han er en ivrig sengelæser. Hans tanker tager en ejendommelig vending ved at gøre ham selv til hovedperson i bogens handling. Han opdager endvidere, at hans bens stilling under søvnen betyder noget for en drøms indhold. Ligesom Eva blev skabt af Adams ribben, blev der i hans søvn skabt en kvinde, ved at hans lår lå i en forkert stilling. Lidt af en betroelse. Benstillingen eller den side af kroppen, han hviler på, befordrer også sælige erindringer under opvågningen, hvor synet af omgivelserne, retningsbestemmelse af værelsets vægge finder sted. Sekundkort kaldes desuden dele af en fortid frem. Han ender med at huske alle de værelser, han har boet i, under de lange drømmerier, der følger efter hans opvågnen.

Det er netop en af metoderne i hans opsporing af den tabte tid, som hele værket går ud på at etablere. Før han er blevet rigtig vågen, har vishedens engel hjulpet ham med i mørket endelig at få sat tingene så nogenlunde på plads.

Meget er genkendeligt, selv om man kan blive misundelig på en sådan evne til sproglig analyse af blandede bevidsthedsforhold ved det forunderlige i, at vi, så længe vi lever, kan befinde os i to forskelligartede verdener med hver deres lovmæssigheder og besynderlige broforbindelser med brug af både krop og tanke. Giver man sig tid til at iagttage processerne i stedet for straks at lade vækkeuret kalde til konfrontation med vaskefad, skohorn, tandbørste og hele historien, tobak og solskin og Tuborg fra fad som Jensen formulerer det i »Interferens«, det andet nævnte digt fra før, kan man i stedet forholde sig roligt en stund på lagenet, selv om det er krøllet sammen under en i svedigt fællesskab med nattøjet efter et mareridt eller et heftigt drømmemøde, der fortæller en anden historie om ens liv, om havet og den druknede eller henrykkelsen nu ved mødet med lyset og endnu en gave fra en dag med guld i mund.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu