Læsetid: 2 min.

Dans på skoleskemaet

Information har spurgt fire kulturordførere, om dans burde være en obligatorisk del af undervisningen i folkeskolen
16. august 2012

Flemming Møller Mortensen, kulturordfører for Socialdemokraterne og formand for Kulturudvalget

– Burde vi indføre dans i folkeskolen?

»Ja, jeg har netop sagt til vores folkeskolefolk, at jeg synes, at det skal prioriteres højere.«

– Hvorfor?

»Jeg synes personligt, at det er helt forkert, at vi ikke prioriterer dansen. I det hele taget tror jeg, at dans, bevægelse og musiske fag er rigtig væsentlige for at få en fornemmelse for kroppen. Det giver både en utrolig kropsbevidsthed og en glæde i hverdagen. Jeg mener, at man overser dansens betydning.«

»Hos socialdemokraterne arbejder vi meget for, at vi skal få gennemført en times bevægelse eller motion dagligt, når børn og unge går i skole. Her er det en oplagt mulighed at tænke dansen ind som et element.«

Stine Brix, kulturordfører for Enhedslisten

– Burde vi indføre dans i folkeskolen?

»Jeg tror, at det er rigtig godt for børnene, at der bliver fokuseret på andre ting end det rent boglige, fordi livet er meget mere end at kunne læse og skrive. Vi ved, at de kreative fag og de bevægelsesorienterede fag også har stor betydning for, om man i øvrigt er god til at tilegne sig nye færdigheder, så jeg synes bestemt, at man burde se på dans i skolen.«

– Hvorfor?

»Jeg synes generelt, at de kreative og musiske fag er blevet nedprioriteret meget i folkeskolen. Det er et biprodukt af, at man har fokuseret på, at børnene skal lære at læse, skrive og regne, og derfor har man prioriteret, at der skulle være tid til dansk og matematik.«

Alex Arendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti

– Burde vi indføre dans i folkeskolen?

»Ja, men ikke som et selvstændigt fag. I Dansk Folkeparti er vi glade for musik og bevægelse, og det skal der være langt mere af i folkeskolen. Det, man kan gøre, er at styrke det i idrætsundervisningen, så man måske kalder det ’Idræt og Bevægelse’. Jeg vil meget gerne være med til at få mere fokus på bevægelse som en integreret del af folkeskolen.«

– Hvorfor?

»Mennesket er ikke kun sjæl og ånd. Mennesket er både krop og sjæl. Hvis man inddrager kroppen i undervisningen, så lagrer det sig, og så er der også nogle børn, der har brug for bevægelse for at kunne lære.«

Lars Barfoed, kulturordfører for Konservative

– Burde vi indføre dans i folkeskolen?

»Nej, det mener jeg ikke. Det er fint nok, hvis man i forbindelse med idræt også integrerer noget dans, men det må være op til den enkelte lærer.«

– Hvorfor?

»Vi har en folkeskole, hvor vi i den grad har behov for at styrke fagligheden, fordi vi er et samfund, der er ved at gå bagud i konkurrencen internationalt. Vi bliver et fattigere land, hvis vi ikke styrker fagligheden i folkeskolen, og det vil gå ud over de kommende generationer. Derfor skal vi satse på fagligheden, og så er der ikke plads til, at vi vil alle mulige andre ting. Idrætten, som forbedrer ens sundhed, kondition og indlæring skal styrkes, men at tvinge skolerne til, at det absolut skal foregå igennem dans, er at gå for vidt.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu