Læsetid: 2 min.

En kvindebranche styret af mænd

To ud af tre ansatte på forlagene er kvinder, men i branchens top udgør de kun en tredjedel. Hos forlagene opfatter man den generelle overrepræsentation af kvinder på forlagene som et større problem end underrepræsentationen af dem på ledelsesplan
17. august 2012

Det er kvinderne, der læser mest, og det er også dem, der dominerer forlagsbranchen. I hvert fald talmæssigt. Ifølge en undersøgelse foretaget af magasinet Bogmarkedet om landets 13 største forlag er præcis to ud af tre af de ansatte i den forlagsrelaterede del af virksomheden kvinder. Men på chefgangene er kvinderne kun repræsenteret med 38,2 pct. Bogmarkedet konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at hvis kvinder havde samme adgang til topposterne som mændene, så skulle der være 23 kvinder i lederstillinger. Og ikke 13, som er tilfældet nu.

Professor i litteratur ved Syddansk Universitet Anne-Marie Mai mener, at undersøgelsen bør give anledning til, at branchen ser på ligestillingen på ledelsesplan. Det er et genkendeligt billede fra mange andre erhverv, der også har svært ved at opnå kønslig ligevægt, men Anne-Marie Mai er af den opfattelse, at der er skærpet pligt til at tage ligestilling alvorligt i forlagsbranchen:

»Lige siden den moderne læserkultur blev til i 1800-tallet, har kvinderne været stærkt repræsenterede i det læsende publikum. Når det altid har været og stadig er kvinderne der læser mest, så er det også vigtigt for forlagets forretning og litterære satsninger, at der er større balance mellem mænd og kvinder i den øverste ledelse,« siger hun til Bogmarkedet.

Anette Borchorst, der er professor ved Institut for Samfundsvidenskab og forsker i arbejdsmarkedets kønsopdeling, mener modsat, at undersøgelsen viser, at kvinder faktisk har større muligheder i forlagsbranchen end i andre.

»Billedet med de få kvinder i toppen matcher meget godt det, som vi ser i mange andre brancher. Men på den anden side ser det ikke helt tosset ud, når lidt under halvdelen af ledelsen er kvinder. I hvert fald ikke når man sammenligner med staten og kommunen,« siger hun. Ifølge Anette Borchorst er en bevidst rekrutteringsstrategi over for kvinder dog nødvendig, hvis man ønsker at bringe balance i regnskabet. Kvinder vægrer sig nemlig ofte ved at søge mod topposter, medmindre de er fuldstændig sikre på, at de er kvalificerede, mens mænd ikke behøver samme sikkerhed.

Kvinder buldrer frem

Administrerende direktør i Lindhardt og Ringhof Lars Boesgaard er dog ikke en enig i professor Anette Borchorsts analyse og har ikke planer om at foretage sig noget i forhold til den kønsmæssige fordeling på ledelsesniveau, meddeler han Bogmarkedet: »Jeg tror ikke, det er sværere for kvinder at få en ledelsesstilling. Kvinderne buldrer frem i hele erhvervslivet, og det sker også i forlagsbranchen,« siger han.

Lene Juul, der selv er kvinde i en chefstilling i branchen som direktør i JP/Politikens Forlagshus er enig i, at kvinderne er godt repræsenteret på ledelsesplan i forlagene, hvis man sammenligner med andre brancher. Hun synes det er mere problematisk, at kvinderne generelt er så dominerende på forlagene.

»Størstedelen af den danske befolkning er jo ikke kvinder, og derfor er det også noget, vi er opmærksomme på,« siger Lene Juul.

Lars Boesgaard mener dog ikke, at den store andel af kvinder blandt de ansatte er med til at fastholde en statistik, hvor kvinder læser væsentligt mere end mænd: »Jeg synes forlagsbranchen er blevet langt bedre til at komme ind i kampen om bøger til det mandlige publikum. Man er blevet mere bevidst om at ramme bredt, og forlagene er blevet dygtigere til at udgive bøger om sport og biografier,« siger han til Bogmarkedet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Marianne Mandoe

Så nu er det også et problem at der faktisk ER en branche hvor kvinder og mænd er (næsten) ligestillede.

Damned if you do, and damned if you don't.