Læsetid: 2 min.

Den nye auteur

Netflix kommer til Danmark, og vi får stadig flere valgmuligheder på filmfronten. Men hvad vælger vi at se, og hvordan kan instruktørerne hjælpe os med at finde lige netop deres film i mængden?
23. august 2012

Mens Blockbuster lukker butikker, annoncerede Netflix i sidste uge, at tjenesten kommer til Danmark ved udgangen af året. Med 27 millioner abonnenter til deres online filmtjenester er Netflix en stadig vigtigere spiller i det internationale distributionslandskab. Ifølge en artikel fra nyhedsbloggen mashable.com om deres ekspansionsplaner er der indtil videre blot 3,6 millioner uden for USA, men det billede har de altså ambitioner om at ændre på med Skandinavien som næste bastion.

Som filmfan kan man kun være glad for at få flere muligheder for nemt og bekvemt at kunne vælge film til de private skærme. For en instruktør kan det også være en fordel, at folk på den måde kan få lettere adgang til ens film, men samtidig melder flere spørgsmål sig fra filmskabernes side. Et af de første er ofte, hvordan man sørger for, at folk så rent faktisk finder ens film i de uhyrlige mængder af materiale, de kan vælge imellem.

Sidste år inviterede The Scandinavian Think Tank on Film and Film Policy den toneangivende amerikanske producer Ted Hope til København for at kortlægge den nye situation for filmfolk verden over. Ifølge Hope skal man helt grundlæggende til at tænke publikum som communities frem for som konsumenter. Man skal i dialog med sit publikum langt inden premieren, ellers er det svært.

En af Hopes deprimerende pointer var, at folk ofte impulsivt vælger, hvad de vil se. Som eksempel nævnte han, at de mest populære film på VOD på det tidspunkt, hvor han holdt sit oplæg, var film med titler, som begynder med bogstavet ’a’.

Instruktøren som brand

Foreningen Danske Filminstruktører var inden sommeren vært for den internationale instruktørsammenslutning FERA’s årlige møde. I den forbindelse blev der arrangeret et stort seminar med fokus på ’den nye auteur’, der i dag skal til at arbejde bevidst med at opbygge en engageret publikumsskare. Man kan læse mere om arrangementet i filminstruktørernes medlemsblad TAKE, som er frit tilgængeligt online.

Blandt de inviterede oplægsholdere var marketing-strategikeren Sheri Candler, som er en flittig blogger og bl.a. har skrevet bogen Selling Your Film. Hun argumenterede for, at man som instruktør skal blive leder af sin stamme. Det er slut med ’kunstneriske bobler’, som hun formulerede det. Man er nødt til at have et identificerbart ’brand’, så folk kan finde én i mængden.

En anden oplægsholder, Wendy Bernfeld fra selskabet Rights Stuff, præsenterede begrebet ’cordcutters’. Når onlinefilmtjenesterne bliver mere populære og dermed ’cutter’ de traditionelle distributionskanaler, må man forholde sig til det. Hun anbefalede, at man som instruktør tager dialogen med sit publikum alvorligt. At lave film er en tovejskommunikation, og det er bedre at være lidt til stede i de sociale medier, end slet ikke at være der.

Instruktørerne har således travlt. De skal ikke blot kreere, finansiere og producere, de skal helst også hele tiden kommunikere med os, hvis ellers vi har tid til at forholde os til dem.

Og ellers kan man forestille sig, at filmtitler med begyndelsesbogstavet ’a’ bliver det nye sort på de fagre digitale platforme ...

Filminstruktørernes medlemsblad TAKE kan findes under publikationer på filmdir.dk

Man kan læse Sheri Candlers bog ’Selling Your Film’ gratis online på www.sellingyourfilm.com/store

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu