Baggrund
Læsetid: 2 min.

Arthurs tid

Der var to yderpunkter i Arthur Krasilnikoffs liv og forfatterskab, Færøerne og Afrika. Hans litterære optik var kulturkritisk, men først og fremmest var han ’storyteller’
Kultur
14. september 2012
Storyteller. Arthur Krasilnikoff, som oprindeligt blev uddannet som filminstruktør, var kosmopolit og en storyteller med hang til skrøner og fabuleringer.

Storyteller. Arthur Krasilnikoff, som oprindeligt blev uddannet som filminstruktør, var kosmopolit og en storyteller med hang til skrøner og fabuleringer.

Lisbeth Thorlacius

»I vores kultur vil vi gerne lave spor. Det skal kunne ses, at vi har været her. Buskmenneskene derimod vil have en usynlig gang på jorden. De respekterer de dyr, de slagter, og de planter, de høster. På den måde opretholder de en balance, som ikke eksisterer i vores kultur.«

Udsagnet faldt, da forfatteren Arthur Krasilnikoff engang blev interviewet til Information. Det følgende citat stammer fra en af hans bøger: »At blive til. Det er, hvad et menneske kan. Ustandseligt er man på vej. Som om ens liv er en meddelelse, der først bliver frigivet, når man er død.«

Nu er Arthur Krasilnikoff selv død efter en sygdomsperiode, og efter at han sidste år kunne holde sin 70-års-fødselsdag. Han satte sine spor, et forfatterskab, hvoraf romanerne Som landet ligger fra 1983 og Lindas tid fra 1985 gav ham et gennembrud. De handler om kvinde, som skal have sit ene bryst amputeret, om hendes livshistorie, der afspejler de vældige forandringer, Danmark har undergået i hendes tid fra landbrugsland til industrisamfund. Nogle af årtiets vigtigste sociale romaner er de blevet kaldt.

Månespil

I en anden roman, Hvalens øje, en af hans bedste, fortæller han i øjenhøjde om en tænksom knægt, der vokser op på Færøerne, akkurat som Arthur Krasilnikoff selv gjorde. Drengen Astur kan ses som hans alter ego. I en række små prosastykker beskrives, hvordan Astur gradvist opdager, hvad verden er og indeholder, og drengen digter videre på det, han oplever. Der er et anstrøg af magisk realisme i hans fine stilistik. Han kan høre, hvad fuglene i fjeldet taler med hinanden om, og om natten hører han mystiske klavertoner fra familiens stue.

Drengen mener, det er månen, der spiller klaver. Senere opklares det, at det er mus, der løber hen over tangenterne. Denne roman, der udkom i 2004, blev hans sidste.

Naturtabet

Arthur Krasilnikoff, som oprindeligt blev uddannet som filminstruktør, var kosmopolit og en storyteller med hang til skrøner og fabuleringer. Sømand har han også været. Der var to yderpunkter i hans liv og forfatterskab, Færøerne og Afrika, og mellem dem det Danmark, som hans familie flyttede til, nærmere betegnet Sorø, mens han endnu var barn. Han har fortalt om det kulturchok, det var at komme fra klippelandet i nord til en sjællandsk by.

Livslangt var han optaget af buskmændenes liv i sydafrikanske Kalahari, som han som ung lavede en film om og besøgte igen og igen og også skrev om. Han var kritisk over for den tabte forbindelse mellem menneske og natur i det moderne samfund, men kulturkritikken kom til udtryk i fiktionen, ikke i avisskriverier.

Privat var han venligheden selv og et generøst menneske, der altid kvalificerede sine omgivelser ved at være en opmærksom lytter. Han havde let til humor af den underspillede slags, aldrig på andres bekostning. Arthur Krasilnikoff nåede at skrive godt tyve bøger for både børn og voksne.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her