Læsetid: 3 min.

Filmkonsulent på vildspor

Filminstituttets konsulent vil ’bessermache’ Jørgen Leths planlagte nye Danmarksfilm. Men skal en filmkonsulent tvinge sin egen holdning ned over et projekt?
’Jeg har min egen måde at lave film på. Jeg er altid parat til at diskutere dem. Jeg er imidlertid ikke parat til at ændre min tilgang for at tilpasse mig en luftig, flygtig iver efter at please og trykke hænder med publikum,’ siger Jørgen Leth.

’Jeg har min egen måde at lave film på. Jeg er altid parat til at diskutere dem. Jeg er imidlertid ikke parat til at ændre min tilgang for at tilpasse mig en luftig, flygtig iver efter at please og trykke hænder med publikum,’ siger Jørgen Leth.

Morten Germund

5. september 2012

Filmkonsulent lyder som en relativt uskyldig stillingsbetegnelse, men det kan ikke gentages for ofte, at Det Danske Filminstituts konsulenter sidder inde med en kolossal magt i den periode, de er anbragt bag institutionens skriveborde.

Mens en forfatter kan gå til andre forlag efter et afslag, må en filminstruktør som oftest helt og aldeles forlade sig på en af filmkonsulenternes accept for at få sin film lavet. De er i vidt omfang statslige filmproducenter.

Men for ikke at gøre systemet fuldstændig monopolistisk har Filminstituttet fem konsulenter – to for spillefilm, to for dokumentarfilm, plus en børne- og ungdomsfilmkonsulent.

Så skal man som Jørgen Leth lave en relativt dyr og ambitiøs dokumentarfilm, har man to indgangsporte til systemet. Og i Leths tilfælde har den første konsulent sagt nej på forhånd, mens den anden konsulent har sagt nej efter meningsudvekslinger med Leth.

Nu er Jørgen Leth jo, som han selv har påpeget, en forkælet instruktør, som gennem sin snart 50 år lange karriere har fået stribevis af ja’er til sine ofte meget smalle, æstetisk særprægede film.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen er en filmisk aristokrat. Og han har det meste af sit liv vandret gennem støttesystemet som en aristokrat. Han har opnået støtte til film, som ingen andre..... - Man kan fristes til at antyde, at et nært venskab med fx. Henning Camre har sikret hans karriere et langt stykke ad vejen. Jørgen har indeed været forkælet.
Jørgen har lavet formidable film. Altid med en stor risiko og satsning, - som har krævet stor tiltro fra evt konsulener. - men han har fået lov, - han har fået tillid og penge..
At konsulenterne på Instituttet fordeler deres penge efter vindbeutel-principper er langtfra nyt.
Det, der er nyt her, - er at en instruktør har opnået en status, hvor han kan bringe en konsulents holdninger til torvs, og opnå pressens opmærksomhed omkring det.

Søren Kristensen

Man skulle ellers tro konsulenterne havde været på kursus i at skive afslag, efter den seneste fadæse tilbage i maj, med den der børnefilm hvor hudfarve kom til at spille en alt for stor rolle. Selvfølgelig skal man ikke ind og pille ved mandens arbejdsmetode. Den er hele fundamentet for hans virke. Leth ER sin metode. Længere er den ikke.