Læsetid: 3 min.

Vi køber kunstneren

Før den økonomiske krise ramte, købte kunstsamlere værker af selv ukendte kunstnere. Sådan er det ikke mere. Nu er det hovedsageligt værker af etablerede og allerede anerkendte kunstnere, der sælger
Før den økonomiske krise ramte, købte kunstsamlere værker af selv ukendte kunstnere. Sådan er det ikke mere. Nu er det hovedsageligt værker af etablerede og allerede anerkendte kunstnere, der sælger
13. september 2012

Kunstkøbere udfordrer ikke kunsten på samme måde som tidligere. Både gallerier og auktionshuse oplever, at køberne overvejer det længe, inden de køber et værk, og undgår de hurtige indskydelser og ’skud-fra-hoften-køb’.

»Jeg er blevet mere selektiv og hård, når jeg køber kunst,« fortæller kunstsamler Jens-Peter Brask, som har en af Danmarks største samlinger af samtidskunst og har været med til at vejlede arrangørerne bag weekendens kunstmesse, Art Copenhagen, i Forum.

»Jeg overvejer flere gange, om kunstværket kan holde. Førhen købte jeg en masse værker, hvor jeg bare tænkte: ’Fint!’ og derefter købte det. Det gør jeg ikke mere.«

Både gallerier og auktionshusene Bruun Rasmussen og Lauritz.com bekræfter, at der i dag er en udbredt tendens til, at man i langt højere grad end før den økonomiske krise, køber værker af etablerede og anerkendte kunstnere.

»Før krisen gjorde efterspørgslen, at vi hurtigt kunne sælge værker af nye, uprøvede kunstnere til gode priser. Det er langt sværere i dag. Nu er det i højere grad de etablerede kunstnernavne, køberne går efter,« lyder det fra vurderingssagkyndig Niels Boe Hauggaard fra auktionshuset Bruun Rasmussen.

Sikre køb

I årene op til krisen solgte samtidskunst og også up coming-kunst af ukendte kunstnere godt. Kunderne stod i kø for at få noget at hænge op på væggene, og kunstnerne skulle ikke arbejde lige så hårdt som i dag for at skabe sig et navn.

Der var et hav af kunstmesser, hvor et mylder af kunstnere udstillede – både helt nye og mere etablerede – mens nye gallerier poppede op overalt. Bare i New York-bydelen West Chelsea skød der på få år næsten 1.500 gallerier op inden for få blokke.

Folk købte kunst med en forventning om, at værkerne kunne stige i værdi, men det spekulative element er nu pillet ud, lyder det fra både gallerier og auktionshuse.

»Kunstnerskabet vægter højere, og man lægger vægt på kunstnerens præstationer. Tidligere var det næsten et kvalitetstegn, hvis en kunstner ikke havde præsteret noget, fordi man så kunne ramme et ubeskrevet blad, der på et tidspunkt ville blive betydningsfuldt. Sådan er det ikke mere,« fortæller galleriejer Bo Bjerggaard.

»Nu køber man et kunstnerskab,« siger han og peger på kunstnere som Per Kirkeby, John Kørner og Jonathan Meese som eksempler på kunstnerne, der alle har en iboende identitet i deres værker.

Ifølge livsstilsekspert Christine Feldthaus er kunstmarkedet påvirket af finanskrisen på præcis samme måde, som de fleste andre markeder.

»Vi er blevet nøjsomme og køber færre ting, end vi gjorde tidligere. Hvis vi sidder med 25.000 kr. til et kunstværk, går vi da ikke ud og køber et værk af en kunstner, ingen ved hvem er, og som vi er usikre på, om vil tjene sig hjem igen. De, der sælger skrammel, har det svært lige nu – og sådan er det i alle brancher,« siger hun.

Christine Feldthaus tror, at det for det de fleste kunstkøbere handler om at købe sig til tryghed og sikkerhed – og anerkendelse:

»Man viser simpelthen, at man har foretaget et klogt valg, og at man ikke bare famler i blinde og sætter et eller andet op som dekoration, men at det i stedet er et udtryk for en moden investeringsovervejelse.«

Masser af eksperimenter

At køberne er mere konservative i deres køb, har ikke forhindret kunsterne i at eksperimentere. Gallerist Peter Amby, ejer af Peter Amby Gallery, fortæller, at der ikke er nogen bestemt stil eller tid, som dominerer kunstmarkedet lige nu, og at der er åbenhed over for mange forskellige slags medier. Han har selv succes med at sælge både malerier, som er det traditionelle medie, men også installationer, foto og skulpturer af kunstnere som Absalon Kirkeby og Martin Bigum.

»Der er svært at sige noget om en bestemt genre eller stil, da det i de seneste år er blevet meget sammenblandet, og der ikke i øjeblikket er en bestemt skole, som dominerer markedet,« siger han.

Samme tendens har direktør fra Lauritz.com Mette Rode Sundstrøm bemærket:

»Kunstnerne eksperimenterer lystigt inden for alle genrer, udtryksformer og materialer: video, porcelæn, foto, keramik, tegning, installationer, Street Art og happenings. Jeg tror, der venter en spændende udvikling på auktionerne et par år frem,« spår hun.

 

Art Copenhagen fra den 14.-16. september.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu