Læsetid: 4 min.

Der er så meget, blondiner forstår

Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget
Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget
20. september 2012

»Nu kan jeg ikke holde tungen for munden længere. Altså ... hvad skal vi så?«

Mens luften står stille i den italienske atriumgård på lærredet, bryder publikum ud i latter i biografen. Vi er nået til klimaksscenen i Susanne Biers nye film Den skaldede frisør. Det unge par har netop aflyst det stort anlagte bryllup foran alle gæsterne, og seancen er i forvejen foruroligende pinagtig, da den utro eksmands unge elskerinde driver pinligheden helt derud, hvor tæerne ikke kan krummes mere, og kroppen i stedet søger udløsning i et grin.

Informations udsendte er sendt i biffen i jagten på den dumme blondine. Hvem er hun som fænomen? Hvorfor eksisterer hun stadig? Hvad bidrager hun egentlig med? Alle hv-spørgsmålene er linet op på blokken ved siden af sporadiske noter: Der var én, der sang om diamanter og om Daddy. Hende, der vist nok havde et nogenlunde lige stort forbrug af piller og mænd. Og så var der hende, der udfordrede tyngdekraften og en rød badedragt i Baywatch.

Oppe på lærredet bliver det unge – nu opsplittede – par også udfordret af den ganske forvirrede blondine: »Er der stadig buffet? Hvad med alle gaverne? Jeg tror bare, vi skal have lidt in-for-ma-tio-ner,« bliver blondinen ved.

Tilbage på pinden viser researchen, at der er noget særligt ved blondiner. I de åndeligt formørkede år op til Anden Verdenskrig handlede det om den rette ariske afstamning og racerenhed. I dag er der ingen, der taler om gener. Men de lyse lokker appellerer stadig til kvinderne – i en grad, så hver tredje kvinde i de vestlige industrilande bleger deres hår for at fremstå mere blond, end Vorherre har skabt hende. Og det er i dag fuldt ud acceptabelt at fortælle blondinevittigheder – en genre, der alene bygger på den antagelse, at blonde kvinder er dummere end vådt bølgepap.

Ifølge Anne Jerslev, der er professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet, er den dumme blondine en arketype inden for både film, tv-serier og litteratur, og blondinens hovedfunktion er at have et komisk potentiale.

»Den dumme blondine er hæmningsløs, og hun er også hæmningsløst svulmende nogle gange. Hun kommer til at være overskridende i den forstand, at hun siger reglerne imod med sin blotte tilværelse, med sin alt for kvindelige krop, med sit alt for blonde hår og med sin grænseløse dumhed,« siger hun.

Anne Jerslev mener, at den dumme blondine ofte har samme funktion som barnet i Kejserens nye klæder – hun siger det, de andre ikke tør sige. På den måde kan figuren bruges som greb til at pege på reglerne og normerne i vores sociale ageren: »Den dumme blondine kan bruges til at skabe dissonans, som skaber det komiske. Figuren danner et spændingsfelt mellem den gode og den dårlige opdragelse. Dér personificerer den dumme blondine det normbrydende,« siger Anne Jerslev.

Forhistoriske blondiner

»Forestillingen om den dumme blondine har uden tvivl en lang tradition i Hollywood. Men jeg ville nu ikke tage begrebet alt for alvorligt,« ler Donald Spoto i telefonen. Den 71-årige amerikaner har skrevet talrige biografier om nogle af filmhistoriens største skikkelser, blandt andre Grace Kelly, Alfred Hitchcock og Marilyn Monroe. I dag bor han – af alle steder – i Borup på Midtsjælland.

Donald Spoto fortæller, at den dumme blondine har sin oprindelse helt tilbage i oldtidens Grækenland, hvor netop dén hårfarve spillede en vigtig rolle i det religiøse system. Afrodite var blond, og de unge kvinder, der udøvede den hellige prostitution i gudindens navn og tempel, afblegede deres hår for at blive anerkendte.

»Opfattelsen var, at alvorlige kvinder havde mørkt hår, mens kvinder med affarvet blondt hår var både fjollede og useriøse og ikke beskæftigede sig med alvorlige ting,« fortæller filmhistorikeren.

Den dumme blondine blev en del af amerikansk kultur i 1925, da Anita Loos’ bestseller Gentlemen Prefer Blondes udkom. Bogen blev i 1953 filmatiseret med Marilyn Monroe i hovedrollen, hvilket for alvor gjorde blondinen til den stupide stereotyp, vi kender så godt i dag. Marilyn Monroe forstod at skabe og udnytte sit eget brand, selv om hun i virkeligheden drømte om mere seriøse roller.

»Hun var en succes i rollen som den dumme blondine, og det var det eneste, filmproducenterne ville have. Og det var det eneste, folk ville have,« slår Donald Spoto fast.

I dag er det ikke bare filmverdenen, men hele underholdningsindustrien, der er interesseret i blondinen. Kvinder som Paris Hilton, Pamela Anderson og Dolly Parton har for alvor forstået at udnytte klichéen til at skabe sig en karriere, mens den hjemlige fane er blevet holdt højt af kvinder som Linse Kessler og Oddset-Janni.

Ikke så dum endda

Når manuskriptforfatterne i dag holder fast i den dumme blondine, skyldes det, at hun er en genkendelig figur, som kan stille et fjendebillede op mod den sympatiske hovedperson, siger lektor Rikke Andreassen, der forsker i kommunikation og kønsmæssig ligestilling på Roskilde Universitet. »Det er en figur, der formår at stille hovedpersonen i et mere positivt lys, fordi hun bliver kontrast til den dumme blondine,« siger Rikke Andreassen: »Det er paradoksalt, at den seksuelt tiltrækkende figur vedbliver med at være den hvide, lidt uintelligente kvinde. Det er et gammeldags syn. Det undrer mig, at vi bliver ved med at hænge fast i disse arketyper.«

Men det er i virkeligheden ikke så overraskende, mener professor Anne Jerslev. For »i virkeligheden er rigtig mange af de dumme blondiner i filmhistorien ikke dumme, når det kommer til stykket.«

Reese Witherspoon i rollen som tilsyneladende spejlblank jurastuderende i filmen Legally Blond forstår for eksempel at udnytte sin status som sorority-girl. Og så er blondinen Tilde i Den skaldede frisør i øvrigt heller ikke dummere, påpeger Anne Jerslev:»Det interessante ved den dumme blondine i Den Skaldede frisør er, at hun jo ikke er dum. Hun siger det, som de andre formodentlig tænker. Det er ganske vist malplaceret, men hun siger faktisk ikke dumme ting.«

Alle kvindelige medvirkende i artiklen er i øvrigt blondiner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Kongstad Nielsen

Alt hvad jeg ønsker er en fed limousine med indbygget jacuzzi og fladskærm. Og en sammenfoldet Information til at slå de væmmelige fluer ned med.

Robert Ørsted-Jensen

Der selvfølgelig Johanne Schmidt-Nielsen og Helle Thorning-Schmidt det tænkes på - det forekommer mig at der var vigtigere spørgsmål at tage op

lars rosholm tørresø

Jeg har ladet mig gifte endda to X ..... begge X med blondiner med håret farvet ............ synes iøvrigt selv jeg er lidt sejg i min renault med MASTERCARD.........

Da min gode veninde læste på medicinstudiet var der et overtal af blondiner. Alle er de læger i dag, og kommer måske til at redde livet på en af os.

Henrik Brøndum

Men det er i virkeligheden ikke så overraskende, mener professor Anne Jerslev. For »i virkeligheden er rigtig mange af de dumme blondiner i filmhistorien ikke dumme, når det kommer til stykket.«

... og hvis vi saa kunn faa en begavet artikel om det der er rigtigt godt, nemlig den NAIVE blondine, som er den figur der har fortryllet generationer, saa ville vi da gerne rose forfatterne. Men den der med DUM er det vidst kun seks-aarige: "Du er dum" og majestaeten: "Dumsmarte bemaerkninger" der bruger.

Majbritt Nielsen

Kunne det tænkes sig at en ikke så kvik blondine. Ganske enkel,t er det som skåret helt ind til benet, er det som en mand finder tiltrækkende.

Blonde kvinder skulle have et let højere niveu af østrogen.
Og dermed få mere barnligt ansigt og mere udpræget kvindelige former, som timeglasfiguren.
Hvilket skulle give udslag i fortælle at hun er ung og fertil.

Ikke for kvik.
Tja uanset lige-stillling eller ej.
Så er mænd og kvinder i den konstellation, at kvinden oftere har et socialt lavere anset job og dårligere betalt, end manden.
Mænd kan vist grove træk i bund og grund bare ikke lide at hun tjener mere?
Hvis hun gør er der større risiko for skilsmisse.