Læsetid: 3 min.

Den største stjerne i Lars von Triers nye film er ham selv

Den danske mesterinstruktør Lars von Trier vil udforske de dunkleste sider af det kvindelige begær. På et pressemøde i Köln overlod Lars von Trier præsentationen ’Nymphomaniac’ til filmens stjerner
Lars von Trier stillede kun op til fotografering, og overlod pressemødet til Stellan Skarsgård og Charlotte Gainsbourg.

Lars von Trier stillede kun op til fotografering, og overlod pressemødet til Stellan Skarsgård og Charlotte Gainsbourg.

Christian Geisnæs

21. september 2012

Det er hverken sex, glamour eller drama, der præger det nedslidte klasselokale på en nedlagt kommuneskole i udkanten af Köln. Ikke desto mindre er det netop længslen efter nyt om Lars von Triers længede ventede spillefilm Nymphomaniac, der har fået verdenspressen til at samle sig i det nedslidte klasselokale.

Filmens stjerner, Charlotte Gainsbourg, Shia Laboeuf og Stellan Skarsgård, ankommer til pressemødet umiddelbart efter dagens optagelser i skolens nærliggende gymnastiksal. Især Stellan Skarsgård virker i Lars von Triers fravær veloplagt som holdets nestor, der både fortæller jokes og støtter de yngre skuespillere, spillefilmsdebutanterne Mia Goth og Stacy Martin.

Med Nymphomaniac har den danske filminstruktør, hvis karriere måske noget ufortjent har indbragt ham et ry som misogyn sadist, sat sig for at lodde dybderne af den kvindelige seksualitet. Til rollen som nymfomanen Joe har von Trier på ny valgt at samarbejde med den franske stjerne Charlotte Gainsbourg, der også medvirkede i Antichrist og Melancholia.

Men rollen som Joe er anderledes, understreger Gainsbourg, der ikke ser nogen oplagt forbindelse mellem Joe og sine tidligere roller i Melancholia og Antichrist.

»På grund af sex-temaet er der måske en vis sammenhæng med rollen i Antichrist. Men den er kun overfladisk og fysisk«, siger Gainsbourg.

»Det er noget særligt at diskutere karakterer med Lars. Det er ikke, fordi der ikke er tale om en decideret karakterrolle, men som oftest beder han mig blot være så ærlig som mulig.«

Selvlede og begær

Netop manglende ærlighed over for sig selv og andre synes at være et grundlæggende tema i filmens handling.

På en kold vinteraften finder den ældre ungkarl Seligman (Stellan Skarsgård) Joe gennemtæsket i en baggyde og bringer hende hjem til sin lejlighed. Over filmens otte kapitler genfortæller den 50-årige Joe i flashbacks sin turbulente erotiske livshistorie til Seligman, hvis lidenskabsløse og intellektuelle livsførsel står i stærk kontrast til Joes, der er drevet af sit begær, og som med voksende selvlede diagnosticerer sig selv som nymfoman. Af nysgerrighed og indføling forsøger Seligman undervejs at mildne den forslåede kvindes knusende dom over sit eget liv fra barnsben til moden kvinde.

Von Trier og filmholdet er godt tre uger inde i optagelserne af Nymphomaniac, der efter planen skal afsluttes om godt to måneder. Rollebesætningen består af en blanding af Trier-veteraner og friske ansigter. Som Joes chef og ægtemand, Jerôme, har von Trier valgt den amerikanske skuespiller Shia Laboeuf, der på pressemødet betegner sin karakter som et »røvhul«.

På trods af indledende gnidninger forelsker Joe og Jerôme sig, men efterhånden må Jerôme indse, at han alene ikke kan tilfredsstille Joes altopslugende begær. Som den yngre inkarnation af Joe har Lars von Trier castet den unge britiske skuespiller Stacy Martin, mens Joes anden store kærlighed, en ung kvinde med en belastet familiefortid, spilles af den britiske model og skuespiller Mia Goth. På filmens rolleliste finder man andre velkendte navne som Christian Slater, Jesper Christensen, Nicholas Bro og Connie Nielsen.

Tavs von Trier

Den største stjerne er dog Lars von Trier selv, der imidlertid er fraværende på pressemødet. Kun fotojournalisterne får lov at tage et par snapshots af den danske instruktør, der sidste år havnede i en mediestorm, da han på Cannes-festivalen udtrykte forståelse for Adolf Hitler. Siden har von Trier pålagt sig selv et taleforbud med pressen.

I Köln står det hurtig klart, at von Triers skuespillere betragter sidste års kontroverser som et resultat af sensationslystne medier. Gainsbourg betragter von Triers kvindeportrætter i film som Antichrist og Melancholia som en skildring af følelser og tanker, der findes hos instruktøren selv. Skarsgård langer ud efter en bevidst forsimplende presse, der ikke er i stand til at formidle ironi, mens Shia Labouef ærefrygtigt omtaler von Trier som en af omtrent 10 visionære filmskabere på planeten.

»Lars barberer alt det overflødige uden om skuespillet væk. Han søger og ser sandheden«, siger Shia Laboeuf. »Manden er et geni.«

Af samme grund erklærer Laboeuf sig beredt til at følge det mindste af den krævende instruktørs luner.

»Han er en meget seriøs filmskaber. Jeg er klar til at gøre alt, hvad han beder mig om.«

At Lars von Trier ikke altid er dybt seriøs, kan Stellan Skarsgård imidlertid bekræfte.

»Lars von Trier ringede sidste sommer til mig og sagde: ’Min næste film bliver en pornofilm. Jeg vil gerne have dig til at spille hovedrollen, men du kommer ikke til at kneppe. Du kan få lov at vise din pik til sidst, men den vil være meget slatten’,« siger Skarsgård, der ikke ser ud til at have fortrudt, at han slog til.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Jeg ser overskriften som en kommentar (måske lidt ubehjælpsom, men ikke desto mindre) til det faktum at Trier ikke selv møder op til pressemødet. Man kunne også have kortet den ned til: - Den største stjerne er Lars von Trier selv, men så ville man bare flytte fokus fra filmen over på spillerne og reducere dem. Det ligger jo implicit i vores forhåndsviden at Lars von Trier ikke er skuespiller og altså må det være Lars, alias filmen som helhed, der er den største stjerne. Bedre kritik tror jeg egentlig ikke nogen instruktør kan ønske sig af en film som ikke engang er halvt færdig. Men klart, at der nu ligger et pres på skuespillerne for at modbevise det konkrete udsagn i overskriften, et pres som dog bliver formindsket af at der netop er tale om en Lars von Trier film - hvor der jo er tradition for at opstille nogle lidt anderledes kriterier for succes, i og med at hans film plejer at være anderledes. I hvert fald anderledes end mainstream.

Ja og måske er alt man udtrykker rummet i. En selv også, ja sådan er det vil nødvendigtvis omend uudlevet, så dog indlevet før det kunne skabes !