Læsetid: 2 min.

Boykot af filmblad kan skade hele branchen

Zentropas krig mod filmmagasinet Ekko fortsætter med et boykot af Ekkos journalister. Hos Nordisk Film, som distribuerer Zentropas film, mener man, at sagen er kommet for langt ud, så nu vil man prøve at finde en løsning
Zentropas krig mod filmmagasinet Ekko fortsætter med et boykot af Ekkos journalister. Hos Nordisk Film, som distribuerer Zentropas film, mener man, at sagen er kommet for langt ud, så nu vil man prøve at finde en løsning
24. oktober 2012

Katrine Wiedemanns nye film Viceværten har premiere i morgen, men ved pressefremvisningen forleden var der inviteret en journalist mindre, end der plejer at være. For ifølge Fagbladet Journalistens hjemmeside, har Zentropa boykottet filmmagasinet Ekko fra pressevisninger og interview med både skuespillere og instruktører, og det har vakt forargelse i filmverdenen.

Og hos Nordisk Film, som ejer halvdelen af aktierne i Zentropa, peger direktør Allan Hansen, som samtidig er bestyrelsesformand i Zentropa på, at nok nu er nok.

»Sagen har nu kørt så længe og er kommet så langt ud, at den kan skade branchen. Derfor vil jeg i de kommende dage forsøge at bidrage til at finde en løsning, som er brugbar for alle, og som alle parter kan lære af,« skriver han i en mail til Information. Kontroversen mellem Zentropa og Ekko skyldes angiveligt en artikel fra 2009, hvor magasinet beskrev, hvordan 750 skuespillere hver havde betalt 350 kroner for at komme til en casting hos instruktøren Manya I. Parwani, og hvordan pengene senere var forsvundet.

Ifølge Peter Aalbæk har magasinet fejlagtigt omtalt Parwanis film som et Zentropa-projekt, og han har derfor anlagt injuriesag mod Ekkos chefredaktør, Claus Christensen, og journalist Mikkel Kofod.

Ifølge Allan Hansen fra Nordisk Film, er det vigtigt, at vi i Danmark har et kritisk medie inden for filmbranchen, hvis det vel at mærke har overholdt reglerne for god presseskik.

Vigtigt med kritisk filmmedie

»Overordnet vil jeg gerne understrege, at så længe Ekko overholder normale regler og normer for god presseetik, har de min fulde opbakning. Jeg kan kun bifalde, at vi i filmbranchen har et fagmedie, som kritisk udfordrer os. Men som sagt kræver det, at Ekko overholder spillereglerne for god presseskik,« skriver han til Information. Hos Filmmedarbejderforeningen, en forening for de danske dagblades filmskribenter, undrer formand og filmanmelder hos BT, Jacob Wendt Jensen, sig over Peter Aalbæks motiver.

»Personligt mener jeg, at Asalbæk boykottet går ind og optrapper krigen, og det er der ikke rigtigt nogen, der er interesserede i, udover ham selv åbenbart. Så jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor han gør det,« siger han.

Også Jacob Wendt Jensen peger på, at der snart skal findes en løsning på problemet, men han går ikke umiddelbart ind for, at danske filmanmeldere skal boykotte Zentropa i solidaritet med Ekko, men man holder øje med, om magasinet bliver inviteret med til pressevisning på den næste Zentropa film, Jagten, der har officiel premiere den 10. januar.

»Lige nu er jeg ikke tilhænger af at svare på en boykot med en boykot. Men i det øjeblik, der står en Ekko-medarbejder og helt konkret bliver afvist i døren, så har vi en ny situation. Jeg kan ikke sige, hvad vi så fald vil gøre, for jeg ved det simpelthen ikke. Men så har vi i hvert fald en ny situation,« siger Jacob Wendt Jensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Zentropa hopper åbenbart (lidt sent) med på realitybølgen, og så længe det ikke anfægter selskabets øvrige produktoner i negativ retning, kan jeg ikke se nogen problemer, i den anledning. Omvendt burde en almindelig stævning kunne afgøre tvisten - eller en tur gennem pressenævnet, kulminerende med et interview med begge parter i Deadline? Se nu at få barberet den ged.

Måske lidt bad karma tilbage til Zentropa, da deres (indrømmet af ham selv) mentalt syge - instruktør blev efterladt alene blandt de franske moralister i Monaco - og folkene bag instruktøren, havde travlt med at vaske hænder, og smutte til alle sider ud i kulissen. glamour er godt, men sættes tingene på spidsen - smutter tøsedrengene!

Må Ålens psykiske voldtægt af folk på Zentropa snart ophøre.
Han har selv kaldt sig en sur gammel mand; han er en sur gammel mand uden venner og med for meget pot.

Michael Kongstad Nielsen

At nogen spinder guld på små filmstarletters drømme om at komme til casting kan ikke undre. Ekkos brøde skulle bestå i, at magasinet har sat Zentropa i forbindelse med metoden. Det kunne Filmagasinet bare lave en undskyldning om, eller en rettelse eller dementi, eller hvad der nu skal til, snip, snap, snude - .

Men lad dem slås, for min skyld ingen alarm. Der er i forvejen så mange penge i filmproduktionen, incl. statspenge fra forskellige filmstøtteordninger, at branchen lever i sus og dus. Derfor kan et par mindre imageskrammer kun bringe lidt virkelighed ind i systemet.

Det er da helt fint, at et filmselskab selv vælger deres kanaler for pressemeddelelser.

Hvis mundhuggeriet skader Zentropa og Ekko, så er der jo heldigvis masser af andre filmselskaber og anmeldere, som så kan få lidt mere plads i konkurrencen.

Det er tragisk, at Allan Hansen ønsker sig monopoltilstande, hvor alle er venner med alle.

Danmark er stort nok til, at instruktører og skuespillere og anmeldere kan skifte til nye og sundere selskaber, når de gamle sure mænd bliver for selvoptagede.

I et frit marked er det næsten altid en glædelig begivenhed, at et firma går ned, så nye kræfter kan tage over uden at skulle hænge fast i fortidige konflikter og gamle aftaler. Det gælder også i filmindustrien.

Masser af mennesker (fx. mig selv) vil per automatik se alt, hvad ålen sender ud, så mon ikke han klarer sig lidt endnu?