Læsetid: 4 min.

Det Kongelige Teater on demand

Flere danske teatre har allerede indgået et samarbejde med internetsiden seeatre.com, og nu vil Det Kongelige Teater også gøre nogle af deres opsætninger tilgængelige på sitet. Teaterbranchen tror ikke, at muligheden for at se teater på internettet vil betyde flere tomme teatersæder
Snart kan man se skuespiller Maria Rossing vaske blodet af hænderne i skuespillet Macbeth, mens man sidder derhjemme foran computeren. Som mange andre teatres forstillinger, kan man snart også finde skuespil fra Det Kongelige Teater filmet og lagt på hjemmesiden seeatre.com.

Snart kan man se skuespiller Maria Rossing vaske blodet af hænderne i skuespillet Macbeth, mens man sidder derhjemme foran computeren. Som mange andre teatres forstillinger, kan man snart også finde skuespil fra Det Kongelige Teater filmet og lagt på hjemmesiden seeatre.com.

Miklos Szabo

8. oktober 2012

En computer og et abonnement til internetsiden seeatre.com, og man har adgang til tæppefald, sceneskift, og teatermakeup hjemmefra. Det er ikke kun storfilm og fodboldkampe, man ikke længere behøver se i biografen og på stadion - snart er det også Det Kongelige Teaters store opsætninger, man kan se fra sofaen.

Den bærende idé bag internetsiden er at gøre teater og scenekunst tilgængeligt for flere, fortæller direktør for seeatre.com, Jesper Bo Rasmussen.

»Teatret har den store udfordring, at man spiller i forholdsvist kort tid, og at det for nogle er svært at komme i teatret af geografiske årsager. Der var forestillinger, jeg ikke selv kunne nå at se, og der var derfor mange forestillinger, jeg måtte undvære, så ideen kommer fra et behov og et hul, som jeg synes var der.«

På seeatre.com kan der allerede ses 25 forestillinger fra 15 forskellige teatre, heriblandt Østre Gasværk, Mungo Park og Grønnegårdsteateret, og nu har Det Kongelige Teater besluttet, at tre af efterårets forestillinger skal være tilgængelige for seeatres.com’s abonnenter.

Indtil videre er det opsætningen af Sonetter og Macbeth, som vil blive foreviget af seeatre.com’s kameraer, men også en forestilling fra Det Kongelige Teaters Store Scene vil kunne ses på internettet. Hvilken forestilling, det bliver, er dog ikke besluttet endnu.

Teaterfilm

Det er Det Kongelige Teaters skuespilchef, Emmet Feigenberg, som har forhandlet samarbejdet med seeatre.com på plads, og han betegner det som et enormt spændende eksperiment.

»Vi har i årevis haft fornemmelsen af, at teater kan nå bredere ud, hvis man kan få det på en tv-skærm. Vi har forsøgt at indgå et større samarbejde med DR, men det har været for besværligt. Derfor har vi valgt at arbejde sammen med seeatre.com,« fortæller han.

Emmet Feigenberg ser de digitaliserede teaterforestillinger som et supplement til det levende teater og regner ikke med, at det vil give færre lyst til at synke ned i teatrets mørkerøde plyssæder.

»Den oplevelse, det er at gå i teatret, er helt anderledes, og jeg er ikke bange for, at der er nogen, som vil vælge det fra til fordel for teaterfilm. Men jeg tror seeatre.com kan være med til at udbrede kendskabet til teatret og vække en nysgerrighed hos folk,« siger han.

Det er heller ikke direktør Jesper Bo Rasmussen ambition, at seeatre.com skal erstatte den oplevelse, man får i et teater, hvor publikum og skuespillere mødes i samme rum.

»Vi kan ikke fange livemagien, så den kan vi ikke konkurrere med. Men vi kan give en anden stor oplevelse og forhåbentligt trække nogle flere i det rigtige teater,« siger han.

Bag seeatre.com’s teaterfilmproduktioner står producer Torben Skjødt Jensen. Han har erfaring med at producere både tv og film og har også tidligere arbejdet med at filme teater til DR’s sendeflade. En teaterfilm svæver imellem at være en teaterforestilling og en film, og Torben Skjødt fortæller, at han har forsøgt at udvikle et koncept, der tilgodeser begge hensyn.

»Vi prøver at fastholde, at det er teater, og give fornemmelsen af, at man er i teaterrummet, men vi bearbejder det filmisk,« fortæller han.

En teaterfilm bliver optaget af fem-seks kameraer, hvilket betyder, at man kan krydsklippe og zoome, og dermed præsentere de vigtigste detaljer for seeren. Efter optagelserne bliver forestillingen klippet sammen, og Torben Skjødt bearbejder optagelsernes lyd, lys og farve. Men alt bliver optaget på én gang og altid med levende publikum.

»Jeg har eksperimenteret med at filme uden publikum, men så forsvandt lidt af magien,« fortæller han.

Positiv teaterbranche

Stemningen i branchen opleves som generelt positiv over for teaterfilm. Også lektor i dramaturgi ved Institut for Æstetik og Kommunikation Erik Exe Christoffersen finder den nye teaterportal interessant.

»Teatermediet er så begrænset af tid og rum, at det kan være interessant at tænke i, hvordan teatret kan formidles på andre måder,« siger han.

Mungo Park er et af de teatre, der har indgået et samarbejde med seeatre.com, og direktør Martin Lyngbo er ikke nervøs for, at det vil få teatrets publikum til at blive hjemme.

»Hvis man er bange for den konkurrence, så burde man måske være bange for sit fag,« konstaterer han.

Også Steen Stig Lommer, der er teaterchef på det københavnske udendørsteater Grønnegårdsteateret er positiv.

»Vores egne forestillinger får en længere levetid, og det burde også have en afsmitning på, at folk får lyst til at se mere levende teater.«

Trods de positive røster er der stadig en del teatre, der ikke er med i samarbejdet. Blandt dem er blandt andet Teater V i Valby. Om et samarbejde i fremtiden vil komme på tale, kan teaterleder Pelle Koppel ikke spå om, men han er ikke uinteresseret i teaterfilmformatet og har også selv arbejdet med formen, da teatrets forestilling »Udslet Hornsleth« blev filmet og senere spillede i flere mindre biografer i Odense, Århus og København.

Teaterleder på Teater Nordkraft, Jakob Højgård Jørgensen, er en smule mere skeptisk over for seeatre.com’s teaterfilm og tror ikke umiddelbart, at det vil fungere at reducere teaterscenen til en fjernsynsskærm.

»Men nu skal man jo aldrig slå en idé ihjel, før det har vist sig, om den kan leve eller ej, men jeg tvivler på, om den forretningsmodel faktisk holder,« siger han.

»Mødet mellem skuespiller og publikum vil blive ved med at have en fantastisk tiltrækningskraft. Tag musikbranchen som eksempel, der har haft bøvl med digitalisering af musik, men hvor det stadig vælter ind med folk til koncerter.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Fremragende! Det er et dejligt site, men det trænger afgjort til nogle flere højt-profilerede forestillinger og - teatre, hvilket altså kommer nu, man skal bare være tålmodig.
Overalt er streaming af scenekunst i vækst, og skulle man endelig kritisere noget, er det, at det er et privat site, der mod betaling gør forestillinger fra vores allesammens nationalscene tilgængelig på nettet.
Ser man på f.eks. Bayerische Staatsoper, streamer de i den kommende sæson 6-7 produktioner gratis, og Liége i Belgien gør det samme, begge gratis.
Man må sige, at det er fantastisk, at det nu kan foregå uden tv-stationers mellemkomst, når disse - her i landet - har vist sig uvillige til at tage denne del af public service forpligtelsen på sig.