Læsetid: 4 min.

Firmajulegavernes historie

Novo Nordisk har i år givet deres 13.000 medarbejdere en Georg Jensen Damask- bordlampe. Det ved man godt hos Den Blå Avis, hvor et stort antal af netop denne lampe for tiden er til salg
Novo Nordisk har i år givet deres 13.000 medarbejdere en Georg Jensen Damask- bordlampe. Det ved man godt hos Den Blå Avis, hvor et stort antal af netop denne lampe for tiden er til salg
14. december 2012

Giver man firmajulegaver i en krisetid? Det var chefen, der gerne ville have svar på det spørgsmål »Til en sjov og hyggelig juleartikel,« som han sagde.

Pligtopfyldende som jeg er, ringer jeg fluks til Novo Nordisk. Og jo, her giver man naturligvis julegaver, selvom der er krise:

»Både i år med stort overskud og år, hvor det er gået mindre godt, har vi tradition for at uddele en julegave,« fortæller kommunikationschef Mike Rulis.

– Hvad har I givet?

»De får altid en pose med en flaske rødvin, en flaske hvidvin og en æske chokolade. Det er lige så traditionsbundent som risengrøden juleaften. Derudover får medarbejderne en gave, som er forskellig fra år til år, og som er ventet med stor spænding.

– Kan du komme det nærmere?

»Ja. I år har de fået en Georg Jensen Damask-bordlampe.«

– Det lyder som en dyr gave?

»Jo, men når man køber 13.000 lamper, så er det klart, at man kan få dem til en anden pris. Hvis du er interesseret i sådan en – så skal du da i øvrigt gå ind på Den Blå Avis lige nu. Der er sikkert mange til salg,« griner Mike Rulis.

Selvom det ligger lidt fra chefens oplæg til en historie, så er det da værd at prøve at kigge på dba.dk. Jeg holder mig jo stadig inden for kategorien »en hyggelig juleartikel.«

Og ganske rigtigt. Hele 20 Georg Jensen Damask-bordlamper er sat til salg siden den 3. december. Alle er »stadig i pakken«, »Ikke taget i brug«, »Aldrig pakket ud« osv. Og næsten alle sælgerne er bosat i hovedstadsområdet og Nordsjælland – påfaldende tæt på Novos hovedkvarter i Bagsværd. Kan der være en sammenhæng? Ja, det kan der bestemt, fortæller Simon Karsø, som er kommunikationschef hos Den Blå Avis, DBA:

»Ja, det er noget, vi har set – også sidste år og forrige år. Vi har ikke nogen konkrete tal på det, men af og til tænker vi da ’Det må være en firmajulegave’,« fortæller Simon Karsø.

Firmajulegaver kan kendes på DBA ved, at der er »mange, uåbnede, identiske produkter«, almindeligvis inden for genren ’boligtilbehør’.

»Det er typisk lamper, vaser, designerting osv.,« fortæller Simon Karsø.

»Jeg kan godt forstå dem, der sælger deres gaver. Det er en smart måde at komme af med den, når man ikke har en kvittering på den,« siger han.

Ikke noget problem

En Georg Jensen Damask- bordlampe koster 1.190 kr. i butikkerne. Hos en formodet Novo-medarbejder på Frederiksberg kan man få den for blot 500 kr.

De fleste Novo-ansatte tager dog lidt mere for deres julegaver, som i gennemsnit ligger omkring 750-800 kroner – men alle væsentligt under butiksprisen. På den konkurrerende hjemmeside, guloggratis.dk er der fem annoncer for Georg Jensen Damask-bordlamper. Her har, hvad man må formode er et Novo-ægtepar, to lamper til salg for 1200 kroner:

»Lamperne er i uåbnede kasser, sælges samlet for butiksprisen på 1 lampe,« som parret skriver.

Med sådanne priser kan det jo principielt set gå hen og være en bombe under markedet for Georg Jensen Damask-bordlamper. Så galt skal vi dog ikke regne med at det går, fortæller kommunikationschef i Georg Jensen, Pia Hammershøy Splittorff:

»Vi er da klar over, at der er nogle, der sælger deres gaver videre, men det er altså ikke noget, der får graferne til at svinge ud.«

– Der er over 20 annoncer.

»Ja, men du skal tænke på, at vi sælger for 45 millioner kr. om året i ’B to B’«

– Hvad betyder B to B?

»Det betyder business to business. Men det inkluderer travel retail.«

– Travel retail?

»Det er eksempelvis det, der bliver solgt i salgsvognen i en flyver. Det er regnet med i det tal. Men gaver er en stor del af det. Og så er nogle få videresalg ikke noget, der skaber ubalance.«

– Hvad giver I selv i gave?

»Den bliver først uddelt den 19. december, så det kan jeg ikke sige.«

Vælg selv gaver

90 pct. af alle firmaer giver julegaver til deres ansatte i år. Det fortæller analysechef i Dansk Erhverv, Geert Laier Christensen, da han vender tilbage på den henvendelse, som jeg lagde på hans telefonsvarer, da jeg stadig troede, at historien skulle handle om gaver i en krisetid:

»Og det er faktisk nogenlunde uændret fra tidligere år,« siger Geert Laier Christensen, som har sine tal fra en rundspørge blandt 281 virksomheder. Og så fortæller han noget andet interessant, som måske kan få videresalget af julegaver til at falde markant:

»Hos Dansk Erhverv kan man selv vælge. Der er fem forskellige gaver – noget til drenge og noget til piger. Og så en tilbagefaldsgave, som er en kurv med chokolade og vin, hvis der slet ikke er noget af det andet, man kan lide.«

– Det lyder smart. Hvad kunne man få?

»En iPad-højttaler, en espressomaskine og så nogle kopper og noget bestik-værk, som jeg slet ikke fik kigget på.«

– Hvad valgte du?

»iPad-højttaleren.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Efter 17 år har jeg stadigvæk Novo Nordisk julegaver i ubrugt tilstand. Flyttede rundt med en snapsflaske i flere år, inden jeg fandt nogen, som ville ha' den. Andre gaver fandt sin vej til bl.a. Indien og Sverige.