Baggrund
Læsetid: 6 min.

Når det er en gave bare at få lov til at pakke ud

Videoer af folk, der pakker deres nyindkøbte gadgets ud, er blevet et viralt hit på YouTube. ’Unboxing’ kaldes den bizarre fetich, der beskrives som ’et teknologisk stripteaseshow’. Men hvad dækker det over? Information har bedt en psykoanalytiker pakke fænomenet ud
Videoer af folk, der pakker deres nyindkøbte gadgets ud, er blevet et viralt hit på YouTube. ’Unboxing’ kaldes den bizarre fetich, der beskrives som ’et teknologisk stripteaseshow’. Men hvad dækker det over? Information har bedt en psykoanalytiker pakke fænomenet ud
Kultur
21. december 2012

Den nye iPhone 5 er kommet, og nu vil jeg unboxe den for jer,« siger en mand, der skjult bag sit eget kamera filmer en brun postpakke. »Som I kan se, har jeg ikke åbnet den endnu.«

Han finder en hobbykniv frem, skærer pakken fri for tape og graver en lille hvid æske ud.

»Nu gælder det om at være forsigtig.«

Nænsomt trækker han filmen af i én lang glidende bevægelse, og så, med små, hurtige vrik i håndleddene, lirker han låget på æsken op.

»I guder, hvor er den let,« sukker han, da han endelig får fat om telefonen og med nysgerrige hænder vikler æskens øvrige indhold ud af pap, plast og polystyren.

Videoen med den teknologibegejstrede unge mand er fore-løbig blevet vist 324.875 gange – og den er langtfra noget enestående tilfælde. På YouTube florerer over 1,1 millioner lignende klip af it-entusiastiske amatører, bloggere og anmeldere, som – ofte hensat i en kvasireligiøs tilstand af rus – pakker deres nye produkter ud, mens de kommenterer hvert eneste led i processen. Unboxing kaldes fænomenet – for fokus er netop på ’udpakningen’.

»Der er sådan lidt en jomfruelig oplevelse over det,« forklarer radiovært og gadgetekspert Christiane Vejlø. Hun driver blandt andet bloguniverset Elektronista, hvor hun jævnligt lægger sine egne unboxingvideoer ud til fælles fornøjelse.

»Nogle gange starter jeg min video med at sige, at ’nu går jeg ned og henter pakken’. Det er forspillet, kan du sige. Klimaks er, når jeg endelig tager produktet ud af boksen, og så kommer efterspillet, når jeg gennemgår hver enkelt lille dims i kassen.«

Hun uddyber med en lille vinteranalogi:

»Jeg står meget på snowboard, og noget af det mest fantastiske, jeg ved, er at køre på nyfalden sne. Det er lidt det samme med unboxing. Du ved, du er den første til at røre ved produktet, bryde filmen og tænde for det – og det er en helt særlig oplevelse.«

Da den britiske avis The Independent i 2009 talte med Andru Edwards, indehaveren af den Seattle-baserede hjemmeside unboxing.com, gav han en lignende forklaring på fascinationen af det bizarre fænomen. Han kaldte det slet og ret for »geek porn« – nørdporno – og tilføjede om udpakningen af de mange dyre og eftertragtede produkter:

»Det er lidt den samme oplevelse som at være på stripklub. Det er ting, vi begærer, og som vi vil have, men som vi ikke kan få.«

Moderne produktbegær

Information har bedt psykoanalytiker og lektor på Københavns Universitet René Rasmussen se nogle af de mange videoer igennem for at komme med sin professionelle fortolkning af dem. Han læser dem som virtuelle forstørrelsesglas på den virkelighed, vi alle bevæger os rundt i.

»Det kan virke helt grotesk, når man sidder og ser folks begejstring. Men på den anden side er det jo blot et overdrevent udtryk for den generelle jagt på objekter, der hersker i vores samfund. Vi ser noget af det samme med tøjmærker, hvor børn og unge allerede fra tiårsalderen begynder at forbinde en særlig nydelse med et særligt brand,« siger han.

Ifølge René Rasmussen var nydelse tidligere et tabuiseret mellemmenneskeligt anliggende. I dag er nydelsen det højeste mål, og den er ikke længere kun rettet mod kroppen: Jagten på objekter og industrielle produkter har pustet til, hvad han kalder et moderne »produktbegær«.

»Relationerne har ændret sig, så vi i dag i højere grad bliver påduttet – men også selv efterstræber og eftersøger – nydelse gennem objekter. Hver gang vi ser en re-klame for et produkt, ser vi også et løfte om lykke eller velvære,« siger han.

Martin Lindstrom, der er ekspert i neuromarketing og forfatter til bogen Buyology, har tidligere forklaret de virale videoers succes med henvisning til ren hjernekemi.

Når vi køber luksusprodukter, frigives stoffet dopamin, som virker beroligende på os. Men følelsen er forbigående, så jo længere tid oplevelsen kan trækkes ud – eller jo mere sanserne kan pirres, som det er tilfældet med en unboxing-oplevelse – jo længere tid varer glæden.

Det kan minde om situationen rundt om juletræet den 24. december. Mens nogle flår papiret af for at komme hurtigt ind til gaven, gør andre det til en oplevelse at pakke gaven ud, pille tapen af uden at ødelægge papiret og vikle båndet nydeligt sammen bagefter. De trækker tiden ud og strækker oplevelsen til det yderste.

»At unboxe er at tilføre produktet betydning,« forklarer Christiane Vejlø.

»Det handler om at lytte til måden, lågen svupper af på, når man løfter det, måden det lyder på, når den lille magnetlås klikker sig fast. Det er alt sammen meget taktilt, og det føjer til den samlede oplevelse,« siger hun.

De senere år er Apple, HTC, Motorola og andre it-giganter blevet stadig meget opmærksomme på udpakningsoplevelsens merværdi. Som Apples chefdesigner, Jonathan Ives, har formuleret det: »Det at pakke produkter ind kan være teater, det kan skabe en fortælling.«

Ifølge René Rasmussen er udpakningen at sammenligne med »en ceremoni«, og den udspiller sig på begge sider af skærmen. Både hos den, der drejer videoen og hos dem, der ser den.

»Man sidder foran sit eget produkt og ser en anden få nydelse ved at sidde med sit produkt. Det er en form for fordoblingseffekt, der er på spil,« siger han.

Uskylden er mistet

Det er især yngre mænd, der drages af videoerne, fortæller Kenneth Lund, der driver sit eget lille it-opdragelsesprojekt på living-smarttv.dk:

»Vi kan se, at der er et markant overtal af drenge på 16-18 år, der ser de unboxingvideoer, vi lægger ud. Det er ikke Peter Hansen på 45. Så hvis jeg skal tolke på fænomenet, er der nok også en slags kompensation forbundet med det. Man kigger længselsfuldt på det, man ikke selv har råd til,« siger han.

Men der er også andre, der hovedsageligt bruger unboxing til at »orientere sig om nye produkter«. Det gælder blandt andre Andreas Beyer Nielsen, en 23-årig vejlenser, der til daglig arbejder som pilot i Ryan Air. Da han i 2010 modtog sit nye Samsung LED TV, fandt han videokameraet frem og forevigede udpakningen med en lille film, som han siden har lagt på YouTube. Men ellers er han mest ’med på en kigger’.

»Jeg bruger videoer på den måde, at hvis jeg skal ud og have en ny telefon, så går jeg først ind og ser, hvad jeg egentlig får for pengene, inden jeg selv går ud og køber,« siger han og peger på, at fænomenet de seneste år er blevet viklet ind i et mere kommercielt kredsløb.

»Der er jo folk, der lever af det, fordi de tjener penge på, at folk kommer ind og ser videoerne på deres YouTubekanal,« som han forklarer.

Siden de første unboxingvideoer blev lagt på nettet i midten af 00’erne, har fænomenet da også gradvist mistet sin uskyld. I 2008 var videoen af Samsungs Omnia i900 med flere end to millioner visninger således YouTubes mest populære unboxingvideo – men senere viste det sig, at klippet var lagt på af en fiktiv blogger ved navn Technivator, som i virkelighedens verden var et produkt af Samsungs kreative markedsføringsafdeling. Videoernes enorme pr-potentiale er med andre ord gået op for de store it-selska-ber – men spørger man Christiane Vejlø, er unboxing-fænomenet stadig – og først og fremmest – et ærligt udtryk for internettets delementalitet.

»Når man ved, man sidder med et produkt, ingen andre har fået endnu, så er det god stil at fortælle lidt om, hvordan det opleves, og en unboxingvideo er noget af det, der kan sige dig allermest om den situation, du selv vil stå i, når du åbner kassen. Og ja, det kan man vel godt kalde en form for geek porn.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

ak ja, vi lever i en teknik-liderlig tid. Teknik er bare bedre end sex i denne livsstils-gruppes øjne...

Brian Pietersen

hva med at lave noget kreativt selv ???

Det er skægt at læse om disse internet fænomen, især når de får et psykoanalytisk perspektiv. Et nyt fænomen jeg selv har fundet fascinerende og skævt, er mænd som filmer sig selv ryge en smøg. De laver ikke et cirkus ud af det, de sidder der bare og dyrker den simple sexede æstetik så mange forbinder med cigaretterne. Kunne i ikke skrive en artikel om det, det kan i sikkert gøre vældig glimrende.

Øh ja - og hvad så ?

Millioner af gamere verden over har præsenteret unboxing af spil, f.eks. Special Editions af Dragon Age eller Skyrim i meget, meget lang tid. Og det handler altså ikke om andet end at de synes det er sejt og coolt at dele deres oplevelser med netop dette produkt med andre mennesker..

Thomas Ciborowski

Selvfoelig kan man jo altid bruge Apple fanboys som udgangs punkt hvis man vil "piske en stemning op" og saa spoerge en psykoanalytiker for at fiske lidt efter en dybere mening. Eller finde folk der naermest bliver liderlige af det ..

Men jeg mener ikke der er mere i det end at det er for at se produktet taet paa, hvilket man jo mange steder ikke kan faa lov til foer du har koebt det. Hvilket er meget irreterende og naermest lidt scam-argtigt.

Ligsom alt andet der koster mange penge for en, vil man gerne have hele sandheden. Det faar du jo ikke af reklamer og af anmeldeser.

Mig og faktisk alle mine venner leder efter butikker der har produkterne pakket ud, saa man kan se dem og holde dem i haanden eller proeve dem af. Fordi saa kan du jo bedre vide om det virkelig er et produkt for en, hvilket det meget ofte ikke er.

At kalde det geek porn er lidt misvisende, det er bare kunder der er grundige med deres research af hvad de koeber. Det er en god ting.

Vibeke Rasmussen

Så dét er hvad 'unboxing' betyder, aha. Der lærte jeg så endnu et nyt begreb, tak – selvom jeg nu ikke forstår fascinationen af fænomenet. Personligt vil jeg til hver en tid foretrække at betragte børn i den ikke-virtuelle verden åbne (jule)gaver. :D

Unboxing foretages af personer, der dybest set er græskkatolske med om de har købt en telefon eller en elpisker. De har oftest meget lidt begreb om produktet, men ophøjer det til et gudeværk, som skal præsenteres frem og på den måde betales der aflad for den kontante udgift.

Med andre ord; de er mentalt spejlblanke og har en udtalt mangel på selvkritik og generel reflektion over deres handlinger.

'Nuff said!

De får for lidt.

Jeg har gennem mange år unboxet min hustru.
Det bliver vi aldrig trætte af.

ehhh, når jeg køber et luksus produkt føler jeg mig snydt

Jens H. C. Andersen

Det er altså at gøre stort tjuhej ud af det. Som Thomas siger er der et helt praktisk grundlag for det, som vi ikke behøver amatør videnskabsfolk til at analysere.

Bruger det tit som reference, for at finde ud af hvilket produkt jeg vil købe. Det er deres kommentare og evalueringer der er interessante, og hverken spændingen eller andet gejl.

Før I bruger en masse plads på nonsens, så spørg lige en anden gang brugerne af de her videoer.

Det er vel (bare) den samme selvoptagethed der fx ligger i, at mange - af os - skal kommentere både dette og hint i diverse blogs?
Så er man lige på een gang til...

@Peter Andersen.

Filmer du det også og lægger det på youtube - med kommentarer ;)

Christian Lund Jensen

Den sidste nye youtube-dille for mig har været at se på folk som spiller brætspil med sig selv. Specielt én kanal gør et fantastisk arbejde i at beskrive hvordan det er at spille spillet på en medrivende og engagerende måde.
http://www.youtube.com/feed/UCdyvGEgHQNI8CEcAxbeLPIQ

Are you freaking kidding me?