Læsetid: 5 min.

Netværksministeren

Uffe Elbæk er rundet af en kultur, hvor man som en selvfølge bruger sit netværk til alt. Men i mødet med ministerposten er hans styrke blevet vendt til et problem. Netværket og begejstringen for det kreative og anderledes er blevet fortolket som nepotisme og gedulgte vennetjenester. Men ifølge dem, der kender ham, er han ikke kyniker – højst en smule naiv
Uffe Elbæk er rundet af en kultur, hvor man som en selvfølge bruger sit netværk til alt. Men i mødet med ministerposten er hans styrke blevet vendt til et problem. Netværket og begejstringen for det kreative og anderledes er blevet fortolket som nepotisme og gedulgte vennetjenester. Men ifølge dem, der kender ham, er han ikke kyniker – højst en smule naiv
4. december 2012

Er du naiv?« Sådan spurgte Barbara Læssøe Stephensen kulturminister Uffe Elbæk (R) under et af de interviews, som siden blev til portrætbogen Aktivistministeren. Uffe Elbæk svarede, at det var han efterhånden blevet spurgt om utallige gange af forskellige journalister. Det var altså noget, man anså ham som:

»Måske fordi vi forventer, at politikere er kyniske og beregnende – og det er Uffe Elbæk ikke,« siger Barbara Læssøe Stephensen.

Spørgsmålet om Elbæks naivitet er mere aktuelt end nogensinde, efter det er kommet frem, at Kulturministeriet har afholdt middage for 180.000 kroner på Akademiet For Utæmmet Kreativitet (AFUK), hvor Uffe Elbæk tidligere har siddet i bestyrelsen – og hvor hans mand i dag er ansat. Det har fået kritikere til at beskylde ham for nepotisme og lemfældig omgang med skattekroner. Men Barbara Læssøe Stephensen har svært ved at forestille sig, at det skulle være en bevidst handling fra ministerens side:

»Jeg tror ganske enkelt, at han har brugt akademiets lokaler, fordi han synes, det er et spændende sted – og det ville han gerne dele med andre. Han har gerne villet give folk en oplevelse. Derfor vil han hellere holde møder dér end i et kedeligt EU-kontor. Han vil ud i miljøerne,« siger Barbara Læssøe Stephensen, som ikke kendte ministeren, inden hun sidste år begyndte sit bogprojekt.

Samme udlægning har forlægger og journalist Tom Ahlberg, der står bag kulturtidsskriftet Søndag Aften og er tidligere kulturborgmester i Københavns Kommune:

»Det er naivt, men jeg tror ikke, at der er noget ondt i det. Han bruger netværket og arbejder i nuet. Det første arrangement, han afholdt i AFUK, var for Kulturudvalget. Det tror jeg ganske enkelt bare var for at vise dem dén verden. Jeg tror ikke, at han tænker over, at det har noget med penge at gøre. Han tænker, vi alle bliver rigere af at få et mere mangfoldigt indblik i, hvordan verden ser ud, og det ligger i fin forlængelse af alt det andet, han har lavet.«

Gøgleren Elbæk

Uffe Elbæks forkærlighed for det gøglede undergrundsmiljø går langt tilbage. I sin egen selvbiografiske bog, Ledelse på kanten, fra 2010 trækker han selv paralleller mellem sine tidligste karriereerfaringer fra gadeartistmiljøet i Århus til sit senere gennembrud som iværksætterguru i KaosPiloterne. I bogen finder man blandt andet et billede fra 1984, hvor en ung Uffe Elbæk iført læderjakke, T-shirt og hullede cowboybukser udgør øverste led i en menneskepyramide. Gadeartisteriet var for Uffe Elbæk ikke blot en hobby. Det var en metode. Han var støttepædagog for en gruppe socialt belastede unge og havde ladet sig inspirere af en svensk teatergruppe ved navn JordCirkus til at bruge akrobatik og gøgl som »arbejdsmetode for social forandring«. Det gøglede eksperiment førte i 1982 til dannelsen af De Flyvende Pisbønner – en cirkustrup, som i perioden frem til 1985 skabte flere ungdomskulturelle manifestationer rundt om i Aarhus Kommune og i 1987 førte til dannelsen af det kulturelle og sociale iværksætterprojekt Frontløberne. Seks år senere blev Frontløberne afløst af iværksætteruddannelsen KaosPiloterne, hvor Elbæk tjente som skolens første rektor fra 1991 til 2006.

Imaget som gadegøgler har fulgt ham hele vejen fra Aarhus og ind i ministerkontorerne, og Uffe Elbæk har ikke selv gjort meget for at slå det ned undervejs. I Ledelse på kanten beskriver han sin ledelsesfilosofi med ord som ’kreative outsidere’, ’problemejere’ og ’løsningsvindere’. Han taler om at bruge ’forandringsagenter’, udnytte ’mulighedsfelter’ og flytte ’mentale byggeklodser’. Og siger, vi skal udnytte vores ’innovationskraft’ og nå den ’kritiske masse’ med ’pipeline-modeller’ og ’kompetencekompas’.

Det kunne ikke komme bag på nogen, hvad Uffe Elbæk stod for, da han blev udnævnt til kulturminister i den nye S-R-SF-regering. Det var de kreative iværksættermiljøers mand med et netværksmiljø og en baggrund, der lå milevidt fra hans konservative forgænger på posten, Per Stig Møller. Det var på den ene side hans force. Men det er også et image, som har forfulgt ham, mener Barbara Læssøe Stephensen:

»Han ikke er klassisk dannet som Per Stig Møller. Han er af en mere kreativ og åben skole, og det kalder folk så ofte for gøgl.«

Arbejder professionelt

Men hvis man dermed mener amatørisme, er det forkert, mener hun:

»Han bliver ofte beskrevet som en glad amatør. Men det er han langtfra. Han er i den grad en fagperson, og han arbejder professionelt. Man kan sammenligne ham med ministre som Carsten Koch (S) og Arne Rolighed (S). Hans største ballast ligger i den faglige erfaring. Derfor kan det også være overraskende, at det kommer til at ligge ham til last. Han har indsigt i, hvor kulturverdenen står lige nu, men i sit forsøg på at bringe de to verdener sammen kommer det til at virke som nepotisme,« siger hun og tilføjer:

»Fagligt giver det, han har gjort, fin mening. Man kan så diskutere, om han har været kynisk nok – og om han har tænkt sig nok om som politiker.«

Og her er vi tilbage ved det naive. Erhvervsmanden Lars Kolind, der kender Uffe Elbæk tilbage fra kaospilottiden, har svært ved at tro, at arrangementerne på AFUK skulle være et udslag af kalkuleret nepotisme.

»Det ligner ham ikke. Det, der står i hovedet på Uffe, er at få tingene til at ske – han tromler bare derudad, og han har formodentlig slet ikke overvejet, at man kunne kritisere ham for det.«

– Laver du ikke undskyldninger for ham?

»Nej, det er ikke en undskyldning, det er en analyse. Det siger sig selv, at en minister skal være ekstra forsigtig. Men jeg tror helt ærligt ikke, han har tænkt, det kunne være et problem – han er jo vant til at bruge sit netværk til alt.«

Selv om også Tom Ahlberg mener, ministeren har handlet naivt, undrer han sig dog over nogle detaljer i sagen:

»Det undrer mig, at ingen i ministeriet har sagt noget. En eller anden med kritisk sans burde have sagt til ham, at ’når din mand er ansat der, så må du lægge arrangementerne et andet sted’,« siger Tom Ahlberg.

Han er desuden forbløffet over ministerens dybe involvering i detaljerne:

»Det er mærkeligt, at han selv skal være så engageret i, hvor møderne afholdes. Man skulle tro, han havde andet at bruge sin tid på. Der er normalt en rutine i et ministerium for, hvordan man laver den slags arrangementer – og det er da også mit indtryk, at de normalt har styr på kuvertpriserne i Kulturministeriet.«

Men Elbæk har formentlig ikke selv tænkt over, at der var noget galt, mener Barbara Læssøe Stephensen:

»Han har netværkstankegangen. Det er hans arbejdsmetode. Så det her er et eller andet sted en diskussion om netværk. Hvordan kan man dyrke sit netværk, bruge det og hjælpe det – men stadig holde tingene adskilt. Det er balancen,« siger hun.

,

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg synes den grå boks ovenfor giver en noget mere plausibel forklaring på ministerens adfærd end Lars Kolind og Tom Ahlberg.

/O

Vibeke Rasmussen

Som Troels Mylenberg ikke helt ueffent beskriver Uffe Elbæk og den situation, han har bragt sig selv i:

"… skuffelsen over Uffe Elbæk bunder givetvis i, at mange havde forventet meget mere. Måske noget så vildt som lidt ”utæmmet kreativitet”.

Indtil videre har vi i stedet mest af alt fået en ikke-sjov klovn fra et nycirkus, der synes at navigere som en blind passager i et kaos, han selv har skabt."

Sagen Kort
glemte at Venstre Kbhvn har arbejdet for sagen:
" ....
”Vi har arbejdet på det her i to år, så jeg er naturligvis ovenud lykkelig for, at det endelig bliver en realitet med en seriøs artistuddannelse af internationalt format. Skolen vil være aktivt medvirkende til at brande København som kreativ metropol, og vi har meget store ambitioner på skolens vegne ,” siger Pia Allerslev (V) og fortsætter:
...."
http://www.kk.dk/Nyheder/2012/November/KFF_Artistuddannelse.aspx

Problemet er, at vi har fået en kulturminister, der igen ikke er den ambassadør for sit område, men vil selv. Det er på dette felt - ligesom på forskningsområdet - uprofessionelt at desavouere de folk, der ved noget om deres område. Hvis man på samme måde blandede sig i erhvervslivets forhold, ville der udbryde oprør. Ministre skal tjene, ikke regere.

Han har bare brugt sit netværk !!

Det er lige præcis der hvor forskellen går på at være politiker og minister.

Hvis alle ministre begrænsede deres virke til deres eget netværk, og kun efter deres udnævnelse brugte personer og institutioner i deres eget netværk, ville nationen jo synke ned på niveau med en bananrepublik.

Og man kan sammen med Tom Ahlberg undre sig over hvor ministeriets embedsmænd har været i denne sag.
Enten har de rådgivet fuldstændigt utilstrækkeligt, eller også har ministeren afvist deres rådgivning.

Man kan så glæde sig over at der trods alt stadig er tale om en temmelig begrænset skade.

Årsagen til, at det lige er Venstre, der sætter fut i denne sag, er naturligvis samarbejdet med en Venstre-ledet kulturforvaltning i København omkring netop AFUKs udvikling. Det siger sig selv.

Alle, der interesserer sig for kultur i København ved, at Elbæk har været et hyppigt set ansigt i miljøet i og omkring bygningerne på Enghave 80 allerede inden han blev minister. Men det er Venstre-politikere altså også.... Bygningerne er ejet af Københavns Kommune. Og det område er blevet forgyldt - ikke kun af de Radikale. Lidt specielt at være vidne til, taget i betragtning af, at der er tale om private initiativer på matriklen. Måske skulle de kære journalister kigge lidt grundigere på Allerslevs Venstre-forvaltning. For der er den meget værre...

Jeg tror, at netop det faktum, at så mange politikere er kommet derude og har forgyldt området, er årsagen til, at Elbæk ikke har anet uråd. Måske er han ikke naiv. Måske gør han bare som de andre og tror, at det er i orden, at han gør det, når de gør det. Er det naivt?

Bo Carlsen

Helt konkret er der ihvertfald kommet en ministerpost. En anden kreativ type, men indenfor bogføring, hed i øvrigt Anders Fogh.

Ja, man spørger sgu sig selv, hvor hans rådgivere har været henne? Hvad er det lige, han har sådan nogle til, hvis det ikke er til netop det her?

Hvis alle disse dyrt betalte spindoktorer brugte deres tid på at vejlede nye ministre i forhold til deres embede og at mestre den hårfine balancegang som minister - i stedet for at bruge den på at 'spinne' medierne rundt i halve løgne - så ville de kunne komme langt.

/O

Uffe undskyldes med mangel på rådgivning. Hans departementschef har travlt med at være festabe hos Fritz Schur og kongehuset, så han har skulle klare sig selv. Han er også fuldt kapabel på området mellem privat og politik fra sin kaos tid og i Århus byråd, ja Uffe har haft hele sit liv der i den sump og altid flydt oven på.

Men Elbæk har nået at holde fem konferencer på stedet - i løbet af et års tid!

Er der en særligt god restaurant?
Eller er det den varme, personlige atmosfære?

Siden det ligefrem er kotymen at både støtte økonomisk, samt, at holde middage, så fremkommer det nærmest lidt hyklerisk at gå efter Uffe.

Det er netop kutymen med alle disse ligegyldige snakkemøder med middage for snesevis af de sammenspiste for skatteydernes regning man skal gøre op med. Vi er jo rent til grin for vore egne penge.

Jørgen Bjerring

Lidt skræmmende, at en minister kan være SÅ naiv...
Jeg nærer normalt stor sympati for naive sjæle (som ikke ved bedre). Men forventer lidt mere af ministre...

"Bruger sit netværk" er vel bare et andet udtryk for at sørge for "sig og sine". Når man er hele landets minister nytter det ikke at man hænger fast i "eget miljø" og bruger familie og gamle forretningsforbindelser for at få udført tjenester for staten. Det er nepotisme, og hvis han ikke strammer op på forklaringerne for hvad der er foregået må han gå af. Så "dum og/eller naiv" er man ikke med det CV han har.

Jo, desværre er han nok, Lars Hovesen.
Der er helt sikkert meget, hans antropologmand har gjort, der er fint - bl.a. opdagede jeg, at det åbenbart er ham, der stod bag den udmærkede homoudstilling på Bymuseet for nogle år siden; men efter specialet har det åbenbart været sværere, så arbejde, han er åbenbart overkvalificeret til, er kommet i spil...

Virkelig god artikel med udtalelser fra relevante personer.
Mange der udtaler sig her synes at tro, at myndighederne ikke bruger skattepenge til at holde møder. DET er naivt! Hvad skulle de ellers gøre?
En kuvertpris på 500 kr. er yderst beskeden, jf Ingrid Umas kommentar oven for.
En interessant sag, der virkelig brander Danmark som et land (og en presse), der forstår at gå op i det allermindst væsentlige.
Bankpakkerne - nej det er for besværligt.
Skatter af nordsøolien - puha nej.
Og hvem forstår sig på milliarder?
Lad os tage fat på noget så uendelig ligegyldigt som denne sag og sove videre.