Nyhed
Læsetid: 1 min.

Betalt kulturformidling

Det sponsorerede program ’Kina Ekspressen’ fortsætter på fjerde år, men det var en fejl at skjule sponseringen, siger Jesper Jürgensen, informationschef i SBS Media. Fremover vil det være tydeligt, at SBS får betaling for at bringe det, lover han
Kultur
18. januar 2013

Betragter I ’Kina Ekspressen’ som en del af The Voice og NOVA FM’s debat, aktualitets- og kulturformidling?

»Nej, det gør vi ikke. Vi ser på det som et sponsoreret kulturformidlingsprogram.«

– Men hvorfor har I ikke tidligere sagt, at programmet var sponsoreret?

»Det var en fejl. Det beklager vi, og det kommer vi til at rette op. Vi har ikke mange sponsorerede programmer på vores flade, men vi har altså det her, og det er lidt som på tv, hvor man har sponsorerede programmer. På tv kan man se, at programmet er sponseret, og det skal vi også vise.«

– Så fra på søndag vil I annoncere, at programmet er sponsoreret?

»Ja.«

– Det betyder samtidig, at I fortsætter med at lave programmerne og samarbejde med Gbtimes?

»Ja, men vi fortsætter også med at høre programmet igennem og tjekker, at det overholder de krav, vi stiller til sponserede programmer, inden vi sender det.«

– Laver I kildekritik på programmet?

»Nej, vi sidder ikke og laver kildekritik på sådan en type program her. Vi hører det igennem for at sørge for, at det overholder kravene.«

– Hvad er det for krav?

»Det handler om, hvilke emner de tager op. Men vi har ikke siddet og vurderet, at de kilder, de bruger, er forsvarlige i forhold til kildekritik. Det er ikke den måde, det foregår på.«

– Hvorfor gør I ikke det?

»Jamen, det er ikke det, det handler om. Det er ikke et program, vi selv laver. Det er et sponseret program. Men hvis der er kritik af programmet – og det er der så nu – så vil vi selvfølgelig lytte. Men jeg vil pointere, at vi har sendt programmet i fire år, og havde vi oplevet kritik af de indslag, vi sendte, havde vi taget kritikken til efterretning. Men det har vi ikke. Formålet har været at ville levere kulturformidling, og det har vi gjort uden problemer.«

 

Serie

Kampen om Kinas fortælling

Seneste artikler

  • New York Times hacket efter afslørende artikel om Kinas leder

    1. februar 2013
    Den amerikanske avis New York Times anklager kinesiske hackere med forbindelse til regeringen i Beijing for at stå bag omfattende angreb på avisens computersystemer. Formålet var at finde kilderne til en artikel, der afslørede premierminister Wen Jiabaos families økonomiske interesser
  • Kina og de fjendtlige vestlige medier

    22. januar 2013
    Kinas regering er vred over vestlige mediers negative dækning af landet, som både skader Kinas image internationalt og styrets agtelse i den kinesiske befolkning. Men så har regeringen sine egne ’udenlandske’ medier, som kan fortælle den positive historie
  • Kulturformidling eller kinesisk propaganda?

    16. januar 2013
    Danmarks største kommercielle radiokanaler får penge for at sende programmer om Kina – produceret af en kinesisk statskontrolleret medieorganisation. Uden at lytterne ved det. ’Kulturformidling,’ siger informationschef. Skjult propaganda, mener kritikere
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her