Læsetid: 1 min.

Bolsjojs balletchef overfaldet med syre

Motiv og gerningsmand er ukendte, men begge dele skal formentlig søges i balletmiljøet, vurderer insidere
19. januar 2013

En maskeret mand overfaldt torsdag aften i Moskva Sergej Filin, den kunstneriske leder af verdens mest legendariske og prestigefulde ballet, Bolsjoj, oplyser det russiske nyhedsbureau, Interfax.

Forud for angrebet havde den 42-årige Filin modtaget en række anonyme trusler og havde tillige fået sin bil ridset og dens dæk punkteret. Filin, der var balletstjerne ved Bolsjoj, før han blev chef samme sted, havde også fået sin email-konto hacket og dele af dens indhold lækket i et forsøg på at miskreditere ham.

Som følge af attentatet fik Filin tredjegradsforbrændinger i ansigtet og mister muligvis synet på det ene øje.

Moskvas politi udelukker ikke, at en strid om penge kan ligge bag, men ifølge Interfax går dets efterforskere i første omgang ud fra den teori, at både motiv og gerningsmand skal findes i balletmiljøet.

Dette er også den almindelige mening blandt insidere i Bolsjoj-balletten. Ifølge Katerina Novikova, ballettens pressetalskvinde, har Bolsjoj i årevis haft et ry for intriger og højspændte følelser.

»Siden Sergej blev chef, har han fået en strøm af trusler, men det samme gjorde hans forgængere. Vi havde dog aldrig troet, at rivaliseringen om roller kunne udarte til kriminalitet.«

En amerikaner i Moskva

Filin blev kunstnerisk chef for Bolsjoj i 2011. Blandt hans første beslutninger var ansættelsen af David Hallberg som ballettens førstedanser – den første amerikaner, der nogensinde har opnået denne status, der normalt er forbeholdt russisk uddannede dansere.

En tidligere Bolsjoj-ballerina, Anastisia Volotjkova, vurderer ikke, at Filins ledelse har været mere kontroversiel end hans forgængeres. »Sergej har ikke gjort noget, der kan berettige dette had,« siger hun til radiostationen Moskvas Ekko.

»Men hans position er uhyre eftertragtet. Balletchefen beslutter alt: Hvilke stipendier en kunstner skal modtage, hvem der må danse bestemte roller, og hvem der ikke må,« siger Anastisia Volotjkova.»Grusomheden i balletverdenen er chokerende,« tilføjer hun.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu