Læsetid: 6 min.

’Han skal ikke på psykopat-hotel og have risengrød juleaften’

Selvtægt og ydmygelse har været fremherskende fænomener i dansk filmhistories behandling af pædofili og incest. Vinterbergs ’Jagten’ er den første film, der kritiserer det pædofilihysteri, der fører til uberettigede anklager. Men det er stadig svært at forestille sig en dansk film, der tør se den faktisk pædofile i øjnene
Pædofile er traditionelt blevet fremstillet som monstre i dansk film. Dog har Thomas Vinterberg flyttet fokus over på pædofilihysteriet i hans seneste film ’Jagten’. Fotos: Fra ’Himlen falder’, ’Jagten’, ’Festen’ og ’Anklaget’

Pædofile er traditionelt blevet fremstillet som monstre i dansk film. Dog har Thomas Vinterberg flyttet fokus over på pædofilihysteriet i hans seneste film ’Jagten’. Fotos: Fra ’Himlen falder’, ’Jagten’, ’Festen’ og ’Anklaget’

17. januar 2013

Han skal ikke på psykopathotel og have risengrød juleaften og så stikke og skænde videre,« siger en indigneret Poul Reumert – et af dansk films største ikoner – i rollen som familiefaren Doktor Ellekær i Affæren Birte fra 1945.

Manden, han henviser til, er blikkenslager Brømer (en anmelderrost Edouard Mielche), som har voldtaget hans 10-årige datter. Og i et raserianfald ender Ellekær med at slå Brømer ihjel. Ingen risengrød juleaften til folk som ham. »Jeg fortryder ikke,« slår Ellekær fast fra fængselscellen. Og på filmplakaten hæver den pædofile sig som en mørk skygge over den lille familie, og den skygge er stadig et gådefuldt monster i dansk film.

De senere år har den pædofile taget skikkelse af den monstrøse skurk i krimi- og thrillerfilm som det ubehagelige drama om Tøndersagen, Himlen Falder (2009), og i Mænd der hader kvinder (2006), hvor den incestuøse psykopatnazist i filmens finale brændes ihjel af heltinden Lisbeth Salander.

For selvtægt og hævntrang er dominerende kræfter i danske og udenlandske film om pædofili og incest, som både følger, bidrager til og udfordrer samfundets moralfølelse og indsigt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Når man taler om pædofili-film, der viser den pædofile som ikke-dæmoniseret, bør man vel lige nævne "Dream Child" og "Lolita"?

Jeg oplever, at 'Kunsten at græde i kor' skiller sig ud ved netop at se problemet og dets aspekter i øjnene og ikke blot bruge incest/pædofili som dramatisk motor. Noget Kurt Strand er inde på i denne artikel: http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/464202:Mediekommentar--Kunsten-...

Den dramatiske motor i Jagten kunne lige så godt have været alt muligt andet som havde ført til udstødelse, som i denne lignende film fra filmskolen: http://www.youtube.com/watch?v=U48WZDZIS9o