Læsetid: 6 min.

Scener fra en skilsmisse

På sin nye plade ’Alt forladt’ skriver Peter Sommer ikke sange om Skanderborg, fodbold og Kung Fu-is, men om tårer, tvivl og bearbejdelse af sin skilsmisse. Guitaren har han skiftet ud med en computer, og det mere elektroniske udtryk får de tunge ord og fortællinger til at stå klarere og stærkere, fortæller han
’Jeg har måske været lidt kendt for historier, der anvender mange konkreter; gadenavne, vejnavne, en Kung Fu-is, men nu har jeg fundet ud af, hvordan jeg kan bruge stemningen frem for kun historien,’ siger Peter Sommer.

’Jeg har måske været lidt kendt for historier, der anvender mange konkreter; gadenavne, vejnavne, en Kung Fu-is, men nu har jeg fundet ud af, hvordan jeg kan bruge stemningen frem for kun historien,’ siger Peter Sommer.

Tine Sletting

19. januar 2013

Peter Sommer gnider sig under øjnene. Det påvirker ham at tale om bruddet med sin ekskone, men nu hvor han skrevet en hel plade om det, slipper han ikke for at sætte endnu flere ord på skilsmissen. Det er heller ikke meningen.

»Jeg havde lidt frygtet at skulle sidde og fortælle om alt det her,« siger han. »Men du ved, uanset hvad vil jeg have lov til at fortælle, hvordan jeg har det. Det må være okay.«

På sjette sal i Indre København hos pladeselskabet Sony møder Information den danmarkskendte skanderborgenser, som for godt tre år siden blev skilt fra sangerinden Lise Westzynthius, med hvem han har en søn.

Lise Westzynthius udgav sidste år pladen Tæt på en kold favn, som eksplicit handler om bruddet. Umiddelbart lyder det ikke særlig rart, at ens ekskone udgiver en plade og giver interviews med koncise og ærlige betragtninger fra et forlist ægteskab, og Peter Sommer tog da også i første omgang »paraderne lidt op«. Men det viste sig, at hun havde tænkt sig godt om. Hun sagde gode ting, husker han, og det hjalp ham mod en slags afklaring at høre, at hun selv var på vej.

Hans egen nye plade, Alt forladt, kredser om samme tema.

»Man er nødt til at komme ud med det. Det var jo gamle følelser, hun skrev om, måder hun havde haft det på for to-tre år siden, og som så bliver bedre og mildere. Sådan er det også med min plade. Man kigger tilbage, og man ser, at vi begge to er helet mere og mere.«

Peter Sommer behandler sin skilsmisse med sanger-sangskriveren Lise Westzynthius på sin nye plade ’ Alt forladt’.
Læs også

Peter Sommers milde midtjyske gemyt står i kontrast til den mørke musik på pladen. Han taler meget og smiler meget.

»Jeg tror, vi har en accept af, at det ikke kan være anderledes. Og vi forstår begge, at man skal have sagt nogle ting, men samtidig passe på hinanden. Så der er o.k. meget ordentlighed og ærlighed i det. Det er sgu meget fint.«

Prøver at være ren

Peter Sommer kommer fra en intakt kernefamilie, siger han. En mor, en far og to brødre. En »rimelig in the middle of the road-ting«, som han i sit system altid har forestillet sig, at han på en måde skulle forsøge at efterligne.

Ikke at han som sådan tænkte over det – det virkede bare mest naturligt. Sin barndom beskriver han som uproblematisk og rimelig almindelig, og det var først som 25-årig han fandt ud af, at han skulle være sanger.

Med kammeraten Carsten Valentin, som han spillede i band med, dannede han duoen Superjeg, og omkring årtusindskiftet hittede de med sangen »8-6-6-0«.

Tine Sletting

Siden er det blevet til to plader med Superjeg, tre soloplader samt en plade som den ene halvdel af duoen De Eneste To, og Peter Sommer er efterhånden – generel dårlig selvtillid til trods – tryg ved at kalde sig musiker.

Den nye plade hedder Alt forladt, en titel som med Peter Sommers vanlige sans for ordspil kan læses på flere måder.

Længe troede han, den skulle hedde Tvivlen er i huset, men da han faldt over ordene ’alt forladt’, syntes han, de var mere rammende. Mere afklarede.

Selv lægger han mest vægt på ’forladt’-delen, fordi han mener, tilgivelse er det vigtigste, når man som han har skullet forlade den institution, et parforhold med et barn er.

Eller med en ’knæjt’, som han med den jyske dialekt, der også er karakteristisk for hans sange, omtaler parrets snart syvårige søn.

»Alt forladt handler om tilgivelse. At tilgive sig selv og prøve at komme i gang og komme videre som den, man nu er.«

– Hvordan gør man det?

»Man prøver at være så ren som muligt over for de nære,« siger han. »Prøver at sige tingene så præcist som muligt og ikke være så skide bange. Det er noget med at holde op med at være bange. Vise lidt kurage,« siger han.

Han udtaler ’kurage’ på en skabagtig måde, som synes at skabe afstand til det storladne ord. Der bliver en lille pause, og han synker en klump.

»Og når man … får sagt tingene lidt mere direkte – både til den og de, man forlod, og den, man prøver at klinke sig sammen med igen – er det utrolig rart at mærke, at man om ikke andet har fundet noget kurage til at kunne virke bedre som partner. Det håber jeg, jeg har. Det synes jeg, jeg er.«

Sangeren beskriver tiden efter bruddet, som om han vadede ind i en slags rum, han ikke har prøvet at været i før.

»’Underligt’ er sådan et ladet ord, men det er et underligt rum, og det er svært at orientere sig i det. For hvad gør man så nu? Hvordan kommer man videre fra det?«

De 10 sange på pladen, forklarer han, er bud på, hvordan man kommer videre og etablerer sig i noget nyt.

»For det er først, når der bliver noget nyt, at man begynder at se på, hvordan man virker, når man er i et parforhold. Det er først dér, man finder ud af, hvad man skal passe på. «

Diskografi

Peter Sommer:

  • ’Den anden side’ (2004)
  • ’Destruktive vokaler’ (2006)
  • ’Til rotterne, til kragerne, til hundene’ (2008)
  • ’Alt forladt’ (2013)

Med Superjeg:

  • ’Alt er ego’ (2002)
  • ’Øst/Vest’ (2003)

Med De Eneste To:

  • De Eneste To (2010)

Skizo-liv

Den ranglede mand hænger hen over bordet og hviler sit 38-årige hoved på sin venstre næve. Jeg spørger, om han kan være mere konkret i forhold til det med at finde ud af, hvordan man komme videre.

»Jamen, vi kan da lige prøve at tage teksterne frem,« siger han og fisker med andægtig mine en LP-version af Alt forladt frem. Han folder tekstarket ud.

»Det er altid svært at tage en tekst og sige, den er dækkende. Der er jo mange ord,« siger han – vist mest henvendt til sig selv – mens de blå øjne skøjter frem og tilbage over teksterne. Læberne skilles i et svagt smil, han har fået øje på teksten til den ottende skæring, »Beruset«.

Den handler om at erkende og respektere det at være mand og være i sine drifters vold, og sangen afviger således lidt fra det centrale tema. Men den er en vigtig del af fortællingen, pointerer han.

»En mands problem i et normalt forhold kan være, at han har svært ved at leve de der drifter ud. Man kan godt have et behov for at være fucking ligeglad, ikke? Ikke stå til ansvar over for nogen. Og det er ret svært, når man har etableret en familie, men i en skilsmissesituation kan man gøre det, fordi man lever sådan et skizo-liv. Når man deler et barn og har det cirka halvdelen af tiden, kan man bedre udleve drifterne og være lidt skør i den anden halvdel af tiden. Ikke fordi man er en anden, men fordi ens dagligdag ser fuldstændig anderledes ud. Det beskriver den sang.«

»Jeg ved ikke, om det er dækkende, men det hører med til fortællingen,« siger han igen.

Ærligt og enkelt

Den nye plade er overvejende elektronisk og synes i sit musikalske udtryk at have mere til fælles med De Eneste To end med Peter Sommers tidligere soloplader. Det skyldes blandt andet det tætte samarbejde med produceren Stefan Kvamm.

»Jeg har altid lyttet meget til elektronisk musik, men jeg har aldrig prøvet at skrive tekster i det. Jeg har måske været lidt kendt for historier, der anvender mange konkreter; gadenavne, vejnavne, en Kung Fu-is, men nu har jeg fundet ud af, hvordan jeg kan bruge stemningen frem for kun historien. Det er noget med at turde være lidt mere ’bevidstløs’. Turde gentage den samme linje mange gange. Så jeg har nok skullet lægge lidt af det snobbede sangskriveragtige bag mig.«

– Men er der noget særligt ved de her fortællinger, som gør dem bedre egnet til en elektronisk indpakning?

»Altså, man kan simpelthen kontrollere det bedre, end når der står et helt rockband og spiller. Jeg spiller jo ikke alle de levende instrumenter. Men med det elektroniske har jeg kunnet kontrollere musikken i min helt egen retning, og det er lykkedes at få vokalen og fortællingen til at fylde mere. Jeg synes virkelig, det hjælper fortællingen. Der er mere luft omkring teksten på den måde; den kæmper ikke med så mange ting,« siger han.

Han forklarer, at han har haft et stærkt ønske om beskrive de her følelser præcist. Både for at være ærlig over for sig selv, men også over for andre.

»Og det elektroniske udtryk får musikken til – på en enklere måde – at fylde mere. Det fungerer. Og det tjener både teksten og ham vokalisten, som så tilfældigvis er mig, bedre.«

Peter Sommers fjerde soloalbum ’Alt forladt’ udkommer den 28. januar

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu