Læsetid: 4 min.

’Det er som at være med til en fest, man ikke er inviteret til’

Den danske musikkritikerpris, Steppeulven, fejrede 10-års-jubilæum lørdag aften. Information tog med til prisuddelingen for at ønske tillykke, gnubbe skuldre med kendisser og blive klogere på, hvad den slags priser egentlig skal gøre godt for
Efterklang hører til blandt anmelderkorpsets yndlinge. Lørdag fik orkestret både en Steppeulv for årets album og årets komponist.

Efterklang hører til blandt anmelderkorpsets yndlinge. Lørdag fik orkestret både en Steppeulv for årets album og årets komponist.

Casper Christoffersen

28. januar 2013

Du, di, da, di, du, di, da di ...« De bløde toner fra en elektrisk guitar pibler ud af højttalerne, mens fem fingre i sorthvide nærbilleder danser frem og tilbage på guitarens gribebræt oppe på to storskærme.

Midt på scenen står Informations musikanmelder Klaus Lynggaard og ligner en lille dreng med et smil, der blotter hans tænder for publikum helt nede på de bagerste rækker i salen.

»Og årets Pionerpris går til … Jørgen Ingmann!,« siger han.

Et sorthvidt foto af en ung Ingmann toner frem på storskærmene, og samtlige 450 gæster i teatersalen bryder ud i massive klapsalver og giver guitaristen en stående ovation.

»Rock n’ roll!« råber Klaus Lynggaard og stikker næven i vejret.

Information er taget til prisuddelingen af den årlige musikkritikerpris Steppeulven, der fejrer ti års jubilæum denne lørdag aften i Bremen Teatret i København.

Traditionen tro mødes musikere og dagbladenes musikanmeldere endnu engang her for at hylde dansk kvalitetsmusik og uddele en pris, der ifølge Foreningen af Danske Musikkritikere, FDM, som står bag prisen, er »uafhængig af pladebranchen og andre kommercielle interesser.«

Informations udsendte har i anledning af Steppeulvens 10-års-jubilæum sat sig for at undersøge, hvad vi egentlig kan bruge sådan en kritikerpris til.

»De af jer, der deltager som ganske almindelige musikfans uden nogen som helst forbindelse til musikbranchen, ræk hånden i vejret,« dikterer aftenens barberbladskarpe konferencier, rapperen PerVers, oppe fra scenekanten.

At dømme ud fra de få hænder, der stikker op i luften rundt omkring i salen, er segmentet mildest talt underrepræsenteret til årets udgave af Steppeulv-festen.

Gengangernes fest

Ikke overraskende er det bandet Efterklang, der i disse dage bader sig i flotte anmeldelser fra både inden- og udenlandske musikanmeldere, der løber med prisen for både årets album og årets komponist under aftenens prisuddeling.

Det er anden gang, Efterklang vinder en Steppeulv for årets album, og kigger man listen over Steppeulven-vindere igennem, tegner der sig hurtigt et mønster.

Siden prisen blev uddelt for første gang i 2003, har Mew, Malk de Koijn, Mikael Simpson – og nu også Efterklang – alle vundet Steppeulven for årets album to gange hver. Men giver det så mening at uddele en såkaldt uafhængig kritikerpris, der – trods noble hensigtserklæringer om at anerkende fornyende dansk musik – alligevel ender med at honorere de samme musikere, som den kommercielle pladeindustri hylder med DMA-priser?

Det mener Klaus Lynggaard, der er formand for Foreningen af Danske Musikkritikere, helt bestemt, da Informations udsendte støder på ham i baren:

»Men jeg kan da godt se, at det kan være svært at forstå, at vi har brug for så mange musikpriser. Vi forsøger at skille os ud fra andre priser som f.eks. Danish Music Awards ved at fokusere på vækstlaget i dansk musik,« siger han.

»Vi forsøger at fange noget af den skæve musik, der falder igennem sprækkerne. Bands, som ellers ville være utænkelige i prissammenhænge, kan få en pris af os,« siger han.

Hr. Lynggaard viser sig at være en mand, der holder sit ord.

Kompromisløse prisvindere

Der går nemlig ikke mange minutter, før aftenens mest kompromisløse musikalske indslag rammer publikum som en hammer. Synd og Skam kalder de seks unge mænd sig, og de spiller en sjældent hørt blanding af smadret atonal støjpunk, som de ender med at vinde prisen for årets håb for.

»Kan I mærke jeres krop?!« råber forsangeren med en mur af trompetlyde og støjguitarer i ryggen.

Det skal jeg lige love for, vi kan efter en tur i Synd og Skams vridemaskine

En begejstret Politiken-anmelder Kim Skotte træder efterfølgende ind på scenen og proklamerer:

»Jeg har hørt fremtidens musik.«

Da trommehinderne er kommet sig over frontalangrebet, falder Informations udsendte i snak med sidemanden. Han hedder Carsten Jensen, går til »mindst 25 koncerter om året« og er ganske tilfreds med Steppeulv-festen 2013. Men han føler sig en smule fremmedgjort i aftenens selskab.

»Det er som at træde ind i en verden, hvor musikanmeldere også er rockstjerner. Jeg føler lidt, jeg er med til en fest, jeg ikke er inviteret til. De er jo alle sammen på fornavn med hinanden oppe på scenen – både musikere og anmeldere,« siger han.

Alligevel kan han godt se formålet med Steppeulv-prisen.

»Der kan være en pointe i at fejre musik, der ikke nødvendigvis sælger masser af plader, men som kan noget andet. Om priserne så egentlig kan bruges til noget, ved jeg ikke,« siger han.

Informations udsendte beslutter sig for at spørge en mand, der må vide noget om den sag.

Mikael Simpson er en af de danske musikere, der har vundet flest Steppeulv-priser, og han mener, at Steppeulven har flere funktioner.

»Prisen er en anerkendelse, og den giver en musiker en følelse af at være værdsat. For mig personligt var prisen som årets håb i 2003 det helt store gennembrud. Dengang fulgte der en check på 50.000 kr. med og en koncert på Roskilde-Festivalen. Den slags er stort for en ukendt musiker,« siger Mikael Simpson.

Marie Key, der debuterer som Steppeulv-vinder med prisen som årets tekstforfatter, tygger lidt på spørgsmålet om, hvad hun forventer, prisen kan gøre for hendes karriere.

»Jeg tror egentlig ikke, at musikpriser som sådan åbner døre for os musikere. Men det er da dejligt at vinde en,« siger hun.

 

Steppeulven 2013, lørdag aften, Bremen Teatret, København.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu