Læsetid: 7 min.

Godt for debatten, skidt for børnene

Tv-programmet ’Myginds Mission’, som ville sætte fokus på mobning, er lykkedes med at skabe debat og med at ændre vores opfattelse af årsagerne til mobning, mener de medvirkende. Flere af dem føler sig dog udstillet i den gode sags – og det gode tv’s – tjeneste
’Flere af eleverne – især dem i hovedrollerne, blev klippet meget skarpt, og jeg ved, at flere af dem har været kede af det. Andre er næsten ikke med i udsendelserne, og det kan også være svært. Så jeg synes, det har været hårdt,’ fortæller 8 X’s klasselærer om prisen for at medvirke i ’Myginds Mission’

’Flere af eleverne – især dem i hovedrollerne, blev klippet meget skarpt, og jeg ved, at flere af dem har været kede af det. Andre er næsten ikke med i udsendelserne, og det kan også være svært. Så jeg synes, det har været hårdt,’ fortæller 8 X’s klasselærer om prisen for at medvirke i ’Myginds Mission’

Tine Sletting

21. februar 2013

Hverdagen er tilbage i 8 X på Hyltebjerg Skole i Vanløse. Peter Mygind og holdet bag tv-serien, Myginds Mission, er for længst væk. Klasselæreren, Lene Nielsen, viser på en storskærm, hvordan man slår ord op på hjemmesiden sproget.dk, og hun uddeler nogle opgaver, som eleverne skal løse. Fire af dem har dog fået lov til at droppe opgaverne for at tale med Information om deres deltagelse i Myginds Mission – et program, hvor skuespilleren Peter Mygind satte sig for at bekæmpe mobning i klassen. Det har været både godt og skidt at være med, mener en af eleverne, Alberthe Hauerholm:

»Det har sat en debat i gang, og vi snakker stadig meget om mobning i klassen. Det, synes jeg, er godt,« siger hun og kigger over på veninden Besmire Ajdari, som sidder to pladser længere henne i samme sofa. I flere af afsnittene er en konflikt imellem de to elever, Besmire og Ditte, central i fortællingen – og den del af det brød Alberthe Hauerholm sig ikke om:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jens Kamstrup Larsen
  • Eva Kjeldsen
Jens Kamstrup Larsen og Eva Kjeldsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jesper Jakobsen

Jeg hader konceptet med at kendisser skal spille den store redningsmand og der grovklippes og manipuleres i stor stil. Emnet er vigtigt og for vigtigt til at blive det egoboost for en kendis som jeg syntes det blev til

Lykke Johansen og Jens Kamstrup Larsen anbefalede denne kommentar
Emil Eiberg-Jensen

Det har været glimrende aktiv anskuelsesundervisning at følge DRs udsendelser omkring Peter Mygind og Hyltebjerg skoles klasse 8X arbejde med at udbrede kendskabet til de former for dårlig opførsel som kan føre til mobning.

Mobning er jo i sig selv et hårdt emne så det er let at forstå at det må have været tilsvarende hårdt for Mygin, 8 X elever, 8 X forældre, skole, DR (og Mobbeforsker Helle Rabøl) at lave programmerne.

Heldigvis har alle gennem forløbet - også seerne - fået hjælp af Mobbeforsker Helle Rabøl til at forstå mobningen og meningen med det undervisningsforløb som er blevet fulgt i udsendelserne.

I sidste program 6, fortæller Mobbeforsker Helle Rabø om forløbet:

8 X er gået igennem 3 faser hvor de har haft mobning på undervisningsskemaet i 6 uger i alt.

1.
De er først blevet undervist om mobning, - hvad er mobning.
Mobning er røget ind på skemaet som et fag.

2.
Så har de arbejdet med klassen:
- Hvordan ser det ud med vores fælles Vi?
- Hvilken mobbe-historie har vi?
- Hvilken klasse vil vi gerne være i fremtiden?

3.
Sidste del af projektet går så ud på at vise resten af skolen hvad de har lavet.
For på den måde både selv at forstå forløbet bedre - og samtidig være med til at gøre andre i stand til at være på vagt overfor for mobning.

Som optakt til antimobning forestillingen giver Mygin alle Hyltebjerg skoles børn til opgave at slette al negativ og mobbe fremprovokerende grafitti på hele skolen.
Det viser sig at der har stået 13.057 negative ord i børnehøjde på Hyltebjerg skole hvilket må siges at være dybt chokerende!

8X som tidligere har slettet deres negative grafittier får til gengæld lov til sammen med en grafitti-kunstner lov til at lave en positiv 'Vis RESPEKT' grafitti 'uden at blive anholdt'.

2 måneder efter Mygins anti-mobning projekt er fællesskabet i 8 X på Hyltebjerg skoles stadig godt og de har af Peter Mygin og mobbeforsker Helle Rabøl lært meget nyt om at bekæmpe mobning.

Hyltebjerg skoles lærere er også glade for at udsendelserne blev lavet.
Selv om lærerne var nervøse for om DR TV kunne styre deres fremstilling af 8 Xs børn ordentligt.
Heldigvis klarede DR TV opgaven og fremstillede alle børn på en god og positiv måde der uden tvivl vil styrke dem på deres vej videre frem i livet.

I slutningen af programmet bliver lærerene let chokerende over at høre at 50 % af de lærere der uddannes i Danmark endnu i dag ikke bliver undervist i hvordan de kan forbygge mobning og fjerne den igen hvis den skulle opstå på deres skoler.

Så lærerne vil gerne give opbakning til at Peter Mygin og en stor del af Hyltebjerg skoles 8 X går til undervisningsminister Christina Antorinni med en grøn FÆLLES-SKABS-KAGE og deres resultater af anti-mobnings forløbet, for at få Folketinget og regeringen til at gøre anti mobbe-teori til et fast undervisningsforløb på læreruddannelsen!

Undervisningsminister Antorinni lover at tage opfordringen om anti mobbe-teori på lærer uddannelsen fra Hyltebjerg skoles 8 X med i sit videre arbejde.

Alt i alt har Peter Mygin, 8 X elever, 8 X forældre, Hyltebjerg skole, DR og Mobbeforsker Helle Rabøl, lavet et formidabelt godt stykke samfundsvidenskabeligt TV arbejde som bør ligge til grund for mange flere samfundsorienterede TV produktioner.

Der er ingen tvivl om skole og samfund med TV udsendelserne er blevet orienteret om en række værktøjer som vil forbedre skolernes undervisningsklima og forhøje elever, lærere og forældres livskvalitet.

Jeg håber at DR, Peter Mygin og mobbeforsker Helle Rabøl og deres kollegaer vil gå videre ud i samfundet og lave tilsvarende aktuelle undersøgende og løsnings formidlende samfundsvidenskabelige TV infotainment TV udsendelser - med befolkningen og dens problemer i hovedrollerne.

I storbyerne er det fx stadigt et mysterium og uløst problem, hvorfor de såkaldte Sociale boligbyggerier - der specifikt er opført for at LØSE sociale problemer - i dag i stedet ser ud til at akkumulere problemerne - og i dag nærmest fungere som folkeuniversiteter for asocial og kriminel opførsel.

Det er en DR TV opgave der ser svær ud - men mon ikke de rette undersøgelsesmetoder og løsningsforslag vil kunne bidrage til en løsning af problemerne.

Mygins anti-mobnings Mission på DR så også ret umulig ud i starten - men er altså i dag blevet et fantastisk godt bidrag til den enkelte og til samfundet.

Malan Helge, Lone Christensen, Helge Rasmussen og Claus Madsen anbefalede denne kommentar

Alting har en pris.

Projektet Idéen og formålet er både godt og nødvendigt. Resultatet er alle glade for.

Med frygt for at lyde kynisk " at Lau føler sig misfortolket er en pris jeg godt kan leve med"
Og det er jeg ret sikker på at Lau også godt kan.

Helle Rabøl:

»Programmets motto om, at der ikke findes onde børn – kun onde mønstre, har givet genlyd. Mobning er en social dynamik – den opstår i fællesskabet, og det er grundlæggende en ny indstilling til tingene. Jeg har fået mange henvendelser fra folk, som vil vide mere om mobning – og jeg kan se, at der er startet en god debat i flere medier og på DR’s hjemmeside,«

Det er en kæmpestor sejr, ikke blot inde for mobningsfeltet, men for pædagogisk praksis i al almindelighed, at sociale strukturer kommer i fokus, og at 'fællesskabet' bliver gjort til protagonist fremfor 'individet i centrum', anerkendende pædagogik og hvad vi ellers er blevet udsat for af individualiserende overgreb i tidens løb.

Det er en skam at tv ikke er i stand til at formidle sådan et narrativ på dets egene præmisser. I dette tilfælde er det særligt tydeligt hvilke ofre det individualiserende narrativ kræver nærmest automatisk.

Malan Helge, Lasse Glavind og Lone Christensen anbefalede denne kommentar
Majbritt Nielsen

Emil Eiberg-Jensen
Det er ikke en mystiks kraft der får negative handlemønstre til at blomstre i social byggerier.
For det er der de billigste boliger er. Hvilket øger antallet af mennesker med ingen eller lav indkomst.
Og det er også et sted hvor en bestemt type etnicitet kan samle sig. Se i Vollsmose. Hvor rygtet vil at indvandre prøver at mobbe eller chikanere etniske danskere ud. Ved eksempelvis indbrud i overvejende etnisk danskeres hjem.
http://www.bt.dk/krimi/danskere-udsaettes-for-indbruds-hetz-i-vollsmose

Og når du har en bestemt type negativ offer-mentalitet, eller ligende, samlet.
Så er det en skrue uden ende og hulens svær at bryde.

Ishøj Kommune prøvede at bryde den på den tids ny-tænkende måde. Ved at sørge for der kun måtte være op til 3 udenlandske familier i hver opgang. Og en del andre tiltage.
Det var på et tidspunkt det ikke var "boblet" op i medierne endnu på det tidspunkt. Så den daværende borgmester fik en tur i medierne som fremmedfjendsk og der var ikke ende på hvor skidt det var.
Mange af de tiltag som de prøvede sig frem med dengang, blev taget op af andre kommuner. Efter de kunne se de løste nogen problemer.
I Tåstrupgårdsvej, har man fortrinsret til en lejlighed, hvis man har arbejde.

Så der er ikke noget mystisk i at samler du en bestemt type mennesker. Så får du det handlemønster der er overvejende for dem.
Bare se Hellerup-ghettoen. Der skal sørme ikke flytte nyrige mennesker ind og tro de er noget. LOL Der er sørme også underforstået handlemønstre i de kredse.

Er man mange nok, flyver man i flok.

Hvor er det bare trist, at journalistik i almindelighed og tv-journalistik i særdeleshed absolut skal være så åndsforsnottet og forsimplet, at det får ud over seriøsíteten. Altid skal der gå underholdning, polarisering og seertal i det. Her var gode tilløb, men bagefter sidder man alligevel med en halvdårlig smag i munden, fordi tv og over. Frygten for at kede gør at det bliver kedsommeligt, forudsigeligt og trivielt. ØV!