Læsetid: 5 min.

Det kommer kun tv-seerne til gode

Streamingtjenester frigør tv-seerne, så de kan se, hvad de vil, når de vil det, og hvor de vil. Det er også tv-seerne, der vinder, når Netflix, som traditionelt kun har distribueret film og tv-serier, selv begynder at producere indhold, senest den anmelderroste ’House of Cards’
16. februar 2013

Vi befinder os i tv-dramatikkens guldalder, konkluderede Derek Thompson for ganske nylig i en artikel på TheAtlantic.com. Gennem de seneste ca. 15 år har amerikanske kabelkanaler som HBO, AMC, FX og Showtime bevist, at der er seere til begavet, udfordrende, morsomt og spændende tv-drama, som gennem flere sæsoner og mange timer beskæftiger sig med at være menneske i en omskiftelig, forvirrende og voldsom verden.

Kabelkanalerne lever af abonnenter og er ikke afhængige af annoncekroner ligesom de store, kommercielle tv-stationer, hvorfor de også kan tillade sig meget mere både i forhold til kontroversielt indhold, og i forhold til hvordan serierne udvikles, og historierne fortælles.

Det har resulteret i en perlerække af tv-serier, som har fanget millioner af seere verden over: The Sopranos, The Wire, Six Feet Under, Sons of Anarchy, Deadwood, Breaking Bad, The Walking Dead, Mad Men og Game of Thrones for nu at nævne nogle få af de bedste og mest populære.

Foretrukken underholdning

Tv-serien er ved at overtage filmens rolle som vores foretrukne form for underholdning, skrev Derek Thompson også. Det betyder selvfølgelig, at der er mange penge i at producere og distribuere serierne, og blandt andet har de kommercielle tv-kanaler været nødt til at oppe sig for kvalitetsmæssigt at følge med kabelkanalerne. Samtidig forsøger flere og flere af underholdningsbranchens aktører at få en bid af den store og velsmagende kage, og f.eks. er streamningtjenesten Netflix nu også begyndt at producere sine egne tv-serier.

For 14 dage siden lagde Netflix samtlige 13 afsnit af første sæson af den politiske dramaserie House of Cards online, og tjenestens seriehungrende abonnenter fra USA til Danmark kunne se dem alle med det samme, hvis de ville. Snart følger anden sæson af serien, der blandt andet er produceret af filmskaberen David Fincher, som også har instrueret de to første afsnit.

Og med en samlet produktionspris på, siges det, svimlende 100 millioner dollar, en høj production value, oscarvindende skuespillere i hovedrollerne – Kevin Spacey og Robin Wright – og en på én gang satirisk og tragisk historie á shakespearesk format om amerikansk politik kan House of Cards visuelt og indholdsmæssigt hamle op med det bedste, Hollywood kan præstere.

Fra dvd til streaming

House of Cards er ikke Netflix’ første egenproducerede tv-serie – det var den morsomme Lilyhammer, der handler om en amerikansk gangster i skjul i den norske provins – og det bliver heller ikke den sidste.

Tjenesten har ambitioner om at producere for 300 millioner dollar nyt dramaindhold hvert år, og snart er der premiere på fjerde sæson af den kultdyrkede komedieserie Arrested Development, som Fox Television ellers sløjfede for syv år siden efter tre sæsoner pga. for lave seertal.

Hvor de kommercielle tv-kanaler som Fox har brug for høje seertal for at hente annoncekroner hjem, kan kabelkanaler og streamingtjenester som Netflix være ligeglade, fordi de lever af deres faste abonnenter – og de lever godt: Netflix har ifølge en artikel i månedsmagasinet GQ godt 30 millioner abonnenter på verdensplan, 25 millioner i USA alene, og det betyder en årlig omsætning på 3,6 milliarder dollar.

Netflix, der begyndte ganske beskedent som en dvd-udlejningsservice pr. post, er med andre ord blevet en vigtig aktør i den amerikanske underholdningsindustri, ligesom tjenesten med sin lancering i Norden for nogle måneder siden også er ved at blive det på vore breddegrader.

»Målet er at blive til HBO hurtigere, end HBO kan blive til os,« sagde Netflix’ indholdschef, Ted Sarandos, til GQ. Altså producere kvalitetsserier, inden HBO også bliver en streamingtjeneste – hvilket HBO så allerede er i Norden.

Nye vaner

Ifølge Netflix’ øverste chef og stifter, Reed Hastings, er det slut med at vente, og det er grunden til, at Netflix har valgt at lægge hele første sæson af House of Cards online på én gang. Så kan abonnenterne selv bestemme, hvor meget de vil se hvornår – om de vil æde det hele i ét hug eller nøjes med et enkelt afsnit eller to pr. dag eller uge.

Det er en ny måde at se tv på, som afspejler de vaner, mange mennesker har tillagt sig pga. de mange gode tv-serier, og hvor man hellere vil købe en hel sæson af en tv-serie på dvd og se den på en weekend eller i ens eget tempo, end man vil vente uge efter uge på at se nye afsnit. Og når Netflix giver det hele frit på én gang, behøver man ikke engang vente på dvd-udgaven.

Og selvfølgelig bliver HBO og de andre kabelkanaler og indholdsleverandører nervøse, når Netflix på den måde spiller med musklerne.

Netflix har om nogen formået at udnytte den teknologiske revolution, som har frisat tv-seerne. Streamningtjenesterne har sammen med bredbånd-internet fjernet magten fra det traditionelle flow-tv, hvor programlæggere bestemmer, hvad seerne skal se. Nu kan seerne selv bestemme, hvad de vil se, hvornår de vil se det, og hvor de vil se det.Netflix og de andre streamingtjenester er såkaldte ’kabelklippere’, dvs. tjenester, der opererer uafhængigt af, om brugerne kan se kabeltv og flow-tv eller ej. Netflix distribueres via internettet og kan trådløst ses på mobiltelefon, tablet, computer og tv – med lidt hjælp fra en spillekonsol eller en Apple tv-boks.

Luksusproblem

Det er svært at sige, om House of Cards er en succes. Netflix har ikke offentliggjort nogen tal på, hvor mange mennesker der har streamet seriens afsnit – og det har man skam heller ikke tænkt sig at gøre, har Reed Hastings slået fast.

Men i modsætning til traditionelt tv, hvor alting handler om seertal uge for uge – og seertal afgør, om en tv-serie overlever eller ej – har en serie på Netflix mange uger, ja, nærmest måneder og år, til at bevise sit værd og fange et millionpublikum. Sålænge folk beholder deres abonnement på tjenesten, betyder det groft sagt ikke noget, om der er en halv million eller 10 millioner mennesker, der ser House of Cards om ugen.

Opmærksomhedsmæssigt må selve lanceringen af House of Cards dog siges at være braget igennem. Sociale medier, især Twitter, og magasiner og aviser i både ind- og udland har gennem de seneste uger været fulde af historier om Netflix, anmeldelser af serien og spekulationer om fremtiden for tv-mediet og tv-serien.

Det store spørgsmål er, hvad Netflix-modellen kommer til at betyde for de andre tv-producenter, kabelkanaler og streamingtjenester. Skal de følge trop og gøre som Netflix, eller skal de holde fast i det, de allerede gør?

Det afhænger formentlig af, hvor hurtigt Netflix vokser i de kommende måneder og år. Og hvad der end sker, kommer det kun tv-seerne til gode. De mange kanaler og tjenester konkurrerer om forvænte seeres opmærksomhed med deres tv-serier, og kvaliteten er nødt til at være høj. Der bliver stadig produceret dårlige tv-serier, men der er samtidig så mange gode, at det kan være svært at følge med.

Det må være det, man kalder guldalderens luksusproblem.

 

Find de forskellige streamingtjenester på: Netflix.dk, HBONordic.dk, YouBio.dk, Viaplay.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu