Nyhed
Læsetid: 7 min.

Og Oscaren går til...

Det er svært at gætte, hvem som vinder årets Oscars. Det har Informations filmredaktør måttet sande igen og igen. Måske har du bedre held? Gæt med her
Kultur
21. februar 2013

Der er mange ting at være spændt på natten til mandag, hvor de gyldne Oscarstatuetter for 85. gang uddeles i Hollywood. Vinder Danmark endnu en Oscar for Nikolaj Arcels En kongelig affære? Har Anne Hathaway sunget sig ind i hjerterne på medlemmerne af Det Amerikanske Filmakademi med sin rolle i musicalen Les Misérables? Sidder Jack Nicholson som sædvanlig på forreste række i salen og ligner indbegrebet af en ’cool cat’ iført sine sorte solbriller? Bliver Seth McFarlane en mindeværdig Oscarvært, som forstår den svære kunst både at være charmerende og skarp?

Kedeligt bliver det ikke, slet ikke, hvis man som Informations filmredaktør prøver at gætte, hvem der vinder hvilke Oscars. Det har han efterhånden gjort i mange år, og om noget har han måttet erkende, hvor svært det er at forudsige resultatet af en Oscaruddeling. Men, som han også plejer at sige, det skal ikke forhindre ham i at forsøge igen. Her er hans bud på Oscarvinderne i de syv største kategorier – husk, hvor I læste dem først.

Gæt med i kommentarfeltet nedenfor!

Bedste Mandlige Hovedrolle
Den britiske skuespiller Daniel Day-Lewis har en sjælden evne til at forsvinde ind i de personer, han spiller på film. Rollen som præsident Abraham Lincoln i Steven Spielbergs Lincoln er ingen undtagelse. Det er en på alle måder monumental præstation – så amerikansk, som det overhovedet kan blive – og Day-Lewis får mennesket frem midt i al mytologien. Derfor er han favorit til at løbe med endnu en Oscar, sin tredje efter There Will Be Blood (2007) og Min venstre fod (1990). Men det er et tæt opløb i denne kategori, et af de tætteste i år, og de øvrige fire nominerede udfordrer Day-Lewis: Hugh Jackman, der både synger og spiller Jean Valjean i Tom Hoopers musical Les Misérables; Denzel Washington, der spiller pilot med et afhængighedsproblem i Robert Zemeckis’ fysisk og følelsesmæssigt medrivende Flight; og Bradley Cooper, der spiller maniodepressiv i David O. Russells Silver Linings Playbook.

Personligt kunne jeg godt unde kategoriens femtemand, Joaquin Phoenix, en Oscar for sit uforfærdede, intense spil i Paul Thomas Andersons kompromisløse The Master, men jeg tvivler på, at akademimedlemmerne har modet til stemme på ham – eller om de overhovedet har set filmen.

Hvem vinder: Daniel Day-Lewis
Hvem bør vinde: Joaquin Phoenix
 

Bedste Kvindelige Hovedrolle
Det er et stærkt felt, og det ville ikke gøre mig noget, hvis enten 85-årige Emmanuelle Riva – den ældste nominerede i kategorien nogensinde – fik en Oscar for sit afdæmpede og hjerteskærende spil i Michael Hanekes Amour. Eller hvis blot niårige Quvenzhané Wallis fik en Oscar for sin utroligt livfulde præstation i Benh Zeitlins miljøbevidste eventyrdrama Hush­puppy (originaltitel: Beasts of the Southern Wild).

Af de to synes det dog umiddelbart kun at være Riva, der har en egentlig chance over for favoritten, Jennifer Lawrence, som er nomineret for rollen som søgende, sørgende og lettere labil kvinde i David O. Russells Silver Linings Playbook. Hun er også virkelig god i filmen, hvor hun viser samme sjældne blanding af sårbarhed og styrke som i sin gennembrudsfilm, Winter’s Bone. Og som en af Hollywoods hurtigst stigende stjerner må hun siges at have folkestemningen – og oddsene – med sig.

Jessica Chastain, der er nomineret for sin kompromisløse rolle som besat CIA-agent på jagt efter Osama bin Laden i Kathryn Bigelows Zero Dark Thirty, og Naomi Watts, der er nomineret for sin rolle i katastrofefilmen The Impossible, må begge se sig forvist til en plads længere nede i klassementet, hvor Quvenzhané Wallis ifølge bookmakerne faktisk indtager sidstepladsen.

Hvem vinder: Jennifer Lawrence
Hvem bør vinde: Emmanuelle Riva

Bedste Mandlige Birolle
Der er ikke lige så stor enighed blandt eksperter og bookmakere om vinderen af denne kategori. De fleste synes dog at satse på Tommy Lee Jones, der bestemt også leverer en både nuanceret og kraftfuld præstation som yderligtgående demokrat og humanist, der lærer kompromissets kunst i Steven Spielbergs Lincoln. Han er på en måde den vigtige films menneskelige omdrejningspunkt.

Men, men, men ... man må ikke glemme Christoph Waltz, der har fået endnu en virkelig morsom glansrolle i skikkelse af dr. King Schultz i Quentin Tarantinos kulørte spaghettiwestern og hævndrama Django Unchained. Waltz, der nærmest smager på det engelske sprog, når han siger Tarantinos formfuldendte replikker, vandt en Oscar for rollen som nazistisk jødejæger i Tarantinos forrige film, Inglourious Basterds (2010), og det taler imod, at han også får én i år. Han er dog stadig med fremme sammen med Tommy Lee Jones.

Bagest i feltet finder vi Robert De Niro i en af sin bedste præstationer i de senere år, nemlig som Bradley Coopers neurotiske far i David O. Russells Silver Linings Playbook; den altid seværdige Philip Seymour Hoffman som en L. Ron Hubbard-lignende skikkelse i Paul Thomas Andersons gådefulde The Master; og endelig veteranen Alan Arkin, der virkelig ser ud, som om han morer sig med at spille Hollywood-producent i Ben Afflecks virkelighedsbaserede spændingsfilm Argo.

Hvem vinder: Tommy Lee Jones
Hvem bør vinde: Tommy Lee Jones

Bedste Kvindelige Birolle
Igen en kategori, der synes at være afgjort på forhånd. Amy Adams gør det fortrinligt i The Master, Jacki Weaver er fin i Silver Linings Playbook, Sally Field spiller lidt mere med skuespilmusklerne i Lincoln, og Helen Hunt stråler – som sædvanlig, havde jeg nær sagt – i The Sessions.

Men det er nu Anne Hathaway, der lyser stærkest i rollen som Fantine, kvinden, hvis barn Jean Valjean (Hugh Jackman) tager sig af i Tom Hoopers beundrede filmatisering af musicalen Les Misérables. Kameraet går tæt på Hathaway i en af filmens stærkeste scener, hvor den udstødte Fantine gennem tårer synger om sit hårde liv og sin lille datter, Cosette, og man lades ikke uberørt.

Det er en af den slags præstationer, der skriger ’Oscar’, hvilket godt kan være irriterende. Men Hathaway både synger godt og er overbevisende i rollen som en ung, desperat kvinde, som i et samfund, der er ligeglad med hendes slags, må fornedre sig for at redde sit barn.

Hvem vinder: Anne Hathaway
Hvem bør vinde: Anne Hathaway

Bedste Fremmedsprogede Film
En kongelig affære, Nikolaj Arcels trekantsdrama om kongen, hans kone og hendes elsker, solgte mange billetter og høstede anmelderroser i Danmark. Filmen har også haft en del medvind rundt om i verden, ikke mindst England og USA, hvilket har givet den  momentum i forhold til prisuddelingerne, ikke mindst Oscaruddelingen.

Det ændrer dog ikke ved, at østrigske Michael Hanekes fransksprogede Amour er kategoriens favorit, fordi den har haft et endnu større momentum end En kongelig affære. Det begyndte med en Guldpalme i Cannes i maj 2012 og blev i januar kronet med ikke færre end fem Oscarnomineringer. Det sker sjældent for en ikke-engelsksproget film, men Amour er også nomineret som Bedste Film, for Bedste Instruktion, Bedste Originalmanuskript og Bedste Kvindelige Hovedrolle, og selv om det kan føre til, at stemmerne på filmen bliver fordelt på de forskellige kategorier, og dermed ødelægge dens chance for at vinde i nogen af dem, så tyder alt på – også bookmakernes odds – at Haneke vinder sin første Oscar i år.

Der er selvfølgelig endnu tre nominerede i kategorien – norske Kon-Tiki, canadiske War Witch, chilenske No – men ligesom En kongelig affære synes de at være statister på en scene, der tilhører Amour. Hanekes film er trods alt også den bedste og stærkeste af de fem.

Hvem vinder: Amour
Hvem bør vinde: Amour

Bedste film
Der er i år ni nominerede film i kategorien over dem alle i år, hvorfor alle instruktørerne indlysende ikke kan være nomineret. Og det er lidt besynderligt, især da feltets favorit er Ben Afflecks veldrejede og elementært spændende thriller Argo. Affleck er nemlig ikke selv nomineret for instruktion af filmen, der handler om, hvordan det lykkes CIA at få seks amerikanske ambassadeansatte ud af Teheran efter den islamiske revolution i 1979. For blot en måned siden var Kathryn Bigelows beslægtede Zero Dark Thirty den store favorit – hun er heller ikke instruktørnomineret – men den er formentlig for kontroversielt et valg for akademimedlemmerne efter den ophedede debat om filmens og Bigelows forhold til tortur, og siden er Argo spænet i front med flere store priser ved flere af de øvrige prisuddelinger, som tiden inden Oscaruddelingen er så fuld af.

Lincoln bider dog Affleck i haserne, mens de andre syv nominerede – Silver Linings Playbook, Les Misérables, Amour, Life of Pi, Django Unchained, Zero Dark Thirty og Hushpuppy – åbenbart ikke har en chance, deres mange kvaliteter ufortalt. Skal jeg i øvrigt følge mit eget princip, bør feltets store outsider, Hushpuppy, selvfølgelig også vinde denne kategori.

Hvem vinder: Argo
Hvem bør vinde: Hushpuppy

Bedste Instruktion
Dette er en kategori, der burde hænge uløseligt sammen med Bedste Film-kategorien – hvordan kan man lave årets bedste film uden også at være den bedste instruktør og omvendt? – men ofte alligevel ikke gør det, heller ikke i år.

Steven Spielberg står til at vinde en Oscar for Lincoln, der er politisk diskussion, historietime og portræt af et stort menneske samlet i ét, og hvor han har lagt klædeligt bånd på sig selv og sine visuelle virkemidler, så historie og personer kan ånde. Jeg kan sagtens unde ham endnu en Oscar – han vandt også for instruktion af både Saving Private Ryan (1998) og Schindlers liste (1993) – men min favorit er nu alligevel debutanten Benh Zeitlin. Med Hushpuppy har han lavet en morsom, dramatisk, bevægende, flot og tankevækkende film om naturkatastrofer og om at overleve på trods. Og så må Ang Lee, Michael Haneke og David O. Russell altså nøjes med overhovedet at være blevet nomineret for henholdsvis Life of Pi, Amour og Silver Linings Playbook.

Hvem vinder: Steven Spielberg
Hvem bør vinde: Benh Zeitlin

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian Monggaard

Og her er så mine bud på Oscarvinderne i alle 24 kategorier.

Hvem, tror I, vinder? Gæt med i kommentarfeltet forneden – og husk, at det skal være inden midnat på søndag.

Best Picture: Argo

Directing: Steven Spielberg

Actor: Daniel Day-Lewis

Actress: Jennifer Lawrence

Supporting Actor: Tommy Lee Jones

Supporting Actress: Anne Hathaway

Original Screenplay: Quentin Tarantino for Django Unchained

Adapted Screenplay: David O. Russell for Silver Linings Playbook

Foreign-Language Film: Amour

Documentary Feature: Searching for Sugar Man

Animated Feature: Wreck-It Ralph

Cinematography: Life of Pi

Costume Design: Anna Karenina

Film Editing: Argo

Makeup & Hairstyling: Les Misérables

Original Score: Life of Pi

Song: Skyfall fra Skyfall

Production Design: Anna Karenina

Sound Editing: Skyfall

Sound Mixing: Les Misérables

Visual Effects: Life of Pi

Documentary Short: Inocente

Animated Short: Paperman

Live-Action Short: Curfew

Jens Overgaard Bjerre

Det er da mærkeligt, at der ikke er nogen kommentarer og gæt til denne spændende leg. Men måske er det fuldstændigt og pissehamrende uinteressant for læserne af Information.dk Man skal nok hen på BT, Se & Hør og DR og TV2, før man gider den slags USA-gejl.

Kunne du ikke skrive en artikel om våbenindustriens økonomiske interesser i amerikansk film. Den artikel ville med garanti blive kommenteret.

Eller om hvorfor Information.dk har lovet os, avisen læsere og kommentatorer, adgang til vores egne kommentarer som tidligere, inden avisens nye design, men stadig ikke har givet os adgang.

*@Jens Overgaard Bjerre

Jeg er ikke helt enig med dig dér ;). Men min indstilling til film og deslige er sikkert anderledes end de flestes her på Inf.. . Jeg kan ganske enkelt ikke kommentere så udførligt som Chr.M., da jeg desværre mangler at have set filmene , har dog set "en kongelig affære".
Jeg håber Kongelig Affære vinder pris for bedste udenlandske skuespiller, og at det er Føllsgaard der får prisen, for det er helt fantastisk skuespil. Der er sikkert flere indspiste danske undertoner i filmen- heldigvis- der gør, at den ,- muligvis- som helhed,- ikke får så høj nominering i udlandet.

Jeg mener bestemt at film, især når det er kapaciteter som Chr. Mongaard der kommenterer, har stor berettigelse som diskussionsemner på en avis som Info. For min skyld kunne de droppe sporten helt ud og lave mere film, bøger, teater og så videre. Og meget gerne meget mere billedkunst.

Vibeke Rasmussen

Jens Overgaard Bjerre, jeg er helt enig med dig i, at det er ærgerligt, at 'webmasteren' ikke er vendt tilbage med en oplysning om, hvornår man kan forvente, at den personlige 'log' er re-etableret. Eller alternativt indrømmer, at oplysningerne er gået tabt, og at den 'gamle' log ikke kan genskabes.

Derimod kan jeg ikke se, at informations læsere, så vel som enhver anden, ikke skulle have lyst til at overvære Oscar-uddelingen. 'Glam' og 'bling-bling', indrømmet, ja. Men det skal der nu også være plads til ind imellem. :-)

Selv om jeg altid har interesseret mig for film/filmkunst, og giver Ole Michelsen helt ret i, at 'film skal ses i biografen', har jeg for år tilbage måttet fravælge at gå 'i biffen'. Dels kunne jeg ikke holde lydstyrken ud – forklaringen, jeg fik for det højtopskruede lydniveau, var, at man skruede op for lyden under reklamerne, og så, ofte, glemte at skrue ned igen, når filmen begyndte – dels havde jeg svært ved at acceptere, at publikum mere og mere opførte sig, som sad de hjemme i privaten … med hvad det medførte af højlydt snak, slikposeraslen o.lign.

Så jeg kender ikke længere så meget til de film, der er nomineret og er ikke rigtig kvalificeret til at gætte med. Men, selvfølgelig skal jeg se showet – dog ikke i 'real time'. Når jeg læser denne beskrivelse af arrangementerne i diverse biografer, ville jeg ønske, at jeg kunne deltage, men må tilslutte mig journalistens sukken: "Åh, at være et smukt ungt menneske, der kan smyge sig i en kropsnær pailletkjole uden at ligne en pyntet rullesteg, og som sorgløst napper en all-nighter uden tanke for morgendagen." ;-)

I øvrigt, og som Christian Monggaard også her gør, bør man lave to lister: Én for de film og præstationer, man selv vurderer har fortjent en Oscar. Og én for de præstationer, som man gætter på at akademi-medlemmerne – ofte ud fra sentimentale eller politisk korrekte grunde – har stemt ind som modtagere.

Så, selv om jeg ikke gætter med, se det, det skal jeg. :-)

Vibeke Rasmussen
Jens Overgaard Bjerre

Jeg går i min kommentar ikke efter Christian Monggaard. Han er sikkert, som de 2 andre kommentatorer beskriver, en hæderlig og dygtig mand indenfor sit felt. Men, at gøre det til en slags pop konkurrence, det bryder jeg mig ikke om.

Selvfølgelig går jeg også ind for kunst i bred forstand og synes, at der er alt for lidt opmærksomhed på de forskellige kunstarter. Og at interessen er meget lille, hvis man måler kommentarernes antal, i forhold til artikler om politik og økonomi. Selvom Information faktisk har haft en del gode artikelserier om f.eks. hvem, som sidder på magten i kunstverden.

Men Oscar uddelingen er og bliver en USA affære. Og for min side er jeg dødtræt af amerikanske film. Man skal søge længe efter godbidder man ikke har set før. DR køber dem jo i 'bunker' og ikke udvalgt enkeltvis. Og deres bedste bud på en god film er en James Bond film. Vor Herre på lokum, man skulle måske rette blikket andre steder hen. I sær med den løn, som disse DR chefer rager til sig fra den statslige tvangsskat via licensen. Det kan også godt forarge mig. I sær på bistandsmodtagernes vegne. Max. 10.000 kr., før skat Til alt. Det burde man hellere lave en film eller en hel dokumentarserie om. Set ud fra den fattige parts side.

Ja.
Hollywoodyseringen af dygtige,- (især instruktører) er virkelig noget l....
De bliver fanget ind af Hollywood og bliver forgyldt en kort overgang for så at blive tappede for originalitet.

Jeg er nørdet vild med den smalle genre-
Måske er DR bange for ikke at "sælge" hvis de ikke sender mainstream amerikansk. Eller også køber de bare hjem fra USA, fordi det nu engang er det nemmeste og det billigste.
Uhyggeligt, at bistandshjælpsmodtagere også er tvunget til at betale licens.

Men som man siger- film skal ses i biografen, det er bare ikke altid lige nemt at slippe hjemmefra.

Romeika Cortez

Best Picture: Argo
Directing: Steven Spielberg
Actor: Daniel Day-Lewis
Actress: Jennifer Lawrence
Supporting Actor: Tommy Lee Jones
Supporting Actress: Anne Hathaway
Original Screenplay: Mark Boa for Zero Dark Thirty
Adapted Screenplay: Chris Terrio for Argo
Foreign-Language Film: Amour
Documentary Feature: Searching for Sugar Man
Animated Feature: Wreck-It Ralph
Cinematography: Skyfall
Costume Design: Anna Karenina
Film Editing: Argo
Makeup & Hairstyling: The Hobbit
Original Score: Life of Pi
Song: Skyfall
Production Design: Life of Pi
Sound Editing: Life of Pi
Sound Mixing: Les Misérables
Visual Effects: Life of Pi
Documentary Short: Inocente
Animated Short: Paperman
Live-Action Short: Curfew

Tommy Lee Jones is MY MAN