Nyhed
Læsetid: 5 min.

Blachman og de nøgne damer

For musikeren Shaka Loveless var det nærmest en andægtig oplevelse at tale om at være mand, mens der var en nøgen kvinde i rummet, fortæller han efter optagelserne til det nye talkshow ’Blachman’. Dansk Kvindesamfund frygter, at programmet, der har premiere i næste uge, gør kvinder til seksualiserede objekter
Musikeren Shaka Loveless er en af gæsterne i Thomas Blachmans nye talkshow, der allerede inden premieren har vakt debat – på grund af de nøgne kvinder.
Kultur
30. marts 2013

En kendt dansker i dyb samtale med jazzmusiker og X-Factor-dommer Thomas Blachman ville muligvis være o.k., men forudsigeligt tv. Men når en nøgen kvinder træder ind i lokalet, ændrer samtalen karakter. Derfor har DR2 valgt at bygge deres nye talkshow Blachman op således, at Thomas Blachman i seks programmer inviterer mænd ind i en sofa – med udsigt til vaskeægte, nøgne kvinder.

»Ser De, jeg døjer med alt for meget porno på den ene side og alt for meget puritanisme på den anden. Men hvad med poesien? Hvor blev den af? Kvindekroppen tørster efter ord. En mands ord,« siger Thomas Blachman i programmets intro om at finde poesien i kvindens krop.

Den forsøger Blachman i seks programmer af finde i selskab med seks forskellige mænd.

Modeskaber Erik Brandt, designer Henrik Vibskov, komiker og radiovært Simon Jul, forfatter Jan Sonnergaard, sexolog Sten Hegeler og musiker Shaka Loveless.

For Shaka Loveless, der blandt andet har hittet med »Tomgang« og »Ikke Mere Tid«, var det tilstedeværelsen af kvinderne, der gjorde, at samtalen blev løftet op på et nyt niveau. For ham blev den nøgne kvinde foran ham et afsæt for at tale om andre ting end lige netop kvindekroppen.

»Det vigtigste i opstillingen var, at vi observerede en fremmed, nøgen kvinde, men vi fandt jo meget hurtigt ud af, at det var os selv, der blev observeret. Jeg følte mig skrøbelig i situationen, og det var et godt udgangspunkt for at snakke,« siger Shaka Loveless over en telefonforbindelse fra Rom, hvor han i øjeblikket er på ferie med en ven.

»Thomas og jeg og alle mulige mænd kan have en tendens til at køre oppe på et eller andet niveau og bare snakke lort – men der er intet, der holder en så meget tilbage, som når der står en nøgen kvinde foran dig. Så bliver man nødt til at tage det seriøst og tænke over, hvad man siger.«

Hans samtale med Thomas Blachman kom derfor til at fokusere på kønsroller og især på det paradoksale i at være mand i dag, hvor Loveless føler, at der er en forventning om, at man både er stærk og følsom på samme tid.

Det smukke

For Shaka Loveless er det vigtigt at sætte ord på det, man finder smukt. Han synes derfor, at det kunne være fedt, hvis man også lavede et modsat program, hvor to kvinder satte sig ned og kiggede på nøgne mænd. Og talte om, hvad de synes er smukt ved manden.

»Jeg kan ikke se, at mandekroppen er flot. Jeg står nogle gange og kigger på mig selv og tænker: Hvad fanden? Kan piger virkelig tænde på det her? Men jeg kan godt se, at kvindekroppen er smuk. Det er vigtigt at fortælle det for pigernes skyld, men også for vores egen. Altså at få noget poesi ind, så det ikke bare er pik og patter hele tiden. Hvis man slet ikke snakker om poesien, så bliver det bare noget med at mødes onsdag aften i sengen, have sex, få nogle børn og så blive skilt, fordi det hele er så pissekedeligt,« siger han.

Inden optagelserne i DR-byen havde han spekuleret meget over, hvorvidt det var en god idé for ham at medvirke i et program med nøgne kvinder. Han indrømmer, at hans brand som kunstner er blevet at være ’den flinke fyr’, og at han var betænkelig ved at sætte det image på spil. Men så snart han sad i studiet, vidste han, at det var et vigtigt program.

»Det var meget andægtigt. Jeg følte mig faktisk også lidt nøgen. Især fordi jeg havde tøj på.«

Kvindesamfundets bekymring

Den nøgne kvindekrops medvirken i et talkshow har vist sig at være kontroversiel – allerede inden programmet har været vist. Ugen op til premieren har der været en del debat om konceptet. En kort trailer er blevet vist på DR og på DR’s hjemmeside, men ellers har de mennesker, som udtaler sig om programmerne, kun små brudstykker af fortællingerne at bygge deres indtryk på.

På det sociale medie Twitter har der været heftig debat. Det usete program bliver omtalt som »Paradise Hotel for mænd i panikalderen«.

Og hos Dansk Kvindesamfund tager man skarp afstand fra programmet.

»DR er potentielt med til at reproducere nogle mediefremstillinger af kvinder, som er seksualiserende, og som fremstiller dem som passive objekter for andres seksuelle tilfredsstillelse,« siger medlem af Dansk Kvindesamfunds styrelse Ulla Tornemand Larsen. Hun har ansvar for området ’fremstilling af piger og kvinder i det offentlige rum’ og mener, at konsekvenserne af den stigende seksualisering og objektivisering af kvinderne i medierne er med til at legitimere og forværre vold og sexchikane mod kvinder.

Hun frygter også, at mediefremstillingen kan være med til at højne antallet af selvværdsproblemer og spiseforstyrrelser blandt piger.

– Hvorfor kritiserer Dansk Kvindesamfund programmerne, inden I har set dem?

»Et eller andet sted er præmissen for programmet jo lagt ud. Vi har hørt fra kvinder, som er blevet bedt om at stille op – at man skal stille sig op nøgen foran to mænd og kun må tale, når man bliver spurgt. Det er at objektivisere kvinder – og at sige, at kvinder ikke har nogen værdi som mennesker med kompetencer og intellektuel kapacitet. Deres værdi er at stå nøgen og være personificeret til et sexobjekt,« siger Ulla Tornemand Larsen.«

Pornoficering

Kritikken har Shaka Loveless ventet siden optagelserne for et par måneder siden.

»Jeg vidste jo godt, at der ville komme kritik, men jeg synes faktisk, at det er værd at snakke om. Kvindekroppen fortjener ord,« siger han.

»Og et eller andet sted har det også bragt mig tættere på min egen mandekrop. Faktisk kan jeg godt stå og kigge på min krop nogle gange og tænke over, hvor skørt det er, at min arm er sat fast på min skulder. Før tænkte jeg på min krop på en meget mere distanceret måde.«

Shaka Loveless forstår godt, hvorfor Dansk Kvindesamfund umiddelbart kan tænke, at der er noget objektiverende over programmet, når de kun har hørt beskrivelsen og ikke set det. Han kan dog ikke genkende beskrivelsen, når han tænker tilbage på programmet, som han selv har medvirket i.

»Vi lever i en verden lige nu, der er pornoficeret. Det kan man ikke komme udenom. I reklamer og i programmer som Paradise Hotel er der jo porno over det hele. Vi har unge mennesker, som ikke har noget problem med at tage til Mexico og knalde for åben skærm. Dét kan jeg se det problematiske i. Det er jo en vild situation,« siger Shaka Loveless som håber, at Blachmans program måske netop kan blive et afsæt til at tage pornoficeringen op. Det sexistiske i talkshowet har han dog meget svært ved at se.

»Der har ikke været antydningen af porno i det. Der er mere porno i at gå ned og købe en pakke smøger i kiosken, end der var i optagelserne. Det blev meget hurtigt rigtig fint og meget specielt. Det var nærmest som at være i en kirke.«

Det har inden deadline ikke været muligt at komme i kontakt med de kvinder, som har deltaget i programmet.

 

Programmet vises første gang på DR2 tirsdag den 2. april klokken 22

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mihail Larsen

Michael - tøv en kende

Lad os nu se, hvad programmet byder på, før vi udsteder fyresedler til højre og venstre. Du plejer at være mere eftertænksom.

Inger - du misforstår mig

Når jeg overhovedet bringer mig selv i spil, er det ikke, fordi jeg overhovedet vil være med på scenen, men for at sætte et - mig nærtstående - eksempel på, at man kan være interesseret i Blachmans eksperiment uden selv at være 'nødlidende'.

Der er lidt mere end en time til, før vi ved, om Blachman præsenterer os for noget, vi helst vil glemme. Slap af. Her, hvor jeg er, er himlen blå og sklyfri. Jeg tror, jeg går en tur langs kysten.

Inger Sundsvald

Men nu har jeg lige hørt det program på 24/7, og det var rigtig godt.

Niels Engelsted

En ting undrer mig. Hvorfor er det Blachman, som man bebrejder Blachman?

Michael Kongstad Nielsen

Ikke forstået, Engelsted.

Inger Sundsvald

Jeg bebrejder DR, for at betale for krisehjælp til manden på den måde.

Michael Kongstad Nielsen

Ja, uden at forstå ret meget af hvad der foregår her, så vil jeg sige, at DR betaler - om ikke krisehjælp - så dog broderlig (eller søsterlig) hjælp til sine gamle venner, kammerater og familier, derved at de ansætter disse gamle "venner" til forskellige jobs, selvom de forlængst skulle have fundet andre græsgange. Det kaldes nepotisme i forvaltningsretten .

Jeg er saa gammel ,at jeg har læst en del litteraturhistorie (og historie) og saa vidt jeg husker, gik meget af digtningen i romantikken ud paa at besynge kvinden i skønne strofer og sætte hende op paa en piedestal. Især den uskyldige mø og den gode og skønne moder og hustru! Samtidig skulle digterne i mange tilfælde ikke have noget klinket i et fast og ansvarligt forhold. Man elskede saa at sige paa god afstand.
Samtidig med med at man besang kvinden som en slags "Madonna ",gik mand til "skøgerne" tjenestepigen, malkepigen og i byerne de "letlevende" stakkels kvinder i bunden af samfundet, hvis man skulle udtømmes. Det er virkelig spændende hvilken poesi, dette program vil hive fremhæve.

Andreas Trägårdh, Karsten Aaen, Ingrid Uma og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Nej hør nu, kvinderne, som Hanne Ribens taler om, var muligvis genstand for digteres poesi, men når det kom til stykket og det "faste og ansvarlige forhold", så havde de ikke så travlt med det. De var mere interesseret i elskov med magtfulde mænd, med tegnebogen i orden og hår på brystet, mens de lod fattige piger amme deres børn, ikke mindst dem født uden for ægteskab.

Jeg retter lige sidste linje til: Det er virkelig spændende at se ,hvilken ny form for poesi, Blachmann vil "innovere" eller "ny kronstruere"!!

Ja, Michael Kongstad Nielsen, sådan kan man selvfølgelig ogsaa se paa det!

Michael Kongstad Nielsen

Hej Hanne Ribens. Jeg havde imødeset en større skylle, så jeg er taknemmlig over kun at få et afdæmpet medhold.

Må man kalde kussen for "Fjams" ?

Må man kalde Blachmann for afhængig af ferromoner ?

Må man foreslå den næste kvindelige "udstilligsgenstand" at melde afbud fra Blachmanns TV transmitterede og licensbetalte "Ubermensch- demonstration" med sig selv i hovedrollen og i stedet sende et godt brugt menstruationsbind der så kan lægges på en pude af purpur og guld hvilende på en piedestal opbygget af intet mindre end UZI-miniguns og AK 47 Khalasnikovs monteret på racer-bildæk for at minde Blachmann om mandens voldelige magt over kvinden - internationalt betragtet....

Sabine Behrmann, Niels Mosbak og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Inger Sundsvald
Lise Lotte Rahbek

Programmet var desværre endnu mindre interessant, humoristisk og nyskabende end frygtet.

Niels Mosbak, Karsten Aaen, Søren 2 Jensen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Inger Sundsvald

Enormt kedsommeligt.

Niels Mosbak, Karsten Aaen og Søren 2 Jensen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Så det ikke, men er ikke overrasket over de første nedrakninger fra vores udsendte medarbejdere. Vi mangler at høre fra Mihael Larsen.

Som Troels H. Poulsen ganske rigtigt skrev:

"Folk, der ser tv, er selv ude om det."

Blachman er en overeksponeret, narcissistisk klaphat, der på trods af at han har to ører, ikke er i stand til at lytte - tja, det var så den første anmeldelse af dette stærkt opreklamerede og fuldstændigt irrelevante snakkeprogram...

Lise Lotte Rahbek, Andreas Trägårdh, Karsten Aaen, Lone Christensen, Søren 2 Jensen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Søren 2 Jensen

kedeligt og intetsigende program. Det virker på mig som om de nøgne kvinder bare er med for at vise at man godt tør lave sådan et program, det virker på en eller anden måde barnligt, som en lille dreng der skal vise hele verden at han godt tør råbe "KUSSE!".
Indholdsmæssigt var der efter min mening ikke noget at komme efter.

Inger Sundsvald, Niels Mosbak og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Jeg så cirka 20 minutter af dette 30 minutter - øhm ja - skal vi kalde det 'et slags program'.
Jeg slukkede, eller rettere skiftede kanal, da Blachman begyndte at gå i Overdrive; da han begyndte at tale om manden som mere kvinde end kvinden selv, og det han kalder det p....løse samfund.........

Indtil da havde der været sporadiske indsigter som godt kunne sige noget poetisk om forholdet mellem mænd og kvinder....

Desværre ser det ud til at kritikerne har ret; nøgne kvinder, de, er kun staffage i dette program....

randi christiansen

Øv fik kun set lidt af programmet - virker umiddelbart klamt med to karle der ser på dame - noget fremmedgjort, men serien må da vurderes når vi har set det samlede værk. Har 'ægget' noget interessant på hjerte? Hans projekt med at undersøge en vigtig side af menneskelivet er da udmærket, spørgsmålet er : hvordan løses opgaven? Hvis blot en bliver klogere, er det vel ok ?

Men spankes, det ska han sku, nu han selv stiller op til bølle bank ik' ? Jeg syns faktisk han prøver at få lidt rock i synagogen og det er da festligt - og spændende om han falder igennem eller beriger os

Randi Christiansen

"...men serien må da vurderes når vi har set det samlede værk."

Nogen gange skal man lade det først indtryk være gældende, så man ikke spilder sin tid....

Lykke Johansen

Så blev udsendelsen vist. Og den var faktisk intererssant. Selve samtalen var ikke særlig spændende. Det, jeg hæftede mig ved, var de to kvinders reaktion på de to mænd i sofaen, der så ud som om det var dem, der observerede og til de to generte, blufærdige og forvirrede mændspubertetssnak i sofaen. Det så ud som om det var dem, der studerede og morede sig over Blackman og gæstens opførsel og snak Faktisk virkede det som om rollerne var byttet om, så det i overført betydning var Blackman og venne, der var de nøgne. Ikke kvinderne.

Det er modigt og flot af de kvinder, der medvirker i de seks programmer. Og det kunne være spændende, hvis nogle af dem - efter udsendelsesrækken er afsluttet - trådte (påklædte) frem og fortalte om, hvordan DE oplevede situationen, mens de stod foran de to i sofaen.

Alt i alt et spændende program, der virkelig evner at sætte folks sind i kog og få deres seksuelle fanrtasi og fordomme til frodigt at blomstre.

Lykke Johansen

@Johannes Aagaard

Jeg er enig med dig i, at Blackman "præstation" ikke var noget at prale af, men jeg er ikke enig med dig i, at han overskyggede Jan Sonnergaard, og gjorde ham til statist. Faktisk fik Sonnergaard sagt en del (også fornuftigt) og han virkede meget følelsesmæssigt i kontakt med kvinderne. Faktisk vil jeg påstå - selvom Blackman var den mest talende - at Jan Sonnergaard stjal opmærksomheden i programmet. I hvert fald min.
:D

Henrik Stæhr

Kan desvære ikke se programmet.
Har noget porno jeg skal surfe, desuden er Blachmann et temmelig forstyrrende element, i enhver sammenhæng.

Hvis det nu havde været en åndsperson der var vært, og ikke en hasbeen musiker der lige pludselig blev realityshows kendis, kunne jeg acceptere præmiset som interessant.
Med Blachmann som gennemgående element ?
Ikke så meget.

Jeg så programmet, det første tv program jeg har set i et halvt år, Cæcilie Frøkær var der ikke i programmet, Martin Krasnik, Clement optrådte ikke i kapitalens navn, mors dengsedrenge var ikke i programmet. Blachman var der, men ham glemte jeg meget hurtigt, og det er faktisk et kompliment til ham.

Soren Andersen

Dejlligt at Dansk Kvindesamfund er på dupperne. Men hvor var Dansk Mandesamfund henne da det her smuds blev sendt?

http://www.youtube.com/watch?v=XoReqU7z7ww

Hvor var de da jeg og mine brødre havde brug for dem?
Hvor var de henne?
Hvor?

Efter at have set programmet, er der i mig opstået et ønske om at kunne opleve, hvordan det egentlig er at være en mand?

Hvordan føles det at føle sig som verdens centrum? Ud fra det Blachman siger - at kvinden skal inspirere manden, støtte manden, så han kan få styrke til at gå ud i verden og lave sine fantastikske bedrifter...Ud fra det må jeg konkludere at Blachman ikke ser det som relevant, hvad kvinder kan bidrage med af store bedrifter?

Jeg har i flere forskellige sammenhænge hørt mænd, unge som gamle, give udtryk for dette syn på kvinden, dette manden = subjekt og kvinden = noget andet.

De mener jo ikke selv at de nedgør kvinder ved denne holdning, det er jo bare sådan vi er skabt. Kvinden kan ikke være subjektet, for der er allerede et subjekt og det er MIG.
Manden elsker og beundrer kvinden, ærer hende og hendes evige opofrelse for ham og hans/deres børn. Beundrer hendes utrolige visdom, dybde og omsorgsfuldhed og evne til at tænde en ild i ham, som resulterer i storslåede bedrifter ude i verden. Han synes at det må være nok. At beundre og respektere på næsten lige vilkår. En rigtig mand er god, blid og nænsom ved kvinder. Det svarer jo nærmest til at være god til at passe på sine kæledyr.

Det, som mange mænd kunne blive klogere af at lære, er at vi er mange kvinder, som også gerne vil leve et liv, hvor vi selv er i centrum som 100% subjekt. Det er jo ikke det vi læres op i og ikke det, der er normen, men alligevel. Det er et ønske, som menneske at kunne gøre dette i praksis.

Det er bare en smule udfordrende at holde sig selv for øje om man så må sige, i sammenhænge hvor "normen" på forhånd er lagt at kvinden er = noget andet. Ikke nødvendigvis noget mindreværdigt, men dog noget andet.

Jeg kan hermed afsløre at fra kvinders synspunkt, ja indefra og ud. Der er det manden som er = noget andet. Hvorfor er det så svært at forstå?

Det har INTET med sex og lyst at gøre. Det er bare en alment menneskelig betragtning. Jeg vil som et individ utroligt gerne have lov til at se mig selv, som et menneske, og ikke som et kvinde-menneske.

Jeg vil bestemt se de næste programmer.

Inger Sundsvald

Jeg skal med garanti ikke se flere af udsendelserne. Jeg vil gerne beholde mit overvejende positive syn på mænd, og jeg tror ikke et øjeblik på at denne serie siger noget om andre mænd end Blachman.

"Måske kunne man lave et helt radioprogram kun med tavse, nøgne mænd. Så kunne vi sidde hjemme i stuerne og være poetiske."

en kommentar fra Cecilie Nissen Jøhnk, herfra:
Mandfjols shared Radio24syv - AK24syv's photo.

Tror da vist lige, jeg skal høre radio kl. 18:05 ♥
I aftenens udgave af AK24syv foretager vi en omvendt Blachman. Politikens Ditte Giese og forfatter Susanne Staun diskuterer kvinder & køn, mens de betragter studievært René Fredensborg nøgen. Hør deres uforbeholdne mening kl. 18:05 på Radio24syv.

https://www.facebook.com/mandfjols

Inger Sundsvald

Den udsendelse på 24/7 med Ditte Giese og Susanne Staun var til gengæld værd at høre. Den udviklede sig til en samtale med den nøgne René Fredensborg. Det værste var at den kom en hel time senere end annonceret, og det mellemliggende var rædsomt at lytte til.

Inger Sundsvald

For dem der tror de er gået glip at noget:
Blachman (1:6)
Genre: Underholdning
Vist: DR2, 02. apr. 2013
Vises indtil: 02. maj. 2013
Thomas Blachman leder sammen med forfatter Jan Sonnergaard efter det rette ord for det kvindelige kønsorgan. Må man kalde det for en fjams? Og er sportens idealer ødelæggende for vores syn på den nøgne krop?
http://www.dr.dk/tv/se/blachman/blachman-5-6#!/08:19

I disse tider bør man undersøge meget før man forstår en brik af det.
http://da.wikipedia.org/wiki/Thomas_Blachman
Så er Blachman vist næsten forklaret - dog ikke hvorfor dette "Ubermench" skal smadre drømmene for talentfulde børn og unge - Og nu også for nøgne kvinder ?

Henrik Bjerre

Set 10 minutter af programmet - skoen kvinde at se paa, Jan Sonnergaard god at hoere paa - Thomas Blachman - er det mig der er gammeldags eller er han bare almindelig plat og uforskammet?

Foerst og fremmest rejser man(d) sig op for damerne og tilbyder hende sofaen - uanset hvordan hun er klaedt. Derudover taler men ordentligt uden at bryde bydeform: "Kan jeg faa dig til at vende dig om?" og ikke "Proev lige at vende dig om."

Programideen ser dog ud til at holde vand - men lad os lige faa opgraderet vaerten.

Inger Sundsvald

Her er en virkelig begavet anmeldelse. Især kan jeg lide afsnittet om hvem det egentlig er der har skabt det pornoficerede samfund.
http://politiken.dk/debat/profiler/marstal/ECE1935093/antihelt-med-x-fac...

Soren Andersen

@Inger

Det er jo ligeså skingert som alt det andet man kan læse? Hvori består det "begavede"?

randi christiansen

I seksualitet er vi hinandens objekter - faktisk er 'den anden' altid et objekt ifht subjektet (mig) Spørgsmålet er hvorledes vi agerer i det givne rum. Er vi kærlige og omsorgsfulde væsner som tillader hinanden rum og liv og frihed? Blachmanns behov for et nyt syn på kvinden og egen seksualitet er da et relevant projekt. Der er for meget porno i det offentlige rum - porno hører hjemme i privaten - og for lidt poesi. Det har han da ret i - spørgsmålet er, hvordan bidrager han selv. Jeg syns han skal ha point for at prøve, og så skal han ellers have saglig og klar bedømmelse af sit værk.

Kvinder og mænd er ikke ens, de er lige værdige , og vi må huske, at kønsidentiteten kommer ikke før vores identitet som menneske

randi christiansen

I seksualitet er vi hinandens objekter - faktisk er 'den anden' altid et objekt ifht subjektet (mig) Spørgsmålet er hvorledes vi agerer i det givne rum. Er vi kærlige og omsorgsfulde væsner som tillader hinanden rum og liv og frihed? Blachmanns behov for et nyt syn på kvinden og egen seksualitet er da et relevant projekt. Der er for meget porno i det offentlige rum - porno hører hjemme i privaten - og for lidt poesi. Det har han da ret i - spørgsmålet er, hvordan bidrager han selv. Jeg syns han skal ha point for at prøve, og så skal han ellers have saglig og klar bedømmelse af sit værk.

Kvinder og mænd er ikke ens, de er lige værdige , og vi må huske, at kønsidentiteten kommer ikke før vores identitet som menneske

Thomas Jørgensen

Tilgiv TB at han har brug for et nøgent "objekt" i studiet, for at kunne være mere nøgtern og specifik i sit sprog. Det skader jo ingen.

Kroppen er Guds værk. Kroppen er skønhed i Guds billede. Kroppen kan være inde eller ude af billedet. Det betyder mindre.

To mænd kan tale om kvinder - med eller uden kvinders tilstedeværelse - nøgne eller fuldt påklædt.

En mand, to mænd, 100 mænd kan tale om kvinder, mens en nøgen kvinde inspirerer, animerer og censurerer dem.

Der sker ikke noget. Der er ikke noget at være bange for:-)

Børn blir for eksempel også meget bedre til at tale om dyr, når de er sammen med dyr. Mænd blir bedre til at lave biler, når der er biler i garagen, og kvinder blir bedre til at tale om mænd, når de er sammen med mænd. Indlysende at kvaliteten øges - og at der blir ikke "lukket så meget lort ud", Shaka Loveless siger....

Soren Andersen
03. april, 2013 - 16:13 #
@Inger
Det er jo ligeså skingert som alt det andet man kan læse? Hvori består det "begavede"?

Det består i at skribenten bekræfter Inger i hendes noget 'anstrengte' forhold til
de der ikke er som hun selv, dvs 'det modsatte køn' .
For er der EN der VIRKELIG har 'issues' med det modsatte køn på disse sider ..
Så er det sgu' Inger !

Mihail Larsen

Hvem husker, hvad Blachman sagde?

Blachman kan i al fald ikke klage over en sløj foromtale. Allerede før programmet var blevet sendt, havde utallige personer kommenteret og bedømt det i alle landets aviser. Jeg hørte selv til den (lille) gruppe, der ville give Blachman en chance.

Nu et par dage efter, spørger jeg fortsat mig selv: Hvad sagde Blachman egentlig? Når jeg ikke kan finde noget svar, er det måske, fordi han slet ikke sagde noget, som er værd at huske. Jeg var ellers på forhånd meget velvilligt stemt og håbede faktisk, at han kunne overraske mig, åbne min øjne og gøre mig lidt klogere. Men det skete ikke.

Der var faktisk meget at tale om. Kroppen er interessant, og jeg havde gjort lidt systematisk forarbejde. Blandt de sikkert mange forskellige aspekter er der i al fald fire, som man må have en nogenlunde afklaret forståelse af: Det anatomiske, det seksuelle, det erotiske og det æstetiske. Men desværre blev det hele rodet sammen under etiketten: Poesi, uden i øvrigt vi af den grund fik nogle smagsprøver på verdenskunstens og -litteraturens ypperste frembringelser på området. Det, der skulle have været en vedkommende og dybsindig samtale, endte som overfladisk snak.

Palle Pendul, Inger Sundsvald, Lise Lotte Rahbek, Karsten Aaen, Henrik Bjerre, Marie Jensen og Niels Mosbak anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

I poesien bruges kvinden ofte som metafor for andre ting, f. eks. foråret, vinden, skibet. Poesiens kvinde er typisk indhyldet, dækket, sløret, men dog klar for den, der ser gennem ordene. Ordene skaber billeder, ikke omvendt. Derfor er hele konceptet med Blachmans nøgen-tv fejlagtigt fra start, det er ikke poetisk at få virkelige, nøgne kvinder smasket op på fladskærmen, højst noget pornografisk, og man må betvivle det ægte i intentionen.
Ps.: - jeg så ikke udsendelsen.

Michael Kongstad Nielsen

Du er næppe gået glip af noget - jo, måske at Blachman udtalte at han for at blive seksuelt ophidset så sig selv i spejlet...

Inger Sundsvald og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar

Blachmann virkede undeligt uforberedt - det blev til et sludre-sladre program om alt eller intet. For jo - det er da godt at diskutere kroppen, især i vor tid, hvor der dels er en puritansk kropsforskrækkelse, dels et ideal om den kontrollerede krop. Og faktisk var det d'herrer sonnergaard og blachmann talte om, da de talte om sport og dens krop som ideal det jeg kaldte for 'sporadisk interessante indlæg' i min første kommentar her....

Og faktisk kunne Michael Kongstads fire synspunkter på kroppen være udgangspunktet for fire programmer om dette emne.....

Maj-Britt Kent Hansen

Et forskræp på DR lige før tyder på, at Anders Lund Madsen i morgen træder i karakter som Blachman på DR1 21:55 i "Dårligt Nyt med Anders Lund Madsen".

Maj-Britt Kent Hansen

Rettelse >>> på DR2.

randi christiansen

Nå han har i hvertfald ramt en nerve - at han ikke scorer højt (har desværre ikke set udsendelsen, må se næste) inspirerer måske nogen til at gøre det bedre - og det tror jeg er en af hensigterne

Manden er ordblind - sgu meget sejt han alligevel tør råbe ubehagelige sandheder efter parnasset og risikere at møde sig selv som idiot. Nogen gange skal der bare råbes - jeg synes han er bedre til at være en hund i et spil kegler end de andre nydelige fjernsynsmennesker - men klart han skal have kamp til stregen når nu han formaster sig til at udfordre borgerskabet

Søren Rehhoff

@ Mihail Larsen

"Nu et par dage efter, spørger jeg fortsat mig selv: Hvad sagde Blachman egentlig? Når jeg ikke kan finde noget svar, er det måske, fordi han slet ikke sagde noget, som er værd at huske. Jeg var ellers på forhånd meget velvilligt stemt og håbede faktisk, at han kunne overraske mig, åbne min øjne og gøre mig lidt klogere. Men det skete ikke."

Det er almindeligt kendis-tv, hvem forventer sig noget af det? "Det er et pænt bryst".. "Jeg er numsemand".. Aha aha. Men Blachman ville sikkert aldrig være blevet nogen god gynækolog.

ulrik mortensen

Læste lige her til aften, at nu raser svenskerne også over Blachmans nøgne damer. Så må man jo ikke håbe, at det breder sig til resten af verden ligesom med Jyllandspostens tegninger ... lol ...

Sider