Læsetid: 6 min.

Selvudgivere: Vi er fremtiden

Teknologien hjælper litteraturen på vej. I USA udkommer over halvdelen af bøgerne uden om de traditionelle forlag. Selvudgiverne mener, at de har forstået fremtidens måde at udgive bøger på – men i Danmark mangler de stadig at blive taget seriøst af litteraturformidlere
Fænomenet med selvudgivere har været kendt længe, men er i de seneste år taget hastigt til. Magasinet Publishers Weekly registrerede i 2008, at der blev udgivet flere bøger som selvudgivelser end på de traditionelle forlag. Ifølge magasinets opgørelser var 43 procent af alle print-publikationer i USA selvpublicerede i 2011. Selvudgivelserne fylder altså en hel del i nutidens litteratur, men værkerne får stadig ikke specielt stor omtale i danske medier. Foto: Alan Cleaver

Fænomenet med selvudgivere har været kendt længe, men er i de seneste år taget hastigt til. Magasinet Publishers Weekly registrerede i 2008, at der blev udgivet flere bøger som selvudgivelser end på de traditionelle forlag. Ifølge magasinets opgørelser var 43 procent af alle print-publikationer i USA selvpublicerede i 2011. Selvudgivelserne fylder altså en hel del i nutidens litteratur, men værkerne får stadig ikke specielt stor omtale i danske medier. Foto: Alan Cleaver

26. marts 2013

Egentlig er det ærgerligt, at Informations kulturredaktion ligger på øverste etage. Stakken af nye bøger, som dagligt bliver slæbt op på kulturredaktørens kontor, er nemlig høj. Og da hver enkelt anmelder kun har to øjne og 24 timer i døgnet, kan al litteratur, vi modtager, ikke blive mødt med en ’Gud, hvor ser det spændende ud! Kan ikke vente med at læse den’-attitude. Vi kan lige så godt sige det, som det er: Sandsynligheden for, at et værk bliver læst, er størst, så snart et etableret forlag har sat sit stempel på bogens omslag.

Velvidende at sande perler kan forsvinde i grovsorteringen af bøgerne, bliver der på redaktionen tænkt pragmatisk. Når et anerkendt forlag har sagt god for et værk, er sandsynligheden for, at det rent faktisk er læseværdigt, højere, end hvis en forfatter er gået uden om de etablerede forlag.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jack Jönsson
  • Per Jongberg
  • Jette Abildgaard
Jack Jönsson, Per Jongberg og Jette Abildgaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Man kommer til at tænke på Arena. Det var vel ved sin begyndelse i 50'erne et forfatterstyret selvudgiverforlag. Og ikke drevet rent kommercielt.

Steffen Gliese

Når man læser Gittemies anekdote, bliver man nærmest gram i hu. Det tyder på et helt andet problem: at tidens forfattere skriver så godt, at konsulenterne er ved at blive overflødige. Og det er jeg ked af, da jeg har flere gode venner, der er konsulenter. De har dog en funktion, som overses her: de samarbejder med oversættere. Og lige præcis udgivelse på andre sprog kræver måske også fremover forlag - jeg har spurgt om det før: hvor ligger Gyldendals amerikanske afdeling i NYC?

Jørgen Burchardt

Det er OK at selvudgive - hvis man ikke kan andet. Det må jeg selv lejlighedsvis gøre - på samme måde som andre de sidste 40 år har benyttet kopimaskine, billig offset og nu internettet til at få sine skriverier spredt.
Selvudgivelse gøres oftest af nød; ikke som et valg. En dialog med en god redaktør på et professionelt forlag ville ellers kunne hæve et manuskripts kvalitet betragteligt, og forlaget kan efterfølgende levere lay out i topkvalitet og samtidig markedsføre med erfaring, kontakter og netværk.
Den meget snak om selvudgivelse er desværre tegn på nødløsninger og forarmelse i kulturverdenen. Specielt i et lille sprogområde som vores er oplagene ofte for små til at kunne betale en professionel behandling.

Vedrørende fjernede kommentarer

Vi gør opmærksom på, at kommentarer med kommercielt indhold er i strid med retningslinjerne for debatten på information.dk.

Debatvært
Espen Fyhrie

Per-Olof Johanssson

..'kommentarer med kommercielt indhold' - er åbenbart at linke til en side, hvorfra noget kan købes - selvom sidens eksistens er en del af ens argumentation. Hvor sart kan redaktionen blive? Og så i denne sag! Så er Informatiosn artikel i sig selv 'kommerciel' eftersom Karsten Pers har udgivet flere bøger og artiklen kan opfattes som reklame for ham?

Per-Olof Johanssson

jer som interesserer sig for selvudgivelser bør læse Jes Stein Pedersens leder i deres tillæg BØGER 18.5.13 - håber det ligger inden for spillereglerne at henvise til dette -

Maj-Britt Kent Hansen

Læste den. Man kan så (stadig) ikke linke til den, da Politiken ikke har lagt den ud.

Ja, hvilket link fører ikke til en hjemmeside, hvor der sælges et eller andet? Selv på Informations netforside kan man da købe det ene og det andet, så den skal man nok ikke linke til ;-)