Læsetid: 5 min.

En symbolsk terroraktion

Udstillingen ’Krig, kunst og Danmark’ har fået stor opmærksomhed, selv om den hverken er særlig original eller genial, siger en af billedkunstnerne bag. Kunst, der behandler krig, er sjældent i Danmark, og bag uoriginaliteten kan opmærksomheden åbne for debat om indholdet, lyder det fra ekspert
Simone Aaberg Kærn: ’Ramt – Gitte Lillelund Bech’ og ’Ramt – Villy Søvndal’

Simone Aaberg Kærn: ’Ramt – Gitte Lillelund Bech’ og ’Ramt – Villy Søvndal’

20. marts 2013

Villy Søvndal stirrer ud i luften. Fra hans øre fosser blodet ud, og det ligner, at der er friske skudsår omkring tindingen.

En stilfuld sort ørering i Gitte Lillelund Bechs øre står i skærende kontrast til hendes mund, som øjensynligt er skudt væk. Tilbage er bare et stort blodfarvet hul og et par tænder, der dingler i kanten.

Sådan ser to af de malerier ud, der fra på lørdag kan ses på Holstebro Museums udstilling Krig, kunst og Danmark, og som de seneste dage er blevet debatteret i både trykte og elektroniske medier. Simone Aaberg Kærn, som i den brede offentlighed er bedst kendt for sit portræt af tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen, er en af de syv billedkunstnere bag udstillingen, og det er hende, der har malet de lemlæstede ministre. I sin kunst har hun længe arbejdet med krig og krigshærgede områder, især Afghanistan og Libyen, og hun havde sidste år en udstilling på Frederiksborg Slot med skitser og tegninger fra Libyenkrigen. Dengang – fortæller hun – var folk »rimelig ligeglade« med den politiske del af kunsten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Simone Aaberg Kærn sætter fingeren på noget, der er væsentligt for, at forstå den virkelighed vi lever i. Danmark er krigsførende, og selvom det er væmmeligt så bør tv billeder efter børns sengetid, ikke vises tåget, men vises i den grusomhed der optaget i, ikke for at provokere, men for at dokumentere, hvad Danmark byder befolkningen i de lande, vi er krigsførende i, med andre ord vi skal fortælle sandheden.

Carsten Mortensen

Det er muligt det ikke er særligt originalt, men det er -set ud fra politikeres tilsyneladende egenopfattelse - ganske sundt at vise dem, og verden, at de har blod på hænderne.....fra den sikre plads bag skrivebordet.

Uoriginalt var også den første tanke der ramte mig. Motivet er vel det samme som det som gerningsmændende bag mordet på John F. Kennedy og mange før dem har brugt.

Billederne vil givet skabe debat blandt folk, som ikke har tænkt igennem, hvad krig, fredsbevarende aktioner, piratbekæmpelse, terroristbekæmpelse m v kan indebære af konsekvenser for mennesker.

Visse politiaktioner mod narko, menneskehandel m v kan givet også have ubehagelige konsekvenser for mennesker .

De mennesker , der enten er i militæret/politiet eller som politikere sidder med beslutningskompetencen , er forhåbentlig ikke så" tanketomme" , at de ikke er fuldt bevidste om , hvad "skarpe aktioner" ( i militære eller politimæssige sammenhæng) kan indebære i yderste konsekvens.

I alle tilfælde er det et "must" at vælgerne på forhånd er velorienterede / vidende om alle aspekter - ellers giver det bagslag.

Robert Ørsted-Jensen

Der er noget hamrende hattedameagtigt naivt over kunstnere der tror man skaber en bedre verden ved bare at afruste og sige nej til enhver form for militær indgriben.

Kunstnere kan reflektere en tidsånd men de kan sgu ikke hverken formulere eller udmønte et sammenhængende realistisk politisk alternativ til de probnlemer vi står overfor.

Philip B. Johnsen

@Robert O Jensen

Kunstneren spørger muligvis ind til, hvem og hvad problemet er og for hvem har det betydning i sidste ende?

Det er det fede ved kunst vi må selv tolke, der er ikke givet svar på forhånd.

Robert Ørsted-Jensen

tja men i dette tilfælde er svare jo ret tydeligt ikke - fortolækningensmulighdwerne er næsten ikke til stede

Billederne minder i høj grad om virkelighedens rædsler. Jeg har tilsvarende billeder i reolen, i Ernst Friedrichs Krieg dem Kriege!, en samling fotografier af vansirede og døde fra Verdenskrig I. Kærn udfører hvad der egentlig er en lidt for indlysende provokation, hvis symbolværdi maksimeres af, at hun vel er stort set den eneste kunstner Krieg dem Kriege! herhjemme, der kan tillade sig netop dette projekt. Det gør vel ikke projektet modigt, men i det mindste udnytter hun det "kapital" fornuftigt, som hun har opbygget ved at slikke numse på Fogh.