Læsetid: 1 min.

Henning Larsen Architects vinder prestigefyldt arkitektpris

Danske arkitekter får en af verdens mest prestigefyldte arkitektpriser – Mies van der Rohe-prisen
Foto: Björn Erlingur Flóki Björnsson

Foto: Björn Erlingur Flóki Björnsson

29. april 2013

En af verdens mest prestigefyldte arkitektpriser, Mies van der Rohe-prisen, blev mandag overrakt til danske arkitekter fra Henning Larsen Architects.

De vinder prisen for deres opførelse af koncerthuset Harpa i Island.

Harpa ligger i Reykjavik og åbnede i august 2011. Det 28.000 kvadratmeter store koncerthus rummer fire musik- og konferencesale.

»Harpa har indfanget den islandske mytologi, som bevidst har arbejdet for at skabe en mangfoldig, kulturel bygning midt under den igangværende økonomiske krise,« siger juryens formand, Wiel Arets.

Bygningens design er udviklet af Henning Larsen Architects i samarbejde med den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson og de lokale islandske arkitektfirmaer Batteriid Arkitekter og Artec Acoustic Consultants.

Henning Larsen Architects er stolte over at modtage prisen. Især set i lyset af at de som de første danskere modtager prisen.

»Harpa havde fra starten store arkitektoniske og kunstneriske ambitioner. Det skulle være noget unikt, og islændingene havde modet til at holde fast i kvaliteterne. Harpa er et løfte for fremtiden.«

Det siger Mette Kynne Frandsen, administrerende direktør for Henning Larsen Architects.

Lys og transparens er nøgleelementer i byggeriet. Sydfacaden består blandt andet af mere end 1000 tolv-sindede moduler af glas og stål.

Mies van der Rohe-prisen uddeles af Mies van der Rohe-stiftelsen og EU-Kommisionen, og blev uddelt første gang i 1987.

Prisen uddeles hvert andet år. I alt blev 335 værker fra 37 europæiske lande indstillet til prisen i 2013.

Den officielle prisoverrækkelse finder sted den 7. juni i Mies van der Rohe-pavillonen i Barcelona, Spanien.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mage til mørk, kantet, aggresiv rædsel skal man lede længe efter.

Den svarer nøje i stil til alle de lignende sorte firkantede øjebæer, danske arkitekter har tilladt sig, ved overtalelse af ryggesløse bygherrer, at strø ud over det ganske land de sidste 10-12 år.

Toke Andersen, Morten Olesen, Henrik Rude Hvid, Bo Carlsen, morten Hansen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Jesper Hansen

Det er en skandale at så talentløse arkitekter overhovedet får lov at skæmme byer med deres voldsforherligende og proskriptive nazi-lego-arkitektur, der illustrerer de såkaldte arkitekters firkantede primitive tankegang og udtrykker deres krigsliderlige og menneskeforagtende tankeunivers.
.
Prisen er en skandale. Arkitekternes byggerier er lige så voldsforherligende og fascistoid, som dén voldsforherligende islandske mytologi, der angiveligt har inspireret arkitekterne.

Arkitektur betyder bestemt ikke "fascistoid voldsfremkaldende firkant-tænkning", så prisuddelerne afslører virkelig deres ekstreme inkompetence. Men det er jo nok fordi prisen er opkaldt efter verdens i særklasse mest stupide og idiotiske byggemand.
.
Det burde være en moralsk pligt at baldre et par ruder hvergang man går forbi Mette Frandsens fascistoide byggerier .

Per Torbensen

Enig-se blot på industriens hus,klods op af Rådhuset og Tivoli ,mage til lort skal man desværre ikke lede længe efter,det popper op som svamp.

Selv nazismens mester arkitekt Albert Speer kunne gøre det bedre,drømmer mig tilbage til heden gange tider og ikke at for glemme det arkitektoniske mesterværk på Stalin alle i det tidligere Østberlin .

Nutidens arkitektur:Stål-glas og et lille vindue på skrå,gab-gab zzzzzzzzz.

Per Torbensen

Jesper Hansen.

Nazismen -kommunismens og den italienske facismes arkitektur overstråler vor egen nutids arkitektur med arms længder.

Hold da lige op for en gang modernismeforskrækkede nostalgiesværmere der kommenterer her. Det er lidt ligesom da jeg for et par år siden stod og beundrede den nye havnefront ved kulturhuset på Islands Brygge: den var afsindig smuk med lys i heletiden forskellige vinduer, lysglimt i do. Men et par kvinder, der så på den samme udsigt som jeg, skældte ud over, at man ikke mere kunne se den tradititionelle københavnske profil. Jo - det kunne man faktisk bagved og byen har altså også udviklet sig. Endvidere kom de med den evindelige kritik om, at arkitekturen var "firkanter". Jeg vil sgu hellere have reelle firkanter end falske forsiringer.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg bliver svimmel bare af at kigge på det skæve hus. Skævt i alle dimensioner. Som Diamanten gange fem + transparens. Hvorfor skal et hus ikke ligne et hus? Altså noget forskelligt fra naturens frembringelser af brudte iskolosser hængende fra en bræ. Lad Jökullen være Jökull, og lad huse ligne en eller anden form for orden, som vi mennesker normalt må udnytte, for at bygge holdbart og balanceret. Der bruges en masse unødvendig kraft og energi til at holde sammen på en så skæv en bygning som her, da statikken fordrer balance, hvilket sparer kræfter, men her spildes en masse kræfter, når tyngdekraften tages i betragtning.

Michael Kongstad Nielsen

Mies van der Rohe selv lagde vægt på en ekstrem form for klarhed og simplicitet. Som her f. eks. i IBM-byggeri i Chicago:
http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:2004-09-02_1580x2800_chicago_IBM_buildi...
ikke fordi jeg synes, det højhus er særligt interessant. Synes lagt bedre om Arne Jacobsens SAS-hotel i København.

Men Hennings Larsen har tegnet rigtig mange superfede ting, ikke mindst Udenrigsministeriet i Riyadh
http://da.henninglarsen.com/projekter/0000-0399/0144-udenrigsministeriet...
og tilbygningen til Ny Carlsberg Glybtotek inde midt i museets gård, genialt.

ja udenrigsministeriet i riyadh er da i hvert fald ikke forfærdelig grimt, men har stadig lidt af en pæn fabriksbygning over sig. Pudsigt er det nu som vi alle render fremmede lande rundt og kigger på de foregående 500 års arkitektur, fordi vi godt kan lide ting der føles venlige og snørklede, alt imens vi næsten udelukkende bliver pålagt denne moderne arkitektur ved al nyopførelse de sidste 50 år.

morten Hansen

Særlig menneskeligt ser det i hvertfald ikke ud. Koldt stål, glas og beton. Det er vel det de har i hovederne - arkitekterne og bygherrerne.
Bygningen siger skrub af jeg har nok i mig selv. Ensformighed, manglende menneskelige proportioner.
Når nu de er så vilde med glas, hvorfor sætter de så ikke nogle solceller op i nogle af vinduerne/glassene? Der er jo ikke en gang noget nyt i den.
Hold kæft hvor man savner de gamle stolte håndværk.

Morten Olesen, Bo Carlsen, Vibeke Rasmussen, Ole Olsen, Per Torbensen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Per Torbensen

Der er kun en sand mester som har behersket moderne arkitektur i Danmark og det er naturligvis Utzon ingen over eller ved siden af.

Bygningerne langs havnefronten en skændsel i moderne tid-en skamstøtte med undtagelsen af den gamle told bygning ved havnegade tæt på Nyhavn i min optik.

Henning Larsen er total entreprenørernes "arkitekt" det kan gå i alle retninger,se blot på Operaen .

Michael Kongstad Nielsen

Henning Larsen kan godt det der med det gode gamle håndværk, og tegnestuen har ikke excelleret meget i skæve vinkler, transparens, stål, glas og skrub af, mener jeg,. Men her er altså et eksempel. Meget lig den tendens, der har været de sidste 10 år, hvor bygninger vil insistere på sig selv, vise sig frem, dominere, blive set. Se mig, se mig, skriger de, ligesom mennesker gør det på Facebook og andre steder. Bygningen bliver et monument, et enkeltstående tilfælde, ikke en del af et samlet hele, en by, et fællesskab.

De skarpt firkantede skumle sorte bygninger i glas, er et udmærket udtryk for tidens mennesker på de her kanter. Det er bygninger til mennesker der er 'slebet til' og gjort firkantede og gennemsigtige.

Kald for min skyld bare denne stil i arkitektur for modernisme. Det bliver den ikke mere sympatisk af.

Jesper Hansen

"Arkitektur" er noget der kun findes kun oppe i folks hoveder nøjagtig ligesom "kunst". I den virkelige verden er der kun strukturer. Men det ved arkitekter faktisk ikke. De tror selv på løgnen om arkitektur. De er jo ikke uddannet i konstruktivistisk strukturanalyse eller sprogbrugsanalyse. Derfor ved de sjovt nok næsten ingenting om deres konstruktioner. Det er kun derfor det kaldes "arkitektur".
.
Den køber folk. Så når Information f.eks. vil analysere Ørestadens modernisme, sender de desværre altid en arkitekt, i stedet for en strukturanalytiker eller samfundsforsker. Og så får vi alle disse ligegyldige modebestemte vurderinger og tom snak.

Michael Kongstad Nielsen

Arkitektur er kunsten at bygge huse. Det er meget konkret, og ikke noget, der kun findes oppe i folks hoveder. Bygninger skal kunne mange livsnødvendige ting. Bl.a. skal de kunne holde, bære, modstå klimaet, fungere efter behovet, rumme det nødvendige, indgå i omgivelsen, have en æstetik, erkende sin indflydelse.

Bygningskunst hørte til på arkademiet for de skønne kunster, og man skulle oprindelig være bygningshåndværker for at komme ind. I dag har 00-tendensen bredt sig, efter videnskabsminister Helge Sanders bonmot - fra forskning til faktura: arkitektur er det, der kan betale sig (og give gode priser).

Per Torbensen

Jesper Hansen.

Hold nu op med at tale sort når argumenterne mangler,selvfølgelig kan almindelige mennesker uanset tid og rum kende forskel på en napoleonskage og en lort ,sværere er det ikke.

Jesper Hansen

"Arkitektur er kunsten at bygge huse."

Vrøvl. Huse har både tage og vægge og de bygges af håndværkere og struktører.

Jesper Hansen

"Hold nu op med at tale sort når argumenterne mangler,selvfølgelig kan almindelige mennesker uanset tid og rum kende forskel på en napoleonskage og en lort ,sværere er det ikke."

Ja, napoleonskager og lort er selvfølgelig også arkitektur. Og ja...folk må kunne kende forskel, når det altid er lorten der vinder!

Jesper Hansen

Arkitektur er en sublim fascistoid magtdemonstration, der blot har til formål at fremmedgøre og ydmyge mennesker af kød og blod, indtil vi bliver lige så livløse og robot-agtige som på arkitekt-plancherne
.
Se f.eks på CBS (frederiksberg), hvor offentligheden igennem glasvæggene partout skal kunne glo direkte ind på de studerende når de sidder og skider. De skal føle sig begloet og overvåget så de enten bliver følelseskolde eller drives til selvmord.

Jesper Hansen

Arkitekter kan lave livløse skitser og plancher, javel. Til gengæld er navere ret dygtige til at bygge huse. Men de er jo også stolte håndværkere. Her er håndværker-lagkagen (Ramis hus på Børneengen):

http://tvndk.files.wordpress.com/2010/01/s4011651.jpg

...og her er så arkitekt-lorten (Van der Roos fascistoide "Seagram" torturbygning)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Seagrambuilding...

Utroligt at mennesker vil uddele priser i en terrorists navn.

Den er da bare hamrende flot, den bygning.
Henning Larsens arkitekter er super-dygtige.
Tillykke med prisen!

Mikkel Nielsen

Teddy Nicholaisen

Det blev det kun grimmere af.

Kan dem der ønsker at bygge øjebæ ikke bare nøjes med at bygge i Ørestaden (der er nærmest ikke andet) så slippe vi andre for at se på de kolde glas og stål mastodonter, som fuldstændig smadre den udsigt der engang var der.

Glas og stål vil altid fremst koldt, hvilket passer meget godt til et koldt kapitalistisk firma som f.eks. Ejerne af øjebærene på kalvebod brygge. Men hvorfor skal de placere de rædsler på de bedste pladser og foran smukke bygninger.

Desuden hvor holdbart er glas og stål egentligt!

Jeg er vild med de bikubeagtigt udstående vinduer - men vil vædde en citronhalvmåne på, at vinduespudsning atter er glemt i konceptet. Vældig mange af disse arkitektkolosser får først efterfølgende påklistret kraner og stilladser, så almindeligt vedligehold bliver muligt - eller panikbruger dyre klatrespecialister. Uigennemtænkte løsninger, der ser godt ud på afstand, er normen i dag. Og arkitekterne er så glade for eget værk, at de ubekymret lader dem tromle det område, de knalder legoklodserne ned i. Se blot på dværghusene langs kolossens sider på billedet, ingen sammenhæng...

Per Torbensen, Simone Bærentzen og Vibeke Rasmussen anbefalede denne kommentar
Per Torbensen

Simpel konstatering Danmark bliver grimmere og grimmere dag for dag,alt skal gøres til event en begivenhed som hurtigt bliver glemt-bort set fra at det skæmmer øjet et par generationer fremover-hvor er den demokratiske proces forøvrigt blevet af?

Druknet i almindelig hovmod som på andre planer i samfundet?-aldrig har et samfund som det danske brugt så ufattelig mange penge på uddannelser og fået så lidt tilbage.

Nic Pedersen

Det er interessant med smag, behag og sammenhæng.
Alle andre steder (udfra billedet) ville jeg nok også finde bygningen grim.
Men lige netop på Island finder jeg den genial.
Jeg har været der og den genkalder en fantastisk smuk, omend lidt skræmmende, udsigt over en gold, sort klippekyst og lysspillet i en en klump sort lava.

Undskyld, hvis jeg er sær. Det vedkender jeg mig gerne! ;-)

Generelt er der det at sige om bygninger, at de befolkes af mennesker, så et rimeligt udgangspunkt for designet ville være at de skulle passe til mennesker, ikke at de tager sig godt ud på plancher eller fra den anden side af en kanal (idet vi altså et øjeblik foregiver at de faktisk tager sig godt ud overhovedet).
Vil gerne anbefale Christopher Alexander: The timeless way of building og A pattern language - han bygger bygninger til mennesker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Alexander

Toke Andersen

Der er et billede i toppen!
Den er ikke meget grim, dog bestemt heller ikke køn. Måske den er rar indvendig, det er jo det vigtigste.

Men det er da bemærkelsesværdigt hvor stor en forskel der findes i æstetiske preferencer. Nogles øjebæ er andres klassearkitektur.

For mit eget vedkommende må jeg dog sige at jeg ofte har været overrasket over den store respekt og succes Henning Larsens arkitektur opnår. Jeg har endnu tilgode at se en eneste bygning fra hans hånd som jeg ærligt kunne kalde pæn. Det skulle lige være tankstationen på strandvejen.

Derimod passerer jeg dagligt to af nationens måske grimmeste bygninger overhovedet begge opført af Henning Larsen arkitekter: Operaen på holmen og SAS hotellet på Vesterbrogade. Sidstnævnte er oven i købet blandt de førende kandidater til skandinaviens grimmeste bygning.

Per Torbensen

sas hotellet på vesterbrogade er Arne Jacobsens streg Toke Andersen og tankstationen på strandvejen ligeså.

Toke Andersen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Det er rigtigt, Per Tobensen, og SAS-hotellet er efter min mening et af de smukkeste og mest velproportionerede højhuse i verden. Ikke for stort, ikke for prangende, men alligevel med et vist svung og indbygget fremtidstro. Det er fredet, intet må laves om, ikke det mindste dørhåndtag eller interiøredel må ændres uden kulturarvstyrelsens eventuelle tilladelse. Tankstationen på Strandvejen er også vildt fremskridtsagtig. Tegnet i samme åndedrag som Bellevue Strandpark og bagvedliggende bebyggelse. Datidens danske Beverly Hills.

Vibeke Rasmussen

Vedrørende dét at arkitekter kan få projekter til at se vældig godt ud på billeder, ofte i stærk kontrast til virkeligheden, var der et godt eksempel på, da man for nogle år tilbage planlagde at ville opføre et højhus på Tivolis hjørnegrund ved Rådhuspladsen i København. Dette billede (beklager, at jeg kun har kunnet finde det i frimærkestørrelse) skulle sælge projektet:

http://images.standby.dk/wp-content/uploads/140TivoliHotelny140.jpg

Aldrig har Rådhuspladsen været så rummelig, så vid eller så poetisk – næsten romantisk – smuk med spejlinger i den regnvåde overflade på den næsten mennesketomme plads. Og det elegante slanke tårn? Tja, som fremstillet på billedet ville det næppe kunne rumme meget mere end en enkelt, måske to, elevatorskakte, men skulle naturligvis i virkelighedens verden rumme langt mere. Fup og fidus.

Eller hvad med den sorte kasse, "Borgmesterstangen" bl.a. kaldet, også på Rådhuspladsen i København, som blev 'solgt' til de bestemmende politikere via en yndig lille hvid miniature-model. Hvor mange år var det, det tog at få dén 'øjebæ' fjernet igen?

Per Torbensen

I min optik var Rådhuspladsen og nået sit højdepunkt af skønhed og modernitet omkring 1937-45.

Skønne gule sporvogne hvor folk steg af og på,duer i flokke der blev fodret,industriens hus med den flotte biograf Palladium.Stedet var smukt i både sol og regn hvor byens lys blev spejlet i asfaltens genskær.

Der findes et site ,tilhørende Berlingske Tidende billed arkiv hvor dette kan bekræftiges,hvis man tilhører den ud døende race af nostalgigere og "hader" pludselig ikke gennem tænke forandringer,en tid hvor propotioner og godt håndværk gik hånd i hånd.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg så engang en skitseudstilling af Henning Larsens indledende skitser til udbygningen af Ny Carlsberg Glyptotek, de gav et virkeligt godt indtryk af processen bagved. Og sådan er det jo med alle projekterne, de starter med en lang forredelsesfase, med rekognosering, tanker og idéer, med blød blyant og groft papir, før det måske ender med at blive sendt til konkurrencer, og måske bliver valgt af bygherre, men i den sidste fremstilling er det jo salgsprospekter, der skal imponere og gøre sig til. Med alle de tricks, der skal til.

Jeg kan ikke lige finde nogle eksempler på skitseprojekter, men her på Henning Larsens hjemmeside er god information om Harpa, se bl.a. nederst, og klik på "Magasin om Harpa". Her kan man bl.a. læse, at facaderne er inspireret af islansk krystallinsk basalt, og de ottekantede felter, det hele er bygget op af, skal referere til en såkaldt "quasi-brick", der får forskellige behandlinger og farver afhængigt af lys og sol, jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om det, måske det jeg startede med, nemlig - lad natur være natur, og bygninger være bygninger. Og så har det lille samfund næppe råd til at denne luksus, men sådan er der så meget.
http://da.henninglarsen.com/nyheder/nyhedsarkiv/2013/04/harpa-vinder-mie...

Vibeke Rasmussen

Ikke at lysten har manglet, men jeg har (gnider tommel- og pegefinger mod hinanden) aldrig rigtig haft … tid til at gå i Henning Larsens 'Operaen'. :-/

Men når jeg på tv er blevet inviteret indenfor, er jeg altid meget betaget af det indre. Dog med den ene anke at det virker forkert, at sæderne ikke er af rødt plys. Men ellers ser der fantastisk smukt ud. Og så er det da også lidt af en genistreg, at Olafur Eliasson med de tre lamper i foyeren er sluppet afsted med at repræsentere symbolet for Christiania, de tre gule prikker.

Udefra set derimod er jeg mildest talt ikke imponeret. Som en gigantisk kasket med skyggen ragende ud i havneløbet, set eksempelvis fra Langelinje – hvorfra mange turister, men næppe nogen turistbureauer ser og fotograferer bygningen – virker den mærkeligt malplaceret midt mellem de mange smukke gamle bygninger, inklusive Mastekranen, som ellers smykker Holmen.

I øvrigt var/er det noget af en skandale, at man i sin tid overhovedet fik tilladelse til at bygge, hvor man gjorde. Men det lykkedes dermed om ikke andet(!) at fuldende aksen Konge, Gud – repræsenteret ved Amalienborg og Marmorkirken – med tilføjelsen, ikke Fædreland, men derimod Hr. Møller! Samtidig erstattede bygningen beklageligvis Holmen og himlen som hidtil havde været baggrund for Salys vidt berømmede rytterstatue af Frederik V.

Meget af dét kan man næppe bebrejde Henning Larsen, og i hvert fald hans udbygning, som jo snarere er en ''indbygning', af Glyptoteket er efter min vurdering intet mindre end genial.

Michael Kongstad Nielsen

Meget enig med Vibeke Rasmussen.

Spørgsmålet er vel også, om vi ikke fik ét hus for meget i København. Operaen kunne have veget pladsen for et skuespilhus, der kunne have friholdt Kvæsthusbroen, og Jean Nouvels overdrevne musikhus i DR-byen kunne være undgået, og et par milliarder sparet for danskerne, hvis hr. Møller i stedet havde bygger på Vetsamager, og lagt sin evige diskussion med hr. Larsen der i stedet.