Kommentar
Læsetid: 4 min.

Det selvnedlæggende DR

Programpolitikken kan føre til berettiget licensnægterbevægelse
Kultur
30. april 2013

Medieprofessor Anker Brink Lund var forleden ude med riven over for DR. Professoren konstaterede, forsigtigt som han skrev i Berlingske, den store public service-virksomheds stadig mere ihærdige og besynderlige infantilisering af præsentation og programmer.

Programfladen er næsten overalt rettet nedefter såvel i alder som kvalitet. Den indsigtsfulde modne kritiske seer eksisterer ikke i DR’s optik. Når Jon Steward’s program The Daily Show lukker og slukker, bliver der mørkt og stille. DR reflekterer ikke over den skarpe amerikanske gæsts veloplagt ætsende mediekritik og ser ikke sig selv som kritikkens objekt, men pludrer uanfægtet videre. Dybt komisk. Eller tragisk alt efter temperament.

Selv P1 taler ned til lytterne og tæller tankeløst de lyse timer, holder mikrofon for ’bisnismænd’, lukker kunsten ude og dyrker den åndløse funktionsradio med uendelig ringe forberedt og endnu mindre redigeret snak i timevis.

Lallende idioti

DR-tv har til supplering af Brink Lunds kritik med meget få undtagelser valgt at lade medarbejderne tale til publikum, som var målgruppen et kollektivt lallende idioti. Værterne udvikler til stadighed en privatsniksnakkende sært uniformeret stil, hvis upræcision i udsagn og retning utvivlsomt skal afspejle uforpligtende intimitet med medvært og publikum. Fremfor noget må seere og lyttere ikke antydningsvis kunne opleve den bedrevidende smagsdømmende højrøvethed, som i realiteten kun eksisterede i forhenværende Anders Fogh Rasmussens mindreværdsfantasier. Denne leflende formidlingsideologi med rødder i almindelig varemarkedsføring og for en stor dels vedkommende formuleret som jublende annonceringer for DR selv betyder i virkeligheden det modsatte og er snarere udtryk for foragt for kunderne, den mangehovedede dumme hob, kaldet danskerne. Uvidenheden gælder det om aldrig at undervurdere, mener DR, den laveste fællesnævner er credo.

Siden tidligere generaldirektør Nissens amatøristiske regime, Plummers ditto og til dags dato har institutionen ladet hånt om indsigtsfuld, professionel efterkritik med udgangspunkt i det sagte og viste samt i den retorik, journalisterne hjertens gerne taler om, når politikere kvajer sig, men som i indadvendt kritik er hjælpeløst tabu. Husets skinbarlige rådvildhed personificeret i en ufaglært sprogredaktør nu på sjette år, viser sig i det, man kan høre ved at åbne for lyden. Så er det sagt. Igen.

I en anden ende af det kritiske spektrum udkom også næstformanden i DR’s bestyrelse, Ole Hyltoft, med besværinger over DR’s ringe forvaltning af kunsttradition og litteraturen. Sådan set er det uhørt, at en næstformand på den måde atter render ud og tilsværter den virksomhed, som han får honorar for at betjene internt. Det må de jo så indbyrdes finde ud af med den sædvanlige uforpligtende misbilligelse fra formanden. Det korte af det lange er, at Hyltoft, der gerne på Dansk Folkepartis vegne ellers svinger sig i de nationale baldakiner, her har inderligt ret: DR varetager ikke sine forpligtelser over for kunsten, giver fanden i den tradition, som også er en del af opgaven, svigter registreringen og formidlingen af litteraturen og klarer det overvejende meste med gættekonkurrencer og flere indbyrdes koketterende værter, der kun overgås af den klassiske musikformidlings prostitution af musikken i alle deres betroende mavefornemmelser, panegyrik og opstyltet falsk benovelse. Den viden, lytterne og seerne betaler for at få del i af vidende programmedarbejdere, må de selv slå op på nettet.

Et højt niveau i DR findes ikke

Her ligger unægteligt en anden hovedsag: Den meget store del af befolkningen, der er uddannet nok og ikke gider høre om flere følsomme amatørmaver, kan selv.

I den forstand undergraver DR sig selv og bereder den danske mediegrund for en licensnægterbevægelse.

At en Ole Hyltoft skaber sig, betyder mindre. At denne klumme gør det samme endnu mindre, sagt uden illusioner. Men at Anker Brink Lund, der kender balancens kunst i sine kommentarer om medierne – det ved enhver, der hører Lasse Jensens program Mennesker og medier hver uge – at professoren rører på sig og rejser det kritiske flag, burde få DR’s ledelse til pumperne.

Her hjælper ikke de sædvanlige henvisninger til, at DR skal være for danskerne, og at der er noget for alle danskere, og danskerne mig her og der. Det passer ikke; eller man kan i lige så stor alvor hævde, at det så at sige ikke passer, eftersom tilbud til de tænkende masser er den sjældne undtagelse på den totale sendeflade.

Tiden er ude, hvor DR’s ledelse kan hævde, at de seriøse ting og sager blot kan stykkes sammen, fordi de er lagt ud rundt omkring for at få alle i tale. Det passer ikke. Det høje niveau findes ikke. Som Hyltoft påviser, gøres intet for at varetage en tradition eller vigtigere for at skabe en ny eller fornyelse. En skaldet mand, der glor på en nøgen dame og ikke aner sine levende råd, er ikke nok og ikke fornyelse for andre end eventuelt mandens kone.

Kritikken må nu løftes op på næste etage, hvor generaldirektører residerer. Det gør denne kritiker tøvende. Marie Rørbye Rønn er et sympatisk og – i modsætning til ingen nævnt, ingen glemt – begavet menneske af gode intentioner. Men generaldirektøren tegner firmaet; programansvaret ligger her, skønt (heller ikke) hun har en baggrund i mediefaget. Fremfor de management-almindeligheder, der gerne flyder fra generaldirektørens mund, må hun redeligt forklare, om hun vil fortsætte nedturen til DR’s endelige ophør som licensberettiget medie. Hendes opinionsdannende publikum som professoren og Ole Hyltoft, overtegnede samt oplyste i folket kan ellers drives til licensnægternes fortvivlede selvhjælp.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Så sandt, så sandt - desværre!

Inger Sundsvald

Ja, Det er den rene elendighed. Ikke mindst DR2 morgen, som jeg ventede noget bedre af er utålelig og ikke noget for voksne mennesker.
- Nu skal I nemlig bare høre... noget meget spændende...
:-(

Søs Dalgaard soesdalgaard@gmail.com og Peter Andreas Ebbesen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Desværre helt enig.

Også Christian Braad Thomsen har været ude med, fortjent, sønderlemmende kritik i et indlæg i Politiken om, hvordan "DR's programmer er klippet i stykker og ikke sammen":

"I udsendelsen blev ADHD beskrevet som en lidelse, der gør det vanskeligt for patienterne at koncentrere sig og holde fokus. Og præcis det problem har de fleste tv-programmer.
[…]
Tv-journalisternes fortællermåde nedbryder systematisk enhver sammenhængende fortælling, den smadrer seernes evne til at være opmærksomme og reducerer os alle til bimmerbørn.
[…]
Metoden bliver også brugt, når tv viser spillefilm. Så snart efterteksterne begynder, skrues der ned for filmens lyd, og en stemme gør nu larmende reklame for næste dags eller næste uges tv. Man får et chok. Udgangsmusikken på en film har nemlig den fornuftige funktion, at oplevelsen lige får lov at sætte sig i sindet.

Seerne får mulighed for at lade tanke og følelse klinge ud i et stille rum for eftertænksomhed. Men det tillader tv ikke, for her frygter man den eftertænksomme pause som pesten.

Det er i øvrigt ulovligt at ændre lyden på en film, herunder også slutmusikken. Det er en krænkelse af instruktørens ophavsret – men intet kunne rage tv mindre end at overholde loven, når de nu har sat sig det mål at udrydde den livgivende pause."

Og om sin egen film 'Karen Blixen, storyteller', beretter han bl.a.:

"Det betød intet, at filmen ved biografpremieren fik de smukkeste anmeldelser, foruden at den blev en uhørt publikumssucces. DR valgte først at vise filmen, da jeg tilbød at købe dem ud og sælge den til TV2.

De ville trods alt ikke være bekendt, at deres kommercielle konkurrent skulle købe en film, som DR fandt for finkulturel til visning.

Den mulighed ville desværre ikke eksistere i dag, hvor TV2 jo helt har droppet deres kunstneriske ambitioner."

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE1955481/drs-tv-journalister-ha...

Jens Falkesgaard, Andreas Trägårdh, Rasmus Kongshøj, Henning Pedersen, Eva Bertram, Torben K L Jensen, Olaf Tehrani, Per Meinertsen, Carsten Søndergaard, Peter Andreas Ebbesen, Ingrid Uma, Steen Sohn, Michael Kongstad Nielsen, Inger Sundsvald, Jesper Hansen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Jesper Hansen

Christian Braad Thomsen: "DRs TV-journalister har ADHD"
Georg Metz: "Det selvnedlæggende DR"

Det er herlig veloplagt og fremragende morgenlæsning :-)

Det er også hyggeligt at blive frisket op med kritiske artikler om denne DinosauR fra forrige årtusinde, man ellers forlængst havde glemt alt om. :-)

Åh hvilken skøn morgen.

Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj og Peter Andreas Ebbesen anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Her er link til Anker Brink Lunds artikel i Berlingske. Den er skarp og god, og slet ikke så forsigtig og balancerende, som Metz skyder ham i skoene.
http://www.b.dk/kommentarer/dr-for-voksne

Lars Jorgensen, Eva Bertram, Benjamin Bach, Inger Sundsvald, Vibeke Rasmussen og Jesper Hansen anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Også værd at læse er 'DRs kulturkonkurs', hvori Kristoffer Weiss og Nicolai Wallner kritiserer DRs kulturpolitik – eller rettere mangel på samme. Et par brudstykker:

"Man kan dog få det indtryk, at når ordene ”faglighed” og ”kulturprogram” bliver nævnt i samme sætning på DRs redaktionsgang, så spreder panikangsten sig som en steppebrand.
[…]
Herhjemme bliver kunst – og arkitekturinteresserede spist af med tåkrummende kunstguizzer, og arkitekturprogrammer, som minder mere om programmer som ”Kender du typen” og ”Hammerslag”, end egentlige kulturprogrammer.
[…]
– men for at sikre at programmet ikke bliver kedeligt (læs: fagligt) sørger værten (som er det absolutte centrum for legen) …
[…]
Eksperterne taber altid. Det er uforståeligt, at deltagerne vil tages som gidsler i værtens tragikomiske selviscenesættelse.
[…]
Faglighed, der i resten af vores samfund betragtes som et adelsmærke, bliver i DR’s kulturprogrammer og hermetisk lukkede kredsløb, gjort til skamme.
[…]
Det er paradoksalt at DR opretter den ene kanal efter den anden, som skal stimulere og favne forskellige seergruppers særlige interesser, men samtidig ikke evner eller tør at producere gode, begavede og fagligt vedkommende kunst – og kulturprogrammer."

Tove Lodal, Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Eva Bertram, Michael Kongstad Nielsen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Ja, et rigtig godt indlæg fra Anker Brink Lund.

Han nævner bl.a. Ramasjang, hvilket minder mig om, hvordan det er lykkedes DR også på det nærmeste at 'infantilisere' selv børnekanalen.

Oprindeligt havde man dér et utrolig fint, natligt pauseindslag – tidens svar på de hedengangne pausefisk – hvor man stille og roligt, næsten som stillbilleder, viste mennesker, dyr og dukker, som optræder i programmerne, sovende. Man kunne høre deres rolige vejrtrækning, et suk nu og da – og vist også et vækkeurs tikken – alt imens man øverst i billedet kunne læse, hvor mange timer og minutter der var tilbage, til kanalen igen 'stod op'. Meget, meget fint lavet. Uprætentiøst, beroligende og let forståeligt.

Men desværre vil DR ikke acceptere konceptet 'If it ain't broke, don't fix it'. Så for nylig lavede man det om, så diverse deltagere i programmerne godt nok stadig ligger i deres senge, men nu roterer næsten non-stop og vildt overdrevet, snakker, råber i søvne, mumler, fægter … Der er ingen som helst ro længere, heller ikke i den nu overfyldte scenografi. Og kameraet? Ja, som kameraer nu engang gør i DRs regi, sejler konstant rundt, mens der zoomes ind, ud, op, væk.

Som Christian Braad Thomsen så rigtigt påpeger, DR reducerer – prøver at reducere – os alle til bimmerbørn!

Rasmus Kongshøj, Christian Harder, Carsten Søndergaard og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Til webredaktøren. Endnu engang er der et link, der 'strejker'. :-(

Link til 'DRs kulturkonkurs':

http://wallnerweissblog.wordpress.com/2013/03/01/drs-kulturkonkurs/

Anders Sørensen

Det er muligt, at programpolitikken også kan føre til en berettiget licensnægterbevægelse. For mig er det allerede berettigelse nok i sig selv, at man ikke kan eje en mobiltelefon af nyere dato uden at skulle betale licens.

Rasmus Kongshøj, Eva Bertram, Janus Agerbo, Jens Overgaard Bjerre, Christian Harder og Jacob Svendsen anbefalede denne kommentar
John Møller

Jesper Hansen skriver :
"Det er også hyggeligt at blive frisket op med kritiske artikler om denne DinosauR fra forrige årtusinde, man ellers forlængst havde glemt alt om. :-) "

Ja, Murdochs Sky-TV er meget bedre, ikke sandt ?

Benjamin Bach

Al Jazeera er nyhedsdelen langt, langt overlegen, og BBC, ZDF, Arte, NRK og SVT har langt bedre kulturprogrammer og egenproduktioner.

Artes hjemmeside - det er DET, vi vil ha. TV på internettet med flotte og vedkommende programmer, uden at være pakket ind i en eller anden forgøgling af et nyhedsmedie.

@John Møller, Det er ikke nok at lade sin kritiske sans blive hjemme, fordi Sky er dårligt.

Rasmus Kongshøj, Janus Agerbo og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Roald Andersen

Da vi her i Tyskland kun kan se DR via internettet (så interessant er DR heller ikke at jeg vil betale fuld licens og kortgebyr for det) indskrænker mit DR-brug sig til overvejende (95 %) kun at være P1-lytning.
Her kan jeg konstatere, at de fleste reklamer for DR's programmer, som Georg Metz konstaterer, taler ned til lytterne. Værst er nok DRs reklame for "Skønlitteratur". Jeg har ikke meget til overs for værterne og deres selvopfattelse af deres rolle, men reklamerne for dem er utilgiveligt dårlige.
Her i morges hørte jeg en reklame for Jon Kaldans program Orientering Søndag (eller var det måske Orientering Weekend?). Det er normalt gode programmer som kvalitetsmæssigt er helt i top, men denne selvros som vi udsættes for er forfærdelig.

Her for nylig nedlagde man Friis's morgenflade og erstattede det med et tyndt opkog af det forfærdelige program, der hedder P1 Debat. Selvfølgelig er der en udløbsdato for alle programmer, men et lidt større ambitionsniveau havde været på sin plads, når man skal starte et nyt program.

Her 1. maj kunne man høre kommentatorer for diverse borgerlige og konservative medier kommentere 1. maj-talerne. Øh ... hvad er det lige der foregår. Mage til ligegyldigt ordskvalder skal man lede længe efter.
1. maj - og så giver man ordet til de mest borgerlige og reaktionære meningsdannere man kan finde, hvis vi ikke man som sædvanligt skal give DF-politikere ordet eller Ole Hyltoft ... ja, det skal fanme nok blive godt. Jeg gider ikke høre ligegyldige kommentarer, der fortæller at S og SF står skidt i meningsmålingerne - det ved jeg godt og det ved alle radiolyttere også, for det er hvad de hører dagen lang. Nej, lad mig hører noget der peger fremad ... viser vej uden neoliberalistisk ordskvalder ... forgæves. Det er alt for besværligt for journalisterne at sætte sig ind i hvad 1. maj-talerne faktisk siger eller ikke siger.

Gennemsnitskvaliteten på P1 har egentlig været ret høj, men Nissen og ikke mindst Plummer fortæller hvad vej retningen på kvaliteten går. Jeg har endnu ikke set Marie Rørbye Rønn ændre på dette.

Tove Lodal, Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj, Henning Pedersen, Eva Bertram, Benjamin Bach, Steffen Gliese, Maj-Britt Kent Hansen, Flemming Andersen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Flemming Andersen

Glimrende Metz

Steffen Gliese

Man kan med fordel se kvalitetstv på Bonanza - det er samtidig det bedste bevis på, hvor ødelæggende konkurrence er for kvalitet.

Jacob Svendsen

Jeg er vild med Georg Metz, og har været det altid. Tak, hr. Metz, for mange skarpe og til tider hysterisk morsomme skriverier! Må du leve i tusind år!

Tove Lodal, Jens Falkesgaard, Malan Helge, Henning Pedersen, Steffen Gliese, Torben K L Jensen og Benjamin Bach anbefalede denne kommentar

Man må jo se til USA hvor fjernsynet for længst er blevet opdaget som det perfekte fordummende medie. Det neoliberale samfund har ikke brug for oplysning. DR skal sælges til Rupert Murdoch eller andet højstbydende kapitalistisk foretagende, helst fra udlandet med stipulering at lødige programmer kun må sendes mellem kl 02 og 04.
Seerne vil hurtigt blive fuldstændig ude af stand til at identificere egne objektive interesser, de er allerede godt på vej.

Tove Lodal, Jens Falkesgaard, Rasmus Kongshøj og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar
Jens Overgaard Bjerre

Det er en fin opfølgning Georg Metz giver Anker Brink Lund's artikel i B.dk. Han samler op på kritikken ud fra den vinkel, at han selv har arbejdet i DR og kender organisationen og arbejdsformen udenad.

Derfor er det usandsynligt frækt og dumt af vores politikere og vores regering, at de tillader den infantilisering og dermed nedladende holdning til os seere fra DRs og TV2's side. Det er os, som er TVUNGET til at betale deres løn, bare vi har en mobiltelefon. At der er mediefolk, som Lasse Jensen, som tror at vi gør det med glæde, viser noget om idiotiens størrelse.

Hvis der er et licensnægter parti, eller licensnægter forening, så melder jeg mig heller end gerne under fanerne og betaler mit kontingent. At DR og TV2 ikke betales over skatterne, men ved en special skat er meningsløst, tåbeligt og uforståligt. Ikke alene har vi verdens største licens, men den er også tvungen, som om den var en rest fra det kommunistiske Sovjetunionen.

Men måske synes politikerne, at udsendelserne er henrivende og endelig til at kunne forstå? Og at deres vælgere under alle omstændigheder må være idioter. Meget tyder på det.

Steffen Gliese

Jeg synes faktisk, at det er blevet meget bedre siden marts! Journalisterne er blevet skarpere, og man hører dagligt politikere og andre afbryde for at få lov til at tale ud - og så sige noget substantielt! Det er meget bedre, efter vi har fået de lange interviews igen. At så Nynne Bjerre-Christensen og Eva Marie Møller ikke har opdaget, at den ensidige borgerlige påvirknings tid er omme er, hvad det er. Journalister med integriteten i orden bemander nu i langt højere grad samfundsrelevante programmer.

Eva Bertram

Er meget enig med Roald Andersen. Lige som mange andre faste P1 lyttere vælger jeg i stigende grad at slukke radioen på grund af de dybt pinlige selvrosende reklamer. Et eksempel mere er Dorthe Krogsgaard i morgenradioen, der kvidrende afbryder sine gæster, hvis de siger ordene 'kompliceret', 'refleksion', 'kvalitet' eller lignende. 'Åh, det er SÅ P1-agtigt', udbryder hun, 'vi ELSKER refleksion/kvalitet/det komplicerede her på kanalen. Der er ikke længere nogen forskel på satireprogrammet 'I hegnet' og de 'seriøse' udsendelse (naturligvis med nogle få programmer som undtagelse) - og det mest sande udsagn i P1 for tiden kommer fra Selvsving: Det er hele Danmarks Radio, der er noget galt med...
Kunne vi mon få et svar fra de ansvarlige? De fleste kommentarer ovenfor tyder på stor enighed med Metz, Brink Lund og Braad Thomsen.

Tove Lodal, Anne Eriksen, Rasmus Kongshøj, Peter Taitto og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det værste, Eva Bertram, er dog den måde, fru Krogsgaard annoncerer de titler, som deres fantastiske gæster i morgenfladen har. Der er så meget benovelse over det, at det er pinligt - fordi det samtidig har sådan en snert af Professor Tribini-noget-for-husarerne. Helt ulideligt er det de morgener, hvor Anders Bech-Jessen er partneren.
Vi savner de gode, lange samtaleprogrammer, som i 90erne og ind i 00erne fyldte P1 med behandling af væsentlige emner - Herreværelset og Koplevs Krydsfelt; men Helle Haldings skønne historieudsendelser med engagement og personlighed var også noget ganske andet end den alt for flade journalisme, vi får nu. Vi vil have magisterradioen tilbage! Folk, der ved noget, og har noget at berette om.

Tove Lodal, Jens Falkesgaard, Eva Bertram og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Lisa Ahlqvist

DR2s SKRIVEBORD MINDER OM ET IMPROVICERET KANINBUR

Godt gået, men jeg er sikker på, at ikke en eneste på DR lytter til vores råd. Med store armbevægelser og dunkende højskoletaler, introducerede DRs direktrice, smilende og sikker i make-uppen, snakked stolpe op og stolpe ned om det nye Verdensmedieshow, DR2 "Alle Nyheders moDR", tidligere kaldet "Den hemmelige kanal", "kanal klog" samt "kanal dum".

Og de der fjollede navne sku så vær historie, bedyrede selveste moDR.

Og så fik den osser hele armen, og to fødder, med, at nu ska' i røvkedelige danske BT læsere altså lige se løjer og lytte til moDR, når moDR tryller med licensgysserne, for nu kommer der fanme kvaliTV. Ny begyndelse, nye Nyheder, nye ansigter , nymalet studio, fuld knald på hele døgnet, næsten. CNN, Al Jazera, BBC, Sky, France24 og andre undermålere ka' få moDRs bare at trut' i og gå hjem at læg sig, drømte moDR jord et eller andet sted, og så helt forelsket ud, som forvandlet til en ung uskyldig teenager.

Så, drenge og piger, det blir ren og skær det frækkeste NYHEDS TV på moDRs jord. Absolut ren og skær nyheds orgasme. Prædikede moDR jords direktrice, og pegede lige ud på netop din næse. Så der iabsolut intet overhovedet var at bekymre sig om.

Skræddersyet lige netop til dig, var DRs moDR jord..

Og så følte enhver dansker sig som personlig slyngven og -veninde. Lige midt i vossers egen stue.

Det ku' ikke være bedre.

Og så kom den Store Dag, som man ude i den store vilde verden kalder Big Day Out, eller IN. De Gyldne Fanfarehorn på plads, Kanonerne på fortet klar til de mest majestætisle salutter, mens alle ventede spændt. Og endelig, så faldt tæppet for det Super Nye Ekstrem God DR2 Verdens TV. Nyheder.

Og, skal vi indrømme, det gjorde mundvigende sgu osser på hr og fru Pe'ersen og 95,3% af alle andre race-rene bajer-danskere.

De gyldne truthorn var udskiftet med brugte paphorn fra Nytårsaften 1987. De ægte kanonsalutter med to 2,77 kr bordbomber. Og, den Verdens Proffe Nyheds Anker, udskiftet med småfjogede halvstuderte højskolestudent Niels Krause Kjær, som nok passer bedre ind i billedet, der var den, som barsk censurchef på Tantens debat.

Og disse blændende nye nyheder om de bedste nyheder, egnede sig, sku det hurtigt vise sig, numere bedre til Snegleløse Hjemme Video, med NKKs fjogede Christianiagrin, som passer bedre som baggrundsmuzaka til en hovedpine reklame..

Da jeg så så DR2s Nye Nyheders "nye" skrivebord, faldt hele min barnetro og verden endelig sammen. For de sammentømrede brædder, som var banket sammen til et Christiania-lignende improviseret, undskyld, skriverbord, hvor verdensberømte kändissar, fra bl.a. Furesøbadet, tar sæde, ligner mere de genbrugsplader jeg gav NKK, så han ku lave et kaninbur til ungerne.

Glemte næsten at fortælle, at den som tidligere laved DRs txt TV og staver ligeså flot som min sønderjyske sumppilskade, og som ved et rent tilfælde osser hedder "Niels", har I muligvis bemærket, osser skriver DR2 Nyhdernes txt streamers. Dem der der fiser rundt nederst på skærmen. Og som ingen orker ar læse længre, da skriBENTEn kun har gået på Herr Zieglers Heldagsskole.

Men hvad havde du ellers ventet dig.

Eva Bertram, Jens Falkesgaard og Rasmus Kongshøj anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Lige som mange andre faste P1 lyttere vælger jeg i stigende grad at slukke radioen på grund af de dybt pinlige selvrosende reklamer."

Det samme her. Ligeså når de afspiller de sindssygt irriterende 'plinkediplonk' lydfiler. Begge dele, både de selvfede reklamer og den meningsløse plinkediplonk, har desværre også fået plads i Orienterings programmer. Lidt afhængig af hvem studieværten er. Så nu vælger jeg også visse Orienterings-studieværter fra. :-(

Tove Lodal, Eva Bertram, Rasmus Kongshøj og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar

Er der nogen, der ved, om P1 Morgen har vundet lytter andele på det stadig mere irriterende program?
For nylig trykkede Dorte Krogsgaard eller hendes makker Anders Bech-Jessen 6-8 gange på knappen med hestevrinsk under et indslag om heste.

Men det er formentlig billigere med jingler og anden støj end at sende journalistik.

Tove Lodal, Eva Bertram og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

"Men det er formentlig billigere med jingler og anden støj end at sende journalistik."

Ja, man kunne godt få den mistanke. Utroligt men sandt.

I øvrigt lyder Radio24/7s morgenflade til forveksling som P1s. Hvordan kan nogen holde ud at lytte til det? Og så om morgenen!

Men 'konceptet' yngre mand, yngre kvinde pludrer kælent, benyttes skam også i andre programmer på P1. Sidst jeg 'kom forbi' således i bl.a. litteratur- og videnskabsprogrammerne. Hvem forestiller de sig egentlig, at de henvender sig til, siden de i dén grad har behov for at tale ned til lytterne?

Og jeg gør nok klogest i helt at afholde mig fra at kommentere den klassiske musik-kanal. Arrrggghhh …!

Tove Lodal, Eva Bertram og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Jeg tror, at der var blevet slået på tromme for det, hvis lyttertallet var steget.

Et andet irritationsmoment er al den snak om dårlige telefonforbindelser i P1 Morgen. Det er som ikke telefonerne, der er det værste, det er det, at de to sludrehoveder snakker så meget om det.

Og kl. 9 begynder næste jammer med værter, hvoraf nogle partout siger "god formiddag" - og i øvrigt hver dag tiltaler folk med forkerte navne. Så meget for forberedelse og omhu.

Efterhånden er det eneste, jeg bryder mig om, "Danmark kort" - og især Carsten Wiedemann.

Hans Christian Holdt

Kære Information

Kunne I ikke bede generaldirektøren om at stille op til et interview og bede hende forklare, hvordan hun selv synes, at det går. Jeg mindes fx at hun, da hun tiltrådte, sagde noget, som jeg tolkede i retning af, at den skulle sendes færre TV-programmer i x-factor-kategorien. Det er ikke rigtig sådan, det er gået.

Og som det fremgår af mange af de andre kommentarer, så går det heller ikke godt på P1.

I P1 Morgen den 2. maj interviewede fr. Krogsgaard fx en professor i sundhed på baggrund af en OECD-rapport om praktiserende læger i Danmark. Med vanlig overdrivelse og upræcision lagde hun op til interviewet med ord som at lægebranchen får "høvl", og at praksissektoren er "kørt håbløst bagud". Professoren sagde indledningsvis, at OECD også var kommet med en del ros. Krogsgaards reaktion var udtalelsen: "Dét har vi ikke lige fået med" og et fnis. Professoren nævnte også, at man på Slotsholmen nok kunne finde på at sige, at der skulle effektiviseres. "To patienter ad gangen?" replicerede Krogsgaard. Skandaløst ringe og infantilt.

Lars Hansen

Herbert Pundik tilbage til DR

Karen von Sydow

Ikke for at trække alderskortet (og så alligevel synes det at omhandle dette aspekt), men I lyder altså som nogle vrisne gamle sure mænd og kvinder - ulidelighederne og infantiliteterne vil ingen ende tage!

Ang. radio: jeg, og min omgangskreds (slut 20'er, start 30'er) nyder at lytte til P1 og Radio 24/syv's morgenprogrammer. Veksler lidt mellem dem. Selv står jeg dog af når Millionærklubben toner frem; der er noget perverst over det program.

Michael Kongstad Nielsen

Millionærklubben er ellers et af de mest aflyttede programmer på Radio24Syv. Det vidner om danskernes kvalitetssans. Hvor der er penge at tjene på korte børshandler, der er danskerne med. Uanset alder. Eller er det alderen der styrer pengegriskheden? Nej, det tror jeg ikke. Det er nok snarere medierne, der styrer den. Ligesom de styrer aldersfikseringen.

Eva Bertram, Jens Falkesgaard, Steffen Gliese, Henning Pedersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Flemming Andersen

Jamen det er da muligt at der kræves en vis alder, erfaring og indsigt for at kunne konstatere det fald i kvaliteten DR præsenterer for sine tvungne kunder.

Når et par tiår mere er gået, kan vi alle bedre bedømme tingenes tilstand sammen, bortset fra de yngre, der til den tid ikke har baggrund for at udtale sig, af den ene eller anden grund.

Tove Lodal, Eva Bertram, Anne Eriksen, Jens Falkesgaard, Vibeke Rasmussen, Maj-Britt Kent Hansen og Inger Sundsvald anbefalede denne kommentar
Lisa Ahlqvist

Jeg er for længst ophørt med at lytte til P1 da radiofascisterne på DR skar det ned til ukendelighed. Og på DR tænker man ligesom Talibanerne og nægter al dialog. Så det nytter overhovedet ikke at foreslå noget nyt, idet DRs Vogternes Råd muligvis har været på Højskole i Iran.

Husker jeg ringede til DR = Døve Radiorotter, og fik blot denne skarpe og snerpede besked: Der skal nyskabning til. Og, så skal vi nå ungdommen, sagde en skidesur og irriteret radiofascist på noget, der lød som old-farsi. Og vi laver fanden-gale-mig.ikke radio for jer gamle r.......r. Da jeg så spurgte, hvorfor de ikke kan lave om på alt det lort, de sender på pop-radio med "Den Tjaldrøde Marokko Båd", Rikardo PiaRangWaldSkjald, blev de skide sure - og så røg røret på. Ligesom når Israel ringer til Hizhbolla.

Lytter man så i stedet til Radio24/7 bliver man tvangsindlagt til at lytte til kratluskere og landsbytosser som usaglige Fauli, der som en anden hjernedød klaphat tordner med, at handicappede bare skal sendes i arbejde. For de er ækle snotdumme parasitter. Jeg tænker på at give denne fruitcake "Thick-as-a-Brick Prisen, for det mest idiotiske og tåbelige nogen radiovært nogensinde har ytret. Det er utroligt, at denne syge mand, får lov til at kaste sin gylle ud på alle minoriteter.

Ikke blot er Søren Fauli uintelligent og ulækker, men overtræder yderligere Straffelovens §266b med sine perversiteter om handicappede. Men hvad, hans IQ er på højde med en frossen lørdagskylling.

Og næste på den radios besynderlige program er tidl kokainsnuffer, Knud Romer. Og så sir jeg, tak for i dag - og leder efter en radiostation i Øvre Volta.

LISA AHLQVIST, GLOSTRUP

Nike Forsander Lorentsen

Jaa... til Licensnægterbevegelse...

Herdis Weins

Lisa Ahlquist:
Søren Faulis udtalelser var satire. Det er ikke afsenderen, der er noget galt med - nogle gange har modtageren simpelthen fastindstillet sig på en forkert frekvens.
Men i øvrigt er jeg enig: DRs programmer egner sig bedst til bimmerbørn. Prøv at gå ind på DR/Bonanza og se, hvor sindsygt der er blevet skruet op i tempo gennem årene.

Vibeke Rasmussen

"Jamen det er da muligt at der kræves en vis alder, erfaring og indsigt for at kunne konstatere det fald i kvaliteten DR præsenterer for sine tvungne kunder."

Ja måske, og dermed er der en øget risiko for at færre opdager den gradvise deroute. Heldigvis er der stadig mange, der uanset køn, alder og humør har den kritiske sans i behold. Jeg har aldrig rigtig forstået dén der med at møde personer, der fremsætter en kritik, med et "Du lyder som en sur, gammel mand" – ja, der er ovenikøbet de kritikere, der kommer beskyldningen i møde ved forebyggende at benævne sig selv på den måde. Men ofte har det den – tilsigtede? – effekt, at det lukker munden på kritikeren, for det er vel de færreste, der ønsker at fremstå som gamle og sure?

Men det er da herligt, at 'den 30-årige' – der som sådan ikke har noget imod 'gamle', eller nogen der lyder, som om de kunne være gamle, uha nej da, hvor "ulidelige" og "infantile" de så end måtte lyde – og hendes jævnaldrende "omgangskreds" er tilfredse med DR. Så har institutionen da ramt i hvert fald nogen fra den ønskede målgruppe.

Tove Lodal, Steffen Gliese, Inger Sundsvald og Flemming Andersen anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Et højt niveau i DR findes ikke!
Nej, det falder og falder kontinuerligt til laveste fællesnævner. Hvor er det dejligt at man ikke er ene om denne opfattelse!

Karen von Sydow

Vibeke,
du er lige god om det.

Forstår jeg dig ret, så er man som individ blottet for enhver kritisk sans og selvstændig tanke hvis man ikke skriver under på dette sure DR-opstød forfattet af den store Leder Metz?

Karen von Sydow

Lol.

Flemming Andersen

Det siges at vor nuværende ungdom modnes tidligt, uden nogen dog kan garantere det gælder for alle individer.

Nogen vil så påstå at modenhed og god opdragelse ofte følges ad

Karen von Sydow

Flemming Andersen,
I rest my case.

Lisa Ahlqvist

Herdis Weins

Nej, nu må det altså høre op. Man kan ikke bare fortsætte med at undskylde for fjolser, som alt for mange danskere har for vane.
Nogle dage senere blev det stykke, hvor denne besynderlige person groft chikanerer en handicappet person, som chokeret lægger på, genudsendr. Så jeg hørte helt klart, hvad Fauli gylpede op. Denne Fuili indrømmede, at det var helt bevidst og afstemt med chefen. Altså, denne lille klovn, for man er meget værre, når man chikanerer handicappede, som har det svært nok i forvejn.

Og hvad Fauli gjorde den dag, og som han indrømmede han ville gøre igen, da jeg lyttede til hans efterflg dårligste show on earth, ja, syge forklaring, er ikke blot en grov overtrædelse af Straffeloven, men ligeledes et klart brud på FNs Handicapkonvention, Artikel 3, 4, 8 og 12. Sådan opfører en radiostation sig bare ikke.

Og når en krænker så gentager sine ulovlige krænkelser, og endda på en radioudsendelse, anses det som skærpende omstændighed - dvs overtrædelsen er forværret.

Idet jeg har en del at gøre med denne Handicapkonvention, overvejede jeg at klage over denne højst besynderlige person, Fauli. Men jeg anser ham for en stakkel, som ikke kan styre sig. Og da så få lytter til 24/7, ja, så droppede jeg det. Normalt lytter jeg ikke til andet end nyhederne og ikke deres show. Det var en tilfældighed, jeg hørte den efterflg udsendelse, hvor han erkendte, det blev gjort efter planer.

Det ville være langt bedre, at denne 3. rangs radio lukker og slukker.

Men, folk som synes det er sjovt, at svine svage og handicappede til, må så sandelig have en hjernebrist. Fauli må helt sikkert selv være handicappet - i bolden. Og folk som forsvarer den slags, burde tænke sig lidt om. For det er jo ikke alt man kan feje under gulvtæppet som ytringsfrihed.

LISA AHLQVIST, GLOSTRUP

Kristian Rikard

Jeg undrer mig over, at et TV-program som Eliteforskerne skal findes på den "underlige" kanal dk4?

Maj-Britt Kent Hansen

Ja, hvorfor skal man finde programmer som "Eliteforskerne"; "Historien bag kameraet" (seks timer om dansk kort- og dokumentarfilm); og i morgen en tema-aften - og netop til tiden - om Søren Kierkegaard på DK4?

DK4 er en blandet landhandel. Der er lidt for enhver smag, og en del jeg ikke interesserer mig for, men andelen af kvalitetsprogrammer er ganske pæn, og procentvis overgår netop de mere vidensprægede og intellektuelle programmer vist DRs andel.

DK4 skilter ikke med, hvilken "politik" der ligger bag det, at man bevidst producerer og viser programmer af høj kvalitet, så her må man bare undre sig.

Hvorfor DK4 ikke figurerer i Informations tv-oversigt er en anden gåde. Skyldes det pladsmangel, kunne man foreslå Information at lade DR1 eller TV2 udgå af oversigten - i det mindste for en tid.

Vibeke Rasmussen

dk4 har også for nylig, og for første gang, forsøgt sig i genren tv-drama, og gjorde det godt. Dog uden den store mediebevågenhed.

http://www.dfi.dk/Nyheder/FILMupdate/2013/Februar/Premiere-paa-Boedlen.aspx

Kristian Rikard og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

@Karen von Sydow

Det må jo nu engang hænge sammen med alder at vi der er oppe i årene kan huske dengang for et par årtier siden hvor P1 stod for kvalitet.
Vi har noget at sammenligne med når vi kritiserer det nuværende meget lave niveau, og som andre og Metz har været inde på er der meget langt mellem programmer der tilfredsstiller folk som ikke bare vil underholdes.

P1's morgenflade er blevet ganske uudholdelig at høre på. Især Dorte Krogsgård er slem. Dengang jeg klagede over forringelserne fik jeg at vide at det var for at tiltrække lyttere mellem 30 og 50 år. Det har åbenbart virket. Men hvad med alle vi andre der har været vant til kvalitetsradio.....