Nyhed
Læsetid: 4 min.

Firenze håber på turistmirakel med Dan Browns ’Inferno’

I opfølgeren til ’Da Vinci Koden’ finder Dan Brown et skjult budskab i Dantes værk og tilbyder moderne konspirationsteoretikereet sandt overflødighedshorn af godbidder
Kultur
14. maj 2013

Mens han med tydelig erfaring navigerer rundt i Palazzo Vecchios labyrintgange i Firenze, udtrykker Eugenio Giani store forhåbninger til Dan Brown.

»Turismen i Firenze er faldet med 10 procent, og hvis denne nye bog klarer sig godt, får vi de 10 procent tilbage,« siger han. Giani, der er indbegrebet af en elegant florentiner og formand for byrådet, venter utålmodigt på udgivelsen af Inferno, hvor Dan Brown griber om Firenze og Dante Alighieri – den lokale digter fra det 13. århundrede, hvis værk, Den guddommelige komedie, har været lige så betydningsfuld for det italienske sprog som Chauncer var for det engelske.

Nu vil Brown gøre for Dante, hvad han gjorde for Leonardo da Vinci, da han i 2003 forvandlede det italienske multitalent til et festmåltid for konspirationsteoretikere og solgte mere end i alt 80 mio. eksemplarer.

Fans kan glæde sig til at følge Browns fortæller; akademikeren Robert Langdon, når han finder skjulte, dødbringende budskaber gemt i Dantes beskrivelse af sin nedstigen til helvede i Den Guddommelige komedie. I et kapitel offentliggjort før udgivelsen bliver en kvindelig lejemorder sendt ud for at myrde Langdon i skyggerne af Palazzo Vecchio, byens kringlede omdrejningspunkt, der engang var Medicierne og nu Firenze byråds base.

»Danteeksperter har opfordret mig til at være varsom med Brown, men jeg er ikke bange – det er vigtigt, at folk fatter interesse for Dante, og siden kan de selv finde ud af, hvad der passer, og hvad der ikke gør,« siger Giani, der også er formand for Italiens Dante Selskab.

Gianis optimisme deles af Silvano Fei, der leder byens Dante-museum, der årligt trækker 60.000 besøgende.

»Det vigtigste ved denne bog er, at den får folk til at tale om Dante,« siger han.

Dante skrev sit tredelte mesterværk, i hvilket han både besøger helvede, skærsilden og paradiset, i eksil, efter at have befundet sig på den forkerte side i en af Firenzes indviklede sekteriske konflikter.

Med sig tog Dante mindet om dåbskapellets mosaikker i byens katedral, der afbilleder en frygtindgydende behornet Satan, der sidder i underverdenen og gnasker sjæle i sig.

Det er billeder som disse, der gør Firenze oplagt for Brown, siger Giani, mens han for at illustrere sin pointe tager mig med rundt i Palazzo Vecchios snørklede fletværk af korridorer.

»De labyrintiske gange var en del af Firenzes hemmelighedskultur,« siger han, mens vi passerer det kontor, hvor Machiavelli engang arbejdede, før vi ender i et rum fuld af landkort fra 1600-tallet.

Han trykker på kortet over Armenien, en hemmelig dør åbner sig og afslører en korridor, der leder hen til et gitter, bag hvilket det enorme De Fem Hundredes Rum kan anes.

»Cosimo I, Mediciernes storfyrste, brugte dette rum til at spionere på de folk, der mødtes i forhallen,« siger Giani.

I forhallen menes en kæmpemæssig 1600-tals-fresko af Giorgio Vasari at dække over Slaget om Anghiari, et Da Vinci-mesterværk, der er gået tabt. Men sidste år satte akademikerprotester en stopper for forsøg på at bore det ud.

»Jalousi eksperter imellem,« mumler Giani.

Skaber mange myter, men pyt

Selv ud over sådanne gåder vil de af Browns Inferno-fans, der rejser til Firenze for at gå i Dantes fodspor, blive forkælet. Citater fra Den guddommelige komedie med referencer til gader, der ikke har forandret sig i de forgangne 600 år, er blevet sat op på mindeplader omkring i byen.

»Du er nødt til at være i byen for at finde Dante, Den guddommelige komedie er i bogstavelig forstand skrevet ud over hele byen,« siger Giani.

I resterne af et 1400-tals tårn et par bygninger fra Palazzo Vecchio sidder Dante Selskabet, som udgav den endelige moderne udgave af Den guddommelige komedie i 1921.

Paola Allegretti, en af selskabets eksperter, siger, at Dante og Hollywood har krydset hinanden tidligere. »I filmen Hannibal besøger Anthony Hopkins selskabet for at studere en sonet af Dante, i hvilken den kvinde, han elsker, spiser sit hjerte i en drøm,« siger hun.

Inde i selskabets tyste bibliotek rækker Allegretti ud efter et eksemplar af Den guddommelige komedie og læser op af en passage fra »Inferno«:

»Åh I, som er klare i tanken, mærk jer de budskaber, der skjuler sig under de dunkle strofers slør!«

»Dante ønskede virkelig, at vi skulle finde skjulte budskaber i hans værker,« siger hun.

»Han havde stor humoristisk sans og var bevidst uklar for at opmuntre til mysterier. Han ville have elsket Dan Brown.«

En kendt Da Vinci-ekspert, som har brugt år på at håndtere nogle af de mere vilde teorier om manden og hans mest berømte værk Mona Lisa, der blev skabt med Da Vinci Koden, har rådet Dante-kendere til varsomhed:

»Det er et stort privilegium at få en historisk figur som Da Vinci bragt til live i den nutidige bevidsthed, og her har Dan Brown har haft betydning,« siger Martin Kemp.

»Ikke desto mindre har han trukket nogle vilde kaniner op af hatten, og jeg har måttet kæmpe med de ’Leonardo-tosser’, der får øje på alligatorer i Mona Lisas baggrund og ser skjulte koder overalt.«

Uden for dåbskapellet siger souvenirsælgeren Stefano Obe, at han sagtens kan leve med et par fejlagtigheder.

»Med krisen og alting kommer turisterne godt nok stadig, men de bruger færre og færre penge. Den her bog lyder som gode nyheder,« siger han.

 

© The Observer og Information

Oversat af Nina Trige Andersen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her